CubieBoard eller Raspberry?

Permalänk
Medlem

CubieBoard eller Raspberry?

Tjenare!

tänkte köpa en lite present till brorsan & till mig själv som får bli en
enkortsdator som har tänkts använda som en mediaspelare.

Har kollat runt lite här i trådarna men har inte lyckats bestämma mig
om jag ska ha en CubieBoard eller Raspberry?

Den ska ju som sagt bara vara en mediaspelare så vilken skulle ni
föredra?

Vilka saker ska man helst köpa till dom också?

Sett att leveranstiden är seg, är det fortfarande så?

/'Miiwvo

Permalänk
Medlem

Leveranstiden beror på var du köper grejerna. Pi t.ex finns ju hos flera svenska återförsäljare nu, så den är nog inget problem. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1539114&o=inkfrakt

Permalänk
Medlem

Cubie innehåller något snabbare processor och uppgraderad grafik än Pi.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Varför inte en olimex A20, har samma hårdvara som cubieboard men är en hundring billigare typ https://www.olimex.com/Products/OLinuXino/A20/A20-OLinuXino-M...

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Skulle nog valt efter mjukvaran istället om den enabrt ska vara till mediapselare. Rpin klarar det du vill att den ska göra och är rätt enkelt att ha med att göra. Annars finns ju ouya också som kan funka som en mediaspelare/"konsol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Skulle nog valt efter mjukvaran istället om den enabrt ska vara till mediapselare. Rpin klarar det du vill att den ska göra och är rätt enkelt att ha med att göra. Annars finns ju ouya också som kan funka som en mediaspelare/"konsol"

Precis, kolla vilka utav alternativen som har stöd för XMBC eller vad ni nu vill använda för uppspelning av media. Välj sedan hårdvaran.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Cubie single core e 2-5 ggr vassare än RPi, sen finns Cubie med dubbelprocessor (A20) å då är valet klart om det e prestanda man e ute efter.

Avseende mjukvara å community så e RPi större.