Permalänk
Medlem

HDMI o DVI samtidigt? 2 olika skärmar!

Tjena!

Jag har en BenQ XL2420T för gaming&surfande och fäst i väggen så har jag en Panasonic Viera ST60 50". Jag använder mig utav DVI kabel för BenQ XL2420T så att jag har 120hz.. Men till TV'n använder jag mig utav en HDMI kabel från Heitech:)
Problemet är att datorn inte märker att den är ihop kopplad med Tv'n finns ingeting jag kan göra, hur ska jag lösa detta:/ Jag får alltså ingen bild på TV'n..

Har en gtx 680 så det borde ju gå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wugula:

Tjena!

Jag har en BenQ XL2420T för gaming&surfande och fäst i väggen så har jag en Panasonic Viera ST60 50". Jag använder mig utav DVI kabel för BenQ XL2420T så att jag har 120hz.. Men till TV'n använder jag mig utav en HDMI kabel från Heitech:)
Problemet är att datorn inte märker att den är ihop kopplad med Tv'n finns ingeting jag kan göra, hur ska jag lösa detta:/ Jag får alltså ingen bild på TV'n..

Har en gtx 680 så det borde ju gå..

Prova med att byta DVI-port, ofta delar hdmi-utgången och en av DVI-utgångarna kanal.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Medlem

Hej:) Tack för det snabba svaret!

Okej HDMI kabeln är fortfarande inkopplad på HDMI 1.
Ändrade DVI uttaget.. fortfarande samma sak, startade om datorn också

Permalänk
Medlem

Har bytt till rätt HDMI kanal (på TV)?

Kolla i TV manualen om det finns nått villkor hör HDMI porten, Vilka upplösningar mm och andra detaljer om att koppla till datorn. Tex Förr kunde det stå att bara en av HDMI portarna funkade med dator eller att det inte funkade alls med datorn.

Har du ändrat bild inställningarna datorn ska använda båda?
Ser du båda där eller ser du bara den ena?

Permalänk
Medlem

Förut använde jag den här TVn som en dataskärm då jag inte hade en väggfäste för det än.. Då kopplade jag in den via HDMI.. Fast det var bara en skärm då och det gick utan problem.. Men nu när jag kopplar in den med HDMI + DVI från en dataskärm så märker inte datorn nånting.. Går in via nvidia kontrolpanelen och screen resolution.. Står bara benq xl2420T.
Jag kanske har fel HDMI kabel? Hade en annan förut fast har inte den längre.

Permalänk
Skrivet av Elightz:

Prova med att byta DVI-port, ofta delar hdmi-utgången och en av DVI-utgångarna kanal.

Stämmer detta?
Borde inte det vara angivet i manualer och liknande då för att undvika problem?

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell U2412M kopplad med DVI och en billigare Panasonic plasma, U30, kopplad med HDMI. Detta med ett GTX760, så det är ju en väldigt liknande setup som du. För mig funkade det automatiskt när jag kopplade in TV:n.

Permalänk
Medlem

Kanske det är min HDMI kabel trots allt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Stämmer detta?
Borde inte det vara angivet i manualer och liknande då för att undvika problem?

Ja det stämmer. Man får 1 av 3 olika fel om man ändå försöker. 2 skärmar utan bild. 1 skärm utan bild. Bild på alla men inställningarna buggar ur totalt. Inget man vågar köra en längre tid.

Det är mycket som anges i manualer, hemsidorna och på lådan som ingen läser eller kommer ihåg. Tex har jag sett butiker skriva hur många skärmar ett grafikkort kan ha samtidigt bland spec där de nämner vilka portar kortet. Jämför man dom uppgifterna märker man att en port blir över. Jag har sett mer nämnas tydligare men ofta är bland alla annan text.

Skrivet av Wugula:

Kanske det är min HDMI kabel trots allt då?

Om det funkar med gamla men aldrig med nya så borde det vara kabeln. Antar att du testat med bara nya HDMI kabeln precis som du kopplade förut. Inga andra kablar/adapterar kopplade på grafikkortet.

Är det en lång HDMI kabel tex 10 m som du köpte billigt?

stavfel
Permalänk
Medlem

Borde det inte vara ganska enkelt att koppla ur skärmen och bara köra hdmi? Då utesluter du tv och hdmi-kabel. Men på vissa grafikkort delas portarna.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur du menar, kopplad till grafikkortet. Vad jag gjorde var exakt som förr, HDMI uttag från stationära datorn till HDMI uttaget till min TV. Nja vet inte om den är billig, farsan köpte den helt spontant och gav den till mig när jag kom hem.
Den är 3m lång, Heitech connecting cable flat ribbon 3m, Guldpläterade kontakter, high speed ethernet, HDTV/3D lämplig.

Permalänk
Medlem

Misstänker att du har väl lång och billig HDMI kabel, egentligen inte så mycket den billiga kabelns fel egentligen, utan mer hur signalen hanteras på ut från grafikkortet och/eller in på TV.

Förlusterna kan bli för stora i signalstyrka osv så TV tappar signalen helt, en lite bättre kabel kan ibland kompensera detta genom dess bättre skärmning..

EDIT: ok såg ditt senaste inlägg, nej knappast kabeln det beror på, ska fungera utmärkt med 3 meter även riktigt billig sådan.
Trodde det kanske rörde sig om 10-15 meter först.

Är rätt borta på ditt problem tyvärr, en fråga dock...
Har din vanliga data skärm en HDMI ingång eller har du tillgång till någon sådan skärm du kan testa med?
för att se om det fungerar överhuvudtaget med HDMI ut från grafikkortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okej kan du vara så snäll och rekommendera en bra HDMI kabel? Måste vara 3 meter:) tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wugula:

Okej kan du vara så snäll och rekommendera en bra HDMI kabel? Måste vara 3 meter:) tack!

Se min EDIT på mitt ovan inlägg, kan inte bero på kabeln...känner visserligen inte till Heitech aldrig hört talas om dessa kablar, men vore helt otroligt om det skulle bero på den när den bara är 3 meter, om nu inte kabeln är i sämsta tänkbara material kvalitet dock, tänk superbillig pirat Kina Ifhone kvalitet typ

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Testade nyss att koppla in HDMI kabeln från datorn till min BenQ XL2420T.. Borde testat det tidigare lol.. Tror det är ett problem med kabeln då jag inte fick fram den till min data skärm också.. kan du rekommendera en bra hdmi kabel tack

Permalänk
Medlem

Nej nu blev jag helt vilse.. Testade HDMI-kabeln från vardagsrummet. Kopplade in den från min stationära till min gamingskärm och TVn, fick ingen signal O.o på båda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wugula:

Nej nu blev jag helt vilse.. Testade HDMI-kabeln från vardagsrummet. Kopplade in den från min stationära till min gamingskärm och TVn, fick ingen signal O.o på båda..

Har det fungerar bra tidigare med HDMI från datorn? eller kanske okänt..
Kör bara med HDMI till en skärm medan du felsöker, blanda inte in 2

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vill ha två skärmar för att jag orkar inte använda mitt USB hela tiden för att kolla på filmer&serier.. Plus så finns det FLAC ljudfiler som TVn inte stödjer:P Så jag vill att tvn ska gå genom datan ibland då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wugula:

Vill ha två skärmar för att jag orkar inte använda mitt USB hela tiden för att kolla på filmer&serier.. Plus så finns det FLAC ljudfiler som TVn inte stödjer:P Så jag vill att tvn ska gå genom datan ibland då

Det vet vi MEN när du letar efter felet så måste du testa att göra som ggustavsson skrev om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wugula:

Testade nyss att koppla in HDMI kabeln från datorn till min BenQ XL2420T.. Borde testat det tidigare lol.. Tror det är ett problem med kabeln då jag inte fick fram den till min data skärm också.. kan du rekommendera en bra hdmi kabel tack

Skrivet av Wugula:

Nej nu blev jag helt vilse.. Testade HDMI-kabeln från vardagsrummet. Kopplade in den från min stationära till min gamingskärm och TVn, fick ingen signal O.o på båda..

Då fungerar ju kabeln bevisligen inte. Rekommendera en ny? Ptja, Kjell & CO kanske, eller köpa första bästa på Inet eller var som helst. Det är mest priser som är skillnaden.

Permalänk
Medlem

Jo jag har redan testat det.. Testat med 2 olika HDMI kablar från stationära till TVn det gick ej.. Men sen testade jag också från stationära till min gaming skärm och det gick inte heller O.o..
Den ena HDMI kabeln är ny, men den andra har vi använt i vardagsrummet rätt så länge, men ej för data.

Permalänk
Medlem

Lite mer info om din hårdvara skulle nog inte skada...

Det är inte så att du kopplar HDMI till moderkortet i stället för grafikkortet?
(Dum fråga, men för att vara helt klar över läget)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Lite mer info om din hårdvara skulle nog inte skada...

Det är inte så att du kopplar HDMI till moderkortet i stället för grafikkortet?
(Dum fråga, men för att vara helt klar över läget)

Fo3

Haha det är just det jag också undrar jag kan inte sånt:P Läst typ om att det blir skillnad på vart man kopplar det, men jag tror att jag bara har en HDMI intag:/?

Min dator:

646593 Corsair Carbide 500R Midi Tower Vit
Fläktar: 2x 120mm Front, 1x 120mm Bak, 1x 200mm
Side, ATX, mATX, 2x USB 3.0
1,00 ST
623449 Corsair TX 750W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 4x 6+2-pin
PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt
1,00 ST
660225 Intel® Core i7-3770K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 77W,
HD4000, Boxed w/fan
1,00 ST
769223 Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare
Socket 1155/1156/1366/2011, AM2(+)/AM3(+)/FM1,
2000 RPM, 54 CFM, 30.85 dBA
1,00 ST
743926 MSI Z77A-GD65, Socket-1155
ATX, Z77, DDR3, 3xG3-PCIe-x16, SLI/CFX, Lucid Virtu,
DrMOS, VGA, DVI, HDMI, UEFI
1,00 ST
618011 Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
Kit w/4x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V,
Vengeance Heatspreader, 240
1,00 ST
746750 EVGA GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0, with Assasin's Creed III
1,00 ST
765948 Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM
Basic Kit, MDX controller, 530/390MB/s Read/write
1,00 ST
653071 Seagate Barracuda® 2TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"
1,00 ST
761524 Samsung DVD Writer, SH-224BB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk,
BLACK
1,00 ST

Permalänk
Medlem

Du har en hdmi på moderkortet och en på grafikkortet. Det är den på ditt GTX 680 grafikkort du ska använda.

Permalänk
Medlem

Hur gör jag det? ser ingen intag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wugula:

Hur gör jag det? ser ingen intag

Hur menar du nu, ser du ingen HDMI port på ditt grafikkort?

Tror du kanske ska ta en bra bild av baksidan av din dator...
Och visa här.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du har detta grafikkort EVGA GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDAPCI-Express 3.0 så visar bilden nedan var HDMI utgången sitter.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Kortet skall ha DVI(2), HDMI, DisplayPort.

Utagen för dessa på kortet såklart på I/O porten.

Angående sammanlänkande DVI/HDMI gäller nog inte senare generation av nVidia (600)+

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Haha tack för hjälpen fy va dum jag känner mig! Jag vet att det borde finnas 2 hdmi intag men jag hittade de inte.. Janee jag har exakt en sån där grafikkort men grejen är att baksidan av chassin är svart och intagen var täckta med varsin lock! haha nu fungerar det=D=D