Kopieringsavgiften kan kosta datorhandlare hundratals miljoner kronor årligen

Permalänk
Melding Plague

Kopieringsavgiften kan kosta datorhandlare hundratals miljoner kronor årligen

Vid månadsskiftet utvidgas den så kallade kopieringsavgiften till fler produkttyper, något som kan kosta datorhandlare och i förlängningen svenska konsumenter en rejäl slant.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det får vara nog med alla dessa pseudo-avgifter. Blir bara less..

Permalänk

Men fuck kopieringsavgifter!

Visa signatur

Asus rog strix z690-a gaming, i7 12700K, 32gb RAM, PNY RTX 3080, RM1000i, 4x NVME SSD

Permalänk
Medlem

Vad går dessa 160 miljoner kr till?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Härligt, då kan jag fortsätta piratkopiera med gott samvete! Nu när jag ändå betalar en avgift för det liksom.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk

Om man får betala för att kopiera saker, så borde nerladdning inte heller vara olagligt längre i så fall kan man ju tycka.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Vem f-n privatkopierar nu för tiden , allt går att streama , det som finns på skiva är kopieringsskyddat så det går inte att kopiera...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Härligt, då kan jag fortsätta piratkopiera med gott samvete! Nu när jag ändå betalar en avgift för det liksom.

Pirat och privat är två helt olika saker

Permalänk

Snart blir det kopieringsavgift på att föröka sig också, varför är oklart - simply copyswede.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Men kom igen nu, ger er copyswede!

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Derix:

Härligt, då kan jag fortsätta piratkopiera med gott samvete! Nu när jag ändå betalar en avgift för det liksom.

Nyheten gäller privatkopiering, det är helt olika saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Pirat och privat är två helt olika saker

Men du betalar för något du inte gör, i detta fall privatkopierar. Då man man istället kompensera med piratkopiering

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Det man kanske får se också är avgiften kontra omsättningen. De kommer ju dessutom troligen höja priserna ut lite med.

Hur som så är det en korkad jävla avgift

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Hur skulle det bli om man köpte/säljer datorer utan hårddisk. Och sedan får man köpa lagring från utlandet?
Om man skulle spara en stor summa pengar så skulle jag föredra det.

Men det är ju bara en eventuell lösning.. Hela grejen med kopieringsavgiften är otroligt korkad..

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Pirat och privat är två helt olika saker

Om man gör de privat mellan en kompis och mig så är det privat HAHA nä nu ska jag inte säga nått Bor ju i Finland

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Men du betalar för något du inte gör, i detta fall privatkopierar. Då man man istället kompensera med piratkopiering

Jo jag vet, copyswede är ett skämt. Däremot är privatkopiering lagligt, om det inte finns skydd på mediet, till skillnad från piratkopiering.

Permalänk
Medlem

Där ser man. Jag står dock kvar vid min åsikt

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk

Streamar från spotify och netflix/likande så det ända jag har på min hårddisk är spel från steam och bilder tagna med min egna kamera.

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Vad går dessa 160 miljoner kr till?

Går säkert till Magnus uggla, per gessle och markoli så dom kan bli rikare hahaha, ne men skämt åsido vilket jävla skit med den här avgiften... ser inte vilken funktioner den fyller förutom att göra copyswede rikare ett företag som inte har någon plats i dagens samhälle.

För mig handlar det inte om summan utan principsaken skulle hellre betala 2-3gånger copyswede summa genom beställa från utlandet istället för att dom ska få ett öre.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Rätt ner i CopySwedes plånbok.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tycker att det äre bra att apple och samsung försöker stå emot, hoppas att andra tillverkare gör det med.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Vad går dessa 160 miljoner kr till?

Bonus till copyswedes VD kanske?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

En sak att Copyswede kommer upp med såna här avgifter men att de faktiskt för igenom dem är ju helt åt skogen..

Permalänk
Medlem

Det jag reagerade starkt på är att Apple OCH Samsung har samma åsikt!

Och jag privatkopierar inte ett mög så jag är starkt emot allt vad Copyswede står för. Vill någon tjäna pengar på sina grejer så lägg ut skiten på diverse hemsidor. Vissa artister har t.o.m blivit hittade genom att de lagt ut sitt material på Pirathamner.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Borde man inte lägga på privatkopieringsavgiften på ISPer också då, eftersom man kan använda Dropbox, Skype och en herrans massa andra program till att dela filer man köpt?

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

vad räknas som privat kopia då?

en säkerhetskopia med t.ex Norton måste ju vara inkluderad i detta?
och om man har massvis med musik, som man för över från cd till fil så blir det automatiskt privatkopierat då?
filmer kopierar man ju hur mycket som helst av när syskonen är i farten och leker med skivorna, så jag har en kopia på alla de filmer som jag tycker är bra.
likaså musiken, där har jag dock kopior på saker så långt ner i listan som lp skivor...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Är väl bara alliansen som tycker Copyswede gör ett bra jobb så jag vet vad jag ska rösta på inför nästa val så man slipper den här typen av gangsterorganisationer.

Tycker det är helt fel att man ska lägga ut en extra skatt på lagringsmedia för att skicka pengarna till misslyckade artister, företag och löner till en korrupt organisation. Slår vad om att chefen för copyswede inte lever på någon normal lön inte.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Entusiast

Frågan är vad som ska till för att de ska bry sig.

Vi sägs bo i en demokrati. Och i denna frågan klagar alla som bryr sig, ändå införs skiten.
Nu är ju visserligen inte svenska skolan något att hänga i granen precis... Men av vad jag lärde mig så är det inte så en demokrati fungerar.

Permalänk

Kopieringsavgiften är en onödig summa som borde avskaffas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Är väl bara alliansen som tycker Copyswede gör ett bra jobb så jag vet vad jag ska rösta på inför nästa val så man slipper den här typen av gangsterorganisationer.

Tycker det är helt fel att man ska lägga ut en extra skatt på lagringsmedia för att skicka pengarna till misslyckade artister, företag och löner till en korrupt organisation. Slår vad om att chefen för copyswede inte lever på någon normal lön inte.

Yep. Senast jag kollade låg medellönen på Copyswede på 46000 kronor i månaden.

Efter skatt.