ASUS ROG Xonar Phoebus VS ASUS Xonar Essence STX (PCI-E)

Permalänk
Medlem

ASUS ROG Xonar Phoebus VS ASUS Xonar Essence STX (PCI-E)

Hej alla Sweclockers och audiofiler,

Jag har bestämt mig för att investera i ett ljudkort, men jag vet inte vilket av de ovanstående från titeln som jag ska välja.
För det mesta så lyssnar jag på ljud från datorn via en 2.1 anläggning men jag har ett par väldigt decent denon hörlurar också.

Vill ju få ut det mesta från mina högtalare, av att lyssna på musik, men vill även kunna höra exakt vart min fiende befinner sig i spelen.

Vad ska jag välja för kort?!

Det känns som att jag betalar mycket för design och den där larviga ljudkontrollen om jag köper Asus ROG Xonar.

Any input?

Mvh
Beobwulf

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet finns det ingenting i Phoebus som ger bättre positionering än något annat Asus kort. Dolby Headphone och allt det är i drivrutinerna.

AV100(essence) är ett rebrandat CMI8787
AV200(d2x) är ett rebrandat CMI8788
CMI8888(phobeus) är ett CMI8788 med naturligt PCI-E stöd

Det enda som är "gamer" med Phobeus är

Citat:

The break out module offers some cool features for gamers. For those of you that use headset with microphones for gaming, this unit has built in microphones that sample the surrounding noise and use the sample to isolate and remove it offering much cleaner communication for the gamer. The dial acts both a volume and a mute control.

http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_xonar_phoebus_sound...

Jag uppgraderade från ett Asus Xonar D2X/XDT till ett Asus Xonar Essence STX och märkte en markant skillnad i ljudupplevelse från D2X. Så ja det är upp till dig själv.