Komplett.se nekar min retur

Permalänk
Skrivet av crimsonidol:

Väldigt många svar på ett bara dumt inlägg, håller med ovanstående citat. Punkt!

Så om det inte finns butiker med produkten du vill ha? Den finns bara på nätet?

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Ångerrätten täcker inte att packa upp datorn, leka runt lite och sedan säga "Nä, dän va inge kul". Hoppas verkligen inte att de accepterar din "retur" och du tvingas betala för datorn fullt ut. Förväntar du dig att de skall slänga datorn sedan eller anser du att de skall sälja den vidare lätt begagnad?

Ångerrätten täcker bara att ångrar ditt köp när du får hem datorn (och 14 dagar framöver). Motsvarar den inte vad som är utlovat kan du lämna tillbaks den med det som grund, men jag misstänker att så inte är fallet här.

Fel!
Varför envisas folk med noll koll med att skriva i "Konsumenträtt"? Svara inte på frågor när du inte har en aning om hur det ligger till juridiskt.
Du HAR rätt att pröva det du köpt och sen välja att skicka tillbaks det, inklusive en dator. Datorn skall vara i väsentligt oförändrat skick, det är allt.

Konsumentverket bjuder på en förenklad version:

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soserious:

Så om det inte finns butiker med produkten du vill ha? Den finns bara på nätet?

Det vore trevligt om du verkligen var intresserad av hjälp som ny medlem här på forumet att formulera dina inlägg med ett visst mått av självmedvetenhet och en självkritik för trovärdighetens skull och inte enbart uttrycka subjektiva åsikter.

Permalänk
Skrivet av crimsonidol:

Det vore trevligt om du verkligen var intresserad av hjälp som ny medlem här på forumet att formulera dina inlägg med ett visst mått av självmedvetenhet och en självkritik för trovärdighetens skull och inte enbart uttrycka subjektiva åsikter.

Så många ord och inte ett ända svar på mina frågor. Har du inget relevant att tillföra tråden så håll dig undan.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soserious:

Så många ord och inte ett ända svar på mina frågor. Har du inget relevant att tillföra tråden så håll dig undan.

Gärna

Permalänk
Medlem

Tråkigt för dig TS, kan tycka att dom kanske har behandlat dig fel i det här fallet :/

Har dock själv bara gott att säga om komplett för egen del.
Skickade in ett moderkort och 2 grafikkort då det var nån konstigt fel, visade sig att det ena grafikkortet var trasigt, fick ett nytt så inga problem där.

Permalänk

Bilder från komplett. Repan är uppskattningsvis 2-3 cm och mycket svår att se överhuvudtaget. Jag kan själv inte få med den på bild.
Som jag skrivit förut, det går inte se reporna om man inte anstränger sig för att man vet att de finns där någonstans.

Egna bilder kommer.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

eh, repan är ganska klar och tydlig. Inte något jag skulle vilja ha om jag skulle köpa datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Hej,

Som jag nu i efterhand då jag sökt omkring på olika forum på nätet så har komplett.se satt i system att neka returer i så stor mån som möjligt.
De letar helt maniskt efter fel på produkterna som returneras för att sedan fullkomligt köra över kunden och ge kalla handen.
Till mitt ärende.

Jag inhandlade en Asus VivoBook S200E-CT320H för att testa den om det kunde vara nått kul och ha. Jag paketerade upp datorn och behandlade den löjligt varsamt för att senare packa ner den i original förpackningen igen. Bestämde mig för att jag inte ville ha den och nu börjar den otroliga sagan om kundtjänsten, servicen på komplett.se .

1. Om du vill returnera en vara så måste du göra en ansökan för att få göra så. Detta gjorde jag och det tog en arbetsdag att få tillåtelse att returnera den.
2. Jag åkte med datorn nerpackad i original lådan till posten där vi tillsammans packade ner datorn i en större låda med massa bubbelplast. Datorn skickas iväg.
3. Efter 2 dagar får jag besked att datorn anlänt till komplett.se, det tar ytterligare 2 dagar tills jag får svar att datorn har repor och de skickar tillbaka den till mig utan åtgärd.
4. Jag ringer komplett.se, "Ni har inga före er i kön" får vänta 10 min. Tillslut får jag prata med en högst arrogant kundtjänst som väser om att DE inte minsann skickar datorer som är repiga och skickar sedan 2 bilder på en liten repa.
5. Jag har mail kontakt med kundtjänst angående den påstådda repan som jag är 100% säker på att jag inte åstadkommit. Det är helt omöjligt och det är deras kundtjänst också då de endast copy & pastear sina regler som svar.
6. Jag får tillbaka datorn. Repan går knappt se av huvudtaget och jag hittar flera mycket grövre repor vid tangentbordet som de inte har dokumenterat. De här reporna ser sannerligen ut att va från fabrik då de följer datorns mönster, vilket jag påpekar och skickar bilder på till deras kundtjänst och hävdar tillverkningsfel. Jag får till svar att det inte går på garanti.

Där har ni komplett.se och deras service. De hatar kunder som skickar tillbaka artiklar och vill inte ta en seriös diskussion. De svarar bara "jaha", "jag vet inte vad jag kan göra" och liknande.

HANDLA INTE hos dem! De skyltar så gärna med öppet köp 45 dagar osv. men i verkligheten är detta en stor lögn! Handla dina prylar någon annanstans!

Samma sak hände mig, min avatar jag har här visar tydligen en "liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiten" repa och pga skickade de tillbaka den. Komplett kan suga!

Permalänk
Skrivet av Bonius:

Det är snarare så att du ska få möjlighet att se att varan fungerar för det ändamål den är tänkt, dvs packa upp en laptop, starta den och se att windows fungerar.

Börjar du sedan installera spel, tanka hem 200 torrents och släpa med den till arbetet/skolan i 13 dagars tid så kan man se ångerrätten som förbrukad.

Ja, precis det jag menar.
Detta kan inte komplett. Dock ska man inte behöva använda ångerrätten om Windows inte fungerar.
Det är ju lagstadgat med 14 dagar så man får ju ta med den till till skolan i 13 dagar och se om den funkar ordentligt till det man ska ha den till

Permalänk

Egen bild. Skärmen är 11,6" om det hjälper att få en uppfattning på hur liten repan är. Som sagt, det går inte se den om man bara tittar på datorn.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

Hej, Som tidigare nämt jobbar jag på en elektronikkedja med returer just nu, relativt nytt jobb.en kund har 14 dagar på sig enligt lag från att de hämtat ut paketet på posten tills att de registrerar ett returärande. under dessa 14 dagar får man göra vad man vill, exakt vad du vill med produkten sålänge den är som ny när den kommer tillbaka. Alla förpackningar får vara trasiga, upprivna m.m. att tex neka en retur för att förpackning är otroligt skadad är emot lagen

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

eh, repan är ganska klar och tydlig. Inte något jag skulle vilja ha om jag skulle köpa datorn.

Intressant åsikt. Så vad tycker du om detta då?

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

Den övre repan är inte super tydlig men synlig den kan ha uppstått var som helst i princip kan lika gärna ha uppstått när man skulle granska den på Komplett.

På den andra bilden ser jag inga repor som kan uppstått på grund av att man har använt datorn lite reporna uppstod troligtvis på fabriken.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Suck... Repor är lätta att dölja genom att fota från vissa vinklar/bryta ljuset på sitt eget sätt. Du har incitament att fota bilder som döljer reporna så mycket som möjligt för att styrka ditt gnäll, vilket jag inte går på.

På kompletts bilder syns klart och tydligt att datorn inte är i perfekt skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M@GWAC0D£:

Komplett är helt sjuka i huvudet.
Tar 300:- för ett outhämtat paket.

Dustinhome tar aldrig betalt för outhämtade paket även om man beställer fast en tv.
Ja, det står i deras villkor men det är ändå ett ockerpris och ett sätt att mjölka folk på pengar.

Jag har slutat handla hos komplett och fördelar mina inköp på netonnet och dustinhome, sveriges två bästa butiker tycker jag.

Netonnet är bra för där är det alltid problem att ta hem produkten, testa i 1 vecka och lämna tillbaka.
Heck, dom öppnade inte ens kartongen för att kolla att allt var ok när jag lämnade tillbaka en projektor utan satte tillbaka pengarna utan frågor. Älskar netonnet. Där slipper man även personal som hela tiden ska vara på en utan kan gå i lugn och ro.

Det gäller typ alla e-handelsföretag.

Gäller även dustinhome.
"Ej utlösta paket debiteras en avgift om f.n. 313 kr inklusive moms för att täcka Dustin home AB:s kostnader för frakt och administration. "
http://www.dustinhome.se/page/17/forsaljningsvillkor/

Samt netonnet.
"För ej utlösta paket debiterar vi dig 395 kr för uppkomna omkostnader. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet."
http://www.netonnet.se/Content/Conditions/ConditionsOfPurchas...

Den här typen av ärenden är svåra både för företaget och kunden. Någonstans bör man sätta gränsen som företag, om man tycker att det verkar som många har problem med komplett och deras returer så beror det antagligen på att de är väldigt stora och hanterar många order. Det är naturligtvis inte kul att vara i TS situation, men det är helt fel att låna den i 45 dagar och sen lämna tillbaka den utan skäligt avdrag för den tid man utnyttjat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lingen123:

Ja, precis det jag menar.
Detta kan inte komplett. Dock ska man inte behöva använda ångerrätten om Windows inte fungerar.
Det är ju lagstadgat med 14 dagar så man får ju ta med den till till skolan i 13 dagar och se om den funkar ordentligt till det man ska ha den till

Jodå, men då ska man inte heller bli förvånad om företaget man beställde från hävdar att datorn inte är i nyskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keltar:

Överklockade mitt gamla grafikkort det var ett amd 6970 och fast det var mitt fel (Sa klart inte det) så fick jag ett nytt men då ett amd 7870.

Om alla ni som lämnar tillbaka saker som ni själva uppenbart sabbat kunde ta och bete er som vuxna människor och ta ansvar för det ni gör skulle kanske folk som har legitima ärenden inte stöta på lika mycket skit från företagen som har all anledning att försöka sortera ut alla fusk-returare. Ni vet vilka ni är, och vi vet att ni är många för ni erkänner det ofta här i forumen.

Permalänk

Ts *** raderat *** reggar dig på swec bara för att smutskasta ett företag när du uppenbarligen inte lämnade tillbaka datorn i nyskick. Ska någon annan få en dator med en repa på?
Stå ditt kast och tänk efter en gång till nästa gång!

Redigerat
Permalänk
Medlem

Kan någon annan returnerat datorn innan han fick den?
Själv blivit nekad på garanti ärende...
bara att gå vidare och handla från andra butiker.
Hänga ut butiker är onödigt för sådana här små saker.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pelof:

Det gäller typ alla e-handelsföretag.

Gäller även dustinhome.
"Ej utlösta paket debiteras en avgift om f.n. 313 kr inklusive moms för att täcka Dustin home AB:s kostnader för frakt och administration. "
http://www.dustinhome.se/page/17/forsaljningsvillkor/

Samt netonnet.
"För ej utlösta paket debiterar vi dig 395 kr för uppkomna omkostnader. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet."
http://www.netonnet.se/Content/Conditions/ConditionsOfPurchas...

Den här typen av ärenden är svåra både för företaget och kunden. Någonstans bör man sätta gränsen som företag, om man tycker att det verkar som många har problem med komplett och deras returer så beror det antagligen på att de är väldigt stora och hanterar många order. Det är naturligtvis inte kul att vara i TS situation, men det är helt fel att låna den i 45 dagar och sen lämna tillbaka den utan skäligt avdrag för den tid man utnyttjat.

Jag har 7 stycken outhämtade paket på dustinhome (BARA I ÅR) och jag har aldrig fått betala en krona när dessa gått tillbaka. Kanske är för att jag handlar mycket som jag slipper?

NetOnNet vet jag faktiskt inte hur det fungerar då jag alltid handlar i butik, har den 300meter från mitt hus.
Är dock aldrig problem att köpa grejer, använda o returnera inom 2 veckor.

Jag gjorde en fuling förut och köpte en surfplatta tog med den på semester till Spanien och lämnade tillbaka den en vecka senare, inga problem. (netonnet)

Permalänk
Skrivet av Widholm:

Ts reggar dig på swec bara för att smutskasta ett företag när du uppenbarligen inte lämnade tillbaka datorn i nyskick. Ska någon annan få en dator med en repa på?
Stå ditt kast och tänk efter en gång till nästa gång!

Jag reggade mig här för att nå ut till målgruppen som handlar hos företaget, logiskt?
Har efter jag hamnat i denna sits läst om många flera som råkat ut för liknande situationer med just detta företaget.

Jag hävdar bestämt att jag omöjligt kunnat orsaka repor, tänk dig själv in i min situation, det är ju jag som sitter här med en repig dator som inte uppfyller mina önskemål. Tror du jag vill ha den?

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Skrivet av dansk1:

Kan någon annan returnerat datorn innan han fick den?
Själv blivit nekad på garanti ärende...
bara att gå vidare och handla från andra butiker.
Hänga ut butiker är onödigt för sådana här små saker.

Har en vän som jobbar på en av de stora elektronikkedjornas kundtjänst. Han har berättat att datorer som varit ute hos kund skickas ibland till tillverkaren för att återställas för att sen säljas som ny.
Detta är inget nytt och varit uppe några varv på nyheterna när folk fått datorer som inte varit korrekt återställda.

Sen hur det är i mitt fall vet jag så klart inte, men som sagt vet jag att jag inte kan ha orsakat reporna själv.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Jag paketerade upp datorn och behandlade den löjligt varsamt för att senare packa ner den i original förpackningen igen. Bestämde mig för att jag inte ville ha den

Vad är det för tidsaspekt här?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soserious:

Jag reggade mig här för att nå ut till målgruppen som handlar hos företaget, logiskt?
Har efter jag hamnat i denna sits läst om många flera som råkat ut för liknande situationer med just detta företaget.

Jag hävdar bestämt att jag omöjligt kunnat orsaka repor, tänk dig själv in i min situation, det är ju jag som sitter här med en repig dator som inte uppfyller mina önskemål. Tror du jag vill ha den?

Du sitter ju med en repig dator enbart därför att Komplett nekade din ångerrätt av densamma, annars hade det ju gått vägen, eller hur?

Skrivet av Soserious:

Har en vän som jobbar på en av de stora elektronikkedjornas kundtjänst. Han har berättat att datorer som varit ute hos kund skickas ibland till tillverkaren för att återställas för att sen säljas som ny.
Detta är inget nytt och varit uppe några varv på nyheterna när folk fått datorer som inte varit korrekt återställda.

Sen hur det är i mitt fall vet jag så klart inte, men som sagt vet jag att jag inte kan ha orsakat reporna själv.

Att påstå "men som sagt vet jag att jag inte kan ha orsakat reporna själv" och "att jag omöjligt kunnat orsaka repor" är inte trovärdigt enligt min uppfattning. Du hade alltså total uppsikt över datorn 24/7 och rörde aldrig höljet trots att du använde datorn? Om inte kan det ha uppstått repor, men att du inte tänkte på eller märkte det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite intressant hur "folk" här tycker att man kan ta hem saker från onlinebutiker, "testa dom lite" och sedan skicka tillbaka dom för att dom inte var nöjda. När "dom" sedan får en vara som är uppackad, "testad", nedpackad och tillbakaskickad och uppenbarligen inte är NY (enligt "dom") så skriks det på forumen.
Vad tror ni att butikerna gör med era "testade" varor?? Skickar dom till tillverkaren som gladeligen tvättar bort era flottiga avtryck, installerar om Windows så att den är "NY" igen och packeterar om den så att nån anna ska kunna "testa" den?

Kanske OT gällande just detta inlägg men ser samma sak om och om igen.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av Soserious:

Jag reggade mig här för att nå ut till målgruppen som handlar hos företaget, logiskt?
Har efter jag hamnat i denna sits läst om många flera som råkat ut för liknande situationer med just detta företaget.

Jag hävdar bestämt att jag omöjligt kunnat orsaka repor, tänk dig själv in i min situation, det är ju jag som sitter här med en repig dator som inte uppfyller mina önskemål. Tror du jag vill ha den?

Jo det är väldigt logiskt. Men då kan man göra det på ett moget sätt istället för VARNING VARNING när det inte ens gått längre än såhär. Inte ens marathonmannen uppträdde så omoget när han blivit totalt blåst av click ok.
Du är inte heller den första som reggar dig här bara för att klaga på ett företag.
Undrar också hur länge du "undersökte" datorn?

Permalänk
Skrivet av Bonius:

Jodå, men då ska man inte heller bli förvånad om företaget man beställde från hävdar att datorn inte är i nyskick.

Självklart ska den vara i nyskick men det ska o andra sidan inte krävas att man tar kort på allt på varan för att kunna bevisa att repan någon gjorde för att slippa ta tillbaka varan inte fanns där när jag skickade den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Divil:

Om det ska vara riktigt petigt så får du endast använda den så pass mycket det krävs för att undersöka varan, med andra ord testa den, men inte bruka den.

Beroende på vad det är för vara så kan det krävas att man använder den ett tag för att kunna undersöka den, så din petighet är inte helt korrekt

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M@GWAC0D£:

Jag har 7 stycken outhämtade paket på dustinhome (BARA I ÅR) och jag har aldrig fått betala en krona när dessa gått tillbaka. Kanske är för att jag handlar mycket som jag slipper?

NetOnNet vet jag faktiskt inte hur det fungerar då jag alltid handlar i butik, har den 300meter från mitt hus.
Är dock aldrig problem att köpa grejer, använda o returnera inom 2 veckor.

Jag gjorde en fuling förut och köpte en surfplatta tog med den på semester till Spanien och lämnade tillbaka den en vecka senare, inga problem. (netonnet)

Vad är det för fasoner att beställa saker och inte hämta ut dom?

§1.2
Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]