Ny dator, med ett antal fel. Hjälp uppskattas!

Permalänk

Ny dator, med ett antal fel. Hjälp uppskattas!

Hej!

Köpte en dator redan för ca 2-3 veckor sedan och det har nästan alltid varit något problem sedan jag startade upp den. Det var inga problem i början men de har börjat dyka upp. Datorn har kraschat ett par gånger bara så där, när jag spelat och inte spelat. Grafiken flimrar typ (svårt att förklara) när man sniprar exempelvis från ett berg på bf3 map operation firestorm. Det blir ingen vanlig bild utan det typ "man ser igenom väggarna". det var ett problem.

Sedan har jag fått BSOD och datorn inte startat , bytte runt på ram minnena nej den startade inte igen, jag provade köra med en 4 gb modul voila den startar, sedan tänkte jag aa men det kanske är fel på andra 4gb modulen, nej så var inte fallet, den startade upp igen.
Ram minnena kan inte starta när de är i samtidigt, vilket jag anser vara helt sjukt, men de startar var för sig.
Har själv inte ändrat på några inställningar, och när allt är så pass nytt så blir man sjukt frustrerad vad det kan vara för något..

Mina komponenter:

Asus Maximus Vi Hero Z87
i7- 4770k
Corsair vengeance lp 8 gb 2x4gb 1600 mhz
Evga gtx 780 Classified
Corsair AX760 Modulärt
Det är väl det viktigaste?

Behöver råd akut.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Dra ner passmark och starta en burn-in i ca 4h, då lär du se vad som kraschar... En BSOD kod hade varit bra

Permalänk
Skrivet av pokelia:

Dra ner passmark och starta en burn-in i ca 4h, då lär du se vad som kraschar... En BSOD kod hade varit bra

Sorry bro jag vet inte vad det är, kan du förklara? :/

Permalänk
Medlem

Inte så att ett av ram slotsen inte fungerar? har du provat alla 2/4 slots?

Permalänk

Ja jag har provat alla slots

Permalänk
Medlem

Du sätter inte minnena bredvid varandra va? Slot 1 och 3 eller 2 och 4 om du har två moduler

Permalänk
Skrivet av Wuezz:

Du sätter inte minnena bredvid varandra va? Slot 1 och 3 eller 2 och 4 om du har två moduler

Nej, på mitt moderkort som ni kan söka på finns 2 röda slottar och 2 svarta, provat sätta dom bredvid varandra, på svarta slottarna och på röda slottarna.
1,3 är röda
2,4 är svarta
Funkar ändå inte,

Har hittils inte fått bsod när jag kört på 4 gb minne heller

Permalänk
Skrivet av pokelia:

Dra ner passmark och starta en burn-in i ca 4h, då lär du se vad som kraschar... En BSOD kod hade varit bra

Bsod koden; **** STOP: 0x0000000A (0xFFFFFA824240DFE8, 0x0000000000000002, 0x0000000000000001, 0xFFFFF8000C0BF881)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuezz:

Du sätter inte minnena bredvid varandra va? Slot 1 och 3 eller 2 och 4 om du har två moduler

Vad skulle hända om man satt minnena bredvid varandra? (sitter och funderar på ifall jag kan ha satt dom bredvid varandra..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors_89:

Vad skulle hända om man satt minnena bredvid varandra? (sitter och funderar på ifall jag kan ha satt dom bredvid varandra..)

I dont really know, vet bara att de ska sitta på ett visst sätt

kan väll gissa på att bara 1 fungerar eller att inget av dem gör det

Permalänk

Vore formatering en lösning?
Med tanke på att det kanske är fel på vissa drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

1. Köpt datorn komplett? Lämna in den på garantin!
2. Byggt den själv? SLUTA upp med det! Du har tydligen för dåliga kunskaper i detta! Köp en komplett dator istället!

Vilket hjälpsamt inlägg. Man kan ju undra vart vår civilisation skulle ta vägen om man sa så i skolan också. "kan du inte division? SLUTA upp med det! Du har tydligen för dåliga kunskaper i detta!"

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Testa att formatera datorn, men du kan även kolla inställningar i bios, kan vara så att det är klockat på något vis och detta ställer till det för dig, testa att nolla bios, är det samma märke på minnena (är dom kompatibla)? Angående slottar, det brukar vara 2 blå och 2 svarta (eller andra färger), hur som helst ska minnena sitta i samma färg på slottarna, har du inte färgade kan du läsa på moderkortet eller i manualen vilken som är slott 1 och slott 2. Ingen som kan ha hamnat i kontakt på baksidan av moderkortet och ligger och kortsluter?

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuezz:

I dont really know, vet bara att de ska sitta på ett visst sätt

kan väll gissa på att bara 1 fungerar eller att inget av dem gör det

Okej men jag antar att det hade märkts om dom satt fel då, sitter på 8GB och den visar rätt så då antar jag att allt fungerar felfritt

Permalänk
Medlem

felkoden tyder på ett fel vid hämtning av info av drivrutiner, isntallera om windows, dra drivers ifrån hemsidor och INTE folks värdelösa "ultimateAIsuperR2D2lifehackûberprogramforasuslolhackszoer"

passmark, ladda ner http://passmark.com/download/bit_download.htm sedan efter isntallation, tryck F3...markera det du vill testa och starta sedan (15 min är max iochmed trial)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors_89:

Vad skulle hända om man satt minnena bredvid varandra? (sitter och funderar på ifall jag kan ha satt dom bredvid varandra..)

Du får troligen sämre prestanda då du använder 1 minneskanal istället för 2 och därmed har mindre plats att skyffla bitar.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Everything-You-Need-to...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Du får troligen sämre prestanda då du använder 1 minneskanal istället för 2 och därmed har mindre plats att skyffla bitar.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Everything-You-Need-to...

Tack för länken!

Efter en kopp kaffe och en cigg kom jag på att jag bara har 2 slots på mitt moderkort så jag har nog förmodligen satt dom rätt :).

Permalänk
Skrivet av mindflow:

Testa att formatera datorn, men du kan även kolla inställningar i bios, kan vara så att det är klockat på något vis och detta ställer till det för dig, testa att nolla bios, är det samma märke på minnena (är dom kompatibla)? Angående slottar, det brukar vara 2 blå och 2 svarta (eller andra färger), hur som helst ska minnena sitta i samma färg på slottarna, har du inte färgade kan du läsa på moderkortet eller i manualen vilken som är slott 1 och slott 2. Ingen som kan ha hamnat i kontakt på baksidan av moderkortet och ligger och kortsluter?

Minnena är samma, fick dom i samma paket. Dom satt i dom röda som jag påpekade innan.
Nej jag tror inte att något kortsluter datorn.
Har knappt rört bios så det vore konstigt om den klockat upp sig själv

Permalänk
Skrivet av pokelia:

felkoden tyder på ett fel vid hämtning av info av drivrutiner, isntallera om windows, dra drivers ifrån hemsidor och INTE folks värdelösa "ultimateAIsuperR2D2lifehackûberprogramforasuslolhackszoer"

passmark, ladda ner http://passmark.com/download/bit_download.htm sedan efter isntallation, tryck F3...markera det du vill testa och starta sedan (15 min är max iochmed trial)

Jag tror nog det kan vara fallet faktiskt, för installerade lite skit från asus skivan, jag har tänkt och det kan vara problemet.
Men ifall det är problemet wtf, dom finns ju där för att man ska få lite skit med... Får dumpa skivorna som du säger och installera via hemsidorna framöver.
ska prova mig fram så ser vi vad som händer?

Permalänk
Skrivet av kungenaik:

när man sniprar exempelvis från ett berg på bf3 map operation firestorm.

Spela assault istället och hjälp till att vinna matchen istället så ska du se att det går bättre.

I övrigt hade jag nog funderat på att formatera om och installera minimalt med mjukvara för att lokalisera vad som är boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungenaik:

Jag tror nog det kan vara fallet faktiskt, för installerade lite skit från asus skivan, jag har tänkt och det kan vara problemet.
Men ifall det är problemet wtf, dom finns ju där för att man ska få lite skit med... Får dumpa skivorna som du säger och installera via hemsidorna framöver.
ska prova mig fram så ser vi vad som händer?

Om båda minnena fungerar var för sig men inte tillsammans även om du sätter dom i rätt slots (dvs 1,3 eller 2,4) så är det antagligen fel på moderkortet.

Det du kan göra annars (om nu datorn krånglar även med en minnessticka) är att updatera bios, installera nytt windows, installera drivrutinerna från http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_HERO/#support_Dow... (de viktiga är Chipset, Audio, Lan, USB, SATA), installera grafikkorts drivrutiner från http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk sen köra alla windows update. Om det fortfarande strular så är det garanterat hårdvaru fel. Om du har SSD så kan du även prova updatera firmware för att eliminera att det är den som strular och se även till att ha ahci aktiverat i bios (ligger under sata inställningarna) om du formaterar om datorn. Se även till att dina hårddiskar sitter i Intels SATA portar och inte ASMedia portarna (alltså inte i nån av de två undre portarna).

svar på borttagen kommentar borttaget
Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Om båda minnena fungerar var för sig men inte tillsammans även om du sätter dom i rätt slots (dvs 1,3 eller 2,4) så är det antagligen fel på moderkortet.

Det du kan göra annars (om nu datorn krånglar även med en minnessticka) är att updatera bios, installera nytt windows, installera drivrutinerna från http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_HERO/#support_Dow... (de viktiga är Chipset, Audio, Lan, USB, SATA), installera grafikkorts drivrutiner från http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk sen köra alla windows update. Om det fortfarande strular så är det garanterat hårdvaru fel. Om du har SSD så kan du även prova updatera firmware för att eliminera att det är den som strular och se även till att ha ahci aktiverat i bios (ligger under sata inställningarna) om du formaterar om datorn. Se även till att dina hårddiskar sitter i Intels SATA portar och inte ASMedia portarna (alltså inte i nån av de två undre portarna).

tack

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Inlägg som var otrevliga eller inte förde diskussionen borttagna.

*Bumpinlägg raderat*

Bumpinlägg samt svar på detta borttaget. Bumpinlägg är inlägg vars enda syfte är att flytta tråden högre upp i listningen. Av rättviseskäl är dessa inte tillåtna, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få svar på sina frågor och få sina trådar uppmärksammade. Det är däremot tillåtet att uppdatera tråden med en ny frågeställning eller ytterligare information.

Lycka till med felsökningen och hoppas att du får datorn att fungera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungenaik:

Jag tror nog det kan vara fallet faktiskt, för installerade lite skit från asus skivan, jag har tänkt och det kan vara problemet.
Men ifall det är problemet wtf, dom finns ju där för att man ska få lite skit med... Får dumpa skivorna som du säger och installera via hemsidorna framöver.
ska prova mig fram så ser vi vad som händer?

Skivan är samma drivers som finns på hemsidan, fast risken finns att de är äldre och det har kommit stabilare drivrutiner sen skivan gjordes.
Men ja det är alltid bäst att ta drivrutinerna från tillverkarens hemsida, enda gången skivan ska användas (imo) är om man behöver nätverksdrivrutiner för att komma ut på nätet så man kan hämta det senaste

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.