Valve tillkännager Steam OS – operativsystem för spel och underhållning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av celoz:

Step 1: Anklaga andra företag för att låsa in folk (när de själva gör likadant)
Step 2: Bygga ett ännu större inlåsningssystem
Step 3: ???

... profit

Haha klockrent.

"Fy faaan va dåligt med inlåsta system, jag skulle aldrig använda det".

"Men du kör ju Steam?".

"Oj, tänkte inte på det".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Okej, om det här blir verklighet så ska jag göra Steam OS-låda av min dator och äntligen gå över till Mac för vardagen. Ge mig nu bara stöd för Titan, gärna CF, så skiter jag i resten och köper en 24/7-burk från Äpplet.

Jag har redan 2 macar. PCn duger endast till spel.

Permalänk

Även om jag tänker som tidigare talare, att Valve ska komma med ett OS när Steam är så relativt buggigt som det är, är jag onekligen positivt lagd till detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolzlo:

någon har aldrig hört talas om summer/winter sale.

Vem sjutton spelar gamla spel? Inte jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Echelon:

Hoppas att de döper steam box till GabeCube

Menar du en sån här? ^^

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vem sjutton spelar gamla spel? Inte jag iaf.

Varför inte? Vänta med att ge 600 spänn för en titel och köp den för 100-200 istället.. Har så mycket spel i Steam nu att jag inte vet vad jag ska börja spela.

Permalänk
Medlem

Jag KAN tänka mig att i alla fall pröva det. Men jag har ingen lust att köra ett konsol/kontroller-anpassat OS på min desktop/laptop. Inte heller är jag sugen på ett DRM-operativsystem.

Detta kan antingen bli jättebra, eller så blir det en jätteflopp.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Commander:

I Linux idag har du OpenGL, OpenAL och SDL.
Kernel/X11 är inget utvecklare behöver bry sig om. Så länge drivrutinerna stödjer allt och utvecklaren inte hoppar ut för långt på OpenGL specs.

Valve använder ganska flytigt SDL, likaså andra portningar på Humble Bundle. Märkte även att Valve använder libnotify på Linux när man exempelvis söker efter spel på Dota2 och har spelet nere under tiden, så får man en fin system notification att ett spel är redo. Nu väntar jag och hoppas att de gör samma notification för friends. Skulle vara det sista jag hänger mig upp på Steam och hur den ser ut på desktop.

http://wstaw.org/m/2013/09/23/dotaReady.png

Är det din bakgrundsbild? Var hittar jag den i sånt fall, snygg som få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Äh, det här blir inget

Känns lite som panik från Valve då Steam riskerar att bli överflödiga i och med Windows 8 och Windows Store.

Panik? Det tror jag knappast.
De gör precis som många andra mjukvarumakare har gjort tidigare, men med en annan inriktning.
SteamOS är ju inte gjort för att konkurrera med Windows heller. Det ska konkurrera med konsoler.

Sedan vet man ju dock hur du gillar att trava runt på forumet och förgylla andras närvaro med fina kommentarer om Windows 8.

Permalänk
Medlem

valve tänker längre, detta är bara början av deras plan för att få bort windows

Samma som de börja smått med steam. Från början ville ingen använda det, sen kom spel till det och mer folk börja använda det och mer spel kom och mer folk börja använda det. Till slut använde varenda gamer det och kopplar sina spel till systemet.

Nu börjar de smått med steamOS, för över sina spel så man kan köra lokalt alla andra streamar man, folk börjar användea det, mer devs gör spel till det, valve utvecklar oset mer, alla använder det och windows försvinner på de flesta gamers datorer.

vi får se om sisådär 10 år

Permalänk
Medlem

Så länge dom inte gör några super drastiska ändringar i nuvarande Steam så gör det mig detsamma antar jag väll.

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Om man läser denna tråden, låter det som 99, 9% av mänskligheten spelar på sina datorer. Och bara spelar, kom ut ur bubblan nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Är det din bakgrundsbild? Var hittar jag den i sånt fall, snygg som få!

Du hittar den på EVE-Online

Är en enkel ingame screenshot jag gjorde i spelet.

Har lite bilder från spelet jag gjort.
http://commanderalchemy.deviantart.com/gallery/36412284
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2137335/EVE/EVE-Beta/Nebu...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Det enda jag personligen är intresserad av är om HL3 finns bland tillkännagivandena..är ta mig fasiken dags nu.
Jag vill ha känslan och fascinationen man fick av HL1 när det kom 1998 men i moderna kläder. Lyckas de med det så skiter jag i allt annat och sjukskriver och isolerar mig i minst en månad. Jag tror ju inte själv att det kommer att hända, att skapa något som fascinerar någon som spelade datorspel för 15-20 år sedan och återskapa samma känsla av nyhetens behag som man fick då, då krävs det något exceptionellt.
Dock tror jag om några ska kunna lyckas med det så skulle det vara Valve. Gott om tid har de åtminstone haft.
HL2 var mer än ok och ett trevligt spel men absolut inte lika revolutionerande som ettan när det kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

...vad nu X11 har med gaming på Linux att göra? Sista X11-spelen kom ju typ 1992 när OpenGL 1.0 kom ut.

X11 har allt med gaming och göra, utav ett fönstersystem så blir det svårt att få spelen att visas skärmen överhuvudtaget.
x11
X11 är lite små gammalt och lite överdrivet komplicerat för vad det egentligen gör wayland/mir som kommer att ersätta x11 kommer också att erbjuda mycket bättre prestanda.
wayland
mir

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Skrivet av Commander:

Du hittar den på EVE-Online

Är en enkel ingame screenshot jag gjorde i spelet.

Har lite bilder från spelet jag gjort.
http://commanderalchemy.deviantart.com/gallery/36412284
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2137335/EVE/EVE-Beta/Nebu...

Tack!

Permalänk
Medlem

Directx 10 och 11 o de då?
Linux har väll inte kompatibilitet för det?
Hoppas dom kan fixa det

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Directx 10 och 11 o de då?
Linux har väll inte kompatibilitet för det?
Hoppas dom kan fixa det

Directx kan ersättas med openGL, som fungerar på alla plattformar istället. openGL fixar allt som direcx gör ändå, samt att det inte är kontrollerat av Microsoft, funktioner låsta till olika windows versioner för att Microsoft vill sälja med metrocrap 8.
DirecX kommer nog Microsoft aldrig att släppa till Linux eller någon annan plattform för den delen.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Tror inte jag vill ha Steam OS på min speldator, men hade definitivt använt det på en HTPC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Äh, det här blir inget

Känns lite som panik från Valve då Steam riskerar att bli överflödiga i och med Windows 8 och Windows Store.

Överflödiga?
Måhända att jag sitter på en Windows 8 burk, men öppnar aldrig någonsin upp "Metro" eller något Store.
Har Steam på burken med en hel drös spel.

Kan aldrig i min fantasi se majoriteten gå från Steam till Windows Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

valve tänker längre, detta är bara början av deras plan för att få bort windows...

En spelkonsoll som ska få bort Windows? från vart? Dags att lämna pojkrummet kanske?

Skrivet av bud986:

Directx kan ersättas med openGL, som fungerar på alla plattformar istället. openGL fixar allt som direcx gör ändå, samt att det inte är kontrollerat av Microsoft, funktioner låsta till olika windows versioner för att Microsoft vill sälja med metrocrap 8.
DirecX kommer nog Microsoft aldrig att släppa till Linux eller någon annan plattform för den delen.

OpenGL ≠ Directx.
OpenGL = Direct3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför inte? Samma skit alltihop.

Fel, Windows Store är bara ett ställe du köper grejerna.
Föredrar Steam där jag har vänner, har chattfunktion (alltså inte bara skriva).
Communities, alltså grupper, alla spel samlade på samma ställe (nästan i alla fall)
sedan har vi dom grymma deals som finns, byta saker med varandra, kan byta spel osv.
Att du överhuvudtaget jämför Windows Store med Steam är konstigt,
helt olika saker. Har du aldrig använt Steam? Eller just det, du tycker ju att
ALLT som har med MS och göra är bra och positivt, så det är ju klart att vi borde använda Windows Store istället!

Permalänk
Medlem

Det har ju helt klart potential, tyvärr är hela grejen med Windows att precis allting fungerar med det just nu. Det kanske förändrar i framtiden, eller det kommer nog förändras i framtiden.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

En spelkonsoll som ska få bort Windows? från vart? Dags att lämna pojkrummet kanske?

OpenGL ≠ Directx.
OpenGL = Direct3D

Jag vet det, enkel förklaring helt enkelt openGL är bara till för grafik och inte input,ljud etc till skillnad från DirectX men när de flesta pratar om skillnader så är det grafik de flesta är mest intresserad att diskutera.
+ openAL, sdl, etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja tack! Äntligen... Kanske nu så blir det evolution.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

valve tänker längre, detta är bara början av deras plan för att få bort windows

Samma som de börja smått med steam. Från början ville ingen använda det, sen kom spel till det och mer folk börja använda det och mer spel kom och mer folk börja använda det. Till slut använde varenda gamer det och kopplar sina spel till systemet.

Nu börjar de smått med steamOS, för över sina spel så man kan köra lokalt alla andra streamar man, folk börjar användea det, mer devs gör spel till det, valve utvecklar oset mer, alla använder det och windows försvinner på de flesta gamers datorer.

ja tyvärr, man är ju typ tvungen att använda steam

Permalänk
Medlem

Om det kommer en desktop version kanske man kan köra dualboot for the lulz men känns inte som något man kan köra 100%.

Värsta fall så blir väl Steam Box etc den primära stationen att porta PC spel till och de portas direkt utan inställningar etc. Konsol inställingar och UI på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Step 1: Anklaga andra företag för att låsa in folk (när de själva gör likadant)
Step 2: Bygga ett ännu större inlåsningssystem
Step 3: ???

... profit

Vad är det dock för skillnad mot Windows + Steam?

SteamOS kommer vara Linux, kommer använda sig av X11 och säkert kommer använda sig av någon existerande distrobution.

D.v.s kommer den vara baserad på Öppen källkod, förklara gärna hur det kommer vara ett större inlåsningssystem då.

Visst att det är hyckleri på någon nivå när Gabe kommer fram med att OpenSource är framtiden medans Steam fortfarande är DRM och stängd mjukvara. Men vem vet om SteamOS förblir lika öppet som alla andra distrobutioner så ser jag bara fördelar med detta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Äh, det här blir inget

Ser att du gillar Microsoft, och verkar vara ett stort fan. Men ställ dig frågan:

Vad har Microsoft gjort för spel på PC?
Svar: Absolut ingenting de senaste 8 åren. Null, zero, zilch, nada.

Istället gjorde de ett negativt försök med GWFL som istället minskade intresset eftersom det var så enbarmligt dåligt.

Det enda de lite halvhjärtat gör är nya DX-versioner. Som de nu använder för att utpressa spelare att uppgradera till Windows 8. De vägrar göra bakåtportningar på bra features i DX11.1 och DX11.2 till Windows 7, enbart i syfte om att "tvinga" gamers att uppgradera. Detta trots att en enorm majoritet av alla PC gamers sitter med Windows 7 64-bit.

Microsoft är inte värda att bestämma över PC-spelmarknaden med Windows och DX som de gör nu. För de har inte lyft ett finger för oss. Allt fokus har legat på Xbox.

Permalänk
Medlem

Fördelen med att ta steam till linux är ju den enorma och mycket kunniga linux-communityn man får på köpet. Open-source gör det möjligt för DIG att anpassa saker och ting till det du vill ha det, och inte vad bolagen tror att den stora massan vill ha. Ser ni vad som händer med spel som är moddvänliga? Jag tror samma sak kan hända med detta om man ger det till communityn på det här viset. Antingen sitter man om tio år pekar på stora färglada knappar på sin "microsoft-computer-4" på sin touchscreen/kinnect träskmongomaskin eller så knappar man på något som är skräddarsytt för någon klyftigare än en apa...

Sen att vår älskade gaben styr skutan dit är ju bara helt fantastiskt underbart

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/