Battlefield 4 – allmänt om spelet

Permalänk
Medlem

En liten fråga bara, om någon nu har koll

Ammo packs, resupplias de automatisk eller är det en begränsad tillgång innan ammo box?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Kan nog vara både och, men den höga upplösningen kräver vram. Och ditt 680 har väl bara 2GB?
Ett till kort kan säkert hjälpa en del, men fortfarande är du begränsad av 2GB vram.

Jag har likadan CPU som dig, i5 2500k @4.7. Och jag har inga större bekymmer att köra allt på High med mitt klockade 7950.
Får hemska dippar ibland, även när det inte händer något märkvärdigt i spelet, så taskigt optimerat är det helt klart.

Men inte så illa att det är helt ospelbart, toppar 80-90 fps med dippar som sagt neråt låga 15-20.
Skulle tro att average landar på åtminstone 60+ iaf, inte benchat med fraps. Men tycker min FPS visar 75-80 mest hela tiden.

Tror inte våra i5or med den här överklocken underpresterar, åtminstone inte i final release.

1700MB äter mitt BF4 @ High och 1920x1080.
Ultra så äter det 2330MB.

Ni kan även testa perfoverlay.drawgraph 1, då får man upp en stapel nere till vänster, vad visar den egentligen?

Inga större bekymmer förutom att du får hemsk dippar ibland? Jadu, det är väl ungefär där bekymmren kommer in också

Kolla på din CPU usage om den också ligger runt 80-99%, verkar vara ungefär samtidigt som den går i taket som dipparna kommer, tittar man på Swecs test har de ju inga dippar under 67 FPS överhuvudtaget med GPUer motsvarande mina, och det i Ultra dessutom, fast med en mycket starkare CPU än våra.

Märkte också att jag inte ens kan ha musik på i bakgrunden utan att den börjar hacka när CPU usage går i taket. Tror DICE förtjänar en applåd för att lyckats toppa BF3 när det gäller hemska beta-releases

Men nej, ospelbart är det väl inte, bara inte alls speciellt njutbart tyvärr :/

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Inga större bekymmer förutom att du får hemsk dippar ibland? Jadu, det är väl ungefär där bekymmren kommer in också

Kolla på din CPU usage om den också ligger runt 80-99%, verkar vara ungefär samtidigt som den går i taket som dipparna kommer, tittar man på Swecs test har de ju inga dippar under 67 FPS överhuvudtaget med GPUer motsvarande mina, och det i Ultra dessutom, fast med en mycket starkare CPU än våra.

Märkte också att jag inte ens kan ha musik på i bakgrunden utan att den börjar hacka när CPU usage går i taket. Tror DICE förtjänar en applåd för att lyckats toppa BF3 när det gäller hemska beta-releases

Men nej, ospelbart är det väl inte, bara inte alls speciellt njutbart tyvärr :/

Fast dipparna, som då kommer även när det inte händer något märkvärdigt i spelet, bör försvinna med final release och bättre drivrutiner.
Kör en perfoverlay.drawgraph 1, så ser du sjuka spikar, ibland. Och dessa kommer även fast det är rätt "lugnt" i spelet...

Körde en 64-player Conquest precis, allt på ultra, 4xMSAA, HBAO och 1920x1080.
Fraps under 5 minuter, mätte två gånger. Ungefär samma resultat.

Min: 39
Max: 96
Avg: 62

Det är inte så illa pinkat för att vara en beta och ej optimerat ännu.
Kommer bli bättre.

Permalänk
Medlem

Vad har de gjort med spelet? Hoppas det bara är i betan jag ser dessa saker.

Granaterna, varför i helvete har de gjort en animation som tydligt visar vart fan granaten är.
Det är inte realistiskt för fem öre.. Jag kastar ju en granat för att överaska fienden.

Som det är nu är det precis som om granaten skriker "SPRING HÄRIFRÅN DU KOMMER DÖ ANNARS!" till fienden då den syns så mycket.

Killcam, vafan är det här ett nytt CoD?

Allt ser helt animerat ut också. FAAN jag vill ju inte ha ett nytt CoD, köper/kör ju BF för att det har varit mer realistiskt och för att det varit svårare än CoD.

Är man 12 och fattar inte bättre, ja då köper man CoD. Vill man ha lite svårighet och lite mer realism spelar man BF.
Killcam kommer nog att kunna tas bort på servrar, men granatprylen går nog inte ta bort.

Hoppas på bättring omgående!

I övrigt var det ett snyggt spel och har ungefär samma egenskaper som BF...

Var bara tvungen att skriva av mig

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna stänga av alla bildskärmar i spelet för att kanske öka prestandan?

Skrivet av SunQ:

Granaterna, varför i helvete har de gjort en animation som tydligt visar vart fan granaten är.
Det är inte realistiskt för fem öre.. Jag kastar ju en granat för att överaska fienden.

Som det är nu är det precis som om granaten skriker "SPRING HÄRIFRÅN DU KOMMER DÖ ANNARS!" till fienden då den syns så mycket.

Allt ser helt animerat ut också. FAAN jag vill ju inte ha ett nytt CoD, köper/kör ju BF för att det har varit mer realistiskt och för att det varit svårare än CoD.

Är man 12 och fattar inte bättre, ja då köper man CoD. Vill man ha lite svårighet och lite mer realism spelar man BF.
Killcam kommer nog att kunna tas bort på servrar, men granatprylen går nog inte ta bort.

förhoppningsvis är mycket fixat (borttaget) i HC-versionen

Permalänk
Medlem

Lirade en bra stund igår, och är nöjd. Mindre förändringar som ändå påverkar spelet i stort. Recon är helt plötsligt sjukt användbar dock saknar jag i keybindings att ha ett command för toggle crouch/hold prone som det fanns i bf3. Om någon hittat det får ni gärna berätta hur :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Kommer man kunna stänga av alla bildskärmar i spelet för att kanske öka prestandan?

förhoppningsvis är mycket fixat (borttaget) i HC-versionen

Precis vad jag hoppades på också! Man får se hur HC blir.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SunQ:

Hardcore....

realism och BF hamnar inte i samma fack.
förbättrad nätkod gör stor skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SloWis:

Lirade en bra stund igår, och är nöjd. Mindre förändringar som ändå påverkar spelet i stort. Recon är helt plötsligt sjukt användbar dock saknar jag i keybindings att ha ett command för toggle crouch/hold prone som det fanns i bf3. Om någon hittat det får ni gärna berätta hur :/

Under options och sen i fliken gameplay så kan du ändra "togle-Hold button"

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Är man ute efter realism så spelar man Arma 3 inte BF..

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Fast dipparna, som då kommer även när det inte händer något märkvärdigt i spelet, bör försvinna med final release och bättre drivrutiner.
Kör en perfoverlay.drawgraph 1, så ser du sjuka spikar, ibland. Och dessa kommer även fast det är rätt "lugnt" i spelet...

Körde en 64-player Conquest precis, allt på ultra, 4xMSAA, HBAO och 1920x1080.
Fraps under 5 minuter, mätte två gånger. Ungefär samma resultat.

Min: 39
Max: 96
Avg: 62

Det är inte så illa pinkat för att vara en beta och ej optimerat ännu.
Kommer bli bättre.

Jo, självklart är det för att det är kasst optimerat, men det ändrar inte det faktum att CPUn går i 100% då och då, oavsett vad som händer i spelet, vilket också leder till att det inte är speciellt kul att spela, och att det är en mycket sämre beta-release än BF3 hade

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, självklart är det för att det är kasst optimerat, men det ändrar inte det faktum att CPUn går i 100% då och då, oavsett vad som händer i spelet, vilket också leder till att det inte är speciellt kul att spela, och att det är en mycket sämre beta-release än BF3 hade

tycker den är bättre än vad BF3 hade.
Råkar inte ut för artefakter som BF3-betan var full av

Permalänk
Medlem

Igår när jag spelade hade jag ingen rubberbanding alls, men idag så rubberbanda jag sönder i fordon och delvis på fot. Mixtrade lite med network smoothing men ingen success.

Någon som har några tips på vad jag kan göra? Är inne på runt 25ms i ping servrar när ingen bra svensk är uppe

Permalänk
Skrivet av SloWis:

Är också lite besviken på recon, gillar inte alls hur vapnen funkar, det där vita strecket som kommer när man skjuter är bara i vägen och gör det mycket svårare att bedöma hur mycket drop det är på kulan, och hur lång travel time det är, då röken går i princip spikrakt och ploppar fram långt innan kulan hunnit passera. Visst, det kanske inte var så jätterealistiskt att alla snipers hade tracerkulor i BF3, men det var mycket bättre än detta :/

Gillar dock mobila range findern/SOFLAM och C4, även om de bara räcker för en tank, och inte alls glider som de sades göra i alphan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, skulle behöva lite hjälp.
Jag har bf3 premium på xbox och vanliga bf3 på pc, nyss fick jag ett mail där det stog att jag kunde gå med i exclusive betan på pc och att spelet skulle finnas för nedladdning i mitt orgin biblotek men spelet finns inte där. Blir det att vänta tills på fredag för att testa det eller måste jag göra något för att spelet ska visa sig?

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som känner sig lite besviken på BF4 betan so far?
Gameplay menar jag då.

Jag har svårt o sätta fingret på vad det är men har inte alls lika roligt som när jag gör BF4 som BF3.
IMO så är det inte samma feel i vapnena som i BF3, känns mer som BC2. Känn som att dom har mergat BF3 och BC2.
Tkr inte de e lika gött helt enkelt.
Givetvis har jag reservation för att de bara e beta.

Permalänk
Medlem

Suttit och testat lite nu, verkar som att grafikinställningarna inte alltid ändras, ändrade allt till LOW och 1024 i res för att testa, ligger fortfarande på typ 40-50fps i snitt :S jävligt skumt...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av E6420:

Gameplay menar jag då.

Jag har svårt o sätta fingret på vad det är men har inte alls lika roligt som när jag gör BF4 som BF3.
IMO så är det inte samma feel i vapnena som i BF3, känns mer som BC2. Känn som att dom har mergat BF3 och BC2.

Är också rätt besviken, tycker känslan i köra tank, springa omkring som infantery är bättre i BF3 och så har de pajjat tanken med hur skotten går från den. BF3 känns allmänt bätte fortfarande. Kanske är att man är ovan bara jag vet inte. Skjutande från infanteri känns dock likt som det är i BF3. Kommer nog inte spela så mycket mer innan riktig release, hoppas de har fixat tanks m.m tills dess.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av E6420:

Gameplay menar jag då.

Känns det mer som i BC2 så kommer jag bli nöjd iaf

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Intressant, jag kör fan win 8.1 och ser inge bra fps haha

http://www.gamepur.com/news/12283-battlefield-4-beta-pc-windo...

"You can see that Windows 8 has increased both my fps and the stuttering is completely gone when I play. To test I just ran a 60 sec benchmark using fraps on a round of domination. Not the most scientifically accurate but it gets a clear message across. These tests where all run with all settings on "low" or "off", 1080p, and FOV at 80"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det med spelet? ingen skillnad i FPS på Ultra (stängde av FSAA dock) och High för mig.
Provade även stänga av Ambient occlusion när jag körde på High, tycker inte jag märkte nån skillnad heller, mer än att det blev skitfult.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Intressant, jag kör fan win 8.1 och ser inge bra fps haha

http://www.gamepur.com/news/12283-battlefield-4-beta-pc-windo...

"You can see that Windows 8 has increased both my fps and the stuttering is completely gone when I play. To test I just ran a 60 sec benchmark using fraps on a round of domination. Not the most scientifically accurate but it gets a clear message across. These tests where all run with all settings on "low" or "off", 1080p, and FOV at 80"

http://i.imgur.com/5YG16tL.png

Ytterligare en anledning till att inte köpa BF4

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ytterligare en anledning till att inte köpa BF4

Jo, för att det är BETA och inte en färdig produkt är ju inget att bry sig om?

Visa signatur

Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av milky81:

Jo, för att det är BETA och inte en färdig produkt är ju inget att bry sig om?

Men FOLK vill ATT DET SKA FUNKA NU !!

Är alltid så här vid beta tester folk tror det är "spelet".

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men FOLK fill ATT DET SKA FUNKA NU !!

Hehe japp

Visa signatur

Permalänk

är betan stängd?
kommer je åt den bara nån video på bf4 premium och BF3 så klart men inte BF4 betan?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

är betan stängd?
kommer je åt den bara nån video på bf4 premium och BF3 så klart men inte BF4 betan?

De går ut med betan idag för samtliga så det är lite nedtid just nu.

Permalänk

oki

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Men FOLK vill ATT DET SKA FUNKA NU !!

Det är en beta av en anlednig .

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av E6420:

Gameplay menar jag då.

100ggr bättre än Bf3.
TTK fortfarande för snabb men funktionell.
bästa kartan i BF serien IMO på 13 år I klass med Aberdeen.

Gameplay är bättre och utvecklat från BF3 och BC2 och med bättre destruktion gör det BF4 till ett kul fps spel.
BF3 var bara frustration i hur de designat spelet.
så långt rockar betan.

En go runda igår.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)