Sekundär skräm till vänster i XFCE?

Permalänk
Medlem

Sekundär skräm till vänster i XFCE?

Hejsan,

Jag har problem med att få min sekundära skärm att vara till vänster om min primära skärm istället för att vara till höger. Vad som händer är att så fort jag flyttar 2:a skärmen till vänster i nvidia X server settings så blir den automatiskt primär skräm vilket jag inte vill. Det spelar heller ingen roll vilken skärm man väljer som primär utan endast den skärm som är till vänster blir automatiskt primär. Så har ni någon idé på lösning eller annat GUI så säg gärna till

Grafikkort: nVidia GTX580 304.88-4
Kernel 3.9-1-amd64

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Byt plats på skärmarna på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av user789:

Byt plats på skärmarna på skrivbordet

Det löser ju dock inte problemet då jag måste dra musen till höger för att komma till skärmen till vänster. Jag vill dra musen till vänster för att komma till skärmen till vänster och den skärmen ska vara den sekundära skärmen

Permalänk

Vet inte om problemet är identiskt, men kolla på lösningen i den här tråden: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=165820

tl;dr-svar: Ta bort filen ~/.config/xfce4/xfconf/xfce-perchannel-xml/displays.xml och se om det funkar.

Ett annat alternativ är att köra nvidia-settings med "gksudo" framför så att du kör det med root-privilegier.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CryingFreeman:

Vet inte om problemet är identiskt, men kolla på lösningen i den här tråden: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=165820

tl;dr-svar: Ta bort filen ~/.config/xfce4/xfconf/xfce-perchannel-xml/displays.xml och se om det funkar.

Ett annat alternativ är att köra nvidia-settings med "gksudo" framför så att du kör det med root-privilegier.

Inget av de två alternativen hjälpte tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kör i terminalen>
xrandr

Då får du vad skärmarna heter och kan då använda:

xrandr --output <skärmnamn> --left-of <skärmnamn2>

Det kan vara lite pill med xrandr men om du leker lite med left-of och right-of så får man det att fungera till slut. Sitter inte på linux just nu men jag har för mig att det ska finnas en option som kallas --primary också.

Finns säkert något grafiskt verktyg som använder xrandr också så testa sök så hittar du nog något.