Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Är chassit bra till SLI?

Jag ska köpa nytt chassi och eventuellt ett till gtx 680 och köra sli med mitt nuvarande. Det nuvarande 680 kortet jag har är av referensdesign, dvs att den har en fläkt som blåser ut all luft ur datorn. Det nya gtx 680 kortet har dock 3 fläktar som blåser luften in i chassit. Jag funderar på att köpa ett Fractal Design R4 chassi. Grejen med den är ju att det är ljudisolerat och har relativt lite ventilation. Tror ni det kommer bli några värmeproblem i chassit med mina 2 grafikkort? Cpu fläkten jag kör på är på Intels lilla medföljande. Borde jag satsa på ett chassi med bättre luftflöde eller tror ni att R4 kommer funka bra och kyligt ändå? Jag hade tänk köpa till några extra chassifläktar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Jag ska köpa nytt chassi och eventuellt ett till gtx 680 och köra sli med mitt nuvarande. Det nuvarande 680 kortet jag har är av referensdesign, dvs att den har en fläkt som blåser ut all luft ur datorn. Det nya gtx 680 kortet har dock 3 fläktar som blåser luften in i chassit. Jag funderar på att köpa ett Fractal Design R4 chassi. Grejen med den är ju att det är ljudisolerat och har relativt lite ventilation. Tror ni det kommer bli några värmeproblem i chassit med mina 2 grafikkort? Cpu fläkten jag kör på är på Intels lilla medföljande. Borde jag satsa på ett chassi med bättre luftflöde eller tror ni att R4 kommer funka bra och kyligt ändå? Jag hade tänk köpa till några extra chassifläktar också.

Beror helt på hur nära PCI-portarna sitter på ditt moderkort. Sitter de för nära kan det bli problem då grafikkorten "värmer varandra".

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Avstängd

Körde tidigare med en R3a, och sli 560ti och 660ti i den, fungerade utmärkt.
Fast den är ljudisolerad så får man riktigt bra luftflöde i den bara man lägger lite tid på kabeldragning.
Beror ju ganska mycket på grafikkortens kylare dock.
Mina 560ti var twin frozrs, och 660ti SLI är en directcu II och en twin frozr, så det är ju alla varianter som "kastar runt" luften

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.