Blackberry kom med ett nytt operativ, 10, i januari i år. Först kom modellen Z10 som kom till Sverige i april, då jag köpte den. Senare har Q10 kommit och fler är på väg.
I Sverige är inte Blackberry så stora. De har blivit omsprugna av IPhone och Anroid. Vad gör du om du blir omsprungen? Antingen sätter du dig ner och dör eller så kavlar du upp ärmarna och kämpar.
Blackberry gjorde det senare. De tittade på de befintliga systemen och funderade på hur man kan göra det bättre. Ett helt nytt OS för smarta telefoner utan att belastning av gamla lösningar.
Check, första anledningen till att jag valde Z10.
Den nya Blackberryn styrs helt och hållet med gester. I iPhone har du en knapp som man hela tiden ska trycka på för att komma till hemskärmen. I Anroid finns det ett par knappar, har aldrig förstått mig på när man backar och när man går till startskärmen. I Blackberry styrs allt med gester. Stänga program, starta efter att skärmen låst sig, titta på hubben. Man gör samma hela tiden, enkelt, snabbt att lära sig.
Check, andra anledningen till att jag valde Z10.
Hubben är lätt att nå, hit kan jag koppla alla meddelanden. Mail, facebook, sms, telefonsamtal, linkedin, osv. Jag får en snabb och lätt överblick av alla meddelanden.
Check, tredje anledningen till att jag valde Z10.
Tangentbordet är helt fantastiskt. När jag börjar skriva får jag förslag på vilket ord jag håller på att skriva. Dessa förslag finns ovanför varje tangent som är intressant. När jag hittar det ord som jag vill ha, sveper jag bara upp ordet. Det gör att det går mycket snabbt att skriva. Tex. Jag börjar skriva "samt" då står det över "i", "samtidigt" som var ordet jag sökte. Om ordet finns i en mening som jag ofta skriver, kan jag få förslaget tidigare.
Check fjärde anledningen till att jag valde Z10.
Och så kan jag fortsätta. Jag är jättenöjd med min telefon.