Kompakt hemma-filserver med FreeNAS, hjälp önskas.

Permalänk
Medlem

Kompakt hemma-filserver med FreeNAS, hjälp önskas.

Då var det dags för nästa projekt: en liten, kompakt filserver för hemmabruk, med låg strömförbrukning och stort lagringsutrymme.
Servern ska köra FreeNAS med ZFS.

Dessa delar hade jag först tänkt mig:

Fractal Design Array R2 inkl 300W agg
ASRock FM2A85X-ITX
AMD A8-6500
Kingston 16GB 1600 CL10 Low Voltage
6st WD Red 3TB
Sandisk Cruzer Fit 8GB (för OS)

(Maxbudget ca 11-13k)

Hade tänkt köra RAID-Z1, då blir den totala användbara diskmängden ca 15TB med redundans.

Sen slog det mig, att ECC kanske vore trevligt. Tyvärr skippade AMD ECC-stöd för FM2, så enda sättet verkar då vara att satsa på antingen en AM3 eller Xeon-build. Ingendera socket har dock vettiga mITX-kort med minst 6st sata-portar.

Gör ECC en sådan skillnad, tar inte ZFS hand om det mesta, inklusive korruption i RAM när det skrivs till disk?

Någon med idéer?

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa Intel Core i3-processorer stödjer ECC, ett smidigt alternativ om du inte behöver så mycket datorkraft. Det verkar även som de flesta nya de nya i3:orna med Haswell stödjer ECC (4340, 4330T, 4130T, 4130). Hitta ett bra moderkort med S1150 lär du vara i hamn. Även om minnespriserna är relativt höga just nu, kan det vara värt att köra 32 GB RAM om du ska ha 15 TB utrymme, lite beroende på hur din budget ter sig när du hittat alla delar.

Spontant tycker jag nog att 4 TB-diskar är vettigare i det långa loppet - du får lägre strömförbrukning och pris/gb lär vara rätt lika för dem faktiskt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

En grej med nyare hårddiskar är att de har 4 KB stora sektorer (som oftast presenteras som 512 B sektorer för operativsystemet). När det gäller ZFS och raidz har man kommit fram till att för att få bästa prestanda ska lagringen ligga på 2, 4 eller 8 diskar när man räknat bort de redundanta diskarna. Alltså 3, 5 eller 9 hårddiskar i raidz1 eller 4, 6 eller 10 hårddiskar i raidz2 och så vidare. Dessutom ska man ange parametern ashift=12 när man skapar poolen för att optimera till 4K sektorer (åtminstone gör man så i Linux, kanske är annorlunda i FreeNAS).

Så med 6 stycken hårddiskar föreslår jag raidz2 istället för raidz1 vilket med 3TB-diskar ger 12 TB utrymme och med 4 TB diskar blir det 16 TB. Jag skulle dessutom känna mig lite orolig med så mycket data i endast raidz1 men med bra backuper så går det alltid att återställa efter haveri men det är ju lite jobb med det. Så hellre 6 stycken 4TB diskar i raidz2 än 6 stycken 3TB diskar i raidz1 om du måste ha minst 15 TB lagring.

Permalänk
Medlem

Du har inte kollat på HP's Proliant n40l eller vad dom heter nu? 4bay sata, sas, möjlighet till 16-32gb minne, drar lite, låter lite, väldigt trevliga maskiner.

Jag har flera äldre n36l som gått problemfritt i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Du har inte kollat på HP's Proliant n40l eller vad dom heter nu? 4bay sata, sas, möjlighet till 16-32gb minne, drar lite, låter lite, väldigt trevliga maskiner.

Jag har flera äldre n36l som gått problemfritt i många år.

Går det verkligen köra sas-diskar i n40l?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Skrivet av ozric:

Går det verkligen köra sas-diskar i n40l?

Vet inte om den inbyggda kontrollern kan ta SAS diskar, men det finns plats för RAID-kort. Jag har ett HP P410 i min. Minne till RAID-kortet rekommenderas om man kör vmware esxi.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Behemoth85:

Vet inte om den inbyggda kontrollern kan ta SAS diskar, men det finns plats för RAID-kort. Jag har ett HP P410 i min. Minne till RAID-kortet rekommenderas om man kör vmware esxi.

Ska man köra ZFS behöver man inte minne till RAID-kortet, eftersom det är helt mjukvarubaserat. De flesta som kör ZFS kör bara standard HBA/kontrollerkort utan någon form av RAID.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Ska man köra ZFS behöver man inte minne till RAID-kortet, eftersom det är helt mjukvarubaserat. De flesta som kör ZFS kör bara standard HBA/kontrollerkort utan någon form av RAID.

Bra att du förtydligade! Jag var på väg lite off-topic. Om man kör esxi data stores på raid-kortet är det en god idé. Värt att nämna är att N40L INTE har stöd för IOMMU om man i framtiden vill köra esxi.

Permalänk

Det finns fördelar med raidkort till ZFS: har man batteri till dess cache behöver man inte lägga intentloggen på separat disk för att få bra fart.

Vad gäller sas så är jag rätt säker på att sas-kort klarar sata, men satakort klarar inte sas. Och HP microserver har sata-kort inbyggt.

ZFS använder mycket minne, det rekommenderas ofta att använda ecc för att förhindra korruption. Kanske går det att trimma ner det så risken blir mindre.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Du har inte kollat på HP's Proliant n40l eller vad dom heter nu? 4bay sata, sas, möjlighet till 16-32gb minne, drar lite, låter lite, väldigt trevliga maskiner.

Jag har flera äldre n36l som gått problemfritt i många år.

Varför inte den senaste? Gen8:an av Proliant, Mini. Stöd för ECC och Xeon, samt möjlighet till hårdvaru-raid bland annat. Bara undrade om det var någon speciell anledning till att du påpekade n40l.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Varför inte den senaste? Gen8:an av Proliant, Mini. Stöd för ECC och Xeon, samt möjlighet till hårdvaru-raid bland annat. Bara undrade om det var någon speciell anledning till att du påpekade n40l.

Den tar dock bara 4 diskar och det i Raid 1, 0 och 10....

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb