Två frågor om montering i ett Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Två frågor om montering i ett Fractal Design R4

Jag håller på och bygger en dator för första gången i mitt liv. Det går ganska bra, men lite långsamt. Nu har jag två frågor.
1. I fronten på R4 finns det 2 fläktplatser, men man får bara med 1 fläkt. Är det bäst att sätta fläkten i den övre eller den undre platsen?
Den satt i undre vid leverans men i Jonas recension av chassit så hade han fläkten i den övre. Det verkar ju fördelaktigt när man tagit bort övre HDD-buren (vilket jag gjort) för då får fläkten friare luftflöde in i chassit. Men samtidigt får man ingen fläkt på diskarna i nedre HDD-buren. Vad är bäst?

2. Jag vill montera en minneskortläsare i den undre 5,25"-platsen, men den är igensatt med en panel typ. I övre platsen har jag redan satt en optisk enhet, och denna plats var inte igensatt. Hur ska man ta bort den här panelen? Verkar inte finnas några skruvar utan ser snarare ut som att den faktiskt sitter fast i övriga ramen, men med små tunna stift som om den bara skulle bankas/knäckas loss. Står inget i chassits manual. Någon som vet?

Här är några bilder: http://imgur.com/SwgYUKQ,Uh1Tqdn,Gz2nFhS,tRJh4LS,GwjE0mj#0

Permalänk
Medlem

Jag hade haft fläkten mot diskarna, det går att "knäcka" bort panelen i fronten så får du göra på ett Arc XL chassi iaf.
Det finns ett "handtag" som du kan ta tag i och på så sätt få loss panelen.

Permalänk
Medlem

1. Hade haft fläkten i på den översta platsen, hårddiskarna blir inte så varma och det är bättre att fläkten inte är blockerad. Du kan ju alltid köpa en till för att fylla upp den tomma platsen.

2. Till höger på den stängda 5.25"-platsen så finns det ett litet "handtag", ta tag i det och dra det mot dig och till höger så lossnar luckan.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raht:

Jag hade haft fläkten mot diskarna, det går att "knäcka" bort panelen i fronten så får du göra på ett Arc XL chassi iaf.
Det finns ett "handtag" som du kan ta tag i och på så sätt få loss panelen.

Okej, tack. Varför tycker du det är bäst med fläkten mot diskarna?
Och är det någon som har en aning vad som skulle kunna vara poängen med att enbart knäcka loss den inre delen av panelen? Den består ju av två delar och den inre ser ut att gå att få loss utan att knäcka den yttre om man så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juan1:

1. Hade haft fläkten i på den översta platsen, hårddiskarna blir inte så varma och det är bättre att fläkten inte är blockerad. Du kan ju alltid köpa en till för att fylla upp den tomma platsen.

2. Till höger på den stängda 5.25"-platsen (på utsidan) så finns det ett litet "handtag", ta tag i det och dra det mot dig och till höger så lossnar luckan.

http://imgur.com/sX4l0ml

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Fel bild, den där panelen är i plast och den tar man bort med handtaget ja. Men bakom den sitter en grej i metall

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMB:

Fel bild, den där panelen är i plast och den tar man bort med handtaget ja. Men bakom den sitter en grej i metall

Den ska du bara dra bort!

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Den ska du bara dra bort!

Ok, tack för svaren alla. Mer input på fläktplacering?

Permalänk
Skrivet av MBMB:

Okej, tack. Varför tycker du det är bäst med fläkten mot diskarna?

Även om hårddiskar inte blir så varma, så tycker de inte om att bli varma. Du bör hålla under 50 grader i mekaniska hårddiskar och då skadar det inte med att den svala luften passerar vid den. Om du sätter fläkten uppe så kommer du få ganska stillastående luft vid hårddisken. Detta är troligen inget problem, men det är oftast bättre att inte chansa. Ett tips är att ta bort de vaggor som du inte använder så kommer flödet inte begränsas lika mycket.

Skrivet av MBMB:

Och är det någon som har en aning vad som skulle kunna vara poängen med att enbart knäcka loss den inre delen av panelen? Den består ju av två delar och den inre ser ut att gå att få loss utan att knäcka den yttre om man så vill.

Om man har någon gammal 3,5"-enhet som en kortläsare eller diskettstation så kan den sättas där. Troligen finns det en adapter med till chassit för denna montering. Det gjorde det i mitt Arc-chassi.

Stavfel
Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Jag hade defenitivt kört fläkten framför diskarna eller varför inte köpa en till? Jag kör har lagt in 2 noctua till i mitt r4

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag hade defenitivt kört fläkten framför diskarna eller varför inte köpa en till? Jag kör har lagt in 2 noctua till i mitt r4

Håller med , 2 fläktar är bättre än 1 fläkt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition