Logitech falsk CE märkning Z-2300

Permalänk
Medlem

Vad är poängen o varför bryr folk sig?
CE märkningen har aldrig varit en dealbreaker för mig iallafall, symbolen känns lika urvattnad som KRAV och Svanen..

Also, mitt mobilbatteri "X-Power" inköpt på teknikmagasinet "Made in china" har Korrekt märkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Men det räcker faktiskt att det finns en icke-CE-märkt produkt i samma elnät för att försäkringen inte ska gälla.

Då kan man lika gärna säga upp försäkringen för jag lovar dig att det inte finns en människa i hela sverige som inte har en "fake" CE produkt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Det relevanta är väl inte huruvida märkningen ser ut? Är betydligt viktigare att de fått godkännandet att trycka dit den. Är viss skillnad på att inte ha fått det godkänt och ha råkat använda en symbol som är så snarlik att det kunde varit samma och att medvetet fejka den.

Förövrigt, hur ska ett tangentbord eller datormus vara farlig för er? Känns oerhört fjantigt att märkningen ens behövs på den typen av produkter. Hur gör man en farlig datormus?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Massy:

Det relevanta är väl inte huruvida märkningen ser ut? Är betydligt viktigare att de fått godkännandet att trycka dit den. Är viss skillnad på att inte ha fått det godkänt och ha råkat använda en symbol som är så snarlik att det kunde varit samma och att medvetet fejka den.

Förövrigt, hur ska ett tangentbord eller datormus vara farlig för er? Känns oerhört fjantigt att märkningen ens behövs på den typen av produkter. Hur gör man en farlig datormus?

Du ber ett barn tugga på den, säkerhet handlar inte bara om att saker ska fungera vid tänkt användning, det ska även täcka in viss tänkbar felanvändning, det skulle även gå att tillverka musen i giftigt eller allergent material många har tex Nickelallerg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Det relevanta är väl inte huruvida märkningen ser ut? Är betydligt viktigare att de fått godkännandet att trycka dit den. Är viss skillnad på att inte ha fått det godkänt och ha råkat använda en symbol som är så snarlik att det kunde varit samma och att medvetet fejka den.

Förövrigt, hur ska ett tangentbord eller datormus vara farlig för er? Känns oerhört fjantigt att märkningen ens behövs på den typen av produkter. Hur gör man en farlig datormus?

Mycket meningslöst tyckande och vilda rallarsvingar mot de som inte har samma åsikter. Brist på kunskap bör alltid innebära ödmjukhet, men en del har tydligen svårt för det.

EMI är ett mycket stort problem i vårt elektroniktäta samhälle, varsågod och läs: http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_interference

Edit: De vilda rallarsvingarna var mer allmänt menat och inte Massy specifikt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Att tycka att felmärkt CE är godtyckligt är ju enbart dumt.

Det är som att tro att piratkopierade Nike-skor är från samma fabrik som originalet men har felaktig logga och/eller stavning.
Den piratkopierade varianten är med största sannolikihet av mycket sämre kvalitet och producerade i en helt annan fabrik.

Att dividera det här med att en CE-märkning är en CE-märkning oavsett hur den ser ut är ju bara rena dumheter, läs på lite grann angående medvetna felmärkningar istället så kan man finna ypperliga exempel.
Medvetna felmärkningar/piratkopior har inte på något sätt kvalitetstestats/säkerhetstestats.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Att tycka att felmärkt CE är godtyckligt är ju enbart dumt.

Det är som att tro att piratkopierade Nike-skor är från samma fabrik som originalet men har felaktig logga och/eller stavning.
Den piratkopierade varianten är med största sannolikihet av mycket sämre kvalitet och producerade i en helt annan fabrik.

Att dividera det här med att en CE-märkning är en CE-märkning oavsett hur den ser ut är ju bara rena dumheter, läs på lite grann angående medvetna felmärkningar istället så kan man finna ypperliga exempel.
Medvetna felmärkningar/piratkopior har inte på något sätt kvalitetstestats/säkerhetstestats.

Det handlar inte om " att en CE-märkning är en CE-märkning oavsett hur den ser ut" utan att av alternativen:

1) Det är helt förbjudet att trycka ihop CE-märket även om det är dåligt med plats. Det pågår en gigantisk konspiration där nästan alla multinationella företag förfalskar just CE-märkningen trots att den är mycket lättare att få än många andra märkningar som de också har, som UL, CCC, TÜV, GS (som kräver godkännanden från externa labb). Detta trots att ingen i den 8 sidor långa tråden kunnat motivera vad en företag skulle tjäna på att "förfalska märket". Ingen utanför Sweclockers har upptäckt denna konspiration trots att CE-dokument måste uppvisas för alla statliga upphandlingar där dessa produkter varit med massvis med gånger.

2) Det är tillåtet att ändra lite på märket och man ska tolka det som ett bör-krav (svårt för svenskar, lättare för sydeuropéer).

så är 2) mest troligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Occam%27s_razor

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det handlar inte om " att en CE-märkning är en CE-märkning oavsett hur den ser ut" utan att av alternativen:

1) Det är helt förbjudet att trycka ihop CE-märket även om det är dåligt med plats. Det pågår en gigantisk konspiration där nästan alla multinationella företag förfalskar just CE-märkningen trots att den är mycket lättare att få än många andra märkningar som de också har, som UL, CCC, TÜV, GS (som kräver godkännanden från externa labb). Detta trots att ingen i den 8 sidor långa tråden kunnat motivera vad en företag skulle tjäna på att "förfalska märket". Ingen utanför Sweclockers har upptäckt denna konspiration trots att CE-dokument måste uppvisas för alla statliga upphandlingar där dessa produkter varit med massvis med gånger.

2) Det är tillåtet att ändra lite på märket och man ska tolka det som ett bör-krav (svårt för svenskar, lättare för sydeuropéer).

så är 2) mest troligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Occam%27s_razor

Kina är ungefär störst i världen och har en mångmiljard-industri med piratkopiering av såväl kläder, skor, film, spel, musik etc. Och du frågar vad en förfalskning skulle innebära? Ja i detta fallet med CE-märkningen så lyckas ju saker komma förbi systemet. Vad händer när de kommer förbi systemet? Företagen tjänar pengar. Det är väl motiveringen då.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det handlar inte om " att en CE-märkning är en CE-märkning oavsett hur den ser ut" utan att av alternativen:

1) Det är helt förbjudet att trycka ihop CE-märket även om det är dåligt med plats. Det pågår en gigantisk konspiration där nästan alla multinationella företag förfalskar just CE-märkningen trots att den är mycket lättare att få än många andra märkningar som de också har, som UL, CCC, TÜV, GS (som kräver godkännanden från externa labb). Detta trots att ingen i den 8 sidor långa tråden kunnat motivera vad en företag skulle tjäna på att "förfalska märket". Ingen utanför Sweclockers har upptäckt denna konspiration trots att CE-dokument måste uppvisas för alla statliga upphandlingar där dessa produkter varit med massvis med gånger.

2) Det är tillåtet att ändra lite på märket och man ska tolka det som ett bör-krav (svårt för svenskar, lättare för sydeuropéer).

så är 2) mest troligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Occam%27s_razor

Fast nu är det officiellt och tydligt att 2 inte gäller, så du behöver inte göra antaganden om saken.

Man kan däremot göra ett antagande 3) Tillverkarna har inte koll på exakt hur märket ska se ut. Det finns en väldigt vanlig inkorrekt mall som snurrar runt i produktion. Den inkorrekta märkningen tar mindre plats än den korrekta, och används därför hellre av ovetande produktdesigners.

Du behöver inte komma med spekulationer och teorier när du lätt kan använda dig av faktiskt fakta. helt onödigt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ber ett barn tugga på den, säkerhet handlar inte bara om att saker ska fungera vid tänkt användning, det ska även täcka in viss tänkbar felanvändning, det skulle även gå att tillverka musen i giftigt eller allergent material många har tex Nickelallerg.

Det allra bästa vore ju om allt var förbjudet för folk har uppenbarligen ingen möjlighet att tänka själva längre. Låt ungen tugga på datormusen för all del, det är säkert skitbra och självklart företagets fel om ungen lyckas äta upp den. Det är väl samma princip som att man säger åt ungen att inte trycka in fingrarna i eluttaget att säga till ungen att man inte ska tugga på datormusen. Känns som att det finns betydligt vanligare förekommande saker som är betydligt farligare för små barn.

Hur vore det om man istället för att märka produkter på marknaden med ett märke som uppenbarligen inte ens kontrolleras tillräckligt noga med att istället se till att INGET farligt säljs?

CE märkningen har som jag förstår det inte heller något med förbjudet att använda nickel i produkter som har kontakt med kroppen att göra. CE märkning eller ej så är det olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast nu är det officiellt och tydligt att 2 inte gäller, så du behöver inte göra antaganden om saken.

Man kan däremot göra ett antagande 3) Tillverkarna har inte koll på exakt hur märket ska se ut. Det finns en väldigt vanlig inkorrekt mall som snurrar runt i produktion. Den inkorrekta märkningen tar mindre plats än den korrekta, och används därför hellre av ovetande produktdesigners.

Du behöver inte komma med spekulationer och teorier när du lätt kan använda dig av faktiskt fakta. helt onödigt.

Nej, det är inte alls officiellt och tydligt att 2 inte gäller, om du inte är expert på EG-rätt. Att som svensk tro att det är dödsstraff på att inte uppfylla all text 101% är ganska naivt.

Skrivet av Elakekocken:

Kina är ungefär störst i världen och har en mångmiljard-industri med piratkopiering av såväl kläder, skor, film, spel, musik etc. Och du frågar vad en förfalskning skulle innebära? Ja i detta fallet med CE-märkningen så lyckas ju saker komma förbi systemet. Vad händer när de kommer förbi systemet? Företagen tjänar pengar. Det är väl motiveringen då.

Varför skulle någon i Kina tjäna pengar på att CE-märket ser lite annorlunda ut? I Kina betyder CE inte ett skit så det spelar ingen roll om det ser rätt eller fel ut. Och i EU måste det vara CE-märkt med rätt declaration of conformity, så det spelar igen ingen roll hur märket ser ut. Uppfyller man inte kraven bryter man mot lagen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Nej, det är inte alls officiellt och tydligt att 2 inte gäller, om du inte är expert på EG-rätt. Att som svensk tro att det är dödsstraff på att inte uppfylla all text 101% är ganska naivt.

Nej, jag är inte expert i EG-rätt. jag är däremot läskunnig i engelska, trots att jag är svensk.

Jag tror inte att det är döddstraff på att avvika det minsta från texten. jag tror inte att det är dödsstraff på att avvika 100% från den heller.
Jag är däremot väldigt säker på att man inte uppfyller en CE-märkning om man inte följer texten till 100%, och att tro något annat, det är naivt.

● The CE marking must take the form below. If the CE marking
is reduced or enlarged the proportions must be respected.

Förklara hur man är så naiv att man inte inser att detta skall följas till 100%. Det måste följas, punkt. Hade det inte varit ett krav hade dom haft flertalet mindre strikta ordval att använda sig av.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, jag är inte expert i EG-rätt. jag är däremot läskunnig i engelska, trots att jag är svensk.

Jag tror inte att det är döddstraff på att avvika det minsta från texten. jag tror inte att det är dödsstraff på att avvika 100% från den heller.
Jag är däremot väldigt säker på att man inte uppfyller en CE-märkning om man inte följer texten till 100%, och att tro något annat, det är naivt.

● The CE marking must take the form below. If the CE marking
is reduced or enlarged the proportions must be respected.

Förklara hur man är så naiv att man inte inser att detta skall följas till 100%. Det måste följas, punkt. Hade det inte varit ett krav hade dom haft flertalet mindre strikta ordval att använda sig av.

Fel, i den verkliga världen fungerar det inte riktigt så. Att tro att du kan läsa lagtext som vilken annan text som helst ÄR naivt. Sen är det öppet för tolkning både vad som menas med "take the form" och "proportions". Det är inte ett krav att man använder mallen på sidan.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Fel, i den verkliga världen fungerar det inte riktigt så. Att tro att du kan läsa lagtext som vilken annan text som helst ÄR naivt. Sen är det öppet för tolkning både vad som menas med "take the form" och "proportions". Det är inte ett krav att man använder mallen på sidan.

Jag förstår inte hur du resonerar, alls. Jag vet inte avd du menar med "Den riktiga världen", men jag börjar mer och mer anta att "man kan smita lite när ingen ser".

Om du ska köpa en korv för 15 kr och en dricka för 10 kr, och din plånbok innehåller 20 kr, kan du då i "din riktiga värld" tolka totalsumman så att den blir 20 kr, då det skulle passa dig bättre?

Hur tusan kan du tycka att "proportions" är öppet för tolkning? Det kan inte bli tydligare. Snälla, säg att du bara är ett styggt litet troll, för din egen skull.

Om det inte skulle vara ett krav, exakt vad menar dom då med "The CE marking must take the form below"?
Om du får det till "Märkningen får gärna se ut lite grann som bilden nedan, om du har lust", så har du en del språkförståelse i engelska att öva på.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag förstår inte hur du resonerar, alls. Jag vet inte avd du menar med "Den riktiga världen", men jag börjar mer och mer anta att "man kan smita lite när ingen ser".

Om du ska köpa en korv för 15 kr och en dricka för 10 kr, och din plånbok innehåller 20 kr, kan du då i "din riktiga värld" tolka totalsumman så att den blir 20 kr, då det skulle passa dig bättre?

Hur tusan kan du tycka att "proportions" är öppet för tolkning? Det kan inte bli tydligare. Snälla, säg att du bara är ett styggt litet troll, för din egen skull.

Om det inte skulle vara ett krav, exakt vad menar dom då med "The CE marking must take the form below"?
Om du får det till "Märkningen får gärna se ut lite grann som bilden nedan, om du har lust", så har du en del språkförståelse i engelska att öva på.

Men för... Enligt dig skulle jag "inte komma med spekulationer och teorier när du lätt kan använda dig av faktiskt fakta. helt onödigt.".

Det är fakta att tusentals personer som arbetar professionellt med CE-märkning har godkänt CE-märkningen som folk på Sweclockers (bara genom att google lite om vandringssägen "China Export") tror är falsk. Att tro att alla som är experter på CE-märkning på Samsung eller Lenovo inte vet bättre eller är med i en konspiration, det om något är att komma med spekulationer och teorier.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Men för... Enligt dig skulle jag "inte komma med spekulationer och teorier när du lätt kan använda dig av faktiskt fakta. helt onödigt.".

Det är fakta att tusentals personer som arbetar professionellt med CE-märkning har godkänt CE-märkningen som folk på Sweclockers (bara genom att google lite om vandringssägen "China Export") tror är falsk. Att tro att alla som är experter på CE-märkning på Samsung eller Lenovo inte vet bättre eller är med i en konspiration, det om något är att komma med spekulationer och teorier.

Det finns ingen som säger att det sitter en felaktig märkning på tusentals produkter. Det finns ingen fakta som säger varför det gör det.
Jag har inte kommit med en enda spekulation som säger emot någon fakta.

Vad vi "naiva svenskar" på SweC vet, dvs fakta:

  • Hur märket ska se ut

  • Att ett annat märke finns på tusentals produkter

  • Att "det andra" märket inte officiellt står för "China Export"

  • Att många stora seriösa tillverkare använder "det andra" märket

Det vi inte vet:

  • Varför dom stora tillverkarna har "det andra" märket på vissa produkter

Själv skulle jag aldrig låta "det andra märket" hindra mig från att köpa en produkt. Jag är dock djävligt nyfiken på varför märkningen har så specifikt strikta krav, med så slapp efterlevnad.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Mkt intressant.

Det finns ju en korrekt märkning av en anledning.

Jag personligen ska kolla alla mina produkter och se hur dessa märkningar ser ut.

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Det finns ingen som säger att det sitter en felaktig märkning på tusentals produkter. Det finns ingen fakta som säger varför det gör det.
Jag har inte kommit med en enda spekulation som säger emot någon fakta.

Vad vi "naiva svenskar" på SweC vet, dvs fakta:

  • Hur märket ska se ut

  • Att ett annat märke finns på tusentals produkter

  • Att "det andra" märket inte officiellt står för "China Export"

  • Att många stora seriösa tillverkare använder "det andra" märket

Det vi inte vet:

  • Varför dom stora tillverkarna har "det andra" märket på vissa produkter

Själv skulle jag aldrig låta "det andra märket" hindra mig från att köpa en produkt. Jag är dock djävligt nyfiken på varför märkningen har så specifikt strikta krav, med så slapp efterlevnad.

Vi vet ju faktiskt att det andra märket inte får användas. Så står det på konsumentverkets hemsida och juristen jag pratade med sa även detsamma. Förstår faktiskt inte hur folk kan påstå att vi bara har en massa spekulationer när vi faktiskt har fakta.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Vi vet ju faktiskt att det andra märket inte får användas. Så står det på konsumentverkets hemsida och juristen jag pratade med sa även detsamma. Förstår faktiskt inte hur folk kan påstå att vi bara har en massa spekulationer när vi faktiskt har fakta.

Vad händer om man då har en produkt med den icke godkända märkningen? Rent generellt så borde man ju då kunna kräva en ny produkt då den inte har en äkta CE-märkning? eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Vad händer om man då har en produkt med den icke godkända märkningen? Rent generellt så borde man ju då kunna kräva en ny produkt då den inte har en äkta CE-märkning? eller är jag helt ute och cyklar?

Precis, du har rätt att lämna tillbaka produkten då den från början inte skulle fått säljas. Skulle själv beprövat detta men har köpt mitt ljudsystem på onoff och logitech skyller såklart på dom. Så hittar man en produkt i hemmet med den märkningen och har kvar kvittot så ska det bara va att lämna tillbaka.
(Man får självklart räkna med att man kanske måste förklara situationen då det kanske inte är den främsta anledningen att folk lämnar tillbaka varor.)

Eller som du säger, kräva en ny produkt med korrekt märkning. Men mest sannolikt är väl att det inte finns en sådan produkt med rätt märkning och där av så har du ju rätten att få pengarna tillbaka.

Och som i mitt fall, det är antagligen omöjligt att vända sig direkt till tillverkaren då de förmodligen kommer skylla på piratkopior.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Precis, du har rätt att lämna tillbaka produkten då den från början inte skulle fått säljas. Skulle själv beprövat detta men har köpt mitt ljudsystem på onoff och logitech skyller såklart på dom. Så hittar man en produkt i hemmet med den märkningen och har kvar kvittot så ska det bara va att lämna tillbaka.
(Man får självklart räkna med att man kanske måste förklara situationen då det kanske inte är den främsta anledningen att folk lämnar tillbaka varor.)

Eller som du säger, kräva en ny produkt med korrekt märkning. Men mest sannolikt är väl att det inte finns en sådan produkt med rätt märkning och där av så har du ju rätten att få pengarna tillbaka.

Och som i mitt fall, det är antagligen omöjligt att vända sig direkt till tillverkaren då de förmodligen kommer skylla på piratkopior.

Okej.

Det mest komiska för mig var mitt Xbox 360. själva konsolen har inte rätt kärkning men själva strömdosan har rätt märkning. Detta för mig är kanske inget jag bryr mig speciellt mkt om mer än själva principen av att rätt ska vara rätt.

Alla klagar ju så fort någon stavar fel och det blir ett jävla liv, men att företag skickar ut produkter med fel CE-märkning verkar vara helt lungt...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Fel, i den verkliga världen fungerar det inte riktigt så. Att tro att du kan läsa lagtext som vilken annan text som helst ÄR naivt. Sen är det öppet för tolkning både vad som menas med "take the form" och "proportions". Det är inte ett krav att man använder mallen på sidan.

Kan inte du tolka "must take the form" och "respect the proportions" på några olika sätt så vi andra insnöade får ett hum om hur man kan vända och vrida på texten i den verkliga världen.

Den egentliga frågan i tråden är väl varför man väljer att använda en annan symbol är den korrekta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

De kanske vill gardera sig, de använder inte symbolen och kan därför inte stämmas, men de kan hävda att de gjort testerna och det är ju allt som tydligen krävs då det inte finns en officiell databas över certifierade produkter. Det är ju helt upp till tillverkaren att göra testerna vad jag förstår.

Så frågan varför de inte använder rätt symbol är väl för att gardera sig. Jag tvivlar starkt på att felaktig symbol skulle vara tillräcklig för reklamation såvida du inte kan bevisa att produkten inte följer regelverket, till exempel genom egna tester eller att elsäkerhetsverket skulel gjort tester som de ju ibland gör.

Permalänk
Hedersmedlem

Kingston DataTraveller HyperX 3.0 (puh!): Korrekt symbol på förpackningen, fel på själva minnet (både hoptryckt och med för långt mittstreck på E:et).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kingston DataTraveller HyperX 3.0 (puh!): Korrekt symbol på förpackningen, fel på själva minnet (både hoptryckt och med för långt mittstreck på E:et).

Nått som va rätt iaf. Det är faktiskt skrämmande vad mkt fel märkningar man hittar när man väll kollar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BM-Mods:

Nått som va rätt iaf. Det är faktiskt skrämmande vad mkt fel märkningar man hittar när man väll kollar.

Ja, det är märkligt. HyperX förekommer annars rätt flitigt i piratsammanhang, men detta är ett äkta minne, köpt från stor ÅF i Sverige.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Att sådant här godkänns av Kinesiska myndigheter alltså. Sicket skitland.
Men vore kul att se om det är kopia eller om Logitech helt enkelt inte är CE-märkta.

Godkänns? Hela poängen med Kina-Ce är att vilseleda. De är mycket väl medvetna om att EU-CE inte är ett registrerat varumärke.
EU tittar på frågan, dock har det hunnit gå några år nu...

Skrivet av zonar:

Har du någonsin hör att en produkt återkallas för att elsäkerhetsverket kräver det? Kommer någon ihåg nätaggregaten av typen ACE? Dessa brann så gärna upp när man satte lite last på dem. Dessa hade typiskt en felaktig CE märkning och det ÄR ett problem!

Det är för att säkerställla att produkter av denna typen inte kommer igenom som CE märkningen existerar. China Export är ju ett uppenbart exemplel på att man vill ge sken av CE märkning. Säkert är det något företag som inte är kapabla till att CE märka rätt men då är jag tveksam till att de klarar av att genomföra självcertifieringen också.

/z

EDIT:

Länk till elsäkerhetsverket med produkter som fått försäljningsförbud för att de är farliga

EDIT 2:

En bit ner i listan hittas CODEGEN med korrekt CE märkning men så allvarliga brister att det förbjuds.

Jag har en dator med ett Codegen-nätagg. Från Styggapojken faktiskt (optimistic solutions). Använder inte datorn längre.

Skrivet av Lingen123:

Har hittat hit tills hemma som är "felmärkt": En nordeabankdosa, ett par hörlurar från deltaco.
Saker som varit rätta, logitech mus, HP dator, massa appleprodukter, LG Tv, massor grendosor, en utetermometer av okänt märke.
Ska bli intressant att se vart detta leder, men med tanke på hur mycket som är fel så verkar det ju som att kontrollen av märkena inte varit så bra...

Ska vi tipsa aftonbladet så vi kan få lite roliga rubriker "FÖREMÅLEN I DITT HEM DU MÅSTE PASSA DIG FÖR"

Stämer. De flesta produkterna märks på företagens egna initiativ utan förhandskontroll eller godkännande. Och stickprovskontrollerna är nog väldigt sällsynta.

Min lista då. OK:
Creative gigaworks T20 ink nätadapter
SonyEricsson-laddare EP800, gjutet i plasten
Delock compact flash firewire-läsare
Icy box IB-288 StU3b-Wh

Tveksam:
Föreningssparbanken (Swedbank) dosa ACO200

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Istället för att spekulera så skickade jag en fråga till Elsäkerhetsverket.
Det visar sig att de ändå använder sig av sunt förnuft, vilket är skönt att höra!

Mitt mail:

Citat:

Innebär detta att en produkt som måste ha en CE-märkning, och som har ett CE-märke av fel proportioner,
kan räknas som icke CE-märkt, och får därför inte säljas i Sverige?

Och svaret från Elsäkerhetsverket:

Citat:

Ja så är det om man hårddrar det. Ett CE-märke ska vara utformat enligt direktiven annars är det inte ett riktigt CE-märke och produkten får inte säljas i EU. Det är regeln för paragrafryttaren.
För den pragmatiska marknadskontrollerande myndigheten finns det flera andra aspekter: EG-försäkran, säkerhet etc.

Hälsningar
Margareta Willbergh

/Jacob

Permalänk
Skäggig legend

Jag vill meddela att XBOX även har felmärkning:

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Vem fan bryr sig?
För övrigt förstår jag inte hur två st tecken skall visa vissa krav, det är ju inte så att det inte går att förfalska eller så va? Hahaha...

Visa signatur