Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Själv har jag en lenovo x135 i skolan med en amd e350 tror jag samt det svagaste dedikerade grafikkortet. Har inga problem med denna dator för skolarbete. Problemet är att skolan betalade över 5k för dem stycket.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag fick låna en HP folio 9740m. kostar ca 14k styck och det är nog minst 200 elever som ska samma modell. har ingen SSD men en SSHD på 465 GB + 35 GB flash cache.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vi fick en macbook air i5 med 4gb ram och intel integrerad grafik men den duger fint Perfekt för allt som har med surfing och skolarbete att göra. Fick den när jag började gymnasiet.

Visa signatur

Chassi:Corsair 350D Processor: i7 4770k Grafikkort:Zotac GTX 780 Moderkort:Asus Maximum Vi Gene (mATX) Nätaggregat:Corsair TX 850 Processorkylning:Corsair h100i Minnen:Corsair Vengeance 1600mhz Lagring:120GB Kingston ssd

Permalänk
Medlem

Har precis börjat gymnasiet, vi fick hp probook 6570b

Men det är något skumt med dem, googlar man på specs så är hårddisken på 500gb men vi har bara 120gb i våra :/ De bar väl köpt nå snikverision men den klarar ju iaf dota 2 rätt bra

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1292932

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

HP Probook 6570b, går på Brinellgymnasiet i Nässjö. 4GB RAM, i5 3230M @ 2.3 GHz och integrerad grafik. Kanske det skulle varit bättre med en lite sämre cpu och en bättre hårddisk, så att man slapp denna långsamma 5400 RPM skiten.

Permalänk

Va fasen är det här för rikemansbarn på snobbskolor
Har själv en hp probook av nått slag
i3 1,6 ghz
4gb ram
hd 3000
och en 300gb hdd

Slö som ett jävla as, tar 2,5 min att boota och då har jag stängt av alla program förutom de nödvändigaste vid boot
Kör i classic mode men fryser ändå till ibland vid start av vanliga program
Och då fick vi "bra" datorer, kommunen hade lyckats få till en bra deal, de året innan fick en 11,6" laptop med amd e serie cpu och 2gb ram
Men vad kan man säga, vi lånar ju trots allt den

Permalänk

Vi teknikelever (som håller på med CAD) fick helt fantastiskt bra Acer TravelMate med i3 3227U, 4 gb RAM och en 320 gb hdd som typ roterar i 2000 rpm eller något. Dessutom kan det nämnas att den är i formfaktorn 11.6" med en upplösning på 1366x768. Kunde varit bättre om man säger så. Värt att nämnas är att tangentbordet antagligen är det svampigaste jag någonsin använt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vad går du på för ultraskola? Vi har inte fått någon dator överhuvudtaget.

Hahahah ultraskola, hahah så jävla bra namn. Lätt dagens om inte veckans bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Själv skulle jag tacka och ta emot. Är man en "äkta" tekniknörd gillar man all teknik
Nejmen jag älskar att testa nya grejer, OS X är inget jag använt på det sättet jag velat.
(Virtuel maskin räknas knappast som att köra Mac, buggigt, program funkar inte osv)

Jag är Mac-vägrare. Resten av Apples produkter går bra, men deras datorer är skräp.
Är man äkta tekniknörd i mina ögon så sitter man med Linux, eller Windows.
Mac är för överklassen. Inte för arbetarklassen.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

använder min privata acer aspire 5741 med I3'an http://www.amazon.co.uk/Acer-Aspire-processor-Windows-Premium...
av skolan så fick vi en asus x501u http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1345171 dock bara använd en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jag är Mac-vägrare. Resten av Apples produkter går bra, men deras datorer är skräp.
Är man äkta tekniknörd i mina ögon så sitter man med Linux, eller Windows.
Mac är för överklassen. Inte för arbetarklassen.

Nej, då kan man lika gärna säga att man är Apple hatare, varför just Mac?
Vad är det som gör Windows mer intressant att använda osv än Mac?
Jag har använt Windows hela mitt liv, gillar det inte så värst mycket och är allmänt trött på skiten.
Och förresten tycker jag tvärtemot vad du gör, det är Apples datorer som är bra (laptops mest)
medan deras iPad/iPhone osv är totalt ointressanta och dåliga

Permalänk
Medlem

Samsung 7-Series Ultra (http://www.inet.se/produkt/1970576/samsung-7-series-np740u3e-...)
13.3" 1920x1080 Touch
i5
6Gb
128 SSD
HDG 4000

Fungerar grymt smidigt och bra för mig!

Permalänk
Skrivet av Infraxtor:

Den pallar youtube klipp på 480p

11" Thinkpad x100e crap edition
AMD Neo något, 1.6GHz singel core
HD 3200
160GB slödisk
1366x768

Klarar ibland 360p på YT, men de flesta brukar köra 240p

Blev så arg på den att jag köpte en Zenbook istället.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk

Sitter i skolan nu och skriver på en MacBook Air "Mitten 2012"
Intel i5 1.7GHz
4GB 1600 MHz DDR3
Intel HD 4000 384MB
Observera att den är "Skolanpassad" och endast har 64GB SSD där typ en tredjedel går till OSX

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Sitter i skolan nu och skriver på en MacBook Air "Mitten 2012"
Intel i5 1.7GHz
4GB 1600 MHz DDR3
Intel HD 4000 384MB
Observera att den är "Skolanpassad" och endast har 64GB SSD där typ en tredjedel går till OSX

Önskar att vi fick datorer med SSD istället för en sketen HDD. Visst, då kanske det skulle bli en 64GB,
alltså inte mycket utrymme, men skolarbete kräver inte massa lagringsutrymme och vill man ha mer
får man väl skaffa en extern disk. Och jag tror inte det är ok att byta ut disken enligt kontraktet tyvärr

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Önskar att vi fick datorer med SSD istället för en sketen HDD. Visst, då kanske det skulle bli en 64GB,
alltså inte mycket utrymme, men skolarbete kräver inte massa lagringsutrymme och vill man ha mer
får man väl skaffa en extern disk. Och jag tror inte det är ok att byta ut disken enligt kontraktet tyvärr

Jodå, visst har jag fixat mer utrymme i form av att stoppa in ytterligare en hårdisk i vår NAS + att jag fixat ett SD-kort i läsaren. Dock sticker det ut lite men men. Tyvärr har jag problem med att jag får flytta runt ALLT då jag inte hittat något sätt att ladda ner till NAS eller SD-kort. För övrigt går den helt ok, prestandan räcker till allt skolarbete och CS:GO, LoL och liknande går helt okej på lägre inställningar

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zingo2000:

Macbook Air sent 2013 60 GB SSD 4 GB ram i5
Office paket
Alla i kommunen har fått det ^^

Att det fortfarande sitter 4GB RAM i Air är för mig en gåta...
Själv har jag en Macbook Air från mid 2010 och den har 4GB och jag tycker att det behövs mer, man kan ju knappt multitaska något
Vet inte om det är att jag är så van vid 8GB men det känns som om iOS drar extra mycket RAM?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Acer 3820TG TimelineX

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Chromebook, vet icke Chromebookens specs ännu

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Det där är ren jävla bullshit.

Såå arg!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Väntar på "nya". Våra Dell Vostro blev sålda i konkursen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Väntar på "nya". Våra Dell Vostro blev sålda i konkursen.

JB?

Förövrigt fick vi Macbook Air Education blabla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

JB?

Förövrigt fick vi Macbook Air Education blabla

Japp, karl-oskar köpte oss. Så nu heter vi Smålandsgymnasiet. Skolan säger HP 6540B , efter googling är den klappkass med first gen(?) Core i5 och vi ska köra cad och programmering. Klagar inte över en dator men Karl-oskar kunde ju köpt våra Dell vi hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Har precis börjat gymnasiet, vi fick hp probook 6570b

Men det är något skumt med dem, googlar man på specs så är hårddisken på 500gb men vi har bara 120gb i våra :/ De bar väl köpt nå snikverision men den klarar ju iaf dota 2 rätt bra

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1292932

Tvärtom, antagligen fick ni "bättre" med ssd disk istället!

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk

Vi ska få begagnade chromebooks. :/ Skulle fått dem i början av terminen, men det har dröjt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Har precis börjat gymnasiet, vi fick hp probook 6570b

Men det är något skumt med dem, googlar man på specs så är hårddisken på 500gb men vi har bara 120gb i våra :/ De bar väl köpt nå snikverision men den klarar ju iaf dota 2 rätt bra

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1292932

6570b säger oftast inte så mycket man måste få reda på hela produktnummret som sitter under datorn ofta gömt under batteriet. Finns en massa sku och skolan kan t.o.m. som du säger plockat ihop något eget.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Min skola är för fattig, så vi får inga alls. Lånedatorerna tar dessutom hela lektionen att logga in på, så gör det som behövs på min surfplatta.
EDIT: Jag går dock humanist med inriktning kultur, så vi har ingen direkt användning för egna datorer egentligen.

Permalänk

Få en dator? Jag fick hyra(!) skrivmaskin!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Få en dator? Jag fick hyra(!) skrivmaskin!

Nu ska vi inte vara såna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av soderkvist:

På högskolan är det vanligt med svarta tavlan, bärbar dator köper man själv och likaså böcker. Så borde även gymnasieskolan vara. Då kan slantarna gå till lärarlöner istället så att statusen höjs på läraryrket.

Håller med angående datorer men att låta barnen köpa böckerna redan på gymnasiet är att ta i. Kurslitteratur är fånigt dyrt på alla plan även på gymnasiet. Det räcker att somliga får punga ut 3-5K per terminal på kurslitteratur på högskola/universitet som oftast professorn själv har skrivit och får slantarna i fickan. På gymnasiet så får dessutom bara föräldrarna betala vilket inte ger någon effekt på barnen då jag är övertygad om att föräldrarna gladeligen betalar det samt ger en generös "veckopeng" ovanpå.

Ge ut datorer i skolan är för mig det dummaste förslaget so far. På min tid fanns det en dator som en hel klass fick slåss om. Då hade vi genomsnittligt högre resultat och betyg också. Kan inte säga att det har med datorer att göra att resultaten blivit sämre men man kan ju enkelt fastställa att det inte blivit bättre