Permalänk
Medlem

CPU Led lyser på nybyggd dator

Tjena
Köpte och byggde precis ihop en ny PC, detta är första gången jag har byggt en och allt gick bra fram tills att jag drar på datorn, Varningslampan för CPUn lyser, jag har läst runt lite på nätet och dubbellkollat alla kontakter och t.om tagut ur CPUn och satt i den igen men lampan lyser fortfarande.
Skulle vara väldigt tacksam om någon har en lösning på problemet.

System:
Moderkort: Rampage 4 Extreme socket 2011
CPU: i7 4930K socket 2011
RAM: Corsair Dominator Platinum 2133 Hz
Kylare: Corsair H110
Nätagg: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

När du tog ur CPU:n, kollade du ifall det fanns några skadade pins?

Permalänk
Avstängd

Har du satt i båda 12.v eps kablarna lär behövas med den prollen Riktigt fina grejor du köpt lägg gärna upp några bilder.Prova även nollställ cmos

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Tjena,
Kan vara så att ditt moderkort inte kom med det senaste bioset som behövs för Ivy Bridge-E.
Det är dock ingen fara då du kan flasha bios på Asus moderkort utan CPU.
Senaste biosversionen är 4403 http://www.asus.com/se/Motherboards/RAMPAGE_IV_EXTREME/#suppo...
Här har du en guide på själva flashandet: http://event.asus.com/2012/mb/usb_bios_flashback_guide/

Lycka till!

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Hallå igen!
Marreez: Inget skadat vad jag kan se.
Mange43: Ja alla kablar är inkopplade
robocopy: Går inge bra att uppdatera biosen, gör som det står men min knapp blinkar i 2 sekunder efter att jag hållt in knappen i ca 3 sek, sen slutar den att lysa och inget mer händer ... står inget om det på deras hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kovdan:

Hallå igen!
Marreez: Inget skadat vad jag kan se.
Mange43: Ja alla kablar är inkopplade
robocopy: Går inge bra att uppdatera biosen, gör som det står men min knapp blinkar i 2 sekunder efter att jag hållt in knappen i ca 3 sek, sen slutar den att lysa och inget mer händer ... står inget om det på deras hemsida

Har du provat steg 3 (.ROM to .CAP BIOS Converter)? Är säkert så att moderkortet fortfarande använder .ROM.
Kan vara förklaringen till varför du inte bara kan uppdatera bios direkt till 4403 som använder.CAP.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av kovdan:

Hallå igen!
Marreez: Inget skadat vad jag kan se.
Mange43: Ja alla kablar är inkopplade
robocopy: Går inge bra att uppdatera biosen, gör som det står men min knapp blinkar i 2 sekunder efter att jag hållt in knappen i ca 3 sek, sen slutar den att lysa och inget mer händer ... står inget om det på deras hemsida

Hade samma problem för någon månad sen med mitt moderkort. CPU Led lyste, fläktarna gick på max och ingen boot. Visade sig att det inte var något fel på själva cpu-n, det var nätagget som hade gått så prova med ett annat nätagg ifall du har möjlighet till det

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av kovdan:

Tjena
Köpte och byggde precis ihop en ny PC, detta är första gången jag har byggt en och allt gick bra fram tills att jag drar på datorn, Varningslampan för CPUn lyser, jag har läst runt lite på nätet och dubbellkollat alla kontakter och t.om tagut ur CPUn och satt i den igen men lampan lyser fortfarande.
Skulle vara väldigt tacksam om någon har en lösning på problemet.

System:
Moderkort: Rampage 4 Extreme socket 2011
CPU: i7 4930K socket 2011
RAM: Corsair Dominator Platinum 2133 Hz
Kylare: Corsair H110
Nätagg: Corsair AX1200i

Dra till affär för omflashning !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Dra till affär för omflashning !

Det blir jobbigt då jag har en corsair 900d låda och ingen bil ska testa ett par saker till innan jag kollar med någon butik. Nästan säker på att en bios uppdatering kommer fixa det måste bara få flashningen att funka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kovdan:

Det blir jobbigt då jag har en corsair 900d låda och ingen bil ska testa ett par saker till innan jag kollar med någon butik. Nästan säker på att en bios uppdatering kommer fixa det måste bara få flashningen att funka

Skickades från m.sweclockers.com

På mitt Asus Rampage IV Extreme har jag Bios 1005 (moderkortet är köpt för cirka 1 år sen).

Vet ej om du har samma Bios, men för min del om jag ska köpa en i7 4930K måste jag flasha till ett nyare Bios. Då detta Bios har ej stöd för i7 4930K.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Ok lyckades flasha det nu, är fortfarande problem, den blinkar mellan flera varningslampor och ibland försvinner alla varningar men den bootar inte.
Någon som har en teori om vad felet är?

Kollade upp det felmeddelandet jag får i slutet när alla varningsleds slutat blinka och det är legacy boot event som mtb larmar för och då lyser inga varningsleds

Kom förbi det också och får nu cpu post memory initialization, några idéer?

Permalänk
Medlem

Har du fått igång ditt system ännu ?

Har planer på att beställa liknande delar. Funkar det bra ?
Vad körde du med innan och hur stor är skillnaden på din förra rigg och denna ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | Corsair AX1200i | Asus Rampage IV Extreme | 4930k | Corsair Hydro H110 | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB | Asus GTX 780 DC2 SLI | SSD 840-Series 512GB | 6TB Seagate Barracuda | Logitech G710+ | Razer Deathadder 2013

Permalänk
Medlem

Yes allt funkar nu!

Problemet fick jag förklarat av en vän, det händer att när man flashar bios så blir det minneskrock (vet inte om det var det ordet han använde men vi kör på det) och då tog han ur batteriet ur moderkortet samt alla minnen ifrån den sekundära minnessidan (hoppas du fattade det) väntade nån minut och satte sedan tillbaka batteriet och startade, datorn kom igång direkt!
Sen är det bara att ploppa i de andra minnerna igen och leka lite med bios och installera windows.
Han rekomenderade dessutom att alltid koppla in den extra strömkabeln som manualen rekomenderade att man skulle använda om man körde sli eller liknande för att man aldrig vet när datorn behöver mer el

Haha ENORM skillad! Min gamla dator va ca 6-7 år gammal med 4gb ddr2, amd phenom och hd 5850 gfx så detta känns helt underbart. Har stabila fps på alla de nyare spelen med maxade inställningar.