Permalänk
Medlem

Men om man kör på det här då? http://www.inet.se/kundvagn/visa/3881277/amd

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av dIZT_90:

Har du läst en recension så att du vet att moderkortet är okej så är det väl ett bra paket. Jag hade bytt till ett mindre chassie, men det är mest en smaksak.

Byt gärna kylare till processorn också, så du får det lite tystare.

EDIT: Detta hade jag tänkt att köra på innan jag bestämde mig för att invänta Kaveri.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Visa då vilken NUC (som man kan köpa i butik idag) som har mer GPU-prestanda än A10-processorerna.

Som du väl känner till så är inte Haswell varianten släppt till butik ännu men den är påväg och visad LÄNK En liten läcker sak med bra prestanda.

Skrivet av Dunder:

EDIT: Lite lustigt hur du även struntar i att kommentera allt man påpekar att du har fel kring.

Jag valde bort att inte kommentera dina mer snurriga inlägg som CPU med inbyggd fläkt osv Man kunde ju tro att du rökt på eller nått.. Apropå det så valde du väl själv bort möjligheten att kommentera det du hade fel i dvs i stort sett hela ditt inlägg vilket jag ju lätt visade med min länk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tooobe:

Men du är ju helt ute och cyklar... Du pratar alltså om i7-4950HQ? En processor som har ett rekommenderat pris från Intel på 657$? Och jämför den med en AMD för 1190 kr? Om du pratar om i7-4850HQ så har den fortf ett rekommenderat pris på 468$.

Nej det gör jag inte. jag pratar om i5-4350U som har HD 5000 grafik. Ingen av ovanstående processorer har väl ett värmevärde på max 15Watt. Hur tänkte du nu?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon76929:

Som du väl känner till så är inte Haswell varianten släppt till butik ännu men den är påväg och visad LÄNK En liten läcker sak med bra prestanda.

Den finns alltså inte och är därmed helt irrelevant i denna tråden.

Skrivet av anon76929:

Jag valde bort att inte kommentera dina mer snurriga inlägg som CPU med inbyggd fläkt osv Man kunde ju tro att du rökt på eller nått.. Apropå det så valde du väl själv bort möjligheten att kommentera det du hade fel i dvs i stort sett hela ditt inlägg vilket jag ju lätt visade med min länk.

Mina snurriga inlägg?
Jag kommenterade det du skrev och visade vart du hade fel, kan du inte bemöta det får man ju anta att du inte vet bättre, helt enkelt.

Jag valde inte bort att kommentera någonting..?
Jag har kommenterat allting och som visat så är din länk helt irrelevant, alltså har du fortfarande inte visat någonting annat än framtida processorer är starkare än dagens... Big whoop.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av dIZT_90:

Vad ska du ha datorn till ? Ska du bara använda den för film/surfande så räcker det med en 4gb ram och Intel Pentium G3220 eller AMD A6 6400K 3.9 Ghz FM2.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Nej det gör jag inte. jag pratar om i5-4350U som har HD 5000 grafik. Ingen av ovanstående processorer har väl ett värmevärde på max 15Watt. Hur tänkte du nu?

Jag tänkte att eftersom du länkade till ett test av i7 modellerna och jag inte såg några prestandatest av annat än HD 5200 (som slog AMD 4800 och 5800 med liten marginal) så antog jag att det var dem du syftade på. Eller syftade du på GFLOPS sifforna som inte säger särskilt mycket när du hävdade att HD5000 lätt slår AMD modellerna som det pratas om i den här tråden? Länka gärna ett test av det isf, jag har inte koll på dess prestanda i huvudet, men du kan ju inte länka till andra modeller då om du vill att man ska ta dig på allvar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon76929:

Nej det gör jag inte. jag pratar om i5-4350U som har HD 5000 grafik. Ingen av ovanstående processorer har väl ett värmevärde på max 15Watt. Hur tänkte du nu?

Visa oss då ett test som visar att 4350U är så mycket snabbare.

Enligt CPU-world ligger det officiella priset på $342... Helt irrelevant för en HTPC alltså.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Den finns alltså inte och är därmed helt irrelevant i denna tråden.

Mina snurriga inlägg?
Jag kommenterade det du skrev och visade vart du hade fel, kan du inte bemöta det får man ju anta att du inte vet bättre, helt enkelt.

Jag valde inte bort att kommentera någonting..?
Jag har kommenterat allting och som visat så är din länk helt irrelevant, alltså har du fortfarande inte visat någonting annat än framtida processorer är starkare än dagens... Big whoop.

Inte en framtida processor. Den är släppt. Där hade du fel igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tooobe:

Jag tänkte att eftersom du länkade till ett test av i7 modellerna och jag inte såg några prestandatest av annat än HD 5200 (som slog AMD 4800 och 5800 med liten marginal) så antog jag att det var dem du syftade på. Eller syftade du på GFLOPS sifforna som inte säger särskilt mycket när du hävdade att HD5000 lätt slår AMD modellerna som det pratas om i den här tråden? Länka gärna ett test av det isf, jag har inte koll på dess prestanda i huvudet, men du kan ju inte länka till andra modeller då om du vill att man ska ta dig på allvar.

Japp. Mitt svar var en replik på Dunderklumpens inlägg där han visade AMD prestanda mot en Intel processor med HD 4600 grafik. Då tog jag fram siffror som visar skillnaden mellan HD 4600 och HD 5000 grafik vilket jag också skriver. 80% högre prestanda. Att man samtidigt gör en jämförelse dels mot Nvidiagrafikkort och AMD är ju bara grädde på moset.
De siffrorna kom ju på köpet.

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Inte en framtida processor. Den är släppt. Där hade du fel igen.

Sluta välja vilken kritik du vill möta. Nu fick jag göra jobbet åt dig och leta upp ett test av de grafikdelar du faktiskt pratar om. Ser inte riktigt ut som du har rätt, eller vad säger du? http://www.pcper.com/reviews/General-Tech/MacBook-Air-11-2013...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon76929:

Inte en framtida processor. Den är släppt. Där hade du fel igen.

Jo, fast om du tittar på priset så ser du att den inte har någonting i denna tråden att göra, man köper inte en CPU för 3400kr till en HTPC... Kom in i verkligheten någon gång.

Du diskuterar som en femåring, du får svar på tal på en mängd punkter men väljer ut en pytteliten del av det hela och fokuserar hela din kraft på det, istället för att föra en riktig diskussion.

Skrivet av anon76929:

Japp. Mitt svar var en replik på Dunderklumpens inlägg där han visade AMD prestanda mot en Intel processor med HD 4600 grafik. Då tog jag fram siffror som visar skillnaden mellan HD 4600 och HD 5000 grafik vilket jag också skriver. 80% högre prestanda. Att man samtidigt gör en jämförelse dels mot Nvidiagrafikkort och AMD är ju bara grädde på moset.
De siffrorna kom ju på köpet.

Fast som du ser ovan så stämmer din verklighetsuppfattning inte.

Fram tills att du visar ett riktigt test som faktiskt visar att en processor från Intel i rätt prisklass faktiskt är det bättre valet, så finns det ingen anledning till att tro på något av det du säger.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag har själv en a10 i min htpc och för dem pengarna tycker jag den är grym. Vi har kunnat lira både fifa 13, samt nya Amnesia på den helt utan problem.

Permalänk
Avstängd

Mycket skitsnack i den här tråden gällande vad man behöver för GPU för att kolla film.
Du får bättre bild med sk mjukvarurenderad i nästan samtliga fall, dvs all avkodning sker på processorn. GPU spelar roll i sämre processorer som alltför billiga AMD-proppar som inte är särskilt energieffektiva eller snåljåpade cpuer från Intel.

Det finns fördelar med GPU-stöd i avkodningen och post-processning med det är inte lätt att få alla bitar rätt inställda.
I den här artikeln
http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...
Kan du läsa allt du behöver veta om hur bra det kommer att fungera som HTPC med en lågenergi-Haswell.

Summan, du klarar dig på 150W PSU (testet klarar sig på 90W från väggen maxlast), 108p60 inga problem. Den klarar tom 4k.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MartenKL:

Mycket skitsnack i den här tråden gällande vad man behöver för GPU för att kolla film.
Du får bättre bild med sk mjukvarurenderad i nästan samtliga fall, dvs all avkodning sker på processorn. GPU spelar roll i sämre processorer som alltför billiga AMD-proppar som inte är särskilt energieffektiva eller snåljåpade cpuer från Intel.

Det finns fördelar med GPU-stöd i avkodningen och post-processning med det är inte lätt att få alla bitar rätt inställda.
I den här artikeln
http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...
Kan du läsa allt du behöver veta om hur bra det kommer att fungera som HTPC med en lågenergi-Haswell.

Summan, du klarar dig på 150W PSU (testet klarar sig på 90W från väggen maxlast), 108p60 inga problem. Den klarar tom 4k.

Fast man klarar sig oftast alldeles tillräckligt med CPU-prestandan som finns i AMD's A10-serie men man får då samtidigt en GPU som klarar spel. Även om det inte är spel man tänker sig i första hand så är det alltid något som kan bli aktuellt, då är det bara att skaffa en handkontroll så kan man ligga i soffan och slöspela på TV'n.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dIZT_90:

Låter du dig bli omkullpratad av fanboys utan att de kan visa fakta?

Stå för ditt val av Intel om du vill ha en trevlig upplevelse vid TVn. Eftersom Intel så länge varit ledande på energieffektivitet finns mest optimeringar på deras hårdvara för filmrenderingar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Fast man klarar sig oftast alldeles tillräckligt med CPU-prestandan som finns i AMD's A10-serie men man får då samtidigt en GPU som klarar spel. Även om det inte är spel man tänker sig i första hand så är det alltid något som kan bli aktuellt, då är det bara att skaffa en handkontroll så kan man ligga i soffan och slöspela på TV'n.

TS är uppenbart inte intresserad av spel och CPU är användbart i alla scenarios. GPU i 4600 klarar ju 4K utan problem.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MartenKL:

Låter du dig bli omkullpratad av fanboys utan att de kan visa fakta?

Stå för ditt val av Intel om du vill ha en trevlig upplevelse vid TVn. Eftersom Intel så länge varit ledande på energieffektivitet finns mest optimeringar på deras hårdvara för filmrenderingar.

Nej, jag är ingen fanboy... Jag kör själv Intel i min speldator.

Det har däremot visats fakta att AMD's GPU är starkare, något som ni Intel-fanboys inte lyckats motbevisa. Det finns inget som säger att man skulle få en trevligare upplevelse framför TV'n bara för att man väljer Intel.

Källa på det sista påståendet, tack.

Skrivet av MartenKL:

TS är uppenbart inte intresserad av spel och CPU är användbart i alla scenarios. GPU i 4600 klarar ju 4K utan problem.

Hur vet du det?
För att din teori om att Intel är bättre då passar in lite enklare?

Sluta vara en sån fanboy.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Nej, jag är ingen fanboy... Jag kör själv Intel i min speldator.

Det har däremot visats fakta att AMD's GPU är starkare, något som ni Intel-fanboys inte lyckats motbevisa. Det finns inget som säger att man skulle få en trevligare upplevelse framför TV'n bara för att man väljer Intel.

Källa på det sista påståendet, tack.

Hur vet du det?
För att din teori om att Intel är bättre då passar in lite enklare?

Sluta vara en sån fanboy.

Källa på påståendet "trevligare upplevelse"
Denna trådskapares egna dåliga erfarenheter av AMD, egen uttalade önskan att se film problemfritt, Intels övertag i energikonsumption ungefär 60% av AMD A10 6700 om man tittar i den artikel jag länkade tidigare
http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...
Ser man att den inteplattformen drar som mest 36W vid 1080p
tittar man i artikeln
http://www.silentpcreview.com/article1350-page1.html
ser man att en A10 6700 drar 32W i samma test som en 4770K drar 25W. Det är en stor skillnad om man har en dator i sitt vardagsrum i form av hur mycket flätljud som hörs/behövs.

På "Hur vet du det?" förstår jag inte vad som är oklart, TS har själv skrivit i tråden att han skiter i spel. Om du menar att CPU har större användningsområden än GPU så är du nog på fel websida. Menar du att Haswell HD4600 klarar 4K så står det i artikeln jag länkade från Anandtech.

Permalänk
Medlem

Det enda datorn behöver klara av är att spela upp 1080p filmer och användas för att kolla lite youtube klipp osv. Den ska inte användas för att spela på. Sen är det viktigare att den fungerar felfritt och drar så lite ström som möjligt än att ha hög prestanda, den ska kunna stå och tugga i flera år utan att rackla. Sen vill man även få ner ljudnivån så lågt som möjligt

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

Källa på påståendet "trevligare upplevelse"
Denna trådskapares egna dåliga erfarenheter av AMD, egen uttalade önskan att se film problemfritt, Intels övertag i energikonsumption ungefär 60% av AMD A10 6700 om man tittar i den artikel jag länkade tidigare
http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...
Ser man att den inteplattformen drar som mest 36W vid 1080p
tittar man i artikeln
http://www.silentpcreview.com/article1350-page1.html
ser man att en A10 6700 drar 32W i samma test som en 4770K drar 25W. Det är en stor skillnad om man har en dator i sitt vardagsrum i form av hur mycket flätljud som hörs/behövs.

På "Hur vet du det?" förstår jag inte vad som är oklart, TS har själv skrivit i tråden att han skiter i spel. Om du menar att CPU har större användningsområden än GPU så är du nog på fel websida. Menar du att Haswell HD4600 klarar 4K så står det i artikeln jag länkade från Anandtech.

Jag bryr mig egentligen inte om han väljer AMD eller Intel, men jag skulle personligen välja det som klarade av det jag ville göra till billigast pris. Du har rätt i att Intel drar något mindre ström vid belastning, men det är ett argument som inte dykt upp förrän nu - alla andra argument är helt felaktiga och deras "källor" pratar om helt andra saker än de hävdar, vilket jag reagerade på.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att jag skulle välja en Intel processor, hur pass kraftig behöver jag? Bör jag köpa någon av de billigare i5 modellerna eller räcker det med någon av i3 modellerna?

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tooobe:

Sluta välja vilken kritik du vill möta. Nu fick jag göra jobbet åt dig och leta upp ett test av de grafikdelar du faktiskt pratar om. Ser inte riktigt ut som du har rätt, eller vad säger du? http://www.pcper.com/reviews/General-Tech/MacBook-Air-11-2013...

Men seriöst! Du hänvisar till en test kört på en Macbook Air med Windows installerat. Appels variant på windowsdrivrutiner osv 4gb minne och det framgår inte om det är single eller dual channel. Jisses!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dIZT_90:

Det enda datorn behöver klara av är att spela upp 1080p filmer och användas för att kolla lite youtube klipp osv. Den ska inte användas för att spela på. Sen är det viktigare att den fungerar felfritt och drar så lite ström som möjligt än att ha hög prestanda, den ska kunna stå och tugga i flera år utan att rackla. Sen vill man även få ner ljudnivån så lågt som möjligt

Det här hade jag gjort;
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2394583&view=o

Lite dyrare nu och lite mindre disk men ruskigt snabb och tyst, när du får råd skaffar du NAS.

En HDD drar betydligt mycket mer än en SSD och låter oändligt mycket mer.
Asus-kortet är väl min svaghet, gillar att ställa in automatik för fläktar etc i BIOS, kanske går i GIGABYTE nuförtiden lika bra.

Ju lägre strömförbrukning desto längre hållbarhet. Det är temperaturförändringar som är det som sliter på elektronik, ju lägre maxtemp desto bättre. Fläktar bör inte snurra i onödan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dIZT_90:

Om det nu är så att jag skulle välja en Intel processor, hur pass kraftig behöver jag? Bör jag köpa någon av de billigare i5 modellerna eller räcker det med någon av i3 modellerna?

i3 räcker om det är Haswell/HD4600.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MartenKL:

Källa på påståendet "trevligare upplevelse"
Denna trådskapares egna dåliga erfarenheter av AMD, egen uttalade önskan att se film problemfritt, Intels övertag i energikonsumption ungefär 60% av AMD A10 6700 om man tittar i den artikel jag länkade tidigare
http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...
Ser man att den inteplattformen drar som mest 36W vid 1080p
tittar man i artikeln
http://www.silentpcreview.com/article1350-page1.html
ser man att en A10 6700 drar 32W i samma test som en 4770K drar 25W. Det är en stor skillnad om man har en dator i sitt vardagsrum i form av hur mycket flätljud som hörs/behövs.

På "Hur vet du det?" förstår jag inte vad som är oklart, TS har själv skrivit i tråden att han skiter i spel. Om du menar att CPU har större användningsområden än GPU så är du nog på fel websida. Menar du att Haswell HD4600 klarar 4K så står det i artikeln jag länkade från Anandtech.

Nej, läs vad jag skriver, källa på att de har mest optimeringar.

Dåliga erfarenheter betyder ingenting och skillnaden i effekt är i det närmsta irrelevant då båda kan kylas passivt.

Om CPU-prestandan räcker, varför inte välja den starkaste GPU'n, det är inte bara i spel det behövs, även om det säkert kommer spelas på den nån gång också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Men seriöst! Du hänvisar till en test kört på en Macbook Air med Windows installerat. Appels variant på windowsdrivrutiner osv 4gb minne och det framgår inte om det är single eller dual channel. Jisses!!

Du får jättegärna hitta ett bättre test. Men länka inte till en sida med teoretisk fill rate eller liknande tack!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon76929:

Men seriöst! Du hänvisar till en test kört på en Macbook Air med Windows installerat. Appels variant på windowsdrivrutiner osv 4gb minne och det framgår inte om det är single eller dual channel. Jisses!!

Och du hänvisar inte till någonting och struntar sen i att svara på det man skriver, jisses!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Om du väljer A10:an så välj de med lägre TDP ( t ex 6700) samt välj det snabbaste minne du har råd med och dual channel.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

hade du kört med AMD så hade du kommit undan billigare