Permalänk
Medlem

Köpa DSLR Kamera för filmer

Hejsan! Har nyligen intresserat mig för att göra kortfilmer och är i behov av en kamera. Dem jag har kikat på är Canon 60D och Canon 7D.
Vet inte små mycket (nästan ingenting) om kameror, så skulle uppskatta lite hjälp

Permalänk

Spara pengar och köp en kamera i canons tre-siffriga serie, videokvalitén skiftar inte förns du väljer en kamera med större sensor 5D etc.
7D och 60D är bortkastade pengar om du ska filma, köp hellre bättre eller mer optik för de pengarna.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Spara pengar och köp en kamera i canons tre-siffriga serie, videokvalitén skiftar inte förns du väljer en kamera med större sensor 5D etc.
7D och 60D är bortkastade pengar om du ska filma, köp hellre bättre eller mer optik för de pengarna.

Fast tre-siffriga serien är ju billigare så han behöver ju inte spara. Jag håller med, själv hade jag tagit 7d pga senaste ML men som nybörjare är 600d det bästa valet IMO (och de flesta andras dslr-filmare).

Vill du börja så billigt som möjligt köper du 600d med ett 50mm f1.8 objektiv och tex en Zoom H1 för ljud.
Har du lite mer pengar köper du ett Sigma 30mm f1.4.

Ett tips är att kolla på bättre källor för info tex dvxuser.com och Indy Mogul på youtube.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fast tre-siffriga serien är ju billigare så han behöver ju inte spara. Jag håller med, själv hade jag tagit 7d pga senaste ML men som nybörjare är 600d det bästa valet IMO (och de flesta andras dslr-filmare).

Vill du börja så billigt som möjligt köper du 600d med ett 50mm f1.8 objektiv och tex en Zoom H1 för ljud.
Har du lite mer pengar köper du ett Sigma 30mm f1.4.

Ett tips är att kolla på bättre källor för info tex dvxuser.com och Indy Mogul på youtube.

"Spara pengar" som i släng inte bort onödigt mycket.
Varför 7D? Magic Lantern är inte mycket anorlunda än på 3-serien ser absolut inga fördelar att lägga ut mer än dubbelt så mycket på en 7D.

Lägg upp en budget så sätter vi ihop en bra startkamera åt dig med externt ljud om du vill.

EDIT* Vill han lägga 7D pengar på ett hus tror jag att vi båda kan gå med på att en BMPC är ett bättre val för filmning!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

"Spara pengar" som i släng inte bort onödigt mycket.
Varför 7D? Magic Lantern är inte mycket anorlunda än på 3-serien ser absolut inga fördelar att lägga ut mer än dubbelt så mycket på en 7D.

Lägg upp en budget så sätter vi ihop en bra startkamera åt dig med externt ljud om du vill.

EDIT* Vill han lägga 7D pengar på ett hus tror jag att vi båda kan gå med på att en BMPC är ett bättre val för filmning!

Jag sa ju att jag INTE tyckte han skulle köpa 7d.
Däremot skulle JAG som inte är nybörjare skulle göra det eftersom den med ML kan filma i 2.4 K Raw, det gör du inte med en 600d eller bmpcc.

Men raw video är ett jäkla pill och än så länge för special occasions

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walshy:

Hejsan! Har nyligen intresserat mig för att göra kortfilmer och är i behov av en kamera. Dem jag har kikat på är Canon 60D och Canon 7D.
Vet inte små mycket (nästan ingenting) om kameror, så skulle uppskatta lite hjälp

Hej Walshy.

Gör det lätt för dig. Och skaffa dig en 600d med ett 35/50mm f1.8 objektiv och lägg in magic lantern.

Skall förklara så bra jag kan.

Magic Lantern är en firmware som du lägger in i (endast canon, vilka som stöds?=sök) kameran, och som öppnar upp så många fler möjligheter/inställningar.
Det är inte svårt alls att göra, så låt dig inte skrämmas av ordet firmware (det ordet, fick iallafall mig på knä, när man var ny med allt vad teknik innebär) jag har själv lagt in det på två vänners kameror, och det var helt smärtfritt.
Inget svårt alls, och söker du på M L så kommer du att finna steg för steg hur du skall göra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! nån frågade om budget och den ligger väl runt 6-8K.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag sa ju att jag INTE tyckte han skulle köpa 7d.
Däremot skulle JAG som inte är nybörjare skulle göra det eftersom den med ML kan filma i 2.4 K Raw, det gör du inte med en 600d eller bmpcc.

Men raw video är ett jäkla pill och än så länge för special occasions

Haha jo så går det när man misstar allt helt
Hursom tror jag inte att 7D klarar kontinuerlig RAW filmning i 1080p eller 2.5k, men jag kan ha fel om det. (Såg senast info i juli tror jag) RAW har jag fått fungerande med min 550D men bara korta klipp med 1280x588px upplösning.
RAW kommer ju till BMPC, har du missat det? Du kommer få ha det en jäkla massa kul när du får hem din!

Jo det stämmer verkligen, RAW är inte för nybörjare eller ens hobbyister det är mycket pill och tuggar utrymme som "svennson" inte kommer ta nytta av. (Nu vet jag att du har full koll på detta Nisse-Tuta)

Skrivet av Walshy:

Tack för alla svar! nån frågade om budget och den ligger väl runt 6-8K.

Då blir det en 600D du får slå till på om du ska har råd med glas. Med den budgeten skulle jag vänta med att köra externt ljud och istället plugga in en shotgunmic direkt i kameran. (ex. RODE videomic)

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Haha jo så går det när man misstar allt helt
Hursom tror jag inte att 7D klarar kontinuerlig RAW filmning i 1080p eller 2.5k, men jag kan ha fel om det.

http://www.youtube.com/watch?v=ctm1WW7VUXU

Är bara korta klipp än så länge men det kommer nog

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

http://www.youtube.com/watch?v=ctm1WW7VUXU

Är bara korta klipp än så länge men det kommer nog

Lite tveksamt är det då det är buffertminnet som sätter gränsen men det kan mycket väl gå då CF skrivaren i kameran klarar snabbare hastigheter är SD-korts kameror.
Men det kan mycket fungera i framtiden.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Hellre en 650D eller den nyaste, 700D, då dom har stöd för kontinurlig fokus under filmning med tyst fokus.(STM-objektiv, följer med.)
Förstår inte varför ingen annan rekommenderade 700D, men det hade jag tagit om du vill filma mycket, då dom är mer anpassad för filmning än 600D.

600D, 650D och 700D har alla utvikbar skärm också.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Hellre en 650D eller den nyaste, 700D, då dom har stöd för kontinurlig fokus under filmning med tyst fokus.(STM-objektiv, följer med.)
Förstår inte varför ingen annan rekommenderade 700D, men det hade jag tagit om du vill filma mycket, då dom är mer anpassad för filmning än 600D.

600D, 650D och 700D har alla utvikbar skärm också.

Jag rekommenderar 600d eftersom den är lika bra fast billigare och autofocusen ändå bara är skräp imo. Sedan tillkommer ju saker som stativ, nd filter, objektiv, mic, kablar, extra batteri, väska etc etc så alla pengar man kan spara räknas.

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med Panasonic GH2 för att filma med. Numera har det kommit en GH3 men den är ännu dyrare. Kanske kan du hitta en begagnad GH2 istället så slipper du Canon...

Permalänk

Kanske en 70D passar? Mycket bättre autofokus för film men kostar ca 10000kr

http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-70d

Permalänk

Nu hoppar jag in i denna tråden då jag är i samma sits...
Var först inne på en Videokamera, och verkar som att ska man ha en vettig så bör man satsa på ca 5-7.000kr.

Och med lite mer eftertanke så kanske det är bättre att bara byta ut min EOS 400D till en 700D...
Så man kan filma sonen och ta bra bilder med samma pryl. (så slipper man ha 2 olika prylar att släpa runt på)

Så... Jag som extrem amatör.... Bör jag då satsa på denna?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1752859&o=inkfrakt

Kan ju inte skillnaderna på alla siffor på objektiven.

*edit*
Kan denna kanske vara aktuell för mig?
http://www.blocket.se/skaraborg/Systemkamera_51357520.htm?ca=...

Eller kanske till och med denna, med 199kr extra får man ett extra objektiv?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700d1855

Permalänk
Skrivet av The mozZe:

Nu hoppar jag in i denna tråden då jag är i samma sits...
Var först inne på en Videokamera, och verkar som att ska man ha en vettig så bör man satsa på ca 5-7.000kr.

Och med lite mer eftertanke så kanske det är bättre att bara byta ut min EOS 400D till en 700D...
Så man kan filma sonen och ta bra bilder med samma pryl. (så slipper man ha 2 olika prylar att släpa runt på)

Så... Jag som extrem amatör.... Bör jag då satsa på denna?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1752859&o=inkfrakt

Kan ju inte skillnaderna på alla siffor på objektiven.

*edit*
Kan denna kanske vara aktuell för mig?
http://www.blocket.se/skaraborg/Systemkamera_51357520.htm?ca=...

Eller kanske till och med denna, med 199kr extra får man ett extra objektiv?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700d1855

Jag skulle ta det här på ett annat sätt eftersom du redan har en stillbildskamera och optik. (jag antar att du har optik).
Jag skulle valt att spara/klämma ut ett par tusen extra för en Blackmagic Pocket, sjukt sjukt jävla bra för film som använder en bra codec (ProRes) och du får RAW på köpet till framtiden. (Börja inte med RAW innan du lärt dig grunderna helt)

Annars ska du nog satsa på den billigaste kameran i canons 3-siffriga serie (exl. 100D) och installera ML för lite extra funktioner. Då får du pengar över till stativ, ljud etc.

Satsa sen på fast optik, generellt bättre kvalité för mindre pengar och oftast strörre bländare.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Efter att kolla på denna ( http://www.youtube.com/watch?v=rAgPaiLgeE4 ) så är black magic INTE något för folk som mig, totalamatör som INTE vill sitta o videoredigera i all evighet. Speciellt utan någon som helst kunskap om videoredigering.

Jag har diskuterat med min fru till och från och det känns som att det bästa alternativet för oss verkar vara en 700D.
Av bla. anl. att man har 1 sak mindre att packa och ha med sig (Man har tillräckligt med prylar när man har barn)
Man kan filma OCH ta bra bilder med samma pryl. Vilket i slutändan troligtvis resulterar i att man filmar oftare pga man har oftast med stillbildskameran...

Det är vad vi tror på, så ren Videokamera är ganska uteslutet.

Och eftersom jag inte kan filma med min 400D så får den säljas vilket gör att man ist får in lite pengar från den, (1500kr?)
Då är vi nere på 4500kr för en 700D ?

Jag har redan ett grymt SLIK stativ.
Har en extern Canon flash.

Men jag kan absolut INGET om objektiv.
Så...... HJÄLP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The mozZe:

Efter att kolla på denna ( http://www.youtube.com/watch?v=rAgPaiLgeE4 ) så är black magic INTE något för folk som mig, totalamatör som INTE vill sitta o videoredigera i all evighet. Speciellt utan någon som helst kunskap om videoredigering.

Jag har diskuterat med min fru till och från och det känns som att det bästa alternativet för oss verkar vara en 700D.
Av bla. anl. att man har 1 sak mindre att packa och ha med sig (Man har tillräckligt med prylar när man har barn)
Man kan filma OCH ta bra bilder med samma pryl. Vilket i slutändan troligtvis resulterar i att man filmar oftare pga man har oftast med stillbildskameran...

Det är vad vi tror på, så ren Videokamera är ganska uteslutet.

Och eftersom jag inte kan filma med min 400D så får den säljas vilket gör att man ist får in lite pengar från den, (1500kr?)
Då är vi nere på 4500kr för en 700D ?

Jag har redan ett grymt SLIK stativ.
Har en extern Canon flash.

Men jag kan absolut INGET om objektiv.
Så...... HJÄLP!

Om storlek är en viktig aspekt (det är det väl alltid?) så en spegellös? Jag köpte en Panasonic Lumix G6 strax innan jul och är tvärnöjd. Liten och smidig, producerar väldigt bra bilder och video.

Permalänk

storleken är inte direkt viktig för min del. speciellt inte om man jämför din G6 mot en 700D, de är ju i samma storleksklass?

Permalänk
Avstängd

600 d magic lantern ljusstarkt objektiv + steadycam och slider och du är good to go.

Glöm ej ladda ner cinestyle picture profile

Varning för 700d då den inte har fullt magic lantern support

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Skrivet av spikey13:

600 d magic lantern ljusstarkt objektiv + steadycam och slider och du är good to go.

Glöm ej ladda ner cinestyle picture profile

Varning för 700d då den inte har fullt magic lantern support

Som sagt, är amatör... men har förstått det som att Magic latern är en typ av firmware, likt att jailbreaka en iphone?
ang. "ljusstarkt objektiv", vilket objektiv har du som förslag till en amatör? kan som sagt inget om objektiven och alla dess siffror och bokstäver...

steadycam + slider? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av The mozZe:

storleken är inte direkt viktig för min del. speciellt inte om man jämför din G6 mot en 700D, de är ju i samma storleksklass?

Gå till en butik och jämför så får du se. Kanske framförallt tyngden som skiljer, och då speciellt på objektiven.

Permalänk
Skrivet av The mozZe:

Efter att kolla på denna ( http://www.youtube.com/watch?v=rAgPaiLgeE4 ) så är black magic INTE något för folk som mig, totalamatör som INTE vill sitta o videoredigera i all evighet. Speciellt utan någon som helst kunskap om videoredigering.

Jag har diskuterat med min fru till och från och det känns som att det bästa alternativet för oss verkar vara en 700D.
Av bla. anl. att man har 1 sak mindre att packa och ha med sig (Man har tillräckligt med prylar när man har barn)
Man kan filma OCH ta bra bilder med samma pryl. Vilket i slutändan troligtvis resulterar i att man filmar oftare pga man har oftast med stillbildskameran...

Det är vad vi tror på, så ren Videokamera är ganska uteslutet.

Och eftersom jag inte kan filma med min 400D så får den säljas vilket gör att man ist får in lite pengar från den, (1500kr?)
Då är vi nere på 4500kr för en 700D ?

Jag har redan ett grymt SLIK stativ.
Har en extern Canon flash.

Men jag kan absolut INGET om objektiv.
Så...... HJÄLP!

Missuppfattade vad du skulle använda kameran till. Blackmagic kameran är såklart inte rätt val om du vil göra enkla semesterfilmer och familjefilmer.
Vill man dock arbeta med film som ett konstnärligt verktyg är det ett perfekt val.

Men kör på mitt alternativ #2 eller titta på de mindre kamerorna som nämts om du vill ha det smidigare.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Avstängd

Filmobjektiv skall vara ljusstarka. Canon 50 1.8 kostar bara 700kp nytt
Ljusstarka objektiv att rekommenddmra är sigma 30 1.4 och canon 50 1.8
Ca 3800 kr totalt + 600d så blir det 6800kr totalt

En steadycam för 500kr på ebay gets rid of shakeyness.

Jo magic lantern är jaikbreak men gör proffesionell filmning sjukt mkt enklare. Fast det kräver att man tar några timmar och lär sig det.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Skrivet av spikey13:

Filmobjektiv skall vara ljusstarka. Canon 50 1.8 kostar bara 700kp nytt
Ljusstarka objektiv att rekommenddmra är sigma 30 1.4 och canon 50 1.8
Ca 3800 kr totalt + 600d så blir det 6800kr totalt

En steadycam för 500kr på ebay gets rid of shakeyness.

Jo magic lantern är jaikbreak men gör proffesionell filmning sjukt mkt enklare. Fast det kräver att man tar några timmar och lär sig det.

Om jag förstått logiken någorlunda i alla objektiv så är det endast fasta objektiv du syftat på ?
Då det ska vara en allaround-kamera så måste jag kunna zooma lite iaf.

och enligt någon youtube recension så ska tydligen objektivet som ingår med 700D vara det bästa för video (EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM) i själva verket att det är ett "STM" objektiv så man inte ska höra zoomen i micen i filmen...
Samt så köper man från dessa och lägger till 199kr så får man ju det objektivet du själv rekommenderade? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700d1855

Är det så stor skillnad på Sigma 30 1.4 och Canon 50 1.8 ? 3000kr? Vad är skillnaden (förklara för mig nu som är totalt okunnig )

Skulle jag ta det paketet hamnar det ju på 6189kr -1500kr för min 400D som jag säljer på blocket, då är jag ju nere på 4689kr

Antar att du menar en sådan här?
http://www.ebay.com/itm/Mini-Steadycam-DLSR-Camera-Stabilizer...

Sånt där känns inte aktuellt för min del då jag endast kommer att använda kameran i ren familj och semester dokumentation, inget seriöst filmande.
Mest dokumentera barnens barndom och uppväxt.
Kortfattat, ska ersätta allt skitfotograferande med iPhonen med kassa videoklipp o halvdana bilder.

Nu blev det mycket, hoppas ni orkar med mig

Permalänk

Jättestort tack för din förklaring (Nisse-Tuta som förklarat i ett annat forum)

Blir det 700D, vilket det lutar åt då jag tycker systemkamera formatet tilltalar mig mest, så kommer jag självklart köpa till objektivet för 199kr, så lovordat som det verkar vara

Kan du förklara skillnaderna mellan de 2 olika objektiven på denna länken:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p...%201.4%20canon

Ska undersöka De 2 Sony Kamerorna du tipsade om också.

Tror ni att jag kommer vara nöjd och att en 700D med de 2 olika objektiven (som är nämna i Cyberphoto länken) kommer det vara "komplett" för mig, när det kommer till filmande och stillbildsfotograferande?

Blir osäker, får känslan av att jag är helt ute o cyklar och kommer kasta pengarna i sjön :/

Permalänk
Avstängd

700 är säkert ett bra val med om du inte pallar sätta dig in i magic lantern. Ett 30 objektiv är bara lite inzoomat från början. Ett 50 objektiv är väldigt inzoomat från början.

Kanske andra minikameror är bättre dock. Tex gh2 ellep lumix
Skulle jag köpa en kamera med 0% efterarbete (enbart för dokumentation) hade jag tagit den kamera som har bäst digital och optisk stabilisator.

Vilken kawera det nu må vara? (Någon får gärna fylla på här)

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

7D och 60D är bortkastade pengar om du ska filma, köp hellre bättre eller mer optik för de pengarna.

*suck* så många ignoranta och totalt oinformerade människor i denna tråd.
Att påstå att Canon 7D inte duger är störtlöjligt och fullständigt banalt.

Dom använde Canon EOS 7D "bara" för att filma Black Swan, mångmiljon-Hollywood-produktion. Duger det för Hollywood så duger det för OP.

Om du ska nyss börja filma och har ingen som helst erarenhet av systemkameror rekommenderar jag att du köper MediaMarkts startpaket där du får en Canon EOS 600D med två okej linjer; en allt-i-allo-lins och en duglig zoom-lins. Och detta för under 5000:-

* Det finns ingen som helst mening med att spendera ett 5-siffrigt belopp på en full-frame kamera som EOS 7D eller EOS 5D om du aldrig ens har hanterat en digital systemkamera.

* Linserna kan du spara och använda igen när du uppgraderar kameran en vacker dag

* Det är en förhållandevis billig kamera så du behöver inte vara alltför rädd om den om du är ute och filmar vare sig det är ruggigt väder eller du tappar kameran

DOCK bör du notera att mikrofonerna i dessa kameror är generellt skräp och du bör skaffa en Handy Recorder som du kan montera på kameran beroende på vad det är för film du sysslar med. Jag skulle rekommendera Zoom H1 till inspelning av ljud. Billig, enkelt och bra nybörjarprylar.

Sen så bör du sätta igång och lära dig efterbehandling av filmen - Adobe Premiere är nästan industristandard men annars kan du köra med Sony Vegas också.

Jag har sysslat med medieproduktion ett bra tag så om du undrar över något så fråga på.

TL;DR Dumt att spendera mycket pengar på dyr systemkamera, köp en billig med 2 linser istället. Du kommer behöva en portabel recorder om du vill ha bra ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuma:

*suck* så många ignoranta och totalt oinformerade människor i denna tråd.
Att påstå att Canon 7D inte duger är störtlöjligt och fullständigt banalt.

Dom använde Canon EOS 7D "bara" för att filma Black Swan, mångmiljon-Hollywood-produktion. Duger det för Hollywood så duger det för OP.

Jag håller med dig om att 7d duger till det mesta men det var ju inte som att de använde 7D till hela filmen,
"Black Swan shot on Super 16mm, ARRI, Canon 7D & 1D mark IV"
Vore intreassant att veta vilka scener det var däremot

EDIT: Hittade, det var inte så mycket tyvärr, om nu inte typ hela filmen är i tunnelbanan (har inte sett den).
"It was a single-camera shoot except for maybe one day, and our main camera was an Arri 416, which we used with Arri Ultra Prime 16 lenses. We used a Canon 7D or 1D Mark IV for all the subway scenes; I could just carry a 7D and shoot on the subway all day with a very small crew. "

Permalänk
Skrivet av Akuma:

*suck* så många ignoranta och totalt oinformerade människor i denna tråd.
Att påstå att Canon 7D inte duger är störtlöjligt och fullständigt banalt.

Skärp dig nu. Jag sa aldrig att 7D inte duger, jag sa att det finns billigare alternativ som levererar exakt samma resultat = bortkastade pengar.
Kan då fan informera dig att jag har koll på vad jag snackar om och om du tar den synen på människor direkt du har en annan åsikt bör du ta en paus och tänka efter vad det är du säger till folk egentligen.

Skrivet av Akuma:

* Det finns ingen som helst mening med att spendera ett 5-siffrigt belopp på en full-frame kamera som EOS 7D eller EOS 5D om du aldrig ens har hanterat en digital systemkamera.

7D är inte en FF-kamera

Skrivet av Akuma:

TL;DR Dumt att spendera mycket pengar på dyr systemkamera, köp en billig med 2 linser istället. Du kommer behöva en portabel recorder om du vill ha bra ljud.

Varför säger du exakt samma sak som jag sa men samtidigt vågar påstå att jag är "ignorant och totalt oinformerad"?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |