Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Minecraft nybörjare =p

Hejsan alla glada SweC folk.

Jag har kollat en hel del på Duald gaming och Duald Gaming extra på youtube och dom spelar ju en hel del minecraft.
Jag är väldigt sugen att börja spela det, men vet inte hur man gör för att bygga olika grejer och crafta saker.
Finns det inte någon vänlig person som skulle vilja spela och lära mig grunderna, eller om det finns någon som vet en bra server som är bra för nybörjare att börja på.

Jag kan som sagt ingenting om spelet egentligen. Har bara kollat när andra lirat och det verkar vara väldigt skoj.

Hör gärna av er
Mvh/Gh0sTy^

Permalänk
Medlem

http://www.minecraftwiki.net/wiki/Tutorials Där har du lite att läsa om du inte vill köra "Learn by doing". Finns massor av bra saker på wikin

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Det är väll bara att du provar dig fram, om du har kollat på videos borde du ha fått en liten hum om hur det går till. När jag började köra så visste jag inget heller men bara efter någon timme i spelet så kunde jag alla grunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

http://www.minecraftwiki.net/wiki/Tutorials Där har du lite att läsa om du inte vill köra "Learn by doing". Finns massor av bra saker på wikin

Okej, tyvärr tycker jag det är rätt jobbigt och läsa långa texter.
Det där "Learn by doing" menar du då testa o kör eller finns det nån sorts tutorial?

Skrivet av Qvarn:

Det är väll bara att du provar dig fram, om du har kollat på videos borde du ha fått en liten hum om hur det går till. När jag började köra så visste jag inget heller men bara efter någon timme i spelet så kunde jag alla grunderna.

Nja mest sett massa klipp dom är bara på 30min så man får inte direkt se när dom gör olika maskiner utan mer att "nu har vi byggt denna , den kräver sånt hära, sen kan den göra sånna här" Ungefär så

Är det Minecraft 1.6.2 som gäller?

Permalänk

Det är minecraft 1.6.2 som är den nyaste versionen.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo2000:

Det är minecraft 1.6.2 som är den nyaste versionen.

Haha dumma mig. Trodde spelet var gratis =p

Ingen som har lust o visa/hjälpa mig?

Permalänk

Tja, om du inte känner för att köra learn by doing, så kan jag nog tänka mig ta dig under vingen en dag, dock kör jag främst Feed the beast.
hör av dig om du känner dig sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_smiley:

Tja, om du inte känner för att köra learn by doing, så kan jag nog tänka mig ta dig under vingen en dag, dock kör jag främst Feed the beast.
hör av dig om du känner dig sugen.

Tjena!
Visst om du har ork och lust så.
Spelar ingen roll vad vi spelar, verkar så mycket roligare att spela multiplayer.
Vilka tider och så passar dig bäst?
Kör demon nu så får jag se vad jag lär mig.. men spelar gärna med dig

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att filma en lite video av hur man gör simpla saker i MC för det verkar vara en del som undrar och sedan lägga upp den på Youtube.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

http://www.minecraft-crafting.net/

http://www.minecraftwiki.net/wiki/Crafting

där brukar jag kolla när jag inte vet hur man gör vissa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag funderar på att filma en lite video av hur man gör simpla saker i MC för det verkar vara en del som undrar och sedan lägga upp den på Youtube.

Låter som en bra idé

Skrivet av icuis:

http://www.minecraft-crafting.net/

http://www.minecraftwiki.net/wiki/Crafting

där brukar jag kolla när jag inte vet hur man gör vissa saker.

Okej tackar för tipset

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla typ letsplays på youtube, man lär sig ganska mycket av att se någon spela spelet. Så gjorde jag iallafall.

Visa signatur

"Do or do not, there is no try" - Master Yoda

Fractal Design Define R4 || Windows 7 || i7 2600@ 3,4 Ghz || 16 GB RAM || ASUS GTX 770 DCII OC || 128 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluban1:

Ett tips är att kolla typ letsplays på youtube, man lär sig ganska mycket av att se någon spela spelet. Så gjorde jag iallafall.

Absolut det får jag göra xD

Permalänk

Det är bara att spela så lär man sig ganska snabbt eventuellt ta hjälp av lite filmer på youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bot - Medium:

Det är bara att spela så lär man sig ganska snabbt eventuellt ta hjälp av lite filmer på youtube

Ja precis.. men vill gärna spela ihop med nån eller flera på en server så blir det mycket roligare

Permalänk
Medlem

De är bara söka på Google t,ex Hur gör man fönsterrutor? när jag började spela Minecraft så visste jag ingenting, men jag började testa mig fram och sökte på Google.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Jag ska hosta en minecraft server där jag spelar med mina kompisar, om du vill lära dig lite och prova kan du spela dock är jag inte jätteaktiv så det finns bättre servrar /lärare... En sak är iaf att jag kan lära och hjälpa dig lite samt ingen griefing om du inte vill prova på pvp och även plugins kan du vara med och bestämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bot - Medium:

Jag ska hosta en minecraft server där jag spelar med mina kompisar, om du vill lära dig lite och prova kan du spela dock är jag inte jätteaktiv så det finns bättre servrar /lärare... En sak är iaf att jag kan lära och hjälpa dig lite samt ingen griefing om du inte vill prova på pvp och även plugins kan du vara med och bestämma.

Okej ska ni köra vanliga minecraft eller typ nån FTB liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Hejsan alla glada SweC folk.

Jag har kollat en hel del på Duald gaming och Duald Gaming extra på youtube och dom spelar ju en hel del minecraft.
Jag är väldigt sugen att börja spela det, men vet inte hur man gör för att bygga olika grejer och crafta saker.
Finns det inte någon vänlig person som skulle vilja spela och lära mig grunderna, eller om det finns någon som vet en bra server som är bra för nybörjare att börja på.

Jag kan som sagt ingenting om spelet egentligen. Har bara kollat när andra lirat och det verkar vara väldigt skoj.

Hör gärna av er
Mvh/Gh0sTy^

Tror du inte att du kan majoriteten av recepten om du redan kollat på massa streams? Annars är det väll bara att lira och när du behöver något så söker du bara efter det på viki, vart så jag började. Det är inte så jobbigt som du tror!
Alternativt kör tekit eller liknande där de visar recepten in-game.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Kan tipsa dig om http://ruthless.se, som är en stor svensk gamincommunity som har två MC-servrar uppe.

(Tidigare Lamacraft) Båda servrarna har whitelist, ansök när du har ett riktigt MC-konto.

Den ena är vanilla (bukkit) med fint spawnbygge, trade & annat trevligt.
Pvp off, antigriefplugins, lockette, svårhetsgrad easy o.s.v.

Den andra är FTB Unleashed, svårhetsgrad hard, Pvp ON (snart iaf), antigriefplugins på gång.

Jag spelar på FTB mest. (McBlues ingame)

Permalänk

Jag har hittills kört vanilla och kmr nog sätta upp det igen(bukkit med några plugins så inte helt vanilla). skulle kanske prova ftb? Aldrig kört förut dock lite tekkit singleplayer..

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar http://www.minecraftforum.net/topic/909223-162-smp-chickenbones-mods/ (Not Enough Items) då man enkelt kan söka/välja vad man vill tillverka och sedan få upp receptet ingame, dock så kan det vara lite petigt att modda minecraft om man aldrig gjort det förut. Gör alltid backup!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bot - Medium:

Jag har hittills kört vanilla och kmr nog sätta upp det igen(bukkit med några plugins så inte helt vanilla). skulle kanske prova ftb? Aldrig kört förut dock lite tekkit singleplayer..

Tycker definitivt att du ska prova FTB, tänk på vilket pack du väljer bara, endel mods kommer inte vara kompatibla med gamla maps när modsen update:as

tex mindcrack 1.4.7 maps kommer inte funka i mindcrack 1.6.2 (om det ens kommer)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Kan tipsa dig om http://ruthless.se, som är en stor svensk gamincommunity som har två MC-servrar uppe.

(Tidigare Lamacraft) Båda servrarna har whitelist, ansök när du har ett riktigt MC-konto.

Den ena är vanilla (bukkit) med fint spawnbygge, trade & annat trevligt.
Pvp off, antigriefplugins, lockette, svårhetsgrad easy o.s.v.

Den andra är FTB Unleashed, svårhetsgrad hard, Pvp ON (snart iaf), antigriefplugins på gång.

Jag spelar på FTB mest. (McBlues ingame)

Är ju inga online på dom servrarna =p

Permalänk
Medlem

Ingen som har lust att spela ihop?
Kan lite grann hur man ska göra men roligare om man har någon att spela med.

Ser ju alltid så roligt ut för dom på youtuben när dom bygger massa olika byggnader och sånt.
Lirar gärna med någon som kan spela ganska ofta och länge.

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att spela minecraft
Har inte spelat det så värst mycket men kan grunderna en del.. vore skoj att ha någon och spela med.
Kan lira en hel del då jag är arbetslös för tillfället.
Vore skoj att ha någon som spelar för skojs skull och inte bryr sig så värst mycket om vad o hur man bygger

Permalänk

tänkte starta upp servern hemma i helgen, och då är du välkommen att köra om du vill

Permalänk
Medlem

en grymt bra server mc.hemligastugan.com hemliga har även en tråd här på sewc swec tråden .jag kan även tipsa om att gå in på swecs mumbel där har hemliga en kanal som några brukar sitta och snacka på.