Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

va fan, jag kan inte sova än annat på armen.

kukigt värre.

OT: har inte längre några problem att sova(hade en period när jag var typ 12), kan vara tvärtom oftast...

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag gjorde var att införskaffa en tempur säng, tar nästan aldrig mer än 5 min för mig att somna!

Ett stort plus är att min rygg mår skadat mycket bättre nu också (sitter mycket i mitt jobb).

Edit: På vintern så kör jag en luftfuktare, fungerar utmärkt!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

rekommenderar inte detta, har fått permanenta axelproblem av att ha sovit på armen...

Flera naprapatbesök per år är det som gäller.

Se på fan...gäller detta alla sovställningar där man sover på armen? Jag sover inte på sidan med armen som kudde, utan har en väldigt speciell sovställning. Den är i stort sett identisk med hur man målar upp en död person på marken, bara det att jag har ena armen i 90° under huvudet.

Bilden förklarar bra.

Permalänk
Medlem

Har lite olika metoder jag tar till när jag inte kan somna... Mina två vanligaste knep är att antingen slå på en film eller serie (då något man redan sett innan så man inte blir för intresserad av handlingen) eller så fungerar klassikern med ett glas mjölk ganska bra för min del.
Skulle dessa två fallera och jag fortfarande inte somnat inom en halvtimma så brukar det fungera att byta sängkläder.
Om nu även det inte fungerar så sätter jag mig och läser, jobbar eller spelar något spel en liten stund och upprepar sedan mina första två metoder.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Se på fan...gäller detta alla sovställningar där man sover på armen? Jag sover inte på sidan med armen som kudde, utan har en väldigt speciell sovställning. Den är i stort sett identisk med hur man målar upp en död person på marken, bara det att jag har ena armen i 90° under huvudet.

Bilden förklarar bra.
http://www.clker.com/cliparts/u/l/u/N/e/u/dead-man-hi.png

Jag sover oftast på mage med högerarmen riktad rakt upp sedan böjd i 90 grader, i linje med kudden man man säga... Vaknar ofta upp och är stel och har fruktansvärt ont.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

För min del:

Inte för varmt, för att kroppen skall somna måste kroppstemperaturen sjunka något, det är en del i insomningsprocessen.

Samma tid varje kväll, eller så nära som möjligt, rutin rutin rutin..

Inte sova för länge på morgonen, då blir rytmen fel.

Undvika att sova på sena eftermiddagar eller länge på dagen.

Inte göra massa saker som höjer vakenheten innan man skall sova.

Varva ner i god tid innan man skall somna, ibland ligga en halvtimme innan "sovdags" och spela lite på mobilen eller läsa tycker jag är rätt skönt sätt att komma ner i varv.

Brukar sällan ha problem att sova med ovanstående knep..

Sen är det absolut lättare att sova när man har ett jobb som tar energi, så man förbrukar den under dagen, när jag gick i skolan var man aldrig riktigt trött förutom på morgonen, det har ordnat sig efter skoltiden..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Jag sover oftast på mage med högerarmen riktad rakt upp sedan böjd i 90 grader, i linje med kudden man man säga... Vaknar ofta upp och är stel och har fruktansvärt ont.

Jag sover exakt så som du beskriver, det var inte bra. Men jag kan verkligen inte somna annars. Har haft samma ställning hela mitt liv och kan inte byta över en natt eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Jag sover exakt så som du beskriver, det var inte bra. Men jag kan verkligen inte somna annars. Har haft samma ställning hela mitt liv och kan inte byta över en natt eller två.

Blir en jävla omställning, jag själv faller tillbaka då och då... men jag tog ett knep från min naprapat! Ta en hundleksak som piper högt som satan och lägg den under madrassen på ett sånt sätt att så fort du rör dig liggandes på rygg så lever den om. Detta var lättare med tempurmadrasser!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Blir en jävla omställning, jag själv faller tillbaka då och då... men jag tog ett knep från min naprapat! Ta en hundleksak som piper högt som satan och lägg den under madrassen på ett sånt sätt att så fort du rör dig liggandes på rygg så lever den om. Detta var lättare med tempurmadrasser!

Tack, ska ha det i åtanke.

Permalänk
Inaktiv

Har min laptop på bordet bredvid sängen och tittar på en dokumentär på youtube, tills man somnar. Så gör jag varje natt.

Permalänk

Sätter på lugn musik, väldigt låg volym på datorn, (som är ca 3 meter ifrån min säng) o rensar mina tankar, sen brukar jag somna ganska snabbt. Funkar utmärkt!

Permalänk

"Sömngrogg":

4 dl mjölk
1 msk honung
2 korkar whiskey.

Gör så här:

1: Värm upp mjölken ganska så hett.
2: Lägg i honungen och låt det smälta tills det blir klumpfritt.
3: Låt de svalna i ca 5-8 min, sedan häll i det 2 korkarna med whiskey och rör om.
4: Halsa alltihop ifall du kan.
5: Du är borta inom 10 min ifall du gör steg 4. Godnatt med dig

(Svar: Är det farligt?, NEJ)

Mvh M79

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Medlem

Hade väldigt stora problem med sömnen i mina unga år. Fast jag hade arbetat fysiskt hårt i 8-10 tim så hade jag väldigt svårt att somna, många nätter somnade jag vid tre fyra på natten, fast jag var rent slut fysiskt. Och så ringde klockan 05:30 inte roligt alls.

Tog kontakt med en psykolog, och det visade sig att jag tänkte rent för mycket när det var dags att slagga. För att göra det kort, jag tänkte rent för mycket på saker som triggade igång mig, roliga saker, tråkiga saker, saker som kanske ska hända, saker som inte har hänt, framtidsdrömmar, gamla minnen, detta var inget jag gjorde medvetet. Det bara blev så.

Jag fick tipset: att släcka ljuset, om det går, rent tyst (ingen musik ingen Tv ingenting alls) blunda, slappna av, och sen räkna till 100, när du har kommit till 100, räkna sen baklänges!!!! (och givetvis räknar man "i skallen" inte högt)

Jag lovar att du kommer bara att komma på en liten del av baklängesskalan sen sover du som ett barn.
Känns lite "sådär" att testa, men det funkar. För mig har det fungerat alla gånger. Och det är ett bra knep att ta till när man måste prestera på en arbetsplats/skola.

Det var det som funkade på mig. Sen har jag nog testat alla förslag som nämns här i tråden plus några till.

En viktig sak! Piller, sömnpiller är ingen lösning, man blir bara rent uppfuckad dagen efter. Och det viktigaste av allt, dom hjälper bara för stunden.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Glider in på någon skön stream på antingen LoL eller StarCraft å lyssnar när IdrA får stryk av noobs, eller är Voyboy piskar på toplane!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vad räknar du för något?

Jag brukar lyssna på ljudbok, är inte ögonen för trötta så läser jag men ljudbok blir det ofta. Dela får det mig att somna lättare och sluta fundera på en massa men det gör också att tiden går lite fortare.

Permalänk
Medlem

Går upp och kollar på TV tills jag är riktigt trött, då somnar jag på en minut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni kan testa att kliva upp tidigare och börja alla dagar på gymmet, det hjälper sanslöst bra mot sömnproblem. Vissa kvällar får jag kämpa för att hålla mig vaken längre än grabben, och han är 5....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kör TV sista stunden från sängen till jag blir trött, funkar nästan alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kör TV sista stunden från sängen till jag blir trött, funkar nästan alltid

Det intressanta är att det finns tester gjorda som säger att man somnar svårare med en tv i närheten! Är väl från person till person antar jag

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kör TV sista stunden från sängen till jag blir trött, funkar nästan alltid

TV'n funkar alltid här också, däckar väldigt snabbt om den är på.

Permalänk
Avstängd

Narkotikaklassade piller i nödfall allars lägga laptopen vid sängen med någon serie på.

Permalänk
Medlem

Jägarställning i typ 30x3 sekunder om jag har för mycket överskottsenergi.

Annars brukar jag lyssna på ett avslappningsband där man spänner var muskel för sig och fokuserar på andningen. Brukar hjälpa...

Försöker jag undvika allt som har med facebook, reklam, tv, läxor mm innan jag ska sova. Så varvar hjärnan ner ännu mer. Det värsta som finns är att när man suttit och klurat på någon svårt länge och sen direkt gå och lägga sig, då snurrar det i huvudet.

Visa signatur

Citera så får du svar :)