Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort?

Hej

Har nyligen köpt ett 7970 Matrix Platinum.
Och när jag startade spelet (wow i detta fall) så får jag detta fenomenet.

Det är inte bara en svart utan blinkar och har sig..

Jag har installerat om spelet, drivrutiner t.ex.

Tack för svar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk

Testa att höja spänningen på kortet med lämplig programvara såsom ASUS GPU Tweak, alternativt sänk klockfrekvensen i Catalyst Control Center.

Om du blir av med problemen så kan du vara krånglig och reklamera eller vara nöjd och spela.
Om problemen kvarstår så reklamerar du.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Tackar! Det ska jag prova.
Men vad beror detta på?

Tänkte att det kan vara lite kul att ha lite bakgrund om varför det blir såhär.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Testa att höja spänningen på kortet med lämplig programvara såsom ASUS GPU Tweak, alternativt sänk klockfrekvensen i Catalyst Control Center.

Om du blir av med problemen så kan du vara krånglig och reklamera eller vara nöjd och spela.
Om problemen kvarstår så reklamerar du.

Självklart ska man vara jobbig kund och gnälla när man får ett grafikkort som inte lever upp till specs. Särskilt med ett så här dyrt grafikkort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Det där brukade hända på mig när jag satte min clock till 1300 eller liknande. Försök underclocka kortet och kolla sen om det är kvar. Annars så får du köra på garanti och skaffa dig ett 7970 vapor-x ; D

Permalänk
Medlem

Händer det i fler spel än WoW?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Händer det i fler spel än WoW?

Nja, inte samma problem. Men i andra spel så blir det en runt på ca 3x3 cm som pixlarna blandar ihop sig på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAero:

Tackar! Det ska jag prova.
Men vad beror detta på?

Tänkte att det kan vara lite kul att ha lite bakgrund om varför det blir såhär.

vissa kretsar blir sämre efter ett tag (kan bli efter att fabriken och teststationerna kollat grafikkorten så de är stabila då) sedan efter en massa skeppande och fraktande kan detta ändras då de får känna på lite fraktskador och förhållanden som inte är de bästa direkt
(själva gpun eller minnena så de inte klarar av överklockningen (högre mhz på kretsarna utan speciell spänningshöjning brukar vara orsaken...) Som tillverkaren satt på kortet.)
Så du kunde lika gärna köpt ett vanligt kort med samma kylare och överklockat efter behov senare egentligen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb