Logitech falsk CE märkning Z-2300

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslöst inlägg, §1.6 i reglerna, raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag tycker du ska minska på arrogansen. Det är inte Wikipedia som skriver hur symbolen ska se ut, det är EU själva, något som har påpekats tidigare.

http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/c...
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/c...

bl a, finns massa mer som jag hittat tidigare, även på svenska.

Reglerna är solklara, symbolen får se ut på ett specifikt sätt, allt annat är ogiltigt.

Du som har så mycket energi att hoppa på och förlöjliga trådskaparen kan väl istället lägga energin på att kontakta Logitech eller någon annan stor spelare och be dem redovisa varför många av deras produkter är felmärkta och således potentiellt inte uppfyller kraven som finns? Ditt enträgna ifrågasättande tillför inget och svarar inte på någon enda fråga.

Det är DIN och trådstartarens tolkning att 50% av existerande märkning är ogiltig. Multinationella storföretag som har dussintals eller hundratals heltidsanställda som jobbar med sådana här frågor har uppenbart kommit fram till något annat än än er.

De som tror att det är en stor konspiration och tror att själva märkets layout i sig talar för om produkten är säker/godkänd tillför bara förvirring för oinsatta, genom att sprida påhittade teorier om China Export och annat. Det finns väldigt många osäkra/farliga produkter i många hem, som usla USB-laddare, lampor osv, och att då göra värsta grejen av hur märket ser ut är att inte ha förstått alls. Visst, det kan vara intressant att fråga någon insatt om varför märket inte behöver se ut exakt enligt EU-mallen, men det är en trivial fråga.

Det som borde vara intressant är falsk/ej existerande CE-märkning (och då pratar jag självklart INTE om att texten kanske är lite ihoptryckt jämfört med EU-mallen utan att det inte finns någon declaration of conformity och att produkten inte uppfyller uppställda säkerhetskrav).

Men du kanske ska sluta utvärdera nätaggregat från dess komponenter, rippeltester osv utan bara utvärdera exakt hur bra CE-loggan stämmer med EU-mallen?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Det är DIN och trådstartarens tolkning att 50% av existerande märkning är ogiltig. Multinationella storföretag som har dussintals eller hundratals heltidsanställda som jobbar med sådana här frågor har uppenbart kommit fram till något annat än än er.

De som tror att det är en stor konspiration och tror att själva märkets layout i sig talar för om produkten är säker/godkänd tillför bara förvirring för oinsatta, genom att sprida påhittade teorier om China Export och annat. Det finns väldigt många osäkra/farliga produkter i många hem, som usla USB-laddare, lampor osv, och att då göra värsta grejen av hur märket ser ut är att inte ha förstått alls. Visst, det kan vara intressant att fråga någon insatt om varför märket inte behöver se ut exakt enligt EU-mallen, men det är en trivial fråga.

Det som borde vara intressant är falsk/ej existerande CE-märkning (och då pratar jag självklart INTE om att texten kanske är lite ihoptryckt jämfört med EU-mallen utan att det inte finns någon declaration of conformity och att produkten inte uppfyller uppställda säkerhetskrav).

Men du kanske ska sluta utvärdera nätaggregat från dess komponenter, rippeltester osv utan bara utvärdera exakt hur bra CE-loggan stämmer med EU-mallen?

Jag tolkar ingenting, reglerna är solklara och tydliga. Det finns en enda logotyp som också måste ha rätt proportioner, annars är den ogiltig.

"Multinationella storföretag" har ingen som helst rätt att tolka EU-föreskrifterna på något annat sätt än exakt hur de är utformade för marknaden de ska få säljas på. Tror du verkligen att företagen agerar i något annat syfte än sitt eget intresse? Om det innebär en logotype som avviker på produkter som inte är testade enligt CE-normerna och potentiellt inte uppfyller dem, ja! Då går de fria i domstol eftersom den riktiga märkningen aldrig funnits. Jag hoppas att du skojar med din godtrogenhet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag tolkar ingenting, reglerna är solklara och tydliga. Det finns en enda logotyp som också måste ha rätt proportioner, annars är den ogiltig.

Aha, så du jobbar professionellt med EG/EU-rätt? Annars har du ingen aning om vad som är solklart eller tydligt. Det är väldigt svenskt att tro att all text som står är absoluta måste-krav utan undantag.

Skrivet av MultiMan:

"Multinationella storföretag" har ingen som helst rätt att tolka EU-föreskrifterna på något annat sätt än exakt hur de är utformade för marknaden de ska få säljas på. Tror du verkligen att företagen agerar i något annat syfte än sitt eget intresse? Om det innebär en logotype som avviker på produkter som inte är testade enligt CE-normerna och potentiellt inte uppfyller dem, ja! Då går de fria i domstol eftersom den riktiga märkningen aldrig funnits. Jag hoppas att du skojar med din godtrogenhet?

Varför skulle de gå fria i domstol? För att "gå fria" måste de ha en korrekt declaration of conformity. Hur loggan ser ut är helt ointressant, det är inte mer tillåtet att inte ha någon logga alls eller att ha en CE-liknande logga som inte är CE.

Sen uppfyller de flesta produkter en massa andra krav som UL, CCC, TÜV som är mycket jobbigare att få än CE så varför skulle det pågå en stor konspiration med just CE? Att fixa CE-märkning är en skitsak även för små företag. Tror du verkligen att stora och seriösa företag skulle tjäna något på att inte ha korrekt CE-märkning?

Vid statliga upphandlingar brukar leverantörerna behöva skicka in CE declaration of conformity så tror ni verkligen inte att någon redan kontrollerat CE-märkningen och testningen hos Lenovo eller HP en miljon gånger redan?

Jag hoppas du skojar med dina konspirationsteorier...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Aha, så du jobbar professionellt med EG/EU-rätt? Annars har du ingen aning om vad som är solklart eller tydligt. Det är väldigt svenskt att tro att all text som står är absoluta måste-krav utan undantag.

Varför skulle de gå fria i domstol? För att "gå fria" måste de ha en korrekt declaration of conformity. Hur loggan ser ut är helt ointressant, det är inte mer tillåtet att inte ha någon logga alls eller att ha en CE-liknande logga som inte är CE.

Sen uppfyller de flesta produkter en massa andra krav som UL, CCC, TÜV som är mycket jobbigare att få än CE så varför skulle det pågå en stor konspiration med just CE? Att fixa CE-märkning är en skitsak även för små företag. Tror du verkligen att stora och seriösa företag skulle tjäna något på att inte ha korrekt CE-märkning?

Vid statliga upphandlingar brukar leverantörerna behöva skicka in CE declaration of conformity så tror ni verkligen inte att någon redan kontrollerat CE-märkningen och testningen hos Lenovo eller HP en miljon gånger redan?

Jag hoppas du skojar med dina konspirationsteorier...

Du tror, tycker och påstår en massa, helt utan någon form av fakta. Eftersom du idiotförklarar de som vill ha en korrekt CE-symbol på sina saker, enligt EU-reglerna, är det upp till dig att presentera ovedersägliga fakta att produkterna med felaktig märkning verkligen överensstämmer med direktiven. Om inte är det dags att börja vara ödmjuk och erkänna att även multinationella storföretag medvetet gjort fel tidigare (i alla möjliga sammanhang) för ekonomisk vinning, och kommer troligen fortsätta med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt sällan sett en korrekt CE märkning.
En snabbkoll:
HP mus: Ej OK (ingjutet).
Logitech Trackman Marble: Korrekt, samma för mottagarenheten.
Mina glasögon från Synsam (Lyle & Scott) Ej OK.
Mina gamla glasögon (Rayban typ): OK.
MS Natural ergonomic 400: Ej OK (Fy!).

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att TÜV är riktigt svårt att få jämfört med CE tex.

Visa signatur

WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Och ska vi efter sex sidor dra slutsatsen att det är du och din wikipedia-tolkning som är fel eller att det är Samsung, Lenovo, Logotech, osv som har fel?

DET ÄR INTE NÅGON WIKIPEDIA-TOLKNING!!! Hur många gånger måste jag säga det?! Snälla läs lite fakta, du kan läsa om det på EUs hemsida, konsumentverket eller vart du nu vill.
Kolla nyhetsklippet som är postat i tråden, finns nu även på förstasidan.
Om du ska komma och klaga på att du tror att vi har fel, så måste jag be dig om någon källa. Jag har extremt många källor som säger att det är FEL. Men har hittills bara fått dumma kommentarer som påpekar att "de stora företagen har rätt".

Edit: Långt ifrån alla källor och all information finns i denna tråden, sök själv.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om inte är det dags att börja vara ödmjuk och erkänna att även multinationella storföretag medvetet gjort fel tidigare (i alla möjliga sammanhang) för ekonomisk vinning, och kommer troligen fortsätta med det.

Ingen har förklarat i tråden varför något "hemskt storföretag" skulle tjäna något på att ha en "falsk" CE-symbol, jag har förklarat flera gånger varför det inte spelar någon roll och att de som förfalskar vill ha en så korrekt CE-symbol som möjligt i den mån de bryr sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Swedbank dosa: Korrekt
xbox 360: Korrekt

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

mionix zibal 60 - falsk (den tunna och sammanhängande typen....)
ss sensei - äkta
texas instruments ti 84 plus - äkta och permanent
chromebookladdare samsung - äkta
lumnia 800 (ja den hade en i botten på telen!! - äkta
randmon väckarklocka - äkta och garanterad china import.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det fortfarande är relevant, men mitt tangentbord verkar vara korrekt märkt.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Logitech G710+ korrekt
Razer naga 2014 korrekt

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

På mina CM Sirus 5.1 är CE-märkningen inte falsk, som China Export, men mellanrummet är väldigt stort jämfört med den äkta märkningen. Någon som har någon koll på om mellanrummet på äkta märkning kan vara större än vanligt?

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

Argh! Läs på lite om Ace Raw Deal historien så förstår ni ju varför CE-märkningen är i stort sett värdelös för vanliga datorkonsumenter. Det enda kravet för certifiering är ju importören/tillverkaren lovar att (dator)produkten är ändamålsenlig och uppfyller de grundläggande kraven för säkerhet etc. Det finns ju inget krav på någon utomstående myndighet/företag/person i förväg kontrollerar att så verkligen är fallet när det gäller datorkomponter.
Det är ingen EU-byråkrat som plockat isär dina CE-märkta datorhögtalare för att kontrollera så att de inte blir strömförande om fel kabel skulle lossna. Det är ingen myndighet som har kontrollerat att din CE-märkta mobilladdare inte plötsligt matar ut 500 Volt genom usb-kontakten. Det är helt upp till tillverkaren att kontrollera sånt.
Visst, du eller dina efterlevande kan ju stämma tillverkaren efter att skadan är skedd men det kan du ju även utan CE-märkning.

Aningslösa/inkompetenta tillverkare/importörer kommer fortfarande släppa skräp-produkter med CE-märkning eftersom de trodde att produkten var okej när de skaffade certifkatet. Bedragare och lurendrejare kommer fortfarande att blåsa folk med trasiga produkter eftersom de säkerligen inte kommer att dra sig för att lura EU-myndigheterna på CE-certifikat eller ha falska CE-stämplar.

I fallet med Ace of Swedens undermåliga "Raw Deal"-nätagg så hade de INTE en korrekt "certificate of conformance" men det hade de enkelt kunnat få. Tydligen gick det ju bra att kränga grejorna ändå i nästan 10 år. "Straffet" blev ju bara ett säljstopp när de flesta vettiga butiker ändå hade slutat sälja produkterna.

S-märkning, TuV eller 80Plus betyder däremot någonting eftersom det är någon utomstående som har testat och plockat isär grejorna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Min Microsoft Wireless Mouse 5000 ser ut att vara China Export.

Permalänk
Entusiast

Umm, så tydligen har min HTC One en falsk CE-märkning?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

TCO märkningen är väl också en märkning där man mätt och testat?
Väldigt få skärmar verkar ha TCO märkning.

Förresten om CE märkningen, den verkar ha något med RoHs att göra med.

http://en.wikipedia.org/wiki/ROHS#Labeling_and_Documentation

Visa signatur

Permalänk

Har nu tagit kontakt med en jurist och kan meddela att mina påståenden stämmer om att märkningarna är felaktiga och får ej användas i Sverige. Om en felmärkt elektronik-produkt finns i hemmet och det skulle brinna så gäller inga försäkringar. Visst, nu sitter ni säkert och tänker "när något brunnit ner så kan man inte kolla om allt är CE-märkt." Men det räcker faktiskt att det finns en icke-CE-märkt produkt i samma elnät för att försäkringen inte ska gälla.

Citat:

Det finns bara en CE-märkning som får användas och det är den som bildar två cirklar, där den enas ytterväg går i den andras innerväg.

Citat:

Logitech anser jag inte är CE-märkt korrekt. Den andra märkningen ser dock korrekt ut.

Visade en bild som fanns i tråden med en bild på logitechbaslåda och laptopbatteri.

Detta är ett svar som har med felmärkt belysning att göra.

Citat:

Det som man framför allt bör tänka på om man använder sig av belysning som inte är CE-märkt, är att om något skulle hända, t ex att det skulle börja brinna, så kommer försäkringen inte att gälla om det upptäcks att det finns belysning som inte är CE-märkt och branden kan ha något med elen att göra. Branden behöver alltså inte bero på belysningen utan det kan endast finnas ett svagt samband, för att försäkringen inte ska gälla. Detta oavsett om belysningen finns i bostadsmiljö eller fabriksmiljö.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

I branchen står CE märkningen för "Check EVERYTHING."

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Skrivet av dCipher:

I branchen står CE märkningen för "Check EVERYTHING."

Vad menar du nu? CE står ju för Conformité Européenne.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
HTPC:

Permalänk
Medlem

Logitech G11-tangentbord korrekt.
IKEA-lampa, felaktig.
Audio pro ego414, ser ut att vara korrekt, svårt att se.
extern hårddisk, wd mybook eller nåt, korrekt märkning.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Mina QPAD grejer var korrekt.
Men mina Sennheiser HD598 har den fejkade.

Förstår att produkten inte är testad eller godkänd utav EU. Antar att det är mitt eget ansvar innan man köper en produkt och kolla att märkningen är äkta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Har nu tagit kontakt med en jurist och kan meddela att mina påståenden stämmer om att märkningarna är felaktiga och får ej användas i Sverige. Om en felmärkt elektronik-produkt finns i hemmet och det skulle brinna så gäller inga försäkringar. Visst, nu sitter ni säkert och tänker "när något brunnit ner så kan man inte kolla om allt är CE-märkt." Men det räcker faktiskt att det finns en icke-CE-märkt produkt i samma elnät för att försäkringen inte ska gälla.

Visade en bild som fanns i tråden med en bild på logitechbaslåda och laptopbatteri.
http://img547.imageshack.us/img547/3726/mhtt.jpg

Detta är ett svar som har med felmärkt belysning att göra.

Mitt Logitech Z5500 har felaktig CE märkning

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Skrivet av Henrikfotograf:

Swedbank dosa: Korrekt
xbox 360: Korrekt

Nordeas bankdosa: Felaktig märkning...

Permalänk
Skrivet av Wonk:

Qpad 5K-mus är korrekt märkt.

same here

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Vad menar du nu? CE står ju för Conformité Européenne.

Jag menade precis det jag sa, dubbekolla allt. Verifiera alla certifieringar, märkningar, etc. Som importör/distributör kan man hamna på pottkanten om dina varor eldar upp egendom, folk och fä.

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Medlem

Razer Diamondback (2007 års modell) felaktig
Swedbank bankdosa korrekt
Logitech Z4 felaktig (och subwoofern har precis pajjat)...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

"China Export" har man ju känt till länge, lika nytt som lättmjölk. Det sitter på vara och varannan produkt nuförtiden. Gå runt och kolla Jula och liknande butiker t.ex.

CE-märket (det europeiska...) är ingen kvalitetsmärkning utan en bekräftelse att produkten uppfyller/överensstämmer med en eller flera standarder. Så China Export behöver inte per automatik betyda att det är något fel på produkten. Bara att kineserna myglar som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

"China Export" har man ju känt till länge, lika nytt som lättmjölk. Det sitter på vara och varannan produkt nuförtiden. Gå runt och kolla Jula och liknande butiker t.ex.

CE-märket (det europeiska...) är ingen kvalitetsmärkning utan en bekräftelse att produkten uppfyller/överensstämmer med en eller flera standarder. Så China Export behöver inte per automatik betyda att det är något fel på produkten. Bara att kineserna myglar som vanligt.

Det är fortfarande en vandringssägen med "China Export". Lustigt att det står som "fakta" på svenska Wikipedia och som referens ges en länk till SVT där en oinsatt journalist har hittat något på Wikipedia! Rundgång om något...

Men när man läser kommentarerna till http://www.youtube.com/watch?v=jkLuojeCBP8 så undrar man ju om folk i allmänhet är så korkade som det verkar. I så fall kan de gott få 230V i sig och göra hela mänskligheten en tjänst.

Visa signatur