Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem

Är väl inte glance som slukar batteri? I min är det funktionen"tryck två gånger" som det står att det drar mer. Lika så snabbkolls skärmen som ju bör vara tidsstyrd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Lika så snabbkolls skärmen som ju bör vara tidsstyrd.

Varför? Om man har aktiverat 'titta', så behöver m,an väl inte ha den tidsstyrd på natten då man sover. Så klockan aktiveras ju aldrig då ändå.

Permalänk
Skrivet av Tuxsux:

Är väl inte glance som slukar batteri? I min är det funktionen"tryck två gånger" som det står att det drar mer. Lika så snabbkolls skärmen som ju bör vara tidsstyrd.

Snabbkollsskärmen drar inte så mycket batteri på en AMOLED skärm (Lumia 925 och 1020) eftersom den kan tända enskilda pixlar. En LCD-skärm (Lumia 920) funkar dock med annan princip, den är bakbelyst och där måste belysningen vara igång för hela skärmens yta trots att det bara är klockan som behöver lysa. Om jag är i ett kolsvart rum när jag har snabbkollsskärmen aktiverad på min 920 märker jag tydligt att hela skärmen har ett svagt skimmer över sig trots att det egentligen bara är klockan som behöver lysa.

Med andra ord: snabbkollsskärmen drar ganska mycket batteri på en 920 men inte på tex. 925 eller 1020. Dubbeltryckning däremot drar säkert lika mycket batteri oberoende vilken skärmteknologi man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Snabbkollsskärmen drar inte så mycket batteri på en AMOLED skärm (Lumia 925 och 1020) eftersom den kan tända enskilda pixlar. En LCD-skärm (Lumia 920) funkar dock med annan princip, den är bakbelyst och där måste belysningen vara igång för hela skärmens yta trots att det bara är klockan som behöver lysa. Om jag är i ett kolsvart rum när jag har snabbkollsskärmen aktiverad på min 920 märker jag tydligt att hela skärmen har ett svagt skimmer över sig trots att det egentligen bara är klockan som behöver lysa.

Med andra ord: snabbkollsskärmen drar ganska mycket batteri på en 920 men inte på tex. 925 eller 1020. Dubbeltryckning däremot drar säkert lika mycket batteri oberoende vilken skärmteknologi man har.

hade inte uppmärksammar "titta" men eftersom jag har riktigt bra batteritid så trodde jag att det hängde ihop på något sätt,trots skärmen på 920 så verkar ju en del ha riktigt bra standby andra inte, kanske kan det bero på om man som jag lägger luren neråt så skärmen inte är tänd så mycket, och andra har den i bruk mycket mer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Använd en tandpetare eller liknande och se hur mycket ludd du har i laddkontakten på mobilen, min var packad när samma hände för mig..

har vad jag ser inget ludder där, känns inte som något glapp i sig mellan usb kontakt o tele.. Hade inte problemet innan amber, femonemet känns mer som att när telefonen har belastats en hel dag så tappar telefonen bort sig o känner inte igen laddning? Riktigt störande o jobbig att behöva starta om tekefonen för att laddning sja fungera igen, detta är inte okej tycker jag... Någon som har ide?

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Skrivet av Tuxsux:

hade inte uppmärksammar "titta" men eftersom jag har riktigt bra batteritid så trodde jag att det hängde ihop på något sätt,trots skärmen på 920 så verkar ju en del ha riktigt bra standby andra inte, kanske kan det bero på om man som jag lägger luren neråt så skärmen inte är tänd så mycket, och andra har den i bruk mycket mer?

Precis, går man med luren i fickan hela tiden så är ju skärmen helt släckt. Däremot, att ha telefonen med skärmen nedåt på bordet upphäver väl hela syftet med snabbkollsskärmen, poängen är väl att man bara ska behöva titta på telefonen för att se klockan.

Permalänk
Medlem

Newbiefråga

Hej!

Här kommer jag med en riktig newbiefråga som första inlägg på detta eminenta forum.

Jag har tidigare inte behövt ladda ner några betalappar för mitt behov, men tycker att det nu har kommit några som jag vill ha.
Jag får upp dessa betalningsalternativ när jag försöker handla.

Lägg till i plånbok
kredit eller debet
Microsoft-pesentkort
PayPal

När jag läser i manualen står det att att de betalningsalternativ som visas beror på operatören.
Jag trodde att man kunde belasta abonnemanget när man köper? (Jag har Telia)

Hur gör ni när ni köper?
Ska man verkligen behöva belasta kreditkortet med summor som 7.90kr 23.90kr osv??

/Wickman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Hur gör ni när ni köper?
Ska man verkligen behöva belasta kreditkortet med summor som 7.90kr 23.90kr osv??

/Wickman

Jag kör mina inköp av appar via kortet, då det är lättare att ha överblick över sina inköp, enligt mig. Summan dras direkt istället för att adderas på min teleräkning, vilket jag föredrar. Men det är väl bra att det finns valmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Precis, går man med luren i fickan hela tiden så är ju skärmen helt släckt. Däremot, att ha telefonen med skärmen nedåt på bordet upphäver väl hela syftet med snabbkollsskärmen, poängen är väl att man bara ska behöva titta på telefonen för att se klockan.

tänkte mig snarast att jag drar fram den för en koll, sk snabbkoll då och då😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Hej!

Här kommer jag med en riktig newbiefråga som första inlägg på detta eminenta forum.

Jag har tidigare inte behövt ladda ner några betalappar för mitt behov, men tycker att det nu har kommit några som jag vill ha.

Lägg till i plånbok
kredit eller debet
Microsoft-pesentkort
PayPal

När jag läser i manualen står det att att de betalningsalternativ som visas beror på operatören.

Hur gör ni när ni köper?

/Wickman

Det finns bara fördelar att använda konto-/kreditkort. Jag tycker det är toppen. Kolla igenom avtalet för ditt kort och jämför vilket överlägset skydd du får som konsument jämfört med fakturabetalning eller andra betalningssätt.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Hej!

Lägg till i plånbok
kredit eller debet
Microsoft-pesentkort
PayPal

Hur gör ni när ni köper?

/Wickman

kör både w8 och wp8 via ett och samma betalsätt. Tycker det funkar smidigt då det kommer mail för bekräftelse varje gång

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställt en Lumia 920 svart från Dustin idag, leverans på måndag, spännande! Har erfarenhet från IOS eftersom jag har det som jobbmobil sedan några år och har Android på surfplattan (Nexus 7), sugen på att testa nytt och kvaliten på kameran lockar.
Några "måsta ha" appar i Windows Phone 8? Var inne o letade efter en app för uppspelning av MKV filmer, finns inte det? Andvänder AVplayer HD på IOS och BS-player på Android.

Permalänk

Hej har har 3 st problem med min l920, det tre stycken är:

1. Vid notifikation eller dylikt så låter vibrationen i mobilen åt helvete
2. Mobilen blir väldigt varm på ovansidan av telefonen
3. Vibrationen som skall märkas av när du vidrör de kapacitiva touchknapparna ex bakåt, bing search eller hemåt lägger av från stund till stund.

Det jag vill komma med det hela är att är det värt att lämna in mobilen för lagning pga dessa problem eller ses dessa problem som vanliga och kommer därför inte godkännas för service?

Värt att nämna är även att jag ägt telefonen sen i februari (2013 obviously)

är tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av the big bad wolf:

Hej har har 3 st problem med min l920, det är tre stycken:

1. Vid notifikation eller dylikt så låter vibrationen i mobilen åt helvete
2. Mobilen blir väldigt varm på ovansidan av telefonen
3. Vibrationen som skall märkas av när du vidrör de kapacitiva touchknapparna ex bakåt, bing search eller hemåt lägger av från stund till stund.

Det jag vill komma med det hela är att är det värt att lämna in mobilen för lagning pga dessa problem eller ses dessa problem som vanliga och kommer därför inte godkännas för service?

Värt att nämna är även att jag ägt telefonen sen i februari (2013 obviously)

är tacksam för svar!

1. Rasslande vibratorn fixades med 1308-systemuppdateringen som kom i våras någon gång. Om du har gjort alla uppdateringar så kan det vara frågan om ett hårvarufel. Vet inte om det går på garantin dock, men du kan ju alltid försöka.
2. Detta skulle jag säga hör till. Jag är på min andra Lumia 920 och båda har blivit skitvarma på baksidan precis ovanför kameran då man surfar, strömmar musik/video, använder kameran en längre period eller spelar vissa spel.
3. Detta problem har jag inte hört talas om tidigare. Har du testat göra en soft reset?

Permalänk
Skrivet av MrPhilicorda:

1. Rasslande vibratorn fixades med 1308-systemuppdateringen som kom i våras någon gång. Om du har gjort alla uppdateringar så kan det vara frågan om ett hårvarufel. Vet inte om det går på garantin dock, men du kan ju alltid försöka.
2. Detta skulle jag säga hör till. Jag är på min andra Lumia 920 och båda har blivit skitvarma på baksidan precis ovanför kameran då man surfar, strömmar musik/video, använder kameran en längre period eller spelar vissa spel.
3. Detta problem har jag inte hört talas om tidigare. Har du testat göra en soft reset?

Gjort alla uppdateringarna och har testat soft reset, dock utan positiva resultat. Gissar på att det är hårdvarufel då :/ problemet kom efter senaste amber-uppdateringen, skulle det kunna vara något med den? hade det inte innan....

edit: märkte även nu när jag skulle kolla om vibratorn i mobilen var lös eller dylikt som i sin tur skulle bidra till om den skulle glappa eller liknande så hörde jag relativt tydligt ett föremål "åka" runt innanför mobilen. hårdvarufel känns som det mest logiska... suck

Permalänk
Skrivet av the big bad wolf:

Gjort alla uppdateringarna och har testat soft reset, dock utan positiva resultat. Gissar på att det är hårdvarufel då :/ problemet kom efter senaste amber-uppdateringen, skulle det kunna vara något med den? hade det inte innan....

edit: märkte även nu när jag skulle kolla om vibratorn i mobilen var lös eller dylikt som i sin tur skulle bidra till om den skulle glappa eller liknande så hörde jag relativt tydligt ett föremål "åka" runt innanför mobilen. hårdvarufel känns som det mest logiska... suck

Kameramodulen är upphängd i nåt fjädersystem (det som är OIS-systemet) och man kan höra att den åker runt om man skakar på mobilen. Om problemet med vibratorn kom med Amber så tyder ju det på att det ändå kan vara mjukvarurelaterat. Hur man ska fixa det har jag inga tips på dock, om du inte vill göra en full systemåterställning men det är ju lite jobbigt och garanterar ändå inte att problemet löser sig.

Nu vet jag inte var du bor men i Stockholm kan man gå till Mobilbyrån och de brukar ha en servicetid på ca. en vecka för normala ärenden vilket är lite jämfört med hur det brukar vara.

Edit: Iofs, för du in mobilen på reparation så kommer de ändå göra en full systemåterställning så du kan lika gärna testa det själv innan du för in den. Se bara till att göra en säkerhetskopia först.

Permalänk
Medlem

Något som jag har retat mig galet mycket på är att man inte kan ställa in separata ljudnivåer, men nu verkar det som om det kommer redan i GDR3

http://winsource.com/2013/08/27/windows-phone-8-gdr3-update-v...

Permalänk
Medlem

Idag hände en skum sak.
åkte från jobbet ~90% kvar på batteriet. Kom hem och det låg på 8%. Hade den i fickan. 40min körning...

vad kan ha hänt?
finns det ingenstans man kan kolla vad som äter batteri"

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Idag hände en skum sak.
åkte från jobbet ~90% kvar på batteriet. Kom hem och det låg på 8%. Hade den i fickan. 40min körning...

vad kan ha hänt?
finns det ingenstans man kan kolla vad som äter batteri"

veterligen inte, men samma fenomen händer mig någon gång emellanåt. Är lite inne på att en del appar helt enkelt kan hänga sig på något sätt,men tror mig kunna känna det då processorn jobbar och värme uppstår. Då brukar jag bara starta om och allt är fridens liljor igen. Vet bara inte vilka om ens samma appar som orsakar sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

veterligen inte, men samma fenomen händer mig någon gång emellanåt. Är lite inne på att en del appar helt enkelt kan hänga sig på något sätt,men tror mig kunna känna det då processorn jobbar och värme uppstår. Då brukar jag bara starta om och allt är fridens liljor igen. Vet bara inte vilka om ens samma appar som orsakar sånt.

Gissar på det med, ska kolla upp mina appar.

Permalänk

Finns det något sätt att stänga av automatisk skärmrotation? Börjar bli riktigt störd på den

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Skrivet av Hobbydiktatorn:

Finns det något sätt att stänga av automatisk skärmrotation? Börjar bli riktigt störd på den

Näpp, finns ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag ska försöka mig på att skruva isär telefonen idag och byta skärm som jag fick hem från Kina för någon dag sedan.
Ska bara försöka hitta åt mina Torxbits som jag ska ha liggandes någonstans.

Någon här som provat skruva isär?
Är det svårt?

Kollat på en del videos och det verkar inte speciellt svårt

Jaja, kan bara gå åt helvete...

Exakt vart köpte du skärmen och hur mycket kostade den? Har själv en sprucken skärm som jag skulle vilja byta.

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Hej!

Lägg till i plånbok
kredit eller debet
Microsoft-pesentkort
PayPal

Hur gör ni när ni köper?

/Wickman

Anslut till ett debit (eller electronkort) om du har det, dras av direkt från bankkontot. alt ladda upp pengar till PayPal och betala den vägen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Exakt vart köpte du skärmen och hur mycket kostade den? Har själv en sprucken skärm som jag skulle vilja byta.

Jag köpte denna: http://www.ebay.com/itm/281051710426?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Funkade kanon. "Snabb" leverans också.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Nu har jag beställt ett rött skal till min vita 920.
Blev trött på det vita samt att skalet knakar.
Har läst att utbyte av skal ska kunna lösa detta.
Tänkte även fixa problemet med min dammiga frontkamera etc samtidigt.

Vi får se hur det går.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag älskar Glance
Drog inte så mycket mer batteri för mig :/

Hur fungerar det här med glance egentligen?
Jag verkar inte få det att funka...

Hur ska det funka?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Nu har jag beställt ett rött skal till min vita 920.
Blev trött på det vita samt att skalet knakar.
Har läst att utbyte av skal ska kunna lösa detta.
Tänkte även fixa problemet med min dammiga frontkamera etc samtidigt.

Vi får se hur det går.

Länka gärna vart du köpte det, är själv sugen på ett nytt! Fast gult, till min svarta.

Må väl.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Skrivet av Mansion:

Länka gärna vart du köpte det, är själv sugen på ett nytt! Fast gult, till min svarta.

Må väl.

Mvh. Mansion

http://www.ebay.co.uk/itm/380618294037?var=650087933095&ssPag...

Är flera på WPcentral (inklusive en kille som gjort en videoguide på hur det ska bytas ut) som beställt från denna.
Sägs vara OEM-skal.
Jag lovar inget till dig, men jag gjorde en chansning och beställde, 200kr är ju trots allt en piss i sjön.
Kan ju skriva här om jag får hem paketet, rätt lång leveranstid dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min telefon tror att jag har mina hörlurar ikopplade permanent, jag kan alltså inte få ljudet att spelas upp i de inbyggda högtalarna.

Jag har försökt att pilla lite i hörlursjacket med en tandpetare och startat om telefonen några gånger utan resultat.

Någon som har några tips eller är det bara att lämna in stackarn?