Mitt nya ljudkort fungerar inte

Permalänk

Mitt nya ljudkort fungerar inte

Tjena!

Har nyligen köpt ett nytt ljudkort, men det verkar inte fungera.

Har försökt att uppdatera drivrutinerna till den med skivan jag fick med. Men varje gång jag kör skivan får jag upp detta ''setup is unable to detect a supported product on your system''

Jag kunde inte hitta ett ljudkort att bytta ut med när jag öppnade dator så det måste vara ett inbygget

Någon som vet vad felet kan vara?

Tack på förhand

mitt nya ljudkort heter Creative Sound Blaster Z BULK/

mitt mordekort heter ASRock FM2A85X

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem

har du köpt ett grafikkort eller ett ljudkort nu blir jag jävligt förvirrad.

Permalänk
Skrivet av qaaka:

har du köpt ett grafikkort eller ett ljudkort nu blir jag jävligt förvirrad.

oj, menade ljudkort är själv lite trött och förvirrad

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk

Har du kollat om tillverkare har egna drivrutiner på deras hemsida ?
Testa med dom först

Permalänk
Skrivet av marcuswretman:

Har du kollat om tillverkare har egna drivrutiner på deras hemsida ?
Testa med dom först

håller på att ladda ner det men har en känsla på att dator inte ens vet att jag har ett nytt ljudkort

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem

Hade också ett moderkort från ASRock som inte reagerade på mitt ljudkort förut. Kolla i bios om det kanske är någonting man måste ställa in manuellt. Det var iaf så med min SSD; jag var tvungen att säga vilken specifik sata-port som har SSD:n. rätt irriterande tbh. Ljudkortet funkade på default på min pci-e x16 3.0 port men inte på x16 2.0. Kanske beroende på kompabilitet men jag tror faktiskt att det är moderkortet..

Permalänk
Skrivet av qaaka:

Hade också ett moderkort från ASRock som inte reagerade på mitt ljudkort förut. Kolla i bios om det kanske är någonting man måste ställa in manuellt. Det var iaf så med min SSD; jag var tvungen att säga vilken specifik sata-port som har SSD:n. rätt irriterande tbh. Ljudkortet funkade på default på min pci-e x16 3.0 port men inte på x16 2.0. Kanske beroende på kompabilitet men jag tror faktiskt att det är moderkortet..

ska nu testa det med bios först

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem

Har ärligt talat ingen aning om vad som orsakar problemet, men själv skulle jag börja med att inaktivera moderkortets inbyggda ljudkort (om det går) och se om det hjälper.

Permalänk
Skrivet av rodeorm:

Har ärligt talat ingen aning om vad som orsakar problemet, men själv skulle jag börja med att inaktivera moderkortets inbyggda ljudkort (om det går) och se om det hjälper.

Stötte på ett annat problem jag har inte UEFI/bios på Windows 8...

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodeorm:

Har ärligt talat ingen aning om vad som orsakar problemet, men själv skulle jag börja med att inaktivera moderkortets inbyggda ljudkort (om det går) och se om det hjälper.

Skrivet av Outman112:

Stötte på ett annat problem jag har inte UEFI/bios på Windows 8...

Bra att du förstod att jag menade att du skulle göra det i UEFI/bios. Men det ligger inte i Windows. Det ligger i en minneskrets på moderkortet och är det första program som startas när man sätter på datorn. För att göra inställningar i UEFI/bios så får man trycka på någon tangent (ofta "Delete") vid uppstart av datorn innan windows börjar laddas. Läs mer om bios här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Basic_Input/Output_System

Permalänk
Skrivet av rodeorm:

Bra att du förstod att jag menade att du skulle göra det i UEFI/bios. Men det ligger inte i Windows. Det ligger i en minneskrets på moderkortet och är det första program som startas när man sätter på datorn. För att göra inställningar i UEFI/bios så får man trycka på någon tangent (ofta "Delete") vid uppstart av datorn innan windows börjar laddas. Läs mer om bios här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Basic_Input/Output_System

Jag kan inte komma åt den alls

gjorde en tråd om detta problemet, ta en titt så kommer du förstå exakt vad problemet är

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1237508...

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem

Avaktivera moderkortets inbyggda i BIOS.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Avaktivera moderkortets inbyggda i BIOS.

hur gör jag det och varför ska jag göra det ?

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outman112:

Jag kan inte komma åt den alls

gjorde en tråd om detta problemet, ta en titt så kommer du förstå exakt vad problemet är

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1237508...

1. Go to bios-knapp på moderkortet
2. Reset CMOS kanske gör så att du kommer in där. Du kanske har någon sorts fast-boot enabled som gör att den hoppar över loading screens and such. För att resetta cmos borde det finnas en knapp på moderkortet eller jumpers (svårt att förklara). I värsta fall kan du ta ut batteriet i 5 minuter och sen stoppa tillbaka det.

Läs moderkortets manual för att se hur du kommer in i bios ev. resettar CMOS.
gl hf ^^

EDIT: Har du tappat bort den fysiska manualen borde det finnas manualer online så det är bara googla runt eller kolla på ASRocks hemsida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outman112:

hur gör jag det och varför ska jag göra det ?

Du gör det i BIOS hehe
För att moderkortet kanske bara vill spela upp ljud från sig självt, avaktivera dess eget ljud så kanske problemet löser sig.

Alltså det bästa är faktikst om du lyckas komma in i bios och ta en titt själv

EDIT: Btw har du provat en annan PCI-e port som jag sa?

Permalänk
Skrivet av qaaka:

1. Go to bios-knapp på moderkortet
2. Reset CMOS kanske gör så att du kommer in där. Du kanske har någon sorts fast-boot enabled som gör att den hoppar över loading screens and such. För att resetta cmos borde det finnas en knapp på moderkortet eller jumpers (svårt att förklara). I värsta fall kan du ta ut batteriet i 5 minuter och sen stoppa tillbaka det.

Läs moderkortets manual för att se hur du kommer in i bios ev. resettar CMOS.
gl hf ^^

EDIT: Har du tappat bort den fysiska manualen borde det finnas manualer online så det är bara googla runt eller kolla på ASRocks hemsida!

bara en fråga vart är Bios knappen på mordekoret ?

Har inte manual för den

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outman112:

bara en fråga vart är Bios knappen på mordekoret ?

Har inte manual för den

Inte säkert att det finns en sådan Jag hade inte nåogon på mitt ASRock kort heller
Leta på nätet

Permalänk
Medlem

Tryck skiten ur delete knappen när du startar datorn så kommer du in i bios vetö.

Permalänk
Entusiast

Det är inte nödvändigt att stänga av den integrerade ljudkretsen. Vad TS kan behöva göra är att tala om för Windows vilken ljudenhet som är den primära.

Här är en trevlig video-guide på hur man går tillväga:

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Det är inte nödvändigt att stänga av den integrerade ljudkretsen. Vad TS kan behöva göra är att tala om för Windows vilken ljudenhet som är den primära.

Här är en trevlig video-guide på hur man går tillväga:
http://www.youtube.com/watch?v=J9-v8JdQZ_4

jag gjorde som han sa och vissade men frtofarande när jag ''test''ade ljudet fungerade det inte bara på mina vanliga

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk

lyckades komma in i bios sen avaktiverade jag ljudkortet sen started jag om dator och då kom detta upp kunde inte göra så mycket för mitt tangentbord och min mus vill inte fungera

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Medlem

koppla in ett annat tangentbord om ditt vanliga inte fungerar vid uppstart. har samma problem med mitt..

Permalänk
Skrivet av qaaka:

koppla in ett annat tangentbord om ditt vanliga inte fungerar vid uppstart. har samma problem med mitt..

fungerade inte

Visa signatur

WHAT IS UP