Tips, råd och synpinkter till bygge av filerser önskas

Permalänk
Medlem

Tips, råd och synpinkter till bygge av filerser önskas

Jag skulle vilja ha hjälp med komponenter och åsikter kring bygge av filserver.

I korthet tänker jag mig något likt detta:
1 st SSD på ca 120 GB för system.
4 st 3 TB i RAID 5 (en spare) (Totalt 3 TB lagringsutrymme)
Budget omkring 12000 kr, men inte så noga.

Skulle ni säga att de dyrare diskarna i "Enterprise"-varianter är värda de extra pengar de kostar?

Behöver också ett 19" rack-chassi till detta, hot-swap är inte nödvändigt. (Vill ha plats för CD/DVD)
Vilket kontrollerkort?
Har tidigare kört windows på filserver, men det kanske är onödigt?
Anledningen till att det blev Windows sist var att Ubuntu inte gillade kontrollerkortet, eller tvärt om.

Det är en filserver som ca 5 personer arbetar mot med olika typer av enklare dokument, som word, bilder, men även större bilder på ca 500 MB ibland.
Jag har inte tänkt igenom det så noga själv ännu så ni får gärna ha synpunkter på allt

Köp görs gärna från Komplett och/eller Dustin.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Det måste vara en filserver då?
Ett NAS kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det måste vara en filserver då?
Ett NAS kanske?

Det skulle det faktiskt kunna vara, hade lite svårt att hitta något som jag tycket passade bra till utan att det blev allt för dyrt.
Men jag tar gärna emot förslag på lösningar med NAS istället.

Edit: Jag måste letat för snabbt sist, eller letat fel, det finns ju ett par alternativ som iaf på pappret ser helt ok ut.
Så tipsa som sagt om NASar också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Synology alla dagar i veckan.
Kör själv ett DS413 och kör Synology till alla kunder.
Finns ju både RS812 och RS812+
http://www.dustin.se/product/5010619259/synology-rack-station...
http://www.dustin.se/product/5010622225/synology-rackstation-...

Permalänk
Medlem

Annars finns HP Microserver men då behöver du OS till den (Linux/Windows)

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

Först och främst, är detta i produktionsmiljö på ett företag eller privat?
Du kommer få 6TB lagring med 4st 3TB i RAID 5 med en sparedisk. Vad har du valt för diskar?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Om du inte har en SSD liggandes eller massa pengar liggandes så skulle jag strunta i SSD-hårddisken. Tanken är ju att servern ska vara stabil nog för att slippa startas om, och med tanke på att dessutom är en filserver så kommer SSD-disken knappt att användas.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Raid inte är backup.
Om det är viktig data så kanske en filserver med OS som kan trigga backup till en USB disk eller en NAS är det bästa alternativet.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Annars finns HP Microserver men då behöver du OS till den (Linux/Windows)

Jag vill väldigt gärna inte ha något från HP. (personliga erfarenheter)

Skrivet av Delarium.:

Först och främst, är detta i produktionsmiljö på ett företag eller privat?
Du kommer få 6TB lagring med 4st 3TB i RAID 5 med en sparedisk. Vad har du valt för diskar?

Det är till företag, men ser inte skillnaden i vad som skulle vara viktigt med det.

Japp, hade räknat fel på lagringsutrymmet där. Då räcker det egentligen med 2 TB diskar så det blir 4 TB istället. Diskar har jag inte valt, vilket i princip framgår av första inlägget. Vill ju ha tips på diskar som ni anser driftsäkra osv.

Skrivet av Aze:

Om du inte har en SSD liggandes eller massa pengar liggandes så skulle jag strunta i SSD-hårddisken. Tanken är ju att servern ska vara stabil nog för att slippa startas om, och med tanke på att dessutom är en filserver så kommer SSD-disken knappt att användas.

Det är ju faktiskt sant, men det spelar ingen roll om det kostar 700 - 1000 kr mer för en sådan disk. De är ju svala också
Jag har ändå ingen fräsh disk som ligger som jag vill stoppa in, så då behöver en disk köpas och kan lika gärna vara en SSD.

Någon som har fler åsikter kring NASar från tex SYNOLOGY?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Andykidden:

Det är till företag, men ser inte skillnaden i vad som skulle vara viktigt med det.

Japp, hade räknat fel på lagringsutrymmet där. Då räcker det egentligen med 2 TB diskar så det blir 4 TB istället. Diskar har jag inte valt, vilket i princip framgår av första inlägget. Vill ju ha tips på diskar som ni anser driftsäkra osv.

Av fler anledningar viktigt om det körs privat för hobbybruk eller i produktion i ett företag. Av den enkla anledning att dinketoyslösningar med konsumentprodukter har en tendens att haverera fortare än enterpriceprodukter. För flesta företag kostar produktionsbortfallet (anställda * timmar * lön) avsevärt mer än att köpa "riktiga" produkter direkt. Därför är frågan relevant.

Om ni endast har behov av filarea, skulle jag nog överväga ett titta på en NAS, tex som Synology som du skrev. Komplettera med en extra disk att ha på hyllan, med en liten UPS för strömfiltrering och lite reservkraft för kortare avbrott. Kolla så din NAS kan "prata" med den UPS du väljer, då kan du få en säker nedstängning.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Av fler anledningar viktigt om det körs privat för hobbybruk eller i produktion i ett företag. Av den enkla anledning att dinketoyslösningar med konsumentprodukter har en tendens att haverera fortare än enterpriceprodukter. För flesta företag kostar produktionsbortfallet (anställda * timmar * lön) avsevärt mer än att köpa "riktiga" produkter direkt. Därför är frågan relevant.

Om ni endast har behov av filarea, skulle jag nog överväga ett titta på en NAS, tex som Synology som du skrev. Komplettera med en extra disk att ha på hyllan, med en liten UPS för strömfiltrering och lite reservkraft för kortare avbrott. Kolla så din NAS kan "prata" med den UPS du väljer, då kan du få en säker nedstängning.

Det var ju en av mina frågor i första inlägget, om ni anser att man skall köpa dem.

Jag har haft mer driftstopp med hårdvara som skall vara bra än med "billig" hårdvara.
Jag har 6 datorer/servrar som står på 24/7 hemma med vanlig hårdvara + en HP-server som fortfarande går. (ta i trä )
Medans 2 av 3 HP-servrar på jobbet dog precis efter garantin tog slut. En av dem sparkades igång direkt genom att flytta kontrollerkortet till en vanlig billig arbetsstation som sedan stod som server i nästan 2 år.

Men ni förselår alltså köp av de diskarna som är något dyrare? Och antagligen någon variant av NAS?
Jag är nog inne på det också, framförallt pga. smidigheten i storlek, form och hot-swap.

Vi har 3 servrar till som har hand om andra mer kritiska tjänster. (korta avbrott i filåtkomst är inte så farligt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då det är till ett företag så vill jag bara ge dig ett till tips som ofta missas:

Kom ihåg att räkna lite på vad det kostar om/när servern/NASen står stilla också när det kommer till att välja den optimala lösningen.

De flesta NAS har inskicksgaranti, där kan du räkna med att det i bästa fall "bara" går åt 5-7 arbetsdagar innan du är igång igen. I fallet med NAS så finns det också sällan bättre supportavtal än detta att komplettera upp med.

Om du ska bygga en egen server så har du till att börja med i regel all felsökning hos dig, sedan ska den defekta produkten skickas in för utbyte, och här är det inte ovanligt att det tar 2-3 veckor innan du har tillbaka ett utbyte om det inte är komponenter som din leverantör har i lager (vilket är ovanligt när det kommer till serverkomponenter).

En HP Microserver kan du för en i relation väldigt billig peng (ca. 3500:-) komplettera upp med ett Care Pack vilket ger dig service på plats inom 6 timmar i 3 år.

Raderade rester av omformulering.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aze:

Då det är till ett företag så vill jag bara ge dig ett till tips som ofta missas:

Kom ihåg att räkna lite på vad det kostar om/när servern/NASen står stilla också när det kommer till att välja den optimala lösningen.

De flesta NAS har inskicksgaranti, där kan du räkna med att det i bästa fall "bara" går åt 5-7 arbetsdagar innan du är igång igen. I fallet med NAS så finns det också sällan bättre supportavtal än detta att komplettera upp med.

Om du ska bygga en egen server så har du till att börja med i regel all felsökning hos dig, sedan ska den defekta produkten skickas in för utbyte, och här är det inte ovanligt att det tar 2-3 veckor innan du har tillbaka ett utbyte om det inte är komponenter som din leverantör har i lager (vilket är ovanligt när det kommer till serverkomponenter).

En HP Microserver kan du för en i relation väldigt billig peng (ca. 3500:-) komplettera upp med ett Care Pack vilket ger dig service på plats inom 6 timmar i 3 år.

Tack för detta, nu påminnde du mig om vad som är så bra med att bygga servern själv med vanliga delar. Det tar ingen tid alls att laga.
Det som gått sönder på den filservern vi använder idag är nätagget, då var det bara att åka och köpa ett nytt och sätta in. Nertiden blev kanske 4 timmar. Det var inom garantitid på nätagget så det kom ett nytt sedan så nu finns det ett i reserv.
Detta är ju en stor anledning att använda vanliga komponenter istället för server/NAS.

Nertid i 5 arbetsdagar är för länge. En dag kan vara ok.

När det gäller HP Microserver så verkar de inte stödja Raid så som jag vill. (de jag hittade på dustin)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Andykidden:

Det var ju en av mina frågor i första inlägget, om ni anser att man skall köpa dem.

Jag har haft mer driftstopp med hårdvara som skall vara bra än med "billig" hårdvara.
Jag har 6 datorer/servrar som står på 24/7 hemma med vanlig hårdvara + en HP-server som fortfarande går. (ta i trä )
Medans 2 av 3 HP-servrar på jobbet dog precis efter garantin tog slut. En av dem sparkades igång direkt genom att flytta kontrollerkortet till en vanlig billig arbetsstation som sedan stod som server i nästan 2 år.

Men ni förselår alltså köp av de diskarna som är något dyrare? Och antagligen någon variant av NAS?
Jag är nog inne på det också, framförallt pga. smidigheten i storlek, form och hot-swap.

Vi har 3 servrar till som har hand om andra mer kritiska tjänster. (korta avbrott i filåtkomst är inte så farligt)

Indirekt var mitt inlägg en svar på din fråga; ja du bör köpa hårdvara anpassad för enterprise (= konstant drift). All hårdvara går sönder, den som säger något annat snackar goja. Det handlar om prestanda, och den förväntade livslängden. Du bör välja diskar som är anpassade för konstant drift. Och jag skulle välja de dyrare diskarna från HP (eller motsvarande om du väljer en IBM, F-J eller likn). Om budget VERKLIGEN är ett problem kan du gå ned på tex WD RE4, men se ALLTID till att ha en disk till hemma på hyllan för att snabbt kunna byta vid haveri. Och då beställa en ny disk att ha på hyllan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om man köper en NAS känns det som man borde köpa en extra att lägga på hyllan...
För nätagg och annat kan ju gå sönder i den men antar att man inte byter det själv.
Det är ju ett problem...

Självklart skall det finnas extra diskar att byta med.

Kostnaden är inte ett problem alls, det är bara att jag inte vill att det skall vara en onödig kostnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej Kid!

Köper du en billigare SBS server av "Märkestyp" så har du ofta bättre support jämfört med om du bygger själv, alternativt kan köpa till supportavtal.
Måste den verkligen rackmonteras?

Jag hade kört på en billigare burk med tillräckligt många SATA portar och minst 8GB ECC ram.
På den hade jag installerat t.ex OmniOS med Napp-it och kört RAIDZ (motsvarande raid5).

Om inte enterprise diskar, så i alla fall någonting i stil med WD Red.
Extra disk på hyllan bör man ha i vilket fall som helst.

PS.
En fördel med ZFS, är att det ej är hårdvaruberoende.
Du måste på så vis inte skaka fram ett likadant raidkort ifall detta skulle gå sönder.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andykidden:

Men om man köper en NAS känns det som man borde köpa en extra att lägga på hyllan...
För nätagg och annat kan ju gå sönder i den men antar att man inte byter det själv.
Det är ju ett problem...

Kostnaden är inte ett problem alls, det är bara att jag inte vill att det skall vara en onödig kostnad.

Då kan du ju ha två NAS med replikering mellan dem. Så får du ingen nertid alls om ett går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andykidden:

Det är ju ett problem...

Fördelen med t ex Synologys SHR (Synology Hybrid RAID) är ju att dom använder mdadm. Om din Synology skulle rasa och det inte går att uppbringa någon ny så räcker det med en burk med tillräckligt många SATA kontakter och Ubuntu samt denna guide för att kunna läsa data från volymen:

http://www.synology.com/support/faq_show.php?lang=enu&q_id=579

Dom är sjukt smidiga att jobba med. Använder dom både privat och "professionellt". Har dock ingen erfarenhet av deras support då inget rasat för mig - ännu.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1