Ska skriva examensarbete i höst - duger någon av de billigaste bärbara till detta ändamål eller kommer jag att ångra mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Har du skrivit in din Mecenat/CSN-kortnummer? Efter det skall det räcka med att vara inloggad på sidan för att få studentpriser.

Jag skulle titta på någon av följande, HP:s konsumentdatorer har inte det bästa ryktet direkt

Skrivet av buddaz:

Sluta svamla om HP. Det är bara bullshit det du säger. Första HP jag hade höll minst 4 år och hade lätt hållit än idag. Det jag har idag är också HP och även den har bara 5år på nacken och tuggar vidare. Modern har HP och den har fungerar så där 5år. Har även skärm och allt-i-ett skrivare från HP och även dem prylarna har minst 5år på nacken. Javisst finns det vissa HP saker som har fått dålig kritig däremot att dra allt under en enda kant från HP går inte för det stämmer ju inte. Däremot det märke jag aldrig skulle kunna köpa något från det är Acer. Håller mig till HP och AMD vilket även min nästa laptop kommer bli. Så klart kostar HP lite med däremot köper jag hellre det än en svindyr MAC som bara är bortkastade pengar rätt ner i sjön.

Jag håller med dig buddaz. Jag har en HP 550 som är lite drygt 5 år gammal, har en HP Pavilion dv6 som är snart 3 år, dock med en AMD, jag gillar inte AMD pga att dem blir varmare än Intel, och jag har också en HP Probook som också är runt 3 år gammal, behövde byta tangentbord (kostade 204 + frakt) och nytt batteri (kostade 450 kr inklusive frakt från Hongkong). Så jag har heller inte haft mycket problem med HP

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Ja hur är det egentligen med det där med värme och processorer? Jag behöver en dator som klarar av att stå på minst 12 timmar i sträck utan att brinna upp. Var det som krånglade med min HP på slutet. Massa damm i fläkten förvisso men utan extern kylplatta hade den nog hamnat på tippen långt tidigare. Är det ett vanligt problem att HP blir varma?

Hur är Lenovo när det gäller sådant? Är de gjorda för att stå på långa stunder?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elsakling:

Ja hur är det egentligen med det där med värme och processorer? Jag behöver en dator som klarar av att stå på minst 12 timmar i sträck utan att brinna upp. Var det som krånglade med min HP på slutet. Massa damm i fläkten förvisso men utan extern kylplatta hade den nog hamnat på tippen långt tidigare. Är det ett vanligt problem att HP blir varma?

Man kan göra egna energiprofiler som begränsar cpu max, jag gör så på mina laptop eftersom jag märkt att det lugnar ner fläktarna rejält och samtidigt inte påverkar tempen negativt eller prestandan märkbart vid lättare uppgifter, om jag sätter cpu max till 70% så blir en av mina datorer mycket tystare, något svalare samtidig som prestandan är densamma som om max står på 100% om man bara surfar o skriver lite, det blir bara skillnad i prestandan när man tex ska packa upp nån stor rar, det kan hursomhelst vara värt att labba med cpumax i en egen profil, för mig händer det nått vid 72% och över det blir det både varmare och bullrigare utan att ge nån märkbar prestandaskillnad vid lättare last.
Jag förmodar att energiprofilen även påverkar hur speedstep jobbar och att det är det som gör datorn kallare trots att fläkten varvar ner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan göra egna energiprofiler som begränsar cpu max, jag gör så på mina laptop eftersom jag märkt att det lugnar ner fläktarna rejält och samtidigt inte påverkar tempen negativt eller prestandan märkbart vid lättare uppgifter, om jag sätter cpu max till 70% så blir en av mina datorer mycket tystare, något svalare samtidig som prestandan är densamma som om max står på 100% om man bara surfar o skriver lite, det blir bara skillnad i prestandan när man tex ska packa upp nån stor rar, det kan hursomhelst vara värt att labba med cpumax i en egen profil, för mig händer det nått vid 72% och över det blir det både varmare och bullrigare utan att ge nån märkbar prestandaskillnad vid lättare last.
Jag förmodar att energiprofilen även påverkar hur speedstep jobbar och att det är det som gör datorn kallare trots att fläkten varvar ner.

Bra tips!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elsakling:

Det finns "tryckluft på burk" som man kan använda för att blåsa ur dammet. Håller man sin dator dammfri inuti så blir den inte överhettad. Min sambo fick till skänks en gammal bärbar dator som fungerade dåligt, en HP. Den hängde sig ideligen och var väldigt seg. Men efter att jag dammat ur den blev den som ny och helt problemfri.

Har en Lenovo bärbar på jobbet som jag haft i 3-4 år nu utan att damma ur. Fläkten låter mera men den funkar bra fortfarande. De kan nog också damma ihop men det är ju lätt att åtgärda.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Det finns "tryckluft på burk" som man kan använda för att blåsa ur dammet. Håller man sin dator dammfri inuti så blir den inte överhettad. Min sambo fick till skänks en gammal bärbar dator som fungerade dåligt, en HP. Den hängde sig ideligen och var väldigt seg. Men efter att jag dammat ur den blev den som ny och helt problemfri.

Har en Lenovo bärbar på jobbet som jag haft i 3-4 år nu utan att damma ur. Fläkten låter mera men den funkar bra fortfarande. De kan nog också damma ihop men det är ju lätt att åtgärda.

Just den HP:n jag hade var tydligen superkrånglig att rengöra. Fläkten satt längst in och det var ett heldagsjobb att plocka isär. Fanns en video på youtube om detta som hette: "why is it so hard to clean the fan" eller nåt liknande :-D. Jag vågade iaf inte ge mig på det. Chansade och använde dammsugaren och fick ut lite damm så då höll den en månad till ungefär

Permalänk

Ursäkta mitt tjat men nu undrar jag om någon har några synpunkter på denna:

http://cdon.se/hemelektronik/packard_bell_easynote_te11hc-323...

Permalänk
Skrivet av elsakling:

Ursäkta mitt tjat men nu undrar jag om någon har några synpunkter på denna:

http://cdon.se/hemelektronik/packard_bell_easynote_te11hc-323...

Behöver du verkligen numpad på laptoppens tangentbord? Lite spontan tanke. Jag skulle satsat på lättast möjliga, då kan man snåla in på antalet tangenter som man egentligen inte behöver. Hellre att åäö funkar som det ska (du skriver kanske på engelska iofs?).

Jag kan rekommendera Lenovos laptops förresten, funkar kanon!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Behöver du verkligen numpad på laptoppens tangentbord? Lite spontan tanke. Jag skulle satsat på lättast möjliga, då kan man snåla in på antalet tangenter som man egentligen inte behöver. Hellre att åäö funkar som det ska (du skriver kanske på engelska iofs?).

Jag kan rekommendera Lenovos laptops förresten, funkar kanon!

Det har du helt rätt i. Jag har inte ens tänkt på att kolla efter det. Jag behöver absolut inte numpad!!! Bättre att bokstäverna har ordentligt med utrymme

Permalänk
Medlem
Skrivet av elsakling:

Så det behöver inte vara core-processor då? Känns som att alla rekommenderar det. Men kanske inte när man inte ska spela?

Alla är så insnöade på Intel i det här forumet. AMD gör lika bra saker. Jag föredrar som sagt AMD. Hela marknaden är bara Intel för att Intel har kunnat marknadsföra sig på ett helt annat sätt än AMD.

På min laptop från HP rensade jag med en damsugare precis på fläkten så att jag fick bort dammet och den tuggar vidare. Trodde den var död för all framtid. Det är ett enkelt tips som jag kan dela med mig av.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Alla är så insnöade på Intel i det här forumet. AMD gör lika bra saker. Jag föredrar som sagt AMD. Hela marknaden är bara Intel för att Intel har kunnat marknadsföra sig på ett helt annat sätt än AMD.

På min laptop från HP rensade jag med en damsugare precis på fläkten så att jag fick bort dammet och den tuggar vidare. Trodde den var död för all framtid. Det är ett enkelt tips som jag kan dela med mig av.

Jag tänker mig att de kanske är bra på olika sätt? Typ en är lite bättre till spel men den andra strömsnålare och tystare etc.? Just sådant är intressant för mig för jag vill gärna göra mitt val utifrån mina behov. Men det är svårt att avgöra när man inget kan tyvärr. Blir lätt att man litar på majoriteten här på forumet. Om jag väljer AMD också så finns det ju helt klart mer att välja på. Speciellt nu när jag kom på att jag kanske borde ta hänsyn till tangentbordet också.

Permalänk
Rekordmedlem

Intel är snabbare desktopcpuer, men AMD är billigare och har mycket bättre integrerad grafik, därför är AMD oftast mer prisvärda om det gäller budgetsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Intel är snabbare desktopcpuer, men AMD är billigare och har mycket bättre integrerad grafik, därför är AMD oftast mer prisvärda om det gäller budgetsystem.

Ok, är AMD ett bättre alternativ för mig då? Billig dator till ordbehandling, surf och eventuellt film. Kommer dock att vara igång minst 12 timmar per dygn så den får inte bli varm och låta som en jetmotor

Permalänk

Alltså, den här måste väl vara för kass även utifrån mina önskemål. Hade dock tangentbord utan numpad...

http://cdon.se/hemelektronik/hp_compaq_presario_cq58-101so_am...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elsakling:

Alltså, den här måste väl vara för kass även utifrån mina önskemål. Hade dock tangentbord utan numpad...

Du har säkert redan funderat på detta, men hur stor dator vill du ha? Personligen skulle jag tycka en 15,6 tummare vara alldeles för stor för att ta med till högskola/universitet.

Permalänk
Skrivet av Nandai:

Du har säkert redan funderat på detta, men hur stor dator vill du ha? Personligen skulle jag tycka en 15,6 tummare vara alldeles för stor för att ta med till högskola/universitet.

Ergonomi går före storlek eftersom jag kommer att skriva mycket hemifrån. Kanske biblioteket ibland men jag kommer inte att vara på universitetet något eftersom jag skriver på distans.

Så mer mobilt än den stationära jag har hemma men definitivt större än min 10 tummare :-D. Tror 13-15 tum blir bra beroende på tangentbord. En 13 tummare bör inte ha numpad känns det som.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elsakling:

Den där är nog inte så rolig, lite minne gör vilken dator som helst slö oavsett cpu om man ska köra windows.
Det skiljer hur man löst kylningen så det får man söka reda på uppgifter om i tester av just den specifka datormodellen.
Idag är alla cpuer ok för att skriva och surfa och film belastar grafiken på ett annat sätt än spel så det är funkar på i princip alla datorer utan problem det också, men Intel är sämst där eftersom de fortfarande inte kan visa rätt bildfrekvens (Intel avrundar 23,976Hz till 24Hz) och tappar bildrutor.

Ska man ha en dator för att skriva och surfa på så duger en 2 kärnig maskin från 1,5GHz bra, minst 4Gbyte ram och helst en SSD sedan är det känslan i tangentbordet och skärmkvaliten som skiljer, man har ingen direkt nytta av snabbare cpu eller spelgrafik för den typen av användning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till just att skriva "duger" väl allt du kan köpa i valfri elektronikbutik.

Dock finns det en anledning till att de flesta studenter väljer att lägga lite budget på sin dator. (frånsett vissa som utav rena stutusskäl köper det dyraste de kan hitta)

Jag skulle satsar på en lite lättare dator än random 15.6" 3KG plastklump som man oftast får i lågbudget klassen.

kanske en 13.3" dator skulle vart något. Lite lägre storlek och vikt, förhoppningsvis lite längre batteritid och ändå ett fullstort tangentbord sånär som på separata sifferknappar. Dessa datorer är inga fartmonster men eftersom att man kan redigera dokument på urgamla datorer kommer detta knappast vara något problem. Du kommer ha prestanda så att det räcker och blir över. Det du däremot kommer vinna på att prioritera ner prestandan är lägre värmeutveckling (dvs. svalare dator) och tystnad.

Jag köpte en så kallad ultrabook för 3500:- för någon månad sedan. En sådan kan man säga uppfyller alla ovanstående krav med bravur. Mitt tips till dig är att söka dig efter sådana datorer om du inte har kunskap eller ork att själv leta ut datorer som uppfyller dessa krav. Köper du en ultrabook, även en riktigt billig, kommer du troligen inte bli missnöjd.

Exempelvis: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1487300

Andra ultrabooks: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1961&o=produkt_pris_in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elsakling:

Den skulle kunna funka om du sätter i en SSD, jag använder mig av en http://www.dustinhome.se/product/5010748045/lenovo-essential-... för mina studier med en SSD, och de funkar den helt ok till.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den där är nog inte så rolig, lite minne gör vilken dator som helst slö oavsett cpu om man ska köra windows.
Det skiljer hur man löst kylningen så det får man söka reda på uppgifter om i tester av just den specifka datormodellen.
Idag är alla cpuer ok för att skriva och surfa och film belastar grafiken på ett annat sätt än spel så det är funkar på i princip alla datorer utan problem det också, men Intel är sämst där eftersom de fortfarande inte kan visa rätt bildfrekvens (Intel avrundar 23,976Hz till 24Hz) och tappar bildrutor.

Ska man ha en dator för att skriva och surfa på så duger en 2 kärnig maskin från 1,5GHz bra, minst 4Gbyte ram och helst en SSD sedan är det känslan i tangentbordet och skärmkvaliten som skiljer, man har ingen direkt nytta av snabbare cpu eller spelgrafik för den typen av användning.

Tack för utförligt svar! Du råkar inte ha något spontant förslag? Fungerar denna tror du?

http://cdon.se/hemelektronik/hp_655_c4x96ea%23uuw_amd_e-serie...

Permalänk
Skrivet av guos89:

Till just att skriva "duger" väl allt du kan köpa i valfri elektronikbutik.

Dock finns det en anledning till att de flesta studenter väljer att lägga lite budget på sin dator. (frånsett vissa som utav rena stutusskäl köper det dyraste de kan hitta)

Jag skulle satsar på en lite lättare dator än random 15.6" 3KG plastklump som man oftast får i lågbudget klassen.

kanske en 13.3" dator skulle vart något. Lite lägre storlek och vikt, förhoppningsvis lite längre batteritid och ändå ett fullstort tangentbord sånär som på separata sifferknappar. Dessa datorer är inga fartmonster men eftersom att man kan redigera dokument på urgamla datorer kommer detta knappast vara något problem. Du kommer ha prestanda så att det räcker och blir över. Det du däremot kommer vinna på att prioritera ner prestandan är lägre värmeutveckling (dvs. svalare dator) och tystnad.

Jag köpte en så kallad ultrabook för 3500:- för någon månad sedan. En sådan kan man säga uppfyller alla ovanstående krav med bravur. Mitt tips till dig är att söka dig efter sådana datorer om du inte har kunskap eller ork att själv leta ut datorer som uppfyller dessa krav. Köper du en ultrabook, även en riktigt billig, kommer du troligen inte bli missnöjd.

Exempelvis: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1487300

Andra ultrabooks: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1961&o=produkt_pris_in...

Tack för konkreta tips! Är dessa sådana som du menar?:

http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=E...

http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=E...

Permalänk
Skrivet av Wiyx:

Den skulle kunna funka om du sätter i en SSD, jag använder mig av en http://www.dustinhome.se/product/5010748045/lenovo-essential-... för mina studier med en SSD, och de funkar den helt ok till.

Ja jag har förstått att man kan uppgradera om man vill men frågan är om det inte är lika bra att gå upp en femhundring i pris istället?

Permalänk
Medlem

Denna skulle jag ta mig en funderare

Sen skulle jag montera i en SSD, men det är inte direkt nödvändigt.

Permalänk
Skrivet av Nandai:

Denna skulle jag ta mig en funderare

Sen skulle jag montera i en SSD, men det är inte direkt nödvändigt.

Ser jättefin ut men jag gissar att jag får betala för touchfunktionen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nandai:

Ja 13,3 tum är nog precis lagom tycker jag, tillräckligt stort och samtidigt vara portabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elsakling:

Tack för utförligt svar! Du råkar inte ha något spontant förslag? Fungerar denna tror du?

http://cdon.se/hemelektronik/hp_655_c4x96ea%23uuw_amd_e-serie...

Köp inte HP 655:an. Dålig kvalité rakt igenom. Ja jag har testat den och många andra bärbara.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Köp inte HP 655:an. Dålig kvalité rakt igenom. Ja jag har testat den och många andra bärbara.

Ok, tack för svaret! Några synpunkter på de andra kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elsakling:

Ser jättefin ut men jag gissar att jag får betala för touchfunktionen?

Jo, tyvärr är det nog så.

Permalänk
Skrivet av Nandai:

Jo, tyvärr är det nog så.

Upptäckte att den bara var 11 tum också. Det är i minsta laget för mig

Permalänk

Ok, nu ska jag snart sluta trakassera er och klicka hem en dator helt enkelt. Men vad säger ni om denna egentligen? Kändes som att den uppfyllde min kravspecifikation rätt bra. 14 tum, ingen numpad, 4000 kr, robust. Men är den helt kass i övrigt med processor och grafikkort?

http://www.siba.se/product/13755772/lenovo-lenovo-s400-987-8g...