Köpa DSLR Kamera för filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

På en APS-C kamera som 700d tex hade jag tagit Sigma 30 före Canon 50 alla dagar i veckan. Bättre byggt, mycket skönare fokusring för filmning och 50mm blir rätt tight på en APS-C kamera, för tight imo för många inomhussituationer. Filmar rätt mycket DSLR-kameror på semiproffsnivå och har verkligen svårt för både det billiga och det dyrare av canons 50mm objektiv. Sigmas EX serie är imo väldigt prisvärd om man vill köpa lite dyrare objektiv.

Håller med. Jag har både Sigmas 30 1.4 DC HSM Art och Canon 50 1.4, använder sällan Canon objektivet faktiskt. Framförallt inte vid filmning.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av Unor92:

Är själv Nikon användare fast har för mig att Canons kameror är bättre att filma med, sen lär det komma nya modeller under 2014 om du inte vill köpa 2013 modeller, jag skulle väntat ett par månader.. Lycka till!

När släpps 2014 modellerna?
O när kommer info om dem?

Permalänk
Medlem

Varför kan inte ett svar på en enkel fråga alltid vara rakt på sak och enkel? Måste saker göras så krångligt så det avskräcker?
Ska man filma på allvar så är DSLR rent skit, möjligtvis funkar 5D och 1DC/X då resten har så mycket moiré och aliasproblem att man får utslag.
Sen är de inte särskilt detaljrika eller skarpa.. Dåligt dynamiskt omfång. Snacka inte om ML som ett arbetsredskap. Opålitigt, kräver för
raw - om du vill vinna DR pga. raw svindyra minneskort och ger några minuters inspelning.

Finns en del faktafel i denna tråd.

Raw har inget med okomprimerade bilder att göra.
Raw är datat en sensor läser av nedskrivet i en fil. Denna fil kan komprimeras i flera grader.
RED kan komprimera rawdatat upp till 15 gånger, kanske mer. BlackMagic Pocket Cinema Camera har "lossless compression" på rawdatat.
Jpeg kan också levereras okomprimerat.
Raw är ingen förkortning och skrives således inte med stora bokstäver.

Att installera Magic Lantern på en kamera behöver inte innebära att man måste använda raw.
Det tillför andra funktioner så som focus peaking, ljudmonitor och så vidare, något som är värdefullt då Canon inte alls har någon
fokusassistent eller annan hjälp. Nyare kameror har automatisk fokus men kameran kan omöjligt veta var användaren vill ha fokus.
Då är peaking bra.

Nu verkar problem vara löst men 100D/700D medelst en STM-glugg samt en 50mm prime löser problemet för de som behöver fråga.
Dessutom kan man trycka på olika ställen på skärmen på dessa för att justera fokus under inspelning. Sen har även STM-gluggarna IS.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Att installera Magic Lantern på en kamera behöver inte innebära att man måste använda raw.
Det tillför andra funktioner så som focus peaking, ljudmonitor och så vidare, något som är värdefullt då Canon inte alls har någon
fokusassistent eller annan hjälp. Nyare kameror har automatisk fokus men kameran kan omöjligt veta var användaren vill ha fokus.
Då är peaking bra.

Nu verkar problem vara löst men 100D/700D medelst en STM-glugg samt en 50mm prime löser problemet för de som behöver fråga.
Dessutom kan man trycka på olika ställen på skärmen på dessa för att justera fokus under inspelning. Sen har även STM-gluggarna IS.

Magic Lantern, vågar man sätta in det i en 700D, finns det någon risk med det?
Tänker på garanti osv...

Kan du vidareutveckla följande:
Vad är Focus peaking?
STM-glugg?
50mm prime?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av The mozZe:

Magic Lantern, vågar man sätta in det i en 700D, finns det någon risk med det?
Tänker på garanti osv...

Kan du vidareutveckla följande:
Vad är Focus peaking?
STM-glugg?
50mm prime?

Tack på förhand

Svarar i ordningen du skrev

1) Enligt utvecklaren är det safe men det sker på "egen risk". Jag har svårt för att tänka mig att det skulle kvadda din kamera.
Jag tror att du ska försöka klara dig på original tills du når nivån där ML gör nytta för dig.

2) Vad är Focus Peaking?
Jag har filmat många år med 5D och för mig får jag köra förstoring 10x och ställa fokus alt. trycka på en fokusknapp och sikta på godtyckligt objekt
som befinner sig på avståndet. Detta ger mig ingen direkt kontroll vid pulling undertiden jag filmar.
Med Focus Peaking ser du i stark färg, t.ex grön, röd, blå områden som ligger i fokus på skärmen. T.ex ett ansikte kan ögonen, skägg, ögonbryn
lysa upp med en färg som indikerar att fokus ligger där. Du kan söka på youtube exakt efter de orden så kanske du kan finna något.
ML kan ge dig detta så du ser vad av bilden som ligger i fokus. Extra viktigt är detta på en 5D som har stor sensor.

3) STM-glugg
Canon har 3 olika motorer för fokusering.
* Vanlig som låter mycket
* USM - UltraSonic Motor - en tystare variant som sitter i de flesta finare objektiv (glugg) samt även i princip alla L-objektiv, dvs, de med röd ring, proffs.
* STM - en motor utvecklad att vara helt tyst för automatisk fokusering under inspelning och för att minimera fokuseringsljud vid inspelning
STM är att föredra när man filmar då du i princip inte får med något ljud från fokusmotorn vid autofokus.
Jag föredrar dock att filma manuellt då kameran inte vet hur jag vill ha det.

4) 50mm prime

Med ordet prime menas att objektiv som har en fast brännvidd. Dessa objektiv är i regel väldigt simpla och ger ytterst god skärpa jämfört med ett
kompromissat zoombojektiv. Detta ger som sagt bättre skärpa och också i flera fall ett betydligt bättre ljusinsläpp. F (max aperture) är maximal bländare.
Ju lägre siffra, destu mer ljus och mer bakgrundsoskärpa. Ska inte gå in i F-stop och hur du räknar, detta kan du läsa. Men, dessa objektiv är att föredra
om du vill ha skärpa och nice bakgrundseffekter. Inte alls att ett bra zoombobjektiv är oskarpt men ett fast objektiv, prime, är skarpare om de ligger
i samma kvalitetsnivå.

// Anders

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag tycker focus peaking är ett måste om man vill filma med kort skärpedjup, därav ser jag ML som ett givet val till en Canon om man ska filma.

Håller med Holck i allt han skrev om brist på detaljer och skärpa samt väldigt mkt moiré och aliasing på dessa kameror dock. Jag ångrar INTE att jag köpte mig en BMPCC för dyra pengar trots att jag bara filmar mina egna amatörgrejer.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av Holck:

Ska man filma på allvar så är DSLR rent skit, möjligtvis funkar 5D och 1DC/X då resten har så mycket moiré och aliasproblem att man får utslag.
Sen är de inte särskilt detaljrika eller skarpa.. Dåligt dynamiskt omfång.

Hur defineras filma på "allvar"?
Kan du inte slänga upp en videofil på ditt matrial på någon lagringstjänst online, som är filmade med en såkallad kamera som "funkar" likt din 5D alt 1D C/X om du hade..
Skulle gärna vilja se den kvaliteten o sedan jämföra den med "resten av skiten" ang den dåliga detaljrikedomen samt skärpan.

Har faktiskt sett riktigt fina filmer med utomstående kvalite, från dslr som inte kostat mer än ikea soffa...
Den ovetande behöver verkligen veta att man inte behöver en kamera som kostar som en årsförbrukning av mat.

Jag blir upprymd när jag ser matrial från en UHD (4K) kamera med global shutter. Men oftast så blir jag det av mindre upplösning, billigare kamera beroende på hur duktig kameramannen/kameramännen är.

Och för att gå rakt på sak - trådskaparen skulle köpa sin ev. första kamera, då rekommenderar man fasiken inte en kamera för proffs!!!
Detta är trådskaparens fråga:

"Hejsan! Har nyligen intresserat mig för att göra kortfilmer och är i behov av en kamera. Dem jag har kikat på är Canon 60D och Canon 7D.
Vet inte små mycket (nästan ingenting) om kameror, så skulle uppskatta lite hjälp "

En billig dslr är utmärkt för en första filmare, då du manuellt får lära dig att styra en kamera från grunden. Såsom bländare, slutartid, iso, vitbalans, fokusering med objektiv, ev efterarbetsredigering osv... Vill man senare så är det helt ok att uppgradera till en bättre.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Kan du inte slänga upp en videofil på ditt matrial på någon lagringstjänst online, som är filmade med en såkallad kamera som "funkar" likt din 5D alt 1D C/X om du hade..
Skulle gärna vilja se den kvaliteten o sedan jämföra den med "resten av skiten" ang den dåliga detaljrikedomen samt skärpan.

Har faktiskt sett riktigt fina filmer med utomstående kvalite, från dslr som inte kostat mer än ikea soffa...
Den ovetande behöver verkligen veta att man inte behöver en kamera som kostar som en årsförbrukning av mat.

Jag blir upprymd när jag ser matrial från en UHD (4K) kamera med global shutter. Men oftast så blir jag det av mindre upplösning, billigare kamera beroende på hur duktig kameramannen/kameramännen är.

Och för att gå rakt på sak - trådskaparen skulle köpa sin ev. första kamera, då rekommenderar man fasiken inte en kamera för proffs!!!

"Hejsan! Har nyligen intresserat mig för att göra kortfilmer och är i behov av en kamera. Dem jag har kikat på är Canon 60D och Canon 7D.
Vet inte små mycket (nästan ingenting) om kameror, så skulle uppskatta lite hjälp "

En billig dslr är utmärkt för en första filmare, då du manuellt får lära dig att styra en kamera från grunden. Såsom bländare, slutartid, iso, vitbalans, fokusering med objektiv, ev efterarbetsredigering osv... Vill man senare så är det helt ok att uppgradera till en bättre.

En BMPCC är en tusing dyrare än en 7D och springer åttor runt Canon-kameran vad gäller bildkvalité.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi kan gå rakt på sak. Jag rekommenderade INGEN kamera i min text. Citera i så fall var och vilken.
Däremot, om TS inte hade köpt kamera hade jag rekommenderat instegsmodellerna 100D/700D för filmning alt. 70D liksom skrives ovan.
Varför? För att nästa steg är 5D eller högre och därmed priset helt annat. 100D är riktigt trevlig att filma med för denna prisnivå.
Är film primärt hade jag hellre köpt en filmkamera i samma prisnivå.

### Texten nedan handlar om videoproduktion och inte hemmaproduktion och ska klassas som offtopic ###

När jag menar allvar åsyftar jag annat än Youtube och kattfilmer. Produktionsbolag ogillar annat än 4:2:2 eller 4:4:4.
Vad levererar en DSLR internt?
Kan du berätta för mig några svenska produktioner som är filmade med DSLR? Med källa såklart.

Jag har ingen 1DX/C vilket jag aldrig påstod. Min poäng är att en DSLR kommer aldrig vinna över en motsvarande videokamera.
En DSLR är byggd för stillbilder och videodelen är en bonus. Enda fördelen med DSLR-video är utbytbara objektiv - inte kvalitén och möjligheten
att arbeta med materialet i efterhand i någon större utsträckning. Det är för lite info i filerna och för mycket som är förstört.

Här är en jämförelse mellan en 5D mark III mot Canon EOS C100. http://www.youtube.com/watch?v=1cxtrzNQLTY
Den ena är en videokamera, den andra är en stillbildskamera.
Bägge använde extern inspelare då bägge ger clean 4:2:2 på hdmi.
Priset är dock högre för C100 än 5D. Vilken av dessa köper ett produktionsbolag?

Liksom du skriver har även jag sett fantastiska filmer gjorda med DSLR men fortfarande anser jag att materialet är sämre än innehållet.
En känd profil, Devinsupertramp, har gjort enastående filmer med 5D mk2. Vad har han då gjort? Övermättade färger och steadicam
samt vackra vyer och häftiga lekar. Kvalitén är fortfarande inte bra. Titta på hans nyare filmer, gjorda med 1D C, en kamera som
är byggd BÅDE för enastående video och enastående foton.

http://www.youtube.com/watch?v=-uF0BgAp2cY
En till, BMCC mot 550D. Dock tycker jag inte riktigt om skärpan någonstans i den där... Men du kan ju jämföra själv under samma förutsättningar
med samma glugg..

En 70D utan objektiv kostar 9000:- typ.
Så, med ett par vettiga objektiv är vi en bit över 10000:-.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=XA10 - sådan hade jag hellre köpt om video är prio och haft en kompaktkamera för foto.
http://www.youtube.com/watch?v=r5SG-NdwGcQ XA10 vs. 60D.

### Tillbaka från offtopic

Som sagt, jag är inte ute efter att berätta att en C500 är minikravet. Däremot inser jag att en DSLR inte är en riktig videokamera men gör jobbet
väl och fungerar för många situationer. Dock rår de inte på en videokamera i samma prisklass.

Och då DSLR var behovet hade jag valt, som jag skrev ovan, 100D eller 700D som billigaste alternativ.

// A - skrivet från obekävm plats, lite rörig text.

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

När jag menar allvar åsyftar jag annat än Youtube och kattfilmer. Produktionsbolag ogillar annat än 4:2:2 eller 4:4:4.
Vad levererar en DSLR internt?
Kan du berätta för mig några svenska produktioner som är filmade med DSLR? Med källa såklart.

Varför endast svenska filmer? Är svenska filmer mer värdefulla än utländska?

Här följer en lista där bla Canon 7D har medverkat i flera "clip": http://forums.skateperception.com/index.php?/topic/295683-lis...

127 Hours - Canon 1D Mark IV, Canon 5D Mark II, Canon 7D

Act of Valor - Canon 5D Mark II, Canon 7D, & Canon 1D Mark IV

The Avengers - Canon 5D Mark II & Canon 7D

Black Swan - Canon 7D & Canon 5D Mark II

Captain America - Canon 5D Mark II

Iron Man 2 - Canon 5D Mark II

Like Crazy - Canon 7D

The Pirates! Band of Misfits - Canon 5D Mark II

Red State - Canon 7D

Red Tails - Canon 1D Mark IV, Canon 5D Mark II, & Canon 7D

Secretariat - Olympus PL1

Att du inte uppenbarat att en Canon 7D medverkat i några utav dessa exempel, om du nu sett några utav dessa, märks det att även "kunniga" inte har så koll på vad kvalité egentligen är...

Här är en läsning hur Canon 7D medverkats i “Marvel’s The Avengers”: http://blog.planet5d.com/2012/05/canon-hdslrs-in-action-scene...

Om du önskar kan jag även hämta referenser från dussintals med reklamfilmer som använt sig utav billigare dslr utav kända bolag.

Är Vincent Laforet & philip Bloom också kvalitets blinda? Eftersom att de snickrar ihop väldigt skarpa filmer med hög kvalitet med ännu billigare dslr än cannon 700d o 60d... Bara för att man ibland har tillgång till en Red epic eller dyliknande betyder inte det att allt annat är skit för proffessionell produktion.

Givetvis är listan om filmer inspelade med dslr mycket längre och kan googlas upp väldigt enkelt. Alla toppar kanske inte i top 10 listan från Hoolywood, men har istället fått andra typer utav utmärkelser ifrån filmbranchen...

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Skrivet av bran:

En BMPCC är en tusing dyrare än en 7D och springer åttor runt Canon-kameran vad gäller bildkvalité.

Jag förstår, du lyckades verkligen inte att leverera något kvalitativt ifrån en Canon kamera...

Konstigt att dessa Canon kameror använts till storfilmer som legat uppe i top 10 listan i flera delar av världen. Iofs är dom nog mer kreativa samt mer duktiga kameramän antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår, du lyckades verkligen inte att leverera något kvalitativt ifrån en Canon kamera...

Konstigt att dessa Canon kameror använts till storfilmer som legat uppe i top 10 listan i flera delar av världen. Iofs är dom nog mer kreativa samt mer duktiga kameramän antar jag.

Vad jag lyckats eller inte lyckats med är irrelevant i diskussionen. Ditt inlägg tyder snarare på din oförmåga att tolka text ordentligt samt en förbluffande förmåga att leva i det förgånga, där Canon DSLR var mer lr mindre det enda alternativet för hobbyfilmare. Men newsflash - tiderna förändras.

Det dynamiska omfånget och detaljnivån du får med en BMPCC gentemot Canons xxx/7D serie är outstanding. En BMPCC kostar tusen spänn mer än en 7D. Du har en helt annan möjlighet att justera saker i post dessutom med Prores HQ 4:2:2 220Mbit jämfört med Canons AVCHD 4:2:0 på ~40Mbit(?). Om du inte väljer att filma i raw på BMPCCn förstås, då ökar avståndet ytterligare. VARFÖR ska man då välja en 7D för video!? Varför ens en 7D framför GH2/3? Bara gå in och kolla på vimeo/youtube så ser man att Canon levererar en aliasing och moiréfylld gröt i jämförelse, speciellt om man inte drar ner på all kamera-processing. Här kommer klippet Holck länkade till, men som du medvetet inte svarade på, igen: http://youtu.be/-uF0BgAp2cY?t=1m10s

Finns det någon med fullgod syn som skulle föredra det översta klippet?

Att stora Hollywood produktioner skulle vara mer kreativa och bättre kameramän än undertecknad är tämligen självklart, annars vore det mer än illa (vad det nu har med diskussionen att göra!?). Men då jag har både en 600D och en BMPCC med vettiga objektiv vet jag att jag kan göra bättre grejer med min BMPCC än min Canon, även som den amatör jag är.

Så istället för att försöka plocka poäng på patetiska hintar om andras oförmågor kan du kanske leverera några egna klipp vi kan få spana på, och dra ner på tugget där du likt en papegoja apar om att xxx kameran har varit med i yyy produktion och måste därför vara det bästa köpet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mmm men det hade sett ännu bättre ut med en BMPCC. Jag säger inte på något sätt att en 7D är dålig, tvärtom, det går att göra massor av fina grejer med den.
Men faktum kvarstår att BMPCCns codec är bättre och det blir mer detaljer och bättre färgåtergivning.
Att bestrida ren fakta med påhopp hjälper ingen i den här diskussionen.

Permalänk
Medlem

Är Vincent Laforet & philip Bloom också kvalitets blinda? Eftersom att de snickrar ihop väldigt skarpa filmer med hög kvalitet med ännu billigare dslr än cannon 700d o 60d... Bara för att man ibland har tillgång till en Red epic eller dyliknande betyder inte det att allt annat är skit för proffessionell produktion.

Vad jag kan se har ingen påstått att endera är kvalitetsblinda? Eller att dom inte snickrar ihop bra filmer.

Philip Blooms näst senaste inlägg, om bla GH4:

Citat:

After all with these 4K cameras popping up, and I am sure many more will follow, I ask the obvious question, “Shouldn’t you get your HD image right first?” The GH3 does have one of the better HD images out there, but it does have image issues.

...

Citat:

I love my Sony A7R camera (reviewed here) but the quality of the HD image disappoints. Not as detailed as it should be, and there are image issues. This is the issue with stills cameras that shoot video.

...

Citat:

For my clients though? 99% want HD and they want GREAT HD, so that means video cameras for the most part. I hope with this movement to 4K video shooting stills camera, we can finally get what we have wanted ever since the 5D2 came out. True wonderful detail HD images!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört 70 mil sen igår satte jag mig nu för att besvara i denna tråd.
Jag tackar Bran för att du talangfullt tog hand om att besvara i princip allt jag hade som åsikt för att ge i gensvar.

Dels att besvara päron på frågan banan samt leva i det förgångna.

5D mk2 startade upp hela fenomenet med DSLRvideo. Men faktumet kvarstår att detta skedde för 4-5 år sedan.
Utvecklingen går i ruskig takt. 5D mk2 har fördelar. DSLR-video har massor av fördelar.

Jag frågade efter svensk produktion då de är de enda jag har varit i kontakt med och där är det stora ord om något är fel på
levererat material. Att länka till filmer där en kamera har använts för ett fåtal klipp är inte direkt intressant.

Tråden handlar om en kille som söker en enkel kamera och troligtvis kommer han inte sitta första tiden med att öka skärpa i post,
sätta färger osv osv. Det är fullständigt ointressant.

Och i detta segment ÄR en DSLR-kameras enda fördel ljuskänslighet och utbytbara objektiv. Men tittar man på vad min 5D sparar
ned på minneskort SAKNAS information i bilden. Filmar jag en detaljerad yta så ser jag inte allt... Hur ska jag kunna i post återskapa
detaljerna som inte finns där? Jo, i en hollywoodproduktion finns det hyvens killar och tjejer som säkert kan åtgärda detta, t.ex
genom att försöka lägga till de som saknas på ett talangfullt sätt.

Visst, cinestyleprofiler och allt sådant i all ära.. Men detaljrikedomen jag kan få ur t.ex en BMPCC både före och efter post går inte att
jämföra med en 5D mk2. Och BMPCC slås av en C300. C300 slås Arri Alexa (på en del)...

Men för en person som efterfrågar en kamera för att filma med så är detta inget som är aktuellt detta år.
Kanske är det därför bättre med en kamera som kan få med det från start?

Sen är ju filmerna som länkades inte av senaste snitt. Utvecklingen får framåt.

Men att filma med en DSLR är klart bättre än en 2500:- videokamera...

Visa signatur

Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av bran:

Vad jag lyckats eller inte lyckats med är irrelevant i diskussionen. Ditt inlägg tyder snarare på din oförmåga att tolka text ordentligt samt en förbluffande förmåga att leva i det förgånga, där Canon DSLR var mer lr mindre det enda alternativet för hobbyfilmare. Men newsflash - tiderna förändras.

Det dynamiska omfånget och detaljnivån du får med en BMPCC gentemot Canons xxx/7D serie är outstanding. En BMPCC kostar tusen spänn mer än en 7D. Du har en helt annan möjlighet att justera saker i post dessutom med Prores HQ 4:2:2 220Mbit jämfört med Canons AVCHD 4:2:0 på ~40Mbit(?). Om du inte väljer att filma i raw på BMPCCn förstås, då ökar avståndet ytterligare. VARFÖR ska man då välja en 7D för video!? Varför ens en 7D framför GH2/3? Bara gå in och kolla på vimeo/youtube så ser man att Canon levererar en aliasing och moiréfylld gröt i jämförelse, speciellt om man inte drar ner på all kamera-processing. Här kommer klippet Holck länkade till, men som du medvetet inte svarade på, igen: http://youtu.be/-uF0BgAp2cY?t=1m10s

http://i.imgur.com/odgC9rq.jpg

http://i.imgur.com/8pfknpd.jpg

http://i.imgur.com/Z2SJOOX.jpg

Finns det någon med fullgod syn som skulle föredra det översta klippet?

Att stora Hollywood produktioner skulle vara mer kreativa och bättre kameramän än undertecknad är tämligen självklart, annars vore det mer än illa (vad det nu har med diskussionen att göra!?). Men då jag har både en 600D och en BMPCC med vettiga objektiv vet jag att jag kan göra bättre grejer med min BMPCC än min Canon, även som den amatör jag är.

Så istället för att försöka plocka poäng på patetiska hintar om andras oförmågor kan du kanske leverera några egna klipp vi kan få spana på, och dra ner på tugget där du likt en papegoja apar om att xxx kameran har varit med i yyy produktion och måste därför vara det bästa köpet?

Hela ditt inlägg är ju så onödigt...
Till den länk du länkade till är du väl medveten att varken Blackmagic Prores samt Blackmagic Raw är vad som sägs.. ??
Alla tre stycken klippen är fortfarande nerkomprimerade enligt youtubes nerkomprimerings standard när de laddas upp. Även fast klippet från Blackmagic spelades in i Raw, är det nu en nerkompimerad video i låt oss säga ca 10x från ursprungs videon. När man lägger upp en film på youtube på Canons redan nerkomprimerade video som spelades in i H.264, då har först kameran komprimerat o tagit bort data (ca 3gger) från sensorn, sedan när du lägger upp filmen på youtube, minskar du data ca 10gger till...

När jag pratar film, pratar jag inte youtube. Du menar väl inte allvar att man ska jämföra o glo på youtube!

Så du menar nu att man inte längre får använda Canon kameror för att filma? För att de är 4år gamla? Tiderna förändras? Snacka om för förtal o propaganda för det man själv äger.
Man får inga goda vibbar från en sån som dig.
Ingen i denna tråd har iallafall inte sagt att ditt inköp av BMPCC var onödigt eller dåligt? Skuldkänslor?

Om man ska citera trådskaparens fråga ännu en gång:
Vet inte små mycket (nästan ingenting) om kameror, så skulle uppskatta lite hjälp"

Själv tänkte jag att BMPCC var till för lite mer avancerade användare. Att sitta o färg gradera o efterbehandla alla tagna bilder, för en som vet "nästan ingenting", är lite overkill... Hört frasen: -Arbeta sig uppåt ?

Många ny intresserade filmare är ju oftast oxå nyfikna på slowmo, vilket man kan filma med en canon (60fps samt 50fps). BMPCC har ju 29.970 bilder/sekund som högst.

Tyvärr har denna tråden gått från trådskaparens enkla fråga efter hjälp, till stoltserande Blackmagic ägare som skryter om sina dyrgripar o förtalar Canon ägare för att vara vara "leva i det förgångna" (Bran). Lycka till med ert filmskapande!

Förresten bara så att du vet så är jagi tankarna på en Blackmagic Cinema Camera 4K.. Men det är ju en annan femtio tusing... (tillbehör inkluderat!!!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hela ditt inlägg är ju så onödigt...
Till den länk du länkade till är du väl medveten att varken Blackmagic Prores samt Blackmagic Raw är vad som sägs.. ??
Alla tre stycken klippen är fortfarande nerkomprimerade enligt youtubes nerkomprimerings standard när de laddas upp. Även fast klippet från Blackmagic spelades in i Raw, är det nu en nerkompimerad video i låt oss säga ca 10x från ursprungs videon. När man lägger upp en film på youtube på Canons redan nerkomprimerade video som spelades in i H.264, då har först kameran komprimerat o tagit bort data (ca 3gger) från sensorn, sedan när du lägger upp filmen på youtube, minskar du data ca 10gger till...

Jag som ändå gjort den där filmen kan intyga att skillnaden är lika markant även innan youtube.

Permalänk
Skrivet av Holck:

Efter att ha kört 70 mil sen igår satte jag mig nu för att besvara i denna tråd.
Jag tackar Bran för att du talangfullt tog hand om att besvara i princip allt jag hade som åsikt för att ge i gensvar.

Dels att besvara päron på frågan banan samt leva i det förgångna.

5D mk2 startade upp hela fenomenet med DSLRvideo. Men faktumet kvarstår att detta skedde för 4-5 år sedan.
Utvecklingen går i ruskig takt. 5D mk2 har fördelar. DSLR-video har massor av fördelar.

Jag frågade efter svensk produktion då de är de enda jag har varit i kontakt med och där är det stora ord om något är fel på
levererat material. Att länka till filmer där en kamera har använts för ett fåtal klipp är inte direkt intressant.

Tråden handlar om en kille som söker en enkel kamera och troligtvis kommer han inte sitta första tiden med att öka skärpa i post,
sätta färger osv osv. Det är fullständigt ointressant.

Och i detta segment ÄR en DSLR-kameras enda fördel ljuskänslighet och utbytbara objektiv. Men tittar man på vad min 5D sparar
ned på minneskort SAKNAS information i bilden. Filmar jag en detaljerad yta så ser jag inte allt... Hur ska jag kunna i post återskapa
detaljerna som inte finns där? Jo, i en hollywoodproduktion finns det hyvens killar och tjejer som säkert kan åtgärda detta, t.ex
genom att försöka lägga till de som saknas på ett talangfullt sätt.

Visst, cinestyleprofiler och allt sådant i all ära.. Men detaljrikedomen jag kan få ur t.ex en BMPCC både före och efter post går inte att
jämföra med en 5D mk2. Och BMPCC slås av en C300. C300 slås Arri Alexa (på en del)...

Men för en person som efterfrågar en kamera för att filma med så är detta inget som är aktuellt detta år.
Kanske är det därför bättre med en kamera som kan få med det från start?

Sen är ju filmerna som länkades inte av senaste snitt. Utvecklingen får framåt.

Men att filma med en DSLR är klart bättre än en 2500:- videokamera...

Måste man köpa allt det nyaste? Jag vet massor med människor som gillar retro eller det lite äldre... Gamla bilar, äldre viner, gamla datorer, gamla kläder, finns det något slut?
Är det ute nu med Canon kameror? säger du det?

Då kan du väl rekommendera lite Nikon, Samsung eller Olymus kameror istället. Eller är det oxå tabu?

Vad jag menar med dessa Hollywood produktionerna som "delvis" använt tex. en Canon 7D i vissa scener, är att en sån kan gott o väl räcka till en som köper sin första kamera. Japp, trådskaparen sa "Vet inte små mycket (nästan ingenting)".......

Att börja prata "moiré och aliasproblem att man får utslag" till trådskaparen som köper sin första kamera ev, är lite fel tycker jag.
Mer korrekt att du samtalar defekterna i Canon kamerorna till de som är i samma "klass" som dig.

Ta det inte personligt som att jag säger "släng din Black Magic Kamera i ansiktet" Filma på du bara. Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag som ändå gjort den där filmen kan intyga att skillnaden är lika markant även innan youtube.

Vem har sagt att den inte är markant? Jag har god syn.

Men jag försöker endast vara till trådskaparens hjälp med mina inlägg...

Är fel att stoltsera sin egenköpta utrustning eller rättfärdiga sina dyra inköp samt att jämföra trådskaparens kunskaper med en avancerad användare.

Fortfarande är frågan skapad från en som ska köpa sin ev. första kamera.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Mmm men det hade sett ännu bättre ut med en BMPCC. Jag säger inte på något sätt att en 7D är dålig, tvärtom, det går att göra massor av fina grejer med den.
Men faktum kvarstår att BMPCCns codec är bättre och det blir mer detaljer och bättre färgåtergivning.
Att bestrida ren fakta med påhopp hjälper ingen i den här diskussionen.

Den nya Lamborghini Huracan 0-100=3.2sek (£180k) är snabbare än Audi RS6 0-100 3.9sek (£100K.)

Bör då alla bilköpare i klassen köpa en Lambo?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Sen vill ju inte alla stå o filma halv dassiga träd på en gata.. Förresten varför skakar filmen från canon så mycket?
De två andra från Blackmagic kamera klippen är 100% stadiga..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vem har sagt att den inte är markant? Jag har god syn.

Men jag försöker endast vara till trådskaparens hjälp med mina inlägg...

Är fel att stoltsera sin egenköpta utrustning eller rättfärdiga sina dyra inköp samt att jämföra trådskaparens kunskaper med en avancerad användare.

Fortfarande är frågan skapad från en som ska köpa sin ev. första kamera.

Läs tråden igen så ser du att jag mer eller mindre varit på din sida hela tiden. Jag bara kommenterade det du skrev om att filmen inte skulle stämma.

Permalänk
Medlem

Den nya Lamborghini Huracan 0-100=3.2sek (£180k) är snabbare än Audi RS6 0-100 3.9sek (£100K.)

Bör då alla bilköpare i klassen köpa en Lambo?

Nä jag tycker TS ska köpa en 600d. Jag bara kommenterade det du skrev.

Permalänk
Medlem

Sen vill ju inte alla stå o filma halv dassiga träd på en gata.. Förresten varför skakar filmen från canon så mycket?
De två andra från Blackmagic kamera klippen är 100% stadiga..

Citera gärna det inlägg där jag tycker folk ska filma träd.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Läs tråden igen så ser du att jag mer eller mindre varit på din sida hela tiden. Jag bara kommenterade det du skrev om att filmen inte skulle stämma.

Jag menade inte att du stoltserade.. Jag menade att de som jämförde BMPCC med Canon hela tiden, bör ha gjort det eftersom det ser mer ut som de förspråkar sin utrustning än att svara på trådskaparens fråga..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

hade inte du lagt upp en jämförelse på youtube mellan tre st klipp.. ett BMPCC prores, ett BMPCC Raw samt ett Canon 550D ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Hade inte du skapat denna: http://www.youtube.com/watch?v=-uF0BgAp2cY&feature=youtu.be&t... ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hade inte du lagt upp en jämförelse på youtube mellan tre st klipp.. ett BMPCC prores, ett BMPCC Raw samt ett Canon 550D ?

Jo, för min egen skull när jag väntade på tåget. Jag menade inte att jag vill tvinga alla andra att filma träd.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jo, för min egen skull när jag väntade på tåget. Jag menade inte att jag vill tvinga alla andra att filma träd.

oK, menade bara att flera olika scenarier skulle gynnat 550D:n mer än endast visat scener där aliasing och moiré uppkommer lättast som typ vid grenar o så...
Typ filmar man människor uppkommer inte dessa...

Visa signatur

Permalänk

Nu tycker jag ni ska sluta mäta era e-penisar och håll er till att försöka hjälpa trådskaparen. Vill ni ha en tråd där ni kan mäta era e-penisar så varsågod, skapa en tråd till det... men för den som skapade tråden och för mig som kapade den är inte ett jävla dugg intresserade av svindyra hightech pro stuff när man endast vill ha tips på en bra och prisvärd instegskamera.

Sweet jesus!