Permalänk
Medlem

Multifunktionslaser

Jag söker den för mitt ändamål bästa laserskrivaren med inbyggd scanner som kan köpas i svensk butik idag. Följande är mina krav:

  • fungera fint med GNU/Linux

  • färglaser A4

  • dubbelsidig utskrift

  • arkmatare för scanning/kopiering med stöd för dubbelsidig scanning

  • inget strul!!! och om det ändå blir strul så ska supporten vara bra

och önskemål:

  • fri drivrutin med öppen källkod för GNU/Linux

  • billig i drift (låg kostnad per sida)

  • snabb från power on till första utskriften (15 sekunder?)

  • snabb på utskrift (en pdf på 100 sidor på fem minuter?)

  • någon här har använt den i minst några veckor och kan intyga att den är vad den lovar

Budget: runt 8000+moms. Jag är tacksam för alla rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Mmmkay. Inte Sweclockers hetaste ämne? Vad ska jag ha för grafikkort för att spela de bästa spelen då?

Permalänk
Medlem

7950 är rätt prisvärd

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Haha, när det är väl inte det sexigaste ämnet för folk här inne ^^
Bäst info om skrivare får du nog från reviews, kolla prisjakt och se vad det finns, prisjakt brukar kunna filtrera ganska bra och hittar du något intressant så sök på reviews eller alternativt fråga folk här om en specifik skrivare. Skrivare är generelt sånt (speciellt laser och high-end ink) som folk har samma i flera år, vissa modeller kvarstår men ofta kommer det nya som är bättre på det ena eller andra.

Dock skulle jag vara försiktig med dubbel-funktions skrivare, antingen skaffa en scanner bredvid eller en kopiator med t.ex. USB för scanning. Multi-func är nästan alltid något som är tummat på och fler delar betyder fler möjliga felkällor. Köper du separat har du fördelen av att pajar t.ex. scannern för att den är skräp är det bara köpa en ny istället för att ha en extra stor klumpig maskin som bara haft fungerar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

kolla in samsungs laserskrivare. dom är billiga och bra..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tack för svaren och tipsen!

Jo jag har suttit och läst reviewer och kollat på prisjakt, men nu söker jag främst efter konkreta erfarenheter. Reviews förhåller jag mig lite skeptisk till då de ofta är sponsrade på ett eller annat sätt.

Anledningarna att jag vill ha multifunktion är dels platsbesparing men främst att den till stor del kommer användas som kopieringsapparat. Även automatisk arkmatare är mycket önskvärt (lägg i en bibba papper, tryck på en knapp för att kopiera hela bibban enkel- eller dubbelsidigt, till papper eller fil), och det vet jag inte ens om det finns någon separat scanner som har.

Samsungs skrivare har jag läst mycket blandade kommentarer om. Använder du själv en sådan Akarr?