Permalänk

Haswell PSU

Hejm jag undrar om mitt FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold kommer funka med Haswell?

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Tack för hjälpen. Det var ju trevligt, hur kan man veta vilka nätagg som är kompatibla med haswell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosmicana:

Tack för hjälpen. Det var ju trevligt, hur kan man veta vilka nätagg som är kompatibla med haswell?

Jag tror alla borde fungera...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Så det var bara felaktiga rykten att Haswell skulle kräva nya nättagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jag tror alla borde fungera...

Skrivet av Kosmicana:

Så det var bara felaktiga rykten att Haswell skulle kräva nya nättagg?

Alla fungerar i standard utförande ja men om den här nya strömsparfunktionen är aktiverad i bios så dör datorn vid idle om nätagget inte har stöd för de, eftersom den går ner i ett läge med extremt låg spänning.

Dock är den strömsparfunktionen inaktiverad i bios standard, man måste aktivera den själv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosmicana:

Så det var bara felaktiga rykten att Haswell skulle kräva nya nättagg?

Har aldrig hänt att en ny CPU kräver annorlunda nätagg. Bara man ser till att man har tillräckligt Watt så blir det bra

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Det var väl som så att om agget inte klarar av den låga spänningen kommer man kunna stänga av de strömsparningsfuktionerna som kommer innebära problem

Permalänk
Skrivet av Cooling23:
Skrivet av BrutalSwede:

Jag tror alla borde fungera...

Skrivet av Cooling23:

Har aldrig hänt att en ny CPU kräver annorlunda nätagg. Bara man ser till att man har tillräckligt Watt så blir det bra

Nu är det ju inte riktigt så att alla kommer fungera utan problem om man ska använda alla nya funktioner.

Permalänk
Medlem

De nya energisparlägena C6 och C7 är som standard avstängda och så länge de är det kommer det att fungera med nätaggregat som inte är gjorda med Haswell i åtanke.

Permalänk
Avstängd

Vänd på frågan då.

Kan han dra nytta av funktionaliteten i Haswell och energisparlägena C6 och C7 fullt ut med hans FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold?

Permalänk
Medlem

C6/C7 fungerar fint med mitt 5 år gamla nätagg. Tror det är ganska ovanligt att man får några problem. Skulle det mot förmodan inte fungera drar datorn ca. 3W mer med funktionen avstängd så det är ingen katastrof direkt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Den nya energisparfunktionen är ju bara relevant för tablets och laptops.

Permalänk

Finns det någon märkning för att se om ett nätagg är anpassat för Haswell? Eller något annat sätt tt se om det är det.

Verkar ju som jag kan använda mitt gamla men nu har det utvecklat sig så att jag ändå måste köpa ett nytt agg så då tänkte jag att jag lika gärna kunde köpa ett nätagg som är Haswellanpassatt.

Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kosmicana:

Finns det någon märkning för att se om ett nätagg är anpassat för Haswell? Eller något annat sätt tt se om det är det.

Verkar ju som jag kan använda mitt gamla men nu har det utvecklat sig så att jag ändå måste köpa ett nytt agg så då tänkte jag att jag lika gärna kunde köpa ett nätagg som är Haswellanpassatt.

Tack för all hjälp.

Dom flesta tillverkarna har nog uppdaterat sina specar med Haswell kompatibilitet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk