BlackBerry, hur är dom osv?

Permalänk
Medlem

BlackBerry, hur är dom osv?

Tjo.

Jag har aldrig själv använt en BlackBerry. Hur är dom egentligen?
Är dom begränsade i Sverige/Norden?
Har dom funktioner som dom andra systemen inte har?

Du som har en och läser detta, varför köpte du just en BlackBerry och hur upplever du den?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag själv äger ine en blackberry, men använder en på jobbet. Vi har även andra modeller som fungerar men olika bra. Den jag använder är en Blackberry Bold 9700. Den fungerar ok, men startar om sig lite random då och då. Surfa med den är helt värdliglöst. Finns en del appar man kan använad men används ej så mycket. Det enda som vi tycker är bra är deras egna blackberry messenger som bara fungerar mellan blackberry.

Men blackberry är ej alls så stort i Sverige/Norden vad jag vet. Tittar man i Aisen så har mer eller mindre ala minst 1 blackberry för där är fler som har stöd för det.

Visa signatur

BitFenix Prodigy Svart Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX, Intel Core i5-3570K 3.4GHz
Corsair 16GB 1600MHz/CL10/VENGEANCE, CoolerMaster Silent Pro GOLD 600W, EVGA GeForce GTX 670, Intel 320 120 GB

Permalänk
Medlem

Blackberry kom med ett nytt operativ, 10, i januari i år. Först kom modellen Z10 som kom till Sverige i april, då jag köpte den. Senare har Q10 kommit och fler är på väg.
I Sverige är inte Blackberry så stora. De har blivit omsprugna av IPhone och Anroid. Vad gör du om du blir omsprungen? Antingen sätter du dig ner och dör eller så kavlar du upp ärmarna och kämpar.

Blackberry gjorde det senare. De tittade på de befintliga systemen och funderade på hur man kan göra det bättre. Ett helt nytt OS för smarta telefoner utan att belastning av gamla lösningar.
Check, första anledningen till att jag valde Z10.

Den nya Blackberryn styrs helt och hållet med gester. I iPhone har du en knapp som man hela tiden ska trycka på för att komma till hemskärmen. I Anroid finns det ett par knappar, har aldrig förstått mig på när man backar och när man går till startskärmen. I Blackberry styrs allt med gester. Stänga program, starta efter att skärmen låst sig, titta på hubben. Man gör samma hela tiden, enkelt, snabbt att lära sig.
Check, andra anledningen till att jag valde Z10.

Hubben är lätt att nå, hit kan jag koppla alla meddelanden. Mail, facebook, sms, telefonsamtal, linkedin, osv. Jag får en snabb och lätt överblick av alla meddelanden.
Check, tredje anledningen till att jag valde Z10.

Tangentbordet är helt fantastiskt. När jag börjar skriva får jag förslag på vilket ord jag håller på att skriva. Dessa förslag finns ovanför varje tangent som är intressant. När jag hittar det ord som jag vill ha, sveper jag bara upp ordet. Det gör att det går mycket snabbt att skriva. Tex. Jag börjar skriva "samt" då står det över "i", "samtidigt" som var ordet jag sökte. Om ordet finns i en mening som jag ofta skriver, kan jag få förslaget tidigare.
Check fjärde anledningen till att jag valde Z10.

Och så kan jag fortsätta. Jag är jättenöjd med min telefon.

Permalänk

Jag köpte min första BlackBerry för någon månad sedan - en BlackBerry Z10. Även om företaget verkar lite "instabilt" just nu så ångrar jag inte mitt köp. Helt klart den bästa mobilen sedan Nokia N9 (med Meego Harmattan).

Flytet i BlackBerry 10 är som i iOS. Inte alls som i t.ex. Android (förutom i inställningarna, som de har skrivit i Adobe Air och i Android-applikationerna som körs icke-accelererat, båda saker som de har ändrat i 10.2 som förhoppningsvis kommer under hösten).

Tangentbordet är helt klart det bästa som finns när det gäller mjukvarubaserade varianter. Det gör mobilen till en riktig kommunikationsmobil. Jag skriver de flesta mail och foruminlägg på den (dessvärre inte detta) då det är så snabbt och smidigt. Det är helt oslagbart. Hoppas bara på att det kommer fler applikationer senare (om inget annat så går det att köra Android 4.2-applikationer i 10.2).

Om du inte är rädd för att testa på något som få andra kör, så rekommenderar jag dig på att testa på en. Det är en mycket trevlig upplevelse att använda gest-baserade gränssnitt.