Ominstallera Win 7, undvika problem.

Permalänk

Ominstallera Win 7, undvika problem.

Har för mig att jag läst ett antal trådar om folk som efter ominstallation av windows inte längre kan komma åt sina filer på andra hårddiskar än c: Nu kan jag inte hitta några men är det något som man ska tänka på när man blåser win 7 från ssd? Typ bocka ur något för filsystemet någonstans?

Ska självklart ta ur den andra disken medans jag ominstallerar.

/Tomas

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Har för mig att jag läst ett antal trådar om folk som efter ominstallation av windows inte längre kan komma åt sina filer på andra hårddiskar än c: Nu kan jag inte hitta några men är det något som man ska tänka på när man blåser win 7 från ssd? Typ bocka ur något för filsystemet någonstans?

Ska självklart ta ur den andra disken medans jag ominstallerar.

/Tomas

"Ta ur den andra disken" medan du ominstallerar, är just vad du INTE skall göra om du vill undvika behörighetsproblem. När du åter kopplar in andradisken står det gamla windows-kontot fortfarande kvar som ägare till filerna, och du får förmodligen inte full behörighet på dom. Låter du däremot disken sitta i under nyinstallationen raderas "gamla ägaren" och det nya kontot ärver alla behörigheter.
Det enda du behöver vara uppmärksam på, är att du installerar windows på rätt disk, och inte formaterar andra disken.

Permalänk
Skrivet av Eberhart:

"Ta ur den andra disken" medan du ominstallerar, är just vad du INTE skall göra om du vill undvika behörighetsproblem. När du åter kopplar in andradisken står det gamla windows-kontot fortfarande kvar som ägare till filerna, och du får förmodligen inte full behörighet på dom. Låter du däremot disken sitta i under nyinstallationen raderas "gamla ägaren" och det nya kontot ärver alla behörigheter.
Det enda du behöver vara uppmärksam på, är att du installerar windows på rätt disk, och inte formaterar andra disken.

Låter logiskt, tackar för det tipset.

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

"Ta ur den andra disken" medan du ominstallerar, är just vad du INTE skall göra om du vill undvika behörighetsproblem. När du åter kopplar in andradisken står det gamla windows-kontot fortfarande kvar som ägare till filerna, och du får förmodligen inte full behörighet på dom. Låter du däremot disken sitta i under nyinstallationen raderas "gamla ägaren" och det nya kontot ärver alla behörigheter.
Det enda du behöver vara uppmärksam på, är att du installerar windows på rätt disk, och inte formaterar andra disken.

Jag säger ta ur disken då Windows 7 har en benägenhet att lägga systemfiler på andra diskar, oavsett hur man sätter boot-ordning och väljer rätt disk i installationen.
Så när man ev. tar ur den andra disken eller formaterar den = windows startar inte.

Jag hade tagit ur disken och installerat, bara ha systemdisken inkopplad vid installation.
Efteråt är det inga problem att ta över behörigheterna.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Har för mig att jag läst ett antal trådar om folk som efter ominstallation av windows inte längre kan komma åt sina filer på andra hårddiskar än c: Nu kan jag inte hitta några men är det något som man ska tänka på när man blåser win 7 från ssd? Typ bocka ur något för filsystemet någonstans?

Ska självklart ta ur den andra disken medans jag ominstallerar.

/Tomas

Om du inte kan komma åt dina filer på andra enheter efter installation av Windows 7 så ska du:
1. Starta i felsäkert läge.
2. Ta ägarskap över filer/kataloger.
Detta brukar dock bara behövas när man flyttar en enhet från en annan maskin.

Ang. att ta ur sekundär enhet under installation så kan det vara en bra idé (om man ska tro vissa inlägg här på SweC) för att slippa problem om du senare väljer att ta bort den. Har ingen egen erfarenhet men det verkar som om installationsprogrammet under vissa omständigheter kan lägga vitala systemfiler på andra enheter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jag säger ta ur disken då Windows 7 har en benägenhet att lägga systemfiler på andra diskar, oavsett hur man sätter boot-ordning och väljer rätt disk i installationen.

Har icke hänt sedan SSD introducerades som systemdisk. Gjorde man rätt, hände det inte förut heller.
Rätt = "Ta bort" alla partitioner på systemdisken och starta installationen på "Oallokerat utrymme"... UTAN att formatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Har icke hänt sedan SSD introducerades som systemdisk. Gjorde man rätt, hände det inte förut heller.
Rätt = "Ta bort" alla partitioner på systemdisken och starta installationen på "Oallokerat utrymme"... UTAN att formatera.

Ang. SSD har jag inte var gång, men ett par gånger fått samma problem.
Sätter SSD i SATA0, HDD i SATA1, bootordningen är SSD först, sedan DVD, sedan HDD.
Och fortfarande läggs systemfiler på HDD.

Och vad du säger är "rätt", t.ex. hdd+hdd så vet jag inte om det någonsin lyckats, jag tar alltid bort partitionerna och startar på oallokerat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ang. SSD har jag inte var gång, men ett par gånger fått samma problem.
Sätter SSD i SATA0, HDD i SATA1, bootordningen är SSD först, sedan DVD, sedan HDD.
Och fortfarande läggs systemfiler på HDD.

Och vad du säger är "rätt", t.ex. hdd+hdd så vet jag inte om det någonsin lyckats, jag tar alltid bort partitionerna och startar på oallokerat.

Vet inte vad vi gör olika då. Möjligen att jag alltid sätter optiska enheten som "First boot device", och SSD som andra. Det är som sagt, flera år sedan jag lyckades få "boot-partitionen" på sekundär disk. Då talar vi ändå om ett ganska stort antal ny- och ombyggen under den tiden.

Edit:
Kom att tänka på att du kanske har missat att sätta boot-ordningen mellan diskarna? Det är inte samma som "1:st, 2:nd, o.s.v... boot device". Det finns i BIOS ytterligare en inställning för diskordningen, där t.ex. optiska och externa enheter inte syns.