Komplett.se nekar min retur

Permalänk

Komplett.se nekar min retur

Hej,

Som jag nu i efterhand då jag sökt omkring på olika forum på nätet så har komplett.se satt i system att neka returer i så stor mån som möjligt.
De letar helt maniskt efter fel på produkterna som returneras för att sedan fullkomligt köra över kunden och ge kalla handen.
Till mitt ärende.

Jag inhandlade en Asus VivoBook S200E-CT320H för att testa den om det kunde vara nått kul och ha. Jag paketerade upp datorn och behandlade den löjligt varsamt för att senare packa ner den i original förpackningen igen. Bestämde mig för att jag inte ville ha den och nu börjar den otroliga sagan om kundtjänsten, servicen på komplett.se .

1. Om du vill returnera en vara så måste du göra en ansökan för att få göra så. Detta gjorde jag och det tog en arbetsdag att få tillåtelse att returnera den.
2. Jag åkte med datorn nerpackad i original lådan till posten där vi tillsammans packade ner datorn i en större låda med massa bubbelplast. Datorn skickas iväg.
3. Efter 2 dagar får jag besked att datorn anlänt till komplett.se, det tar ytterligare 2 dagar tills jag får svar att datorn har repor och de skickar tillbaka den till mig utan åtgärd.
4. Jag ringer komplett.se, "Ni har inga före er i kön" får vänta 10 min. Tillslut får jag prata med en högst arrogant kundtjänst som väser om att DE inte minsann skickar datorer som är repiga och skickar sedan 2 bilder på en liten repa.
5. Jag har mail kontakt med kundtjänst angående den påstådda repan som jag är 100% säker på att jag inte åstadkommit. Det är helt omöjligt och det är deras kundtjänst också då de endast copy & pastear sina regler som svar.
6. Jag får tillbaka datorn. Repan går knappt se av huvudtaget och jag hittar flera mycket grövre repor vid tangentbordet som de inte har dokumenterat. De här reporna ser sannerligen ut att va från fabrik då de följer datorns mönster, vilket jag påpekar och skickar bilder på till deras kundtjänst och hävdar tillverkningsfel. Jag får till svar att det inte går på garanti.

Där har ni komplett.se och deras service. De hatar kunder som skickar tillbaka artiklar och vill inte ta en seriös diskussion. De svarar bara "jaha", "jag vet inte vad jag kan göra" och liknande.

HANDLA INTE hos dem! De skyltar så gärna med öppet köp 45 dagar osv. men i verkligheten är detta en stor lögn! Handla dina prylar någon annanstans!

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Hej,

Som jag nu i efterhand då jag sökt omkring på olika forum på nätet så har komplett.se satt i system att neka returer i så stor mån som möjligt.
De letar helt maniskt efter fel på produkterna som returneras för att sedan fullkomligt köra över kunden och ge kalla handen.
Till mitt ärende.

Jag inhandlade en Asus VivoBook S200E-CT320H för att testa den om det kunde vara nått kul och ha. Jag paketerade upp datorn och behandlade den löjligt varsamt för att senare packa ner den i original förpackningen igen. Bestämde mig för att jag inte ville ha den och nu börjar den otroliga sagan om kundtjänsten, servicen på komplett.se .

1. Om du vill returnera en vara så måste du göra en ansökan för att få göra så. Detta gjorde jag och det tog en arbetsdag att få tillåtelse att returnera den.
2. Jag åkte med datorn nerpackad i original lådan till posten där vi tillsammans packade ner datorn i en större låda med massa bubbelplast. Datorn skickas iväg.
3. Efter 2 dagar får jag besked att datorn anlänt till komplett.se, det tar ytterligare 2 dagar tills jag får svar att datorn har repor och de skickar tillbaka den till mig utan åtgärd.
4. Jag ringer komplett.se, "Ni har inga före er i kön" får vänta 10 min. Tillslut får jag prata med en högst arrogant kundtjänst som väser om att DE inte minsann skickar datorer som är repiga och skickar sedan 2 bilder på en liten repa.
5. Jag har mail kontakt med kundtjänst angående den påstådda repan som jag är 100% säker på att jag inte åstadkommit. Det är helt omöjligt och det är deras kundtjänst också då de endast copy & pastear sina regler som svar.
6. Jag får tillbaka datorn. Repan går knappt se av huvudtaget och jag hittar flera mycket grövre repor vid tangentbordet som de inte har dokumenterat. De här reporna ser sannerligen ut att va från fabrik då de följer datorns mönster, vilket jag påpekar och skickar bilder på till deras kundtjänst och hävdar tillverkningsfel. Jag får till svar att det inte går på garanti.

Där har ni komplett.se och deras service. De hatar kunder som skickar tillbaka artiklar och vill inte ta en seriös diskussion. De svarar bara "jaha", "jag vet inte vad jag kan göra" och liknande.

HANDLA INTE hos dem! De skyltar så gärna med öppet köp 45 dagar osv. men i verkligheten är detta en stor lögn! Handla dina prylar någon annanstans!

Dold text

Enskilda fall min vän, man ska inte smutskasta ett helt företag för ett enskilt ärende.
Jag tycker jag ofta läser folk som är nöjda med service och returärenden från komplett, jag kan ha fel dock och då ber jag om ursäkt!

Nu till ditt ärende så kan du göra en ordentlig titel och inte skriva som en arg 12 åring, försök åtminstone att göra en ordentlig tråd om du ska klaga, blir bara tröttsamt och det ser ut som ett omoget försök att svärta ner Komplett.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du har rätt till 14 dagars återköp så tror jag du missar något i storyn. Eller så tror jag du försökte göra en retur och inte ett återköp.

Permalänk

Mixe jag håller inte alls med dig angående titeln. Det är en varning då jag läser på fler olika forum om hur komplett.se vägrar ta emot returer. Så rubriken är helt korrekt då allmänheten har rätt att få en heads-up och veta hur de också kan komma att bli behandlade om de handlar där.

Här har du en helt lista på liknande fall som mitt:
http://www.rejta.se/omdome/237301/komplett.se

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

ONT: Fota alltid innan du skickar in en produkt

svar på raderat inlägg
Permalänk
Skrivet av Wully:

ONT: Fota alltid innan du skickar in en produkt

Helt rätt, detta gjorde jag tyvärr inte. Dock hade det förmodligen inte hjälpt i detta fallet då reporna är så sjukt sjukt svåra att se.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Skrivet av Soserious:

Hej,

Som jag nu i efterhand då jag sökt omkring på olika forum på nätet så har komplett.se satt i system att neka returer i så stor mån som möjligt.
De letar helt maniskt efter fel på produkterna som returneras för att sedan fullkomligt köra över kunden och ge kalla handen.
Till mitt ärende.

Jag inhandlade en Asus VivoBook S200E-CT320H för att testa den om det kunde vara nått kul och ha. Jag paketerade upp datorn och behandlade den löjligt varsamt för att senare packa ner den i original förpackningen igen. Bestämde mig för att jag inte ville ha den och nu börjar den otroliga sagan om kundtjänsten, servicen på komplett.se .

1. Om du vill returnera en vara så måste du göra en ansökan för att få göra så. Detta gjorde jag och det tog en arbetsdag att få tillåtelse att returnera den.
2. Jag åkte med datorn nerpackad i original lådan till posten där vi tillsammans packade ner datorn i en större låda med massa bubbelplast. Datorn skickas iväg.
3. Efter 2 dagar får jag besked att datorn anlänt till komplett.se, det tar ytterligare 2 dagar tills jag får svar att datorn har repor och de skickar tillbaka den till mig utan åtgärd.
4. Jag ringer komplett.se, "Ni har inga före er i kön" får vänta 10 min. Tillslut får jag prata med en högst arrogant kundtjänst som väser om att DE inte minsann skickar datorer som är repiga och skickar sedan 2 bilder på en liten repa.
5. Jag har mail kontakt med kundtjänst angående den påstådda repan som jag är 100% säker på att jag inte åstadkommit. Det är helt omöjligt och det är deras kundtjänst också då de endast copy & pastear sina regler som svar.
6. Jag får tillbaka datorn. Repan går knappt se av huvudtaget och jag hittar flera mycket grövre repor vid tangentbordet som de inte har dokumenterat. De här reporna ser sannerligen ut att va från fabrik då de följer datorns mönster, vilket jag påpekar och skickar bilder på till deras kundtjänst och hävdar tillverkningsfel. Jag får till svar att det inte går på garanti.

Där har ni komplett.se och deras service. De hatar kunder som skickar tillbaka artiklar och vill inte ta en seriös diskussion. De svarar bara "jaha", "jag vet inte vad jag kan göra" och liknande.

HANDLA INTE hos dem! De skyltar så gärna med öppet köp 45 dagar osv. men i verkligheten är detta en stor lögn! Handla dina prylar någon annanstans!

Dold text

Har liknande erfarenheter med komplett, då gällde det en bärbar dator med flera fel (wifi hoppar ur konstant, detta löste sig efter att jag installerat om windows... ett annat är att datorn inte går att stänga av, den hänger sig tills batteriet tar slut)
Det var runt jul jag köpte datorn och påtalade felen direkt i ett samtal med dem, men fick ingen hjälp alls.

Permalänk
Medlem

Istället för att skriva "Handla inte hos dem! Varning varning" osv... kan du skriva "har ni haft liknande problem" osv...

Permalänk
Medlem

Jag jobbar själv på en returavdelning och när vi mottar dyrare delar så skall de se ut som när de skickades ut. Hade du istället sagt i ditt returärande att denna produkt har repor, jag vill inte behålla dem så hade de inte kunnat göra något. På det företag jag jobbar på nu har vi dock överseande med små små repor osv, men vi eftersträvar bra kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Hej,

Som jag nu i efterhand då jag sökt omkring på olika forum på nätet så har komplett.se satt i system att neka returer i så stor mån som möjligt.
De letar helt maniskt efter fel på produkterna som returneras för att sedan fullkomligt köra över kunden och ge kalla handen.
Till mitt ärende.

Jag inhandlade en Asus VivoBook S200E-CT320H för att testa den om det kunde vara nått kul och ha. Jag paketerade upp datorn och behandlade den löjligt varsamt för att senare packa ner den i original förpackningen igen. Bestämde mig för att jag inte ville ha den och nu börjar den otroliga sagan om kundtjänsten, servicen på komplett.se .

1. Om du vill returnera en vara så måste du göra en ansökan för att få göra så. Detta gjorde jag och det tog en arbetsdag att få tillåtelse att returnera den.
2. Jag åkte med datorn nerpackad i original lådan till posten där vi tillsammans packade ner datorn i en större låda med massa bubbelplast. Datorn skickas iväg.
3. Efter 2 dagar får jag besked att datorn anlänt till komplett.se, det tar ytterligare 2 dagar tills jag får svar att datorn har repor och de skickar tillbaka den till mig utan åtgärd.
4. Jag ringer komplett.se, "Ni har inga före er i kön" får vänta 10 min. Tillslut får jag prata med en högst arrogant kundtjänst som väser om att DE inte minsann skickar datorer som är repiga och skickar sedan 2 bilder på en liten repa.
5. Jag har mail kontakt med kundtjänst angående den påstådda repan som jag är 100% säker på att jag inte åstadkommit. Det är helt omöjligt och det är deras kundtjänst också då de endast copy & pastear sina regler som svar.
6. Jag får tillbaka datorn. Repan går knappt se av huvudtaget och jag hittar flera mycket grövre repor vid tangentbordet som de inte har dokumenterat. De här reporna ser sannerligen ut att va från fabrik då de följer datorns mönster, vilket jag påpekar och skickar bilder på till deras kundtjänst och hävdar tillverkningsfel. Jag får till svar att det inte går på garanti.

Där har ni komplett.se och deras service. De hatar kunder som skickar tillbaka artiklar och vill inte ta en seriös diskussion. De svarar bara "jaha", "jag vet inte vad jag kan göra" och liknande.

HANDLA INTE hos dem! De skyltar så gärna med öppet köp 45 dagar osv. men i verkligheten är detta en stor lögn! Handla dina prylar någon annanstans!

Jag förstår att du blir frustrerad - såvida det du skriver stämmer så har du all anledning att vara upprörd. Det skulle jag också ha varit.

Tyvärr är det väl inte helt ovanligt att företag har en ganska restriktiv ifrågasättande policy gällandes service - då det kostar dem pengar. Framförallt större spelare som har många anställda, såvida de inte aktivt jobbar för en kultur där kundnöjdhet i serviceledet prioriteras framför andra värden.
Jag har inga dåliga erfarenheter av Komplett - men med ett såpass stort företag är det föga förvånande att det kan bli problem ibland. Med deras breda nisch så har de ju också ett brett spektra av kunder - och alla har säkerligen inte samma ärliga intentioner som du.

Om man sätter sig in i själv hur det skulle vara att driva en kundservice/returavdelning ämnad för kreti och pleti så kanske det är lite lättare att förstå vissa kategoriska beteenden...

Jag är inte så kunnig angående dina rättigheter i detta - men att stå på sig och vara saklig brukar vara det vinnande konceptet. Att skriva "varning" i rubriken som du gjort är nog bara till din egen nackdel - att "varna" för komplett sänker bara din trovärdighet - att precisera det som t.ex. "problem att få hjälp" ger nog bättre gensvar på swec...

Hoppas du i alla fall får hjälp och att problemet löser sig!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Mixe jag håller inte alls med dig angående titeln. Det är en varning då jag läser på fler olika forum om hur komplett.se vägrar ta emot returer. Så rubriken är helt korrekt då allmänheten har rätt att få en heads-up och veta hur de också kan komma att bli behandlade om de handlar där.

Här har du en helt lista på liknande fall som mitt:
http://www.rejta.se/omdome/237301/komplett.se

Jag har haft både bra och dåliga möten med komplett.se. tror det är stor skillnad på vem som hanterar din order.

Då det i överlag är bra saker jag varit med om så listar jag det jag upplevt dåligt, eller kan förbättras.

Köpte en dator 2011, med ett ASUS P8Z68-V PRO. När jag fick datorn så upptäckte jag att endast en PCI-E port fungerade.
Jag skickade in den för retur till Komplett och efter en vecka får jag svaret att "det är en repa på moderkortet" samt att jag fick en bild på "repan".
moderkortet kom tillbaka och jag såg repan själv. Kretskorts banorna som repan gick över gick till mitt AUDIO port på datorn (som förövrigt fungerade utmärkt). För säkerhetskull ohmade jag över "repan" och kom fram till att det var bara lite färg som var skadad och det var inga problem med kontakten
.
Dagen efter återkom jag till Kompletts support där de upprepar att mitt moderkort har blivit skadat av mig (jag är rätt säker på att jag inte repat något själv, då repan ligger en bra bit från skruvhål och ligger rakt framför PCI-e porten.
Då jag inte hade bättre vett så gav jag upp försöket att få ett nytt moderkort och gick till webhallen och köpte ett nytt.

Moderkortet var dock inte det enda felet på mina produkter, hade också köpt en Corsair h100 som kom DOA till mig. gjorde samma sak som med moderkortet och returnerade detta till komplett på supportens inrådan. efter nästan TVÅ veckor så återkom de och sa att jag får en ny produkt.

En vecka senare (4-5 dagar) så kom min nya kylare.
Jag hade nu inte kunnat använda datorn på 3 veckor då det inte var med någon stockkylare med processorn jag köpte samtidigt.
Jag installerade min nya H100 och drog igång, även denna var DoA, dock så fungerade pumpen men inte Fläktcontrollern eller profilerna.

Trött efter att jag inte kunnat använda datorn på så pass länge så drog jag igång datorn och körde ett tag medan jag försökte lösa det med Firmware resets etc etc. När jag senare valde att skita i kylaren, då jag ville ha något som fungerade, så gick jag till Inet och köpte mig en H80i samtidigt som jag returnerade min H100 till Komplett och sa att jag gärna vill ha pengarna tillbaka för jag vill inte vänta ytterligare 3 veckor på att använda datorn som jag köpt för över 20k från dem.
efter 1½ vecka så får jag svar att okey, vi tar tillbaka H100 då den är trasig och skickar pengarna till dig. dock så står det att de tog bort nästan 60% av värdet av kylaren så jag fick tillbaka 350 spänn istället för 800.
Jag förstår att de drar av pengarna för att jag nyttjat produkten, men anledningen till att jag nyttjade produkten istället för att lämna in den direkt var ju p.g.a extremt långa servicetider från deras sida.

Tycker de kunde hanterat båda mina ärenden bättre, är lite tveksam till att handla på Komplett.se p.g.a detta och kommer nog inte köpa större och dyrare grejer genom dem igen.

Skrivet av Wully:

Och du bidrar hur?, hur är det där att vara efterbliven?

ONT: Fota alltid innan du skickar in en produkt

Jag fotade faktiskt mitt moderkort, men då jag inte hade någon aning om någon slags repa så tog jag ju bara en övergripande bild på moderkortet samt packningen. man såg inte några så fina detaljer som den repan på fotot.

Om någon på komplett kikar in så kan ni ju kolla upp returnummer på mig. har kvar moderkortet i original kartongen under sängen fortfarande...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Köpte en knivslip där.. Gick sönder efter 3'e kniven, ringer dom förklarar vad som hände och sedan gav jag ordernummeret. Inga problem de sa bara släng den trasiga och så får du en ny. Och så lätt var det för min del.. Alla var trevliga och allt gick bra, kan inte tänka mig bättre service. Sedan kan man ta historien om min polare som fick 5 defekta grafikkort i rad av komplett.. Men efter mycket ståhej lyckades han endå få ett 6'e som fungerade. Kortar ner hans historia för den är lite lång.

vart jag vill komma är.. Ibland går det hur bra som helst, ibland inte. Det handlar om vem du får ha att göra med på kompletts sida av linan.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av visa:

Jag jobbar själv på en returavdelning och när vi mottar dyrare delar så skall de se ut som när de skickades ut. Hade du istället sagt i ditt returärande att denna produkt har repor, jag vill inte behålla dem så hade de inte kunnat göra något. På det företag jag jobbar på nu har vi dock överseande med små små repor osv, men vi eftersträvar bra kundservice

Hade jag upptäckt dem hade jag självklart påpekat detta. Nu är de verkligen så små att man får leta efter dem för man vet att de finns där någonstans.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för något liknande för några år sedan, då de vägrade ta emot retur av ett överspänningsskydd för ethernet pga att kartongen hade fått en liten reva när jag öppnade den. Kinkigt värre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag handlar nästan uteslutande hos Komplett.se när jag köper elektronik av diverse slag. Och de gånger jag skickat tillbaka något har det åtminstone aldrig varit några problem.

För några år sedan skickade jag tillbaka en PS3 för att HDMI-porten var trasig. Jag skickade utan orginalkartong och manualer och fick tillbaka ett sprillans nytt PS3 inom en 2 veckor. Så jag har bara positivt att säga om Komplett.

Tråkigt att det inte varit så för dig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag råkade ut för något liknande för några år sedan, då de vägrade ta emot retur av ett överspänningsskydd för ethernet pga att kartongen hade fått en liten reva när jag öppnade den. Kinkigt värre.

Kul det med kartongen, de returnerade datorn endast i original lådan så nu är den full med klistermärken, tejp samt ordentligt kantstött på flera ställen.
Så skriver de själva att man ska paketera varan ordentligt citat: "det går inte använda för mycket packmaterial" slut citat.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk

Jag fick problem med en dator för något år sedan. Den ville inte starta, efter ca 6 månaders användning. Jag provade att byta de komponenter som jag hade möjlighet till men utan lycka. Efter samtal till komplett skickade de ut en ny kartong med för betald frakt. Efter ca10 dagar kom den tillbaka med nytt moder kort. Supporten var hjälpsamma och trevliga .

Om jag ska vara helt ärlig känns det som att du haft fel inställning från början. Du vill få hem datorn och testa lite. För att sedan bestämma dig för om den känns bra. Det är i min mening att utnyttja öppet köp på fel sätt. Öppet köp för mig är en bra möjlighet att kunna häva ett köp när man inser att man tänkt helt fel eller köpt saker som inte är kompatibla, inte ett sätt att prova om en dator är "kul".

Du bör nog i framtiden köpa dator i butik. Där kan du känna och klämma hur mycket du vill innan köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mixe:
Dold text

Jag tycker jag ofta läser folk som är nöjda med service och returärenden från komplett, jag kan ha fel dock och då ber jag om ursäkt!

Jag har också läst överallt om hur nöjda folk är med komplett.se , det gör det nästan värre för mig. Jag har till och med rekommenderat folk att handla hos dem då jag gjort det förut, dock inte som privat person.

Dock behöver folk få veta de dåliga sidorna, de som oftast inte kommer till allmänhetens vetande. Då företag kör över konsumenter och man inte kan göra så mycket för att få rätt mot dem.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

Håller med faktiskt, då även jag har mycket dålig erfarenhet med komplett.
Mycket otrevligt bemötande, vilket ledde till att dom förlorade ytterligare en kund.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Om jag ska vara helt ärlig känns det som att du haft fel inställning från början. Du vill få hem datorn och testa lite. För att sedan bestämma sig för om den känns bra. Det är i min mening att utnyttja öppet köp på fel sätt. Du bör nog i framtiden köpa dator i butik. Där kan du känna och klämma hur mycket du vill innan köpet

Skickades från m.sweclockers.com

Du missförstår mig där lite, jag skrev det nog lite slarvigt. Jag har kollat på den datorn några gånger när jag vart i butiker men inte kunnat bestämma mig, till sist köpte jag den men jag var tillslut ändå inte nöjd med den.
Om ett företag så friskt skyltar med ångerrätter och öppet köp som just komplett.se faktiskt gör, så lockar de kunder att göra köp fast de kanske inte bestämt sig riktigt, som i mitt fall.

Så där tycker vi olika.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem

När det gäller ångerrätt så måste butiken som säljer räkna med att förpackningar och även kartonger inte alltid finns kvar eller är i bästa skick. Dessutom är repor något som kan godkännas att finnas också. Var väl uppe ett fall hos allmänna reklamationsnämnden om en dammsugare om jag minns rätt. Butiken vägrade ta emot den pga. av repor, men de blev tvungna ändå.

Jag är övertygad att de måste ta emot den även fast det blivit små repor. Har det blivit några stora skador är det en annan sak.

Finns många butiker som bryter mot ångerrätten redan i deras köpvillkor där de skriver att varan måste vara oöppnad och oanvänd. Kontakta alltid sådana företag och tala om för dem att det är fel att skriva så och att ni kommer anmäla dem till konsumentverket annars. Öppet köp är en annan sak och där gäller butikens egna villkor. Men handlar man på distans har man alltid 14 dagars ångerrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

Jag har också läst överallt om hur nöjda folk är med komplett.se , det gör det nästan värre för mig. Jag har till och med rekommenderat folk att handla hos dem då jag gjort det förut, dock inte som privat person.

Dock behöver folk få veta de dåliga sidorna, de som oftast inte kommer till allmänhetens vetande. Då företag kör över konsumenter och man inte kan göra så mycket för att få rätt mot dem.

Jag har själv aldrig haft några problem med komplett , webhallen eller inet.
Att du tycker att folk ska sluta handla där , är lite svårt då vi är många som är nöjda.
Tråkigt att det har blivit så för dig , lycka till.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Tycker synd om alla affärer som får ha hand om kunder som "... inhandlar grejer för att testa den om det kunde vara nått kul och ha".
Köp inget om du inte vet att du vill ha. Vill du bara testa så åk in till någon butik typ Elgiganten och kläm o känn innan du bestämmer dig.

Har aldrig haft problem på komplett, men sen köper jag inte hem saker från höger o vänster bara för att "testa" heller.

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet, ni som tjafsar emot och säger att komplett är jätte bra och inte alls gör många fel, NI har fel.
Vet flertalet även i min umgängeskrets som haft problem med dom.

Kan nämna ett sjukt fall där det var fel på ett nytt nätaggregat, som gjorde att datorn startade om sig hela tiden. Personen som köpt detta tar kort och packar ner i originalkartong + massa tidningspapper och bubbelplast i en större kartong framme på posten och skickar iväg till komplett för retur.

Tillbaka får han ett skevt jävla nätaggregat med repor och en notis om att dom inte tar emot varor som kunden har skadat.
Låt oss säga såhär, även om någon tappat lådan på posten, inte fan blir nätaggregatet skevt och får repor på sig, inte ens om du slängt lådan i backen med flit...

Även om dom har många nöjda kunder så ska man inte blunda för hur många icke nöjda kunder dom också har.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Trist att ditt ärende inte fungerat så bra.

Själv har jag varit återkommande kund hos komplett de senaste tolva åren eller så och jag har bara goda erfarenheter från deras sätt att hantera olika ärenden. Deras telefonservice har alltid varit kunnig och trevlig och har många gånger hjälpt till så gott de kunnat även om man har problem med något man handlat någon annanstans.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem

*Otrevligheter/personangrepp, §1.2 i reglerna, samt svar på det raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Bara så ni vet, ni som tjafsar emot och säger att komplett är jätte bra och inte alls gör många fel, NI har fel.
Vet flertalet även i min umgängeskrets som haft problem med dom.

Kan nämna ett sjukt fall där det var fel på ett nytt nätaggregat, som gjorde att datorn startade om sig hela tiden. Personen som köpt detta tar kort och packar ner i originalkartong + massa tidningspapper och bubbelplast i en större kartong framme på posten och skickar iväg till komplett för retur.

Tillbaka får han ett skevt jävla nätaggregat med repor och en notis om att dom inte tar emot varor som kunden har skadat.
Låt oss säga såhär, även om någon tappat lådan på posten, inte fan blir nätaggregatet skevt och får repor på sig, inte ens om du slängt lådan i backen med flit...

Även om dom har många nöjda kunder så ska man inte blunda för hur många icke nöjda kunder dom också har.

Du menar att någon på kompletts returavdelning sitter med typ slägga och förstör returer?

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Tycker synd om alla affärer som får ha hand om kunder som "... inhandlar grejer för att testa den om det kunde vara nått kul och ha".
Köp inget om du inte vet att du vill ha. Vill du bara testa så åk in till någon butik typ Elgiganten och kläm o känn innan du bestämmer dig.

Har aldrig haft problem på komplett, men sen köper jag inte hem saker från höger o vänster bara för att "testa" heller.

SÅ klassiskt, skyll allt på kunden. Ja du hade nog mycket väl kunnat jobba på kundtjänst.

ÄR det synd om företaget, det är ju de som erbjuder öppet köp? Det är de som friskt skyltar med det också för att konsumenter SKA handla fast de inte är säkra på att de verkligen behöver något. Det kallas att locka kunden till ett köp och ja, jag tycks ha gått på det.

Jo jag vet, ångerrätten däremot står i lagen. Ändå skyltar de friskt med den skylten också som om de erbjuder det för att vara snälla.

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du menar att någon på kompletts returavdelning sitter med typ slägga och förstör varor?

Visst låter det sjukt, bilderna han tog räddade honom i detta fall. Men som sagt, det är inte första gången Komplett skyller på kunden.
Visst kan det lika gärna hänt att någon sitter med slägga på Posten, svårt att veta. Känner en polare som jobbar på Posten och man blir ju inte sugen på att skicka varor med det företaget efter att ha hört hur dom behandlar paket när dom sorterar... Men sånt här finns ju över allt, ett annat vårdslöst företag är DHL. Det enda man kan göra är att fota varorna innan, alternativt filma varan och när man packar ner och skickar iväg den, plus att skicka med försäkring.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Man beställer inte hem en dator och utnyttjar öppet köp för att testa lite bara, det gör man i butik.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless