Uttag för HDMI och USB för att gömma undan chassi?

Permalänk

Uttag för HDMI och USB för att gömma undan chassi?

Vet inte om denna tråd hamnar rätt, men i värsta fall får väl någon snäll mod flytta den

Då till frågan, finns det vägguttag med HDMI och 2 USB portar? Bor i ett litet hus och måste använda datorn på köksbordet. Men hade gärna velat gömma undan mitt chassi (Node 304) någonstans så jag bara behöver plocka fram skärm, mus och tangentbord när jag ska använda datorn. Så det hade varit fint att kunna koppla in skärmen i ett HDMI uttag och mus/tbord i USB uttag, som sedan är kopplade mot datorn.

Såg att det finns HDMI uttag för inte många kroner, men hur långa sträckor kan man köra utan att förlora något i kvalitet? 20m OK? Samma gäller USB om det nu finns, hur långa kablar går bra där? Eller är det lönt att köra trådlös mus/tbord? Har dem så pass bra räckvidd 10-20m och kommer jag få några "lagg" om man är hardcore gamer och lirar med trådlösa prylar?

Har någon en annan smart lösning så är det varmt välkommet, sambon börjar bli less på att jag ockuperat köksbordet med massa kablar och dyl.

Permalänk
Medlem

Jag har satt min dator i källaren under mitt skrivbord och dragit upp 5meters hdmi och usb. Det funkar okej, strömhungriga usbprylar funkar inte om man inte har en hub med extern strömkälla.
Kan du skippa uttagen och bara rulla ihop sladdarna från datorn är det nog bra, förlusterna i en koppling är ganska stora. Du har kanske ett element att gömma dem bakom?
20m hdmi låter långt och dyrt.

Permalänk
Medlem

Känns som om du skulle behöva ett eget rum?
Som sagt, 20m hdmi samt usb kan det bli lite fördröjningar med så fps spel kan ta lite skada.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Behöver nödvändigtvis inte vara 20m. Finns ett oanvänt utrymme i köket så det är typ 3-4 meter dit bort, kanske kan man ha datorn där och bara ha kablarna bakom elementet. Fungerar ju det också. Eget rum hade varit kanon, men svårt när det inte finns plats att bygga ett

Har dock en gäststuga som är lika stor som huset, men den är ockuperad av en 4 meter lång kanadensare som jag bygger, har även en bastu med ett fint förrum och bättre värme på vintern än gäststugan så någon gång blir det ett kontor på gården, vars vet jag dock inte än.

Men säg att jag drar en 5m HDMI kabeln från datorn till bakom elementet, och sedan kör en HDMI kabel från elementet till skärmen på 1,5m kommer jag förlora mycket på de?

Samt USB delen 5m usb funkar det utan lagg/fördröjning? Är inte ute efter 150fps och HDMI/USB kablar som är supraledare. Har ju trots allt lirat BF:BC2 på en MacBook Pro i typ 35-40 fps och skumma är att jag var fyra gånger bättre på den burken än på den nya där jag har 70 fps iaf och bättre grafik

Permalänk
Medlem

Vet att det har funnits/finns USB-uttag i åtminstone någon av Schneider Electrics serier, antingen är det Trend eller Exxact jag sett det i. Osäker om det finns HDMI dock. Du kan ju glo runt lite i onlineproduktkatalogen och se om du hittar nåt. Finns det inget där kan det vara en bra idé att ringa någon distributör, märkt att vissa specialgrejer inte tycks finnas med.

Man ska också vara på det klara med att en sådan lösning kommer ta plats om man ska ha både USB- och HDMI-uttag, det blir åtminstone två fack, beroende på hur många USB-uttag man behöver. Kanske blir det snyggare/bättre att bygga något eget, så kan du få plats med allt i ett fack. Det blir också lättare så om du vill ha uttagen infällda, då det räcker med en dosa i väggen.

Här fanns ett HDMI-uttag också, Kabelgiganten sviker aldrig när man vill ha nåt obskyrt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Vet att det har funnits/finns USB-uttag i åtminstone någon av Schneider Electrics serier, antingen är det Trend eller Exxact jag sett det i. Osäker om det finns HDMI dock. Du kan ju glo runt lite i onlineproduktkatalogen och se om du hittar nåt. Finns det inget där kan det vara en bra idé att ringa någon distributör, märkt att vissa specialgrejer inte tycks finnas med.

Man ska också vara på det klara med att en sådan lösning kommer ta plats om man ska ha både USB- och HDMI-uttag, det blir åtminstone två fack, beroende på hur många USB-uttag man behöver. Kanske blir det snyggare/bättre att bygga något eget, så kan du få plats med allt i ett fack. Det blir också lättare så om du vill ha uttagen infällda, då det räcker med en dosa i väggen.

Här fanns ett HDMI-uttag också, Kabelgiganten sviker aldrig när man vill ha nåt obskyrt

Jodå är medveten om att det blir en tvåfacks lösning och utanpåliggande med list (är elare). Nyligen tapetserat så har ingen lust att börja fälla in grejjer. Schneider vet jag har USB men det är USB laddare i den, tror dock det går att ta ett UTP uttag med en port och bygga in 2 USB utgångar där, men blir ju aldrig lika snyggt som köpes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Känns som om du skulle behöva ett eget rum?
Som sagt, 20m hdmi samt usb kan det bli lite fördröjningar med så fps spel kan ta lite skada.

Varför det? 20M ska inte vara några som helst problem så länge han har en kabel av "bra" kvalitet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Själv har jag min sg08 låda vid tv-bänken som är kopplad till tv med hdmi så jag kan kolla film och spela spel via en handkontroll, Sedan har jag dragit en en 10 meters hdmikabel och en 10 meters usb kabel via en kabellist till tangentbordet, musen, usb headsetet och skärmen

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Permalänk
Medlem

Vi satte precis upp nya projektorer på jobbet, de har hdmi port framdraget i kabellist framme vid tavlan, skulle tippa på att det är 10 m plus. Jag ska kolla med vår leverantör var han köpt uttaget. Vi betalade 500:- plus moms för det, men då ingick nog inte kabeln.

Permalänk

Var kan man beställa kvalitets HDMI kablar till bra priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Jodå är medveten om att det blir en tvåfacks lösning och utanpåliggande med list (är elare). Nyligen tapetserat så har ingen lust att börja fälla in grejjer. Schneider vet jag har USB men det är USB laddare i den, tror dock det går att ta ett UTP uttag med en port och bygga in 2 USB utgångar där, men blir ju aldrig lika snyggt som köpes

Ah, okej, de är bara för laddning. Det borde ju dock gå att plocka isär det hela, koppla bort spänningsomvandlaren, och gå på med nån lämplig signalkabel istället. Det kommer ju inte synas från utsidan, och blir därmed lika snyggt som köpes för en betraktare. Vanlig cat5e eller cat6-kabel skulle nog bli alldeles utmärkt. Man kan nog utgå från att det är frågan om ett standardkontaktdon som har alla fyra kontaktblecken i uttaget.

Annars kunde ju en variant om du vill slippa bygga om vara att använda RJ45-uttagen direkt. Bildgooglade på "USB to RJ45 adapter", det verkar finnas mängder av adaptrar. Frågan är bara om de är "dumma" eller om det sitter någon slags elektronik i dem som wrappar USB-snacket i ethernetframes eller nåt sånt för att kunna köra det i samma kablar som ett ethernetnätverk. Optimalt för dig vore ju "dumma" adaptrar. Det de verkar ha gemensamt är att de bara har en USB-kontakt, i teorin bör det ju gå att köra två USB-linor i en kabel med 8-ledare, vilket får mig att undra om det inte är frågan om grejer för att köra USB i samma kablar som ett ethernetnätverk, eller om de är tänkta att utnyttja de fyra outnyttjade ledarna i ethernetkablage.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

http://www.cablingplus.com/products/vanco-280725-hdmi-wall-pl... något sådant kanske hade varit idealt?

HDMI-uttag i båda ändar, HDMI-signalen via UTP-kabel..

Permalänk
Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

RJ45 > USB vore ju det snyggaste, men dem kostar ca 500kr/st och behöver ju fyra stycken Kom även på att jag måste ha ljudutgång för hörlurarna så det kommer inte se klokt ut med vägguttag med HDMI, 2 USB och 3,5mm ljudutgång. Blir tre facks uttag om det ens finns att få tag i och priset kommer nog springa iväg rejält för allt.

Mätte dock att 5m USB kabel kommer räcka fint, så tanken är att lista 2st USB, HDMI samt stereokabel i klisterlist och sedan låta ca 50cm löpa fritt. Man kan ju även sätta in alla fyra kablar i en vit kabelstrumpa så blir det som köpes

Blir de några förluster på 5m USB? Sägs att det är vad man MAX kan köra utan förstärkare, men frågan är ju om det kommer lagga.

Edit: Måste ju kanske även räkna in längden på kablaget från musen och tangentbordet, så där sprack den idén.

Permalänk
Medlem

Jag har 25m aktiv HDMI och 20m aktiv USB, båda från deltaco. Ingen input lag eller kvalitéförlust vafan, det är ju digitala signaler som går fram i nästan ljusets hastighet så vad skulle några meter påverka tiden med?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Jag har 25m aktiv HDMI och 20m aktiv USB, båda från deltaco. Ingen input lag eller kvalitéförlust vafan, det är ju digitala signaler som går fram i nästan ljusets hastighet så vad skulle några meter påverka tiden med?

En dålig kabel kan absolut leda till signalförlust. Den digitala signalen måste fortfarande vara tillräckligt stark för att tolkas när den tas emot och om sladden då gör att signalern blir för svag så kommer du få problem med ljud eller bild.

Input lagg eller kvalitetsförlust är väl inte det vanligaste utan det är snarare så att du inte får nån signal alls som går att tyda. Oftast innebär digital signal att du har full signal eller så kan datorn inte tolka signalen alls och du då inte får nån bild alls.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

RJ45 > USB vore ju det snyggaste, men dem kostar ca 500kr/st och behöver ju fyra stycken Kom även på att jag måste ha ljudutgång för hörlurarna så det kommer inte se klokt ut med vägguttag med HDMI, 2 USB och 3,5mm ljudutgång. Blir tre facks uttag om det ens finns att få tag i och priset kommer nog springa iväg rejält för allt.

Mätte dock att 5m USB kabel kommer räcka fint, så tanken är att lista 2st USB, HDMI samt stereokabel i klisterlist och sedan låta ca 50cm löpa fritt. Man kan ju även sätta in alla fyra kablar i en vit kabelstrumpa så blir det som köpes

Blir de några förluster på 5m USB? Sägs att det är vad man MAX kan köra utan förstärkare, men frågan är ju om det kommer lagga.

Edit: Måste ju kanske även räkna in längden på kablaget från musen och tangentbordet, så där sprack den idén.

Du menar en sån här?

Går att få med USB 3.0 också. Dock så går den inte via UTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

En dålig kabel kan absolut leda till signalförlust. Den digitala signalen måste fortfarande vara tillräckligt stark för att tolkas när den tas emot och om sladden då gör att signalern blir för svag så kommer du få problem med ljud eller bild.

Input lagg eller kvalitetsförlust är väl inte det vanligaste utan det är snarare så att du inte får nån signal alls som går att tyda. Oftast innebär digital signal att du har full signal eller så kan datorn inte tolka signalen alls och du då inte får nån bild alls.

Jo du har helt rätt i det du säger, det är oftast "allt eller inget" med digitala signaler. Det blir liksom inte gradvis bortfall i kvalité

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Du menar en sån här?

Går att få med USB 3.0 också. Dock så går den inte via UTP.

Den var ju snygg i alla fall, men är väl till för att fällas in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Den var ju snygg i alla fall, men är väl till för att fällas in?

Jo, egentligen är den ju till för det.

Men du skulle ju lika lätt kunna bygga någon liten panel att fälla in den i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

RJ45 > USB vore ju det snyggaste, men dem kostar ca 500kr/st och behöver ju fyra stycken Kom även på att jag måste ha ljudutgång för hörlurarna så det kommer inte se klokt ut med vägguttag med HDMI, 2 USB och 3,5mm ljudutgång. Blir tre facks uttag om det ens finns att få tag i och priset kommer nog springa iväg rejält för allt.

Mätte dock att 5m USB kabel kommer räcka fint, så tanken är att lista 2st USB, HDMI samt stereokabel i klisterlist och sedan låta ca 50cm löpa fritt. Man kan ju även sätta in alla fyra kablar i en vit kabelstrumpa så blir det som köpes

Blir de några förluster på 5m USB? Sägs att det är vad man MAX kan köra utan förstärkare, men frågan är ju om det kommer lagga.

Edit: Måste ju kanske även räkna in längden på kablaget från musen och tangentbordet, så där sprack den idén.

Du behöver ju bara dra 1 "lång" usb kabel om du kan få plats med en liten usb-hub (med extern ström) i slutet.

en sån här kombo kanske: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167268-deltaco_aktiv_... + http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail... (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1172512)

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Du behöver ju bara dra 1 "lång" usb kabel om du kan få plats med en liten usb-hub (med extern ström) i slutet.

en sån här kombo kanske: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167268-deltaco_aktiv_... + http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail... (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1172512)

Går det att köra mus och tangentbord på en och samma USB kabel?

Var och köpte en 5m Deltaco USB2 kabel och kopplade in musen på den, märker ingen skillnad när jag spelar jämfört med utan förlängaren. Då är kabeln på musen ca 1,5m också. Så då borde det väl även gå att köra tangentbord på förlängnings kabel utan att de laggar/strular?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Går det att köra mus och tangentbord på en och samma USB kabel?

Var och köpte en 5m Deltaco USB2 kabel och kopplade in musen på den, märker ingen skillnad när jag spelar jämfört med utan förlängaren. Då är kabeln på musen ca 1,5m också. Så då borde det väl även gå att köra tangentbord på förlängnings kabel utan att de laggar/strular?

Det går, men du behöver en usb-hub. antingen en sepparat eller en inbyggd i tangentbordet/skärm.

Permalänk

Har provat köra med 5m USB nu som förlängare till musen och det verkar funka kanon. Märker ingen skillnad med eller utan förlängaren i BF3. Borde inte det fungera lika bra för tangentbordet då?

Har mätt att 5m USB samt 5m HDMI kommer räcka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Har provat köra med 5m USB nu som förlängare till musen och det verkar funka kanon. Märker ingen skillnad med eller utan förlängaren i BF3. Borde inte det fungera lika bra för tangentbordet då?

Har mätt att 5m USB samt 5m HDMI kommer räcka

Ja det borde fungera lika bra för tangentbordet.
Vad jag menar är att antingen får du köpa en till kabel eftersom din nuvarande kabel antagligen bara har 1 kontakt i slutet av sig.
Eller om du vill minska antalet kablar så köper du en liten grendosa/usb-hub som du monterar i slutet av din 5meters usbkabel så att du får fler än 1 kontakt där. Du får väl ta det som känns smidigast.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Ja det borde fungera lika bra för tangentbordet.
Vad jag menar är att antingen får du köpa en till kabel eftersom din nuvarande kabel antagligen bara har 1 kontakt i slutet av sig.
Eller om du vill minska antalet kablar så köper du en liten grendosa/usb-hub som du monterar i slutet av din 5meters usbkabel så att du får fler än 1 kontakt där. Du får väl ta det som känns smidigast.

Den skärm jag tittat på (Dell UltraSharp U2312HM) Har 2 USB portar om man kopplar in en "matar" kabel på den, borde ju fungera. Såg även att den har Displayport ingång vilket mitt grafik kort även har så man borde ju kunna köra en 6-7m DP kabel till denna istället för HDMI?

Men när jag läst på lite om DP så framgår det att den har full bandbredd på upp till 3 meter, och stöd för 1080p upp till 15m, nu är jag inte riktigt hemma vad dem menar med detta men ska den klara 1080p utan eftersläpningar/lagg i spel på en 15m kabel?

Vore ju perfekta lösningen, blir bara tre kablar jag behöver dra i sånt fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Den skärm jag tittat på (Dell UltraSharp U2312HM) Har 2 USB portar om man kopplar in en "matar" kabel på den, borde ju fungera. Såg även att den har Displayport ingång vilket mitt grafik kort även har så man borde ju kunna köra en 6-7m DP kabel till denna istället för HDMI?

Men när jag läst på lite om DP så framgår det att den har full bandbredd på upp till 3 meter, och stöd för 1080p upp till 15m, nu är jag inte riktigt hemma vad dem menar med detta men ska den klara 1080p utan eftersläpningar/lagg i spel på en 15m kabel?

Vore ju perfekta lösningen, blir bara tre kablar jag behöver dra i sånt fall

Din skärm har i så fall inbyggd USB hub, så ja det funkar.

DP: ja, stämmer.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sett så färdas signaler i kablar i ljusets hastighet, och jag tror att det är få här inne på sweclockers som kan känna av en 66 nanosekunders fördröjning(vid 20 meter kabel). Känns litegranna som folk som klagar på att ena högtalarsladden är en meter längre.

Att ställa datorn i ett annat rum och dra fram kabel ska inte vara några problem. USB ska enligt standarden behöva förstärkning var 5e meter och HDMI klarar dryga 7-10 meter innan bruset blir för kraftigt. DVI kablar brukar falla vid vägsidan efter 5-7 meter beroende på vad man kopplar in dom i.

Hoppas svaret hjälpte.

Permalänk

Ja men då är det ju lugnt. Får bli den där skärmen också då många verkar vara nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Ja men då är det ju lugnt. Får bli den där skärmen också då många verkar vara nöjd med den.

Det blir nog kanon.
Värt att nämna att ingången på skärmens USB-hub är fyrkantig, Usb hona typ B tror jag kontakten heter. Så din nuvarande 5meterskabel passar inte direkt i.
Det följer med en 1.5 meters kabel med Hane-B i ena änden och Hane-A i andra som du kan skarva på di nuvarande 5meterskabel.

Vill du slippa skarven får du skaffa en till kabel, tex en så här: (5m hane A - hane B) http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161682-deltaco_usb_2.0_kabel_a-b_5m

Skickades från m.sweclockers.com