Grafikprestanda i Battlefield 4 Beta

Permalänk
Medlem

Imponerad ändå av hur smärtfritt det ändå går, finns gott om utrymme för förbättring, men de e ju bara en beta med sjukt mycket debugkod som tynger ner spelet

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

Han LÄR veta vad ett demo är. Jag tänkte svara precis samma sak som Henkka. Detta är verkligen ingen beta då beta innebär ett mycket mer ofärdigt spel än vad BF4 är just nu och släpps som sagt flera månader innan lansering. Tror du på riktigt att dom skulle hinna fixa sådana buggar och brister som det normalt finns i riktiga betaversioner, på en månad?

Om det är i betastadie på riktigt, betyder det att det förmodligen kommer vara åt helvete buggigt vid lansering, vilket dom kommer få betala med en otrolig mängd negativ kritik samt otroligt många missnöjda kunder. Men så tror jag knappast att fallet är, utan det handlar om att spelet har säkert vissa brister, och den billigaste och snabbaste lösningen är billig marknadsföring. Dom ljuger dig rakt i ansiktet med andra ord, för att du ska tro att allt kommer att bli mycket bättre vid lansering. Förhoppningsvis fixar dom alla problem snart med en patch.

Dom borde kalla detta för något annat än beta, förstår egentligen inte varför dom gör det, dom skulle säkert sälja precis lika bra ändå.

Ta inte illa upp nu, men snälla, kom inte och säg nu som folk ofta gör i detta forum, att du var ironisk med din kommentar med smileys och grejer och att du självklart visste om allt detta.

Dice drar ut det som en BETA för att sedan låta minions att tro sig att de betatestar ett spel åt dom. Specielt med betatest som man får bara ur en viss grupp människor. Inget annat än hype.

Varit precis så med alla BF spel jag kan minnas där Dice/EA gör detta. Ett perfekt exempel var under BFBC2 där jag var med deras "Closed Beta" nån månad innan release. Alla buggar man sökte eller rapporterade blev markerade (Wontfix) pga så nära lansering. (1 månad +). Perfekt exempel var när man hade vappen med atachment och bytte firemode till en granatlauncher. Då försvann lasersiktet man hade på vapnet.

Battlefield om något är alltid ett för tidigt lanserat spel oavsätt version. Får hoppas BF4 inte kommer vara lika ofärdig som BF3. Tog bara fåtal månader efter release att få spelet se ut färdigt. Kommer dock inte köpa detta på lanseringsdag.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

Commander: Fast en beta kan även handla om att testa allt på baksidan, d v s serverkod etc. D v s det enda sättet de kan verkligen testa igenom så att netkoden är bra och att multiplayer funkar är just att låta massor spela och sen samla statisitk i bakgrunden och logga allt.

Slängde upp det på min bäarbara Asus ROG 750JW (GTX675) och var positivt överraskad. Kollade inte vilka inställningar som satts men spelet såg bra ut och flöt på mkt bra. Spelade nån timme innan det krashade med ett DX-fel. Ångrar inte att jag förbokat.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mocka:

Ni som pratar om lagg, självklart menar ni nätverkslagg eller hur?

Jag testade att köra i 1200p på Ultra igår och även om jag fick ett bra flyt (60fps största delen av tiden) så märker jag att korten vill ha mer minne för jag får stutter lite då och då. VRAM usage ligger på 1978MB konstant.

Ja korta stutter då och då är väl gansk typiska symtom på för lite videominne, brukar märkas bra om manställer sig och snurrar runt, det tvingar motorn att använda mycket texturer på kort tid.
Bör dock kunna åtgärdas med att sänka lite på AA, eller kanske köra den helt via postprocesssing.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

dåligt att testerna inte var på fx 8350 så vi får se skilnaderna mellan Intel och AMD CPU med dom olika grafikkorten.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Enligt källor på reddit så fungerar Nvidias driver 320.49 bäst. Någon som orkat testa?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av putte_br:

dåligt att testerna inte var på fx 8350 så vi får se skilnaderna mellan Intel och AMD CPU med dom olika grafikkorten.

Sett en del som säger att deras åttakärniga ligger på 75%, vilket antyder att 6 kärnor går för fullt.
Jag gillar AMD, men vi får nog vara glada över att de hann slänga in en kort test, så pass snabbt som de gjorde.
Vi får hoppas att de testar FX8350 senare.
Jag vill också gärna se om BF4 skalar med med mer minne än 8GB, 8GB verkar räcka men jag vill veta liite mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Nästan helt säker på att denna beta build använde debug iom att alla cpu:er körs på max. Kan säkert förklara en hel del stutter och taskiga fps.
Har varit med om liknande fenomen i andra betaversioner i andra spel.
R9-290x med mantel har ju visats upp redan. 5760x1080 med allt på och flyt.
Tippar på rätt rejält bättre prestanda för alla med den riktiga koden utan debug och bättre drivrutiner.
Ha is i magen och oroa er inte så mkt över betan och fps etc just nu.
Det blir nog bra vid release.

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Nu är du nog lite väl optimistisk va? Hur många spel av alla storspel som släpps på ett år kommer använda CryEngine/Frostbite? Titta bara på Rome II, där kan du knappt spela spelet med en Intel, än mindre med en AMD processor.

Rome II, pc exklusivt spel, fungerar inte bra på PC. bra jobbat där av utvecklarna..

Frostbite 3 iaf:
Star Wars: Battlefront
Dragon Age: Inquisition
Mirror's Edge 2

Spel som jag är mycket intresserad av

De flesta "storspelen" släpps ju på både konsol och PC, och eftersom de nya konsolerna är AMD CPU & GPU + nya mantle.. Well, 1+1 = 2

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Kan ju säga att jag så här långt inte är särskilt imponerad Tyvärr...

Sköt glas och det splittrades fint och försvann. Hade väntat mig splitter på marken eller partikelstuds först innan det försvinner iaf, men nej :-/
Sköt glas ovanför mig och det splittret försvann innan det ens hann landa på marken

Sköt en statys ben för att se om den välte. Det gjorde den inte. När jag sköt bort sista lilla biten av statyns ben, den som hela resten vilade på, så var det som om någon hade slängt en granat på resten. Istället för att välta, så splittrades hela statyn i en massa bitar... Väntat, men inte imponerande.

Jag vet inte om jag spelat för lite eller varit på fel ställen, men jag har inte lyckats spränga hål på någon vägg och jag har kastat granat på en tunna utan att den rört sig ut fläcken... Besviken!

PS. Levolution... Någon som är imponerad av de scriptade fysik-eventen som förändrar banor när man triggar ett event? Hade det inte varit scriptat, så hade jag varit mycket imponerande, men detta är väl ändå inget nytt? DS.

Nae, tror det blir Bad Company 3 för mig då, har fortfarande långt kvar innan jag tröttnar på BFBC2...
Tack för svar, uppskattas!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Enligt källor på reddit så fungerar Nvidias driver 320.49 bäst. Någon som orkat testa?

Om man kollar runt på Swec forum så ser man att flera har testat detta. Satt själv med beta drivers och det funkade uselt på alla inställningar med nedan hårvara. Bytte till 320.49 och nu kör jag med high inställningar och allt flyter som smör. Kör inte ultra då jag föredrar mer fps framför ögongodis.

Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 48gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk

Hittade ett test på cpu prestandan och verkar som att intel är rätt starka som 4670K som exempel trots att den får jobba på rätt bra i BF4 med sina 4 cores. Jag sitter just nu med 1055t och är sugen på byta upp mig och hoppas 4670K klarar kommande spel elr är det klokare med 8350 ? vill gärna testa intel igen

http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/chaostheory/2013/10/bf4_beta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Overclocker:

Hittade ett test på cpu prestandan och verkar som att intel är rätt starka som 4670K som exempel trots att den får jobba på rätt bra i BF4 med sina 4 cores. Jag sitter just nu med 1055t och är sugen på byta upp mig och hoppas 4670K klarar kommande spel elr är det klokare med 8350 ? vill gärna testa intel igen

http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/chaostheory/2013/10/bf4_beta...

Enligt dem testerna så får ju 8350 rejält med stryk även på 5GHz. Hade lätt kört på Intel.

Fattar fortfarande inte varför man inte får se 6-core tester från Intel.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan ge mig lite tips på min kommentar #150? tror det var #150

Visa signatur

Fractal Design North XL Svart TG / ASRock X870E Nova WIFI / ASUS GeForce RTX 5090 32GB ROG Astral OC / AMD Ryzen 9 9950X3D 4. 3GHz 144MB / Arctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB / Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY / ASUS ROG Strix 1200W Platinum / Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2TB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 4096GB / Windows 11 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Med datorn i min signatur, vad tror ni? Nytt grafikkort är ju givet, men frågan är om man ska ta o köra SLI eller om man klarar sig med ett kort?

Frågorna blir..

1. Klarar jag mig med mig CPU?
2. Vad ger ni för rekommendationer på grafiken, ett eller två? Vilka?
Ja kommer bara spela på 1 skärm i 1920*1080, inget annat

Du borde enkelt kunna fixa medium-high settings utan AA. Jag hade inte köpt ett till kort för SLI då VRAM är låg på 580't. Vänta på AMD's nya och plocka upp ett kort där.

Din CPU är grym, inget att oroa sig för där om du kör med ett kort.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

hmm någon som vet varför mitt 770 vägrar gå över 60% gpu usage när jag lirar? min 3570k @ 4ghz ska la klara detta fint på high?

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Nu är du nog lite väl optimistisk va? Hur många spel av alla storspel som släpps på ett år kommer använda CryEngine/Frostbite? Titta bara på Rome II, där kan du knappt spela spelet med en Intel, än mindre med en AMD processor.

Fast Rome II är ju i en klass för sig. 'Creative Assembly' har aldrig varit bra på att skriva kod åt multi-core processorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MyZk0:

Rome II, pc exklusivt spel, fungerar inte bra på PC. bra jobbat där av utvecklarna..

Frostbite 3 iaf:
Star Wars: Battlefront
Dragon Age: Inquisition
Mirror's Edge 2

Spel som jag är mycket intresserad av

De flesta "storspelen" släpps ju på både konsol och PC, och eftersom de nya konsolerna är AMD CPU & GPU + nya mantle.. Well, 1+1 = 2

Som sagt, du är optimistisk och tror att det kommer sluta lyckligt, jag är lite mer försiktig och vill inte hoppas för mycket. Jag inväntar riktiga siffror och resultat.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Tror tyvärr att 670'n likt 470'n är ett sådant där "mellankort" som helt enkelt inte borde ha funnits :/.
470'n drog för mycket ström, blev för varmt och kostade för mycket. Kanske att 670'n åker med på samma tåg på något sätt då den ofta inte är med i tester. Det är inte bara här på SC tyvärr.

Don't worry, be happy!

670 är ju ett populärt kort, det är ju dock väldigt likt 680 (ganska förutsägbart att det alltid hamnar aningen efter 680). Båda de korten är ju dessutom lika 770 och 760 (placerar sig i princip mellan dessa vad gäller specifikationerna) .
Känns inte som någon större förlust att inte varenda kort som sett dagens ljus är med i ett "förhandstest" på ett ännu inte släppt spel så länge de har med bra referenspunkter i testet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeXon:

mitt 780 kort funger helt underbart på ultra

Det gillar jag att höra !

Permalänk
Medlem

Känns ju inge roligt att man köpte ett 780 Såg inte ett dugg bra ut på fpsen!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z87-PRO | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
| MSI eForce GTX 780 3GB. | Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | 1TB WD Caviar Blue | Corsair TX 850W 80+ Bronze Modulär | Noctua NH-D14 | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Det krävs alltså två flaggskepp för att klara detta spel.

(bara jag som tröttnat på uttrycken "flaggskepp" och "rulla ut"?)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av ashashiva:

Om man kollar runt på Swec forum så ser man att flera har testat detta. Satt själv med beta drivers och det funkade uselt på alla inställningar med nedan hårvara. Bytte till 320.49 och nu kör jag med high inställningar och allt flyter som smör. Kör inte ultra då jag föredrar mer fps framför ögongodis.

Det kan lika gärna bero på att tidigare drivrutiner inte applicerar alla inställningar korrekt, att du får bättre bildfrekvens till sämre bildkvalitet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Speler rular på fin fint med mitt 6950 på high .
på auto så är några ultra delar med och det flyter ochså.

fast ser nästan ingen skilnad på high och ultra
var likadant i BF3 betan och sen när spelet släptes då kunde man se klara skilnader på de olika inställningarna.

men förutom det så är BF4 Betan mer än helt okej.
kan inte vänta tills det släpps och få lite mer banor att leka på

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Hjälpsam

Noterar att de hänvisar mycket till denna test på OverClockers UK.
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18545528&pa...
Snyggt jobbat Sweclockers.

Visa signatur

Permalänk

Någon annan som inte kan spela betan mera? När spelet laddar så kommer ljud i bakgrundem men sen blir skärmen svart och det forstätter att ladda i all evighet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fantomsmurfen:

Någon annan som inte kan spela betan mera? När spelet laddar så kommer ljud i bakgrundem men sen blir skärmen svart och det forstätter att ladda i all evighet.

Testa detta.
http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=25042759&post...

Visa signatur

Permalänk

Tack!

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Får helt ok FPS i High med rigg i sign. Ligger vid ~50-60 med drops till 45 vid vissa tillfällen. Detta är ju bara en väldigt tidig beta också, det kan ju bara bli bättre!

På era tester såg 7970 GHz ut att ligga väldigt bra till jämfört med 780. Väldigt mycket prestanda per krona just nu.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabante:

R9-290x med mantel har ju visats upp redan. 5760x1080 med allt på och flyt.

Jaså det har jag missat, vart finns det att se?