dator utan operativsystem ?

Permalänk
Medlem

dator utan operativsystem ?

hej ! det är så att jag har byggt ihop en dator på inet http://www.inet.se/kundvagn/visa/3817672/2013-09-02 men , jag ville fokusera på hårdvaran , så jag har inte råd med ett operativsystem . hur blir det utan operativsystem , funkar datorn ens att använda då ? kan någon snälla förklara hur det funkar att spela/använda datorn utan windows !

Se §7 i reglerna
Permalänk
Medlem

Utan operativsystem så kommer i princip inget hända när du startar datorn.

§7
Permalänk
Hedersmedlem

*Trådstart redigerad*

Notera vad §7 i reglerna med rubrik "Piratkopiering" säger i ämnet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brexton:

hej ! det är så att jag har byggt ihop en dator på inet http://www.inet.se/kundvagn/visa/3817672/2013-09-02 men , jag ville fokusera på hårdvaran , så jag har inte råd med ett operativsystem . hur blir det utan operativsystem , funkar datorn ens att använda då ? kan någon snälla förklara hur det funkar att spela/använda datorn utan windows !

Använd linux sålänge tills du har råd med de 800kr som windows kostar?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Hej

tyvärr fungerar datorn till spel, surf mm utan ett op
Som ovan skriver kan du använda linux, du kan hämta ett gratis här: www.ubuntu.com
(fördelen med linux är att du inte behöver oroa dig för virus + att det mesta spel och program är gratis till det.)

du kan testa olika linux genom att köra det från skiva eller usb pinne

/Aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

vad är skillnaden mellan linux och windows ? kommer man kunna ladda ner origin och java , och köra bf3 och allt sånt som vanligt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

tyvärr fungerar datorn till spel, surf mm utan ett op
Som ovan skriver kan du använda linux, du kan hämta ett gratis här: www.ubuntu.com
(fördelen med linux är att du inte behöver oroa dig för virus + att det mesta spel och program är gratis till det.)

du kan testa olika linux genom att köra det från skiva eller usb pinne

/Aragon

Du menar väl att datorn inte fungerar till spel,surf utan ett operativsystem???

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

känner ju folk som har windows på skiva ( tror det är piratkopia ) , kommer det funka lika bra att använda som ett riktigt windows ?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att köpa en billigare låda, du lägger över 1500 kr på den. Det finns ett antal lådor under 500 kr som som duger tills du får råd att köpa den låda du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brexton:

känner ju folk som har windows på skiva ( tror det är piratkopia ) , kommer det funka lika bra att använda som ett riktigt windows ?

Kan du verkligen inte skaffa tillräckligt för windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brexton:

känner ju folk som har windows på skiva ( tror det är piratkopia ) , kommer det funka lika bra att använda som ett riktigt windows ?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberOne:

Ett alternativ är att köpa en billigare låda, du lägger över 1500 kr på den. Det finns ett antal lådor under 500 kr som som duger tills du får råd att köpa den låda du vill ha.

Ja precis. Att lägga ut extra kosing för en clear side panel och dyrt chassi går an, men inte att köpa ett operativsystem.

Datorn blir helt värdelös utan någon form av operativsystem. Eftersom du snickrar ihop en speldator och nämner Origin och liknande är det ingen som helst idé att strula med linuxdistros, punga ut pengarna för Windows och du kommer att bli nöjd.

Permalänk
Medlem

har ni några förslag på andra chassin ? måste ha minst 6 expansionsplatser så jag kan köra sli , och det måste vara en försterruta på det

Permalänk
Medlem

Du kan ladda hem Windows 7 ISO från denna sida http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Och då kan du använda Windows 7 gratis i 120 dagar http://www.howtogeek.com/howto/windows-7/extend-the-windows-7...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Skaffa ett 7970 för 2750 från komplett ett något billigare PSU eller ett något billigare Chassi så har du likvärdig prestanda och pengar över för att skaffa ett OS.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759805

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av brexton:

har ni några förslag på andra chassin ? måste ha minst 6 expansionsplatser så jag kan köra sli , och det måste vara en försterruta på det

Ifall du ska köra SLI så kostar det extra då ditt moderkort inte klarar av SLI

http://www.inet.se/produkt/1902484/asus-z87-a-atx

Det billigaste SLI kortet på Inet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

jag ska köra crossfire , fast i min kundvagn har jag valt ut ett 770 bara för det kostar lika mkt som det 7970 jag ska köpa från komplett , orkade inte länka till olika affärer

Permalänk
Medlem
Skrivet av brexton:

har ni några förslag på andra chassin ? måste ha minst 6 expansionsplatser så jag kan köra sli , och det måste vara en försterruta på det

Är det inte viktigare att "se datan" än datorn?

Operativsystem är också människor. Du skulle aldrig pirata en människa.

Dold text
Permalänk
Medlem

men hur ska jag kunna komma in på internet utan operativsystem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brexton:

har ni några förslag på andra chassin ? måste ha minst 6 expansionsplatser så jag kan köra sli , och det måste vara en försterruta på det

http://www.inet.se/produkt/6909845/fractal-design-arc-midi-r2...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Är du högskolestudent finns det med stor sannolikhet ytterligare ett alternativ till de fria operativsystem som redan föreslagits; många högskolor är anslutna till MSDNAA, som ger studenterna tillgång till gratislicenser av diverse Windows-versioner (och mängder av annan MS-programvara också för den delen).

Kan ju vara värt att kolla upp om du nu pluggar på högskola.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Fractal design arc r2 kostar runt 700 och då finns det redan ett fönster vilket gör att du sparar typ 750:- vilket räcker till ett operativsystem

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av brexton:

men hur ska jag kunna komma in på internet utan operativsystem ?

Du är väl på internet nu ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Skrivet av jika:

Är det inte viktigare att "se datan" än datorn?

Operativsystem är också människor. Du skulle aldrig pirata en människa.

Dold text

Jo. Jo det skulle jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är du högskolestudent finns det med stor sannolikhet ytterligare ett alternativ till de fria operativsystem som redan föreslagits; många högskolor är anslutna till MSDNAA, som ger studenterna tillgång till gratislicenser av diverse Windows-versioner (och mängder av annan MS-programvara också för den delen).

Kan ju vara värt att kolla upp om du nu pluggar på högskola.

Eler bli medlem i programmeringscommunityn pellesoft för 150kr och få tillgång till samma sak.
http://pellesoft.se/communicate/user/studentlicens-validering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är du högskolestudent finns det med stor sannolikhet ytterligare ett alternativ till de fria operativsystem som redan föreslagits; många högskolor är anslutna till MSDNAA, som ger studenterna tillgång till gratislicenser av diverse Windows-versioner (och mängder av annan MS-programvara också för den delen).

Kan ju vara värt att kolla upp om du nu pluggar på högskola.

är inte säker men tror att microsoft dreamsparks vanliga konto som är tillgängligt för studenter som inte läser en teknisk utbildning erbjuder windows 2008 server. kan även gälla för gymnasie elever, tror det var så förr iaf.

https://www.dreamspark.com/Product/Product.aspx?productid=8

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av brexton:

jag ska köra crossfire , fast i min kundvagn har jag valt ut ett 770 bara för det kostar lika mkt som det 7970 jag ska köpa från komplett , orkade inte länka till olika affärer

Köp det 7970 som Anders9110 länkade isåfall, så sparar du undan lite pengar som du kan lägga på OS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brexton:

känner ju folk som har windows på skiva ( tror det är piratkopia ) , kommer det funka lika bra att använda som ett riktigt windows ?

Trots vad moderatorn phz skriv i början av tråden fortsatte du att be om råd gällande piratkopiering. Som phz är detta enligt § 7 i reglerna inte tillåtet. I tråden har du fått flera goda råd om hur man kan skaffa operativsystem lagligt. Om du vill fortsätta att diskutera det är du välkommen att skapa en ny tråd i den här forumdelen. Vill du ha fler hårdvarurelaterade köpråd rekommenderar jag dig att i stället använda din tidigare tråd http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad....

Tråden som vi nu befinner oss i låser jag, eftersom den med tanke på sin inledning har fått ett olämpligt piratkopieringsfokus.

*tråd låst*