Börjar bli tveksam till next-gen konsolerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Hur lyckas du inte tänka nu?

Du jämför alltså xbox hårdvara för ca 4000kr mot en PC för runt 10.000-15.000kr
Gör så att du sätter ihop en dator för exakt den samma summa som ett Xbox One kostar i dag ( du behöver inte lägga på pengar för skärm eller låda)
Så håller du dig med den datorn en hel konsol generation och ser hur det känns.

Sant men de flesta konsol fanboys vill ju påstå att alla datorer måste uppgraderas. En hpdator för 4000 kommer man inte långt med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Frågan är.. Klarar en q6600 överklockad till 3.2ghz med 4gb 800mhz ddr2 minnen samt 8800gtx 768mb sli att uppnå 30 fps i bf3 vid upplösningen 1280 x 720 med alla inställningar på low?

Det är väl en sådan rigg som man kan jämföra med i7 4770k @ 4ghz ihop med 2x GTX 780 i SLI och 8gb ram idag med en 1920 x 1080 skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Master of Overkill

Har min lilla dator med 1x 780 3570k i 4.6Ghz och installerat emulator för PS3 och Xbox på TV och köper alla spel spel online.

60 FPS och 1080 console emulator ftw

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

What? så du menar att xbox one och ps4 kommer säljas till mer än 4.5miljoner människor i sverige?

imho spelar man varken på pc eller konsoller när man umgås med vänner, möjligtvis bortsett från lan. Det kan iofs bero på åldern, men finns fortfarande många titlar som fungerar hur bra som helst med splitscreen och kontroll på pc.

Det var inte vad han skrev?
Han skrev att majoriteten sitter på någon konsol och det är nog inte helt oriktigt.
Särskilt inte om man räknar in att ett hushåll kanske har tre eller fyra konsoler.

Tittar jag bara i mitt egna "släktträd" så hittar jag;
Morsan PS3
Brorsan PS3
Flickväns bror PS2/Nintendo

Jag själv sitter just nu med PS3 och Wii U. Hade tidigare också ett X360.

Tillbaka lite till diskussionen så tror jag det kommer bli bättre för PC-spelen med nya generationen.
Portningar kommer inte bli lika svåra och dåliga.

Mantle API kan innebära bra saker.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Frågan är.. Klarar en q6600 överklockad till 3.2ghz med 4gb 800mhz ddr2 minnen samt 8800gtx 768mb sli att uppnå 30 fps i bf3 vid upplösningen 1280 x 720 med alla inställningar på low?

Det är väl en sådan rigg som man kan jämföra med i7 4770k @ 4ghz ihop med 2x GTX 780 i SLI och 8gb ram idag med en 1920 x 1080 skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Gällande grafiken tror jag inte att 8800GTX SLI skulle ha några som helst problem att klara low 720p i 30 FPS, säkert en bit över det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hey, det var du som började dilla om att vara objektiv, inte jag

"Helt fel tänk"? Så det som är viktigt för TS, dvs. upplösning och flyt, är helt fel tänk, eftersom det inte är det som är viktigt för dig? Hur du än vrider på det blir det du förmedlar ändå bara att om man gillar spel så tycker man som dig, och känner att man kan lägga pengar på båda plattformar, osv.

Om TS vet att högre upplösningar och bättre flyt ger honom en bättre spelupplevelse är det ju det TS ska satsa på om "han gillar spel", då är det de som är "rätt tänk".

Även om du börjar gulligt med att allas egna preferenser är det viktiga så går det inte lika bra hem när du börjar snacka om vilka preferenser som är de riktiga "tänken"

Skrivet av Lasergurka:

Fast du försvarar ju konsolerna även om du inte är emot PC, att du är PC entusiast är ju irrelevant i sammanhanget.

Den ena säger att de inte brukar spela tv-spel när de umgås eller har fest, och du kontrar det med att han då inte kan känna många för att majoriteten äger en konsol? Bara för att man äger en konsol behöver den inte vara en del av varje aspekt av ens liv, och måste därmed inte vara en del av fester för alla, även om den uppenbarligen är det i din vänskapskrets. Du är knappast objektiv om du anser att ert sätt är det enda rätta.

Budgeten har för väldigt väldigt många en stor del med saken att göra, varför skulle folk välja att spela till exempel BF3 på konsol, en version som på nästan alla sätt är underlägsen den på PC?

Skulle alla spel finnas även på PC, alla plattformar ha samma pris, och att folk upplystes om hur lätt det är att koppla in handkontroll och till TVn, tror du fortfarande att konsoler skulle vara lika populära? Knappast

Pris och exklusiva titlar är utan tvekan konsolernas största fördel, följt av ease of use, den sistnämnda bortfaller nog eventuellt om man ändå också behärskar PCn och spelar där på också.

Skrivet av jordenxxx:

Glömt att det även finns splitscreen på datorn?
Koppla in två Xbox-360 kontroller och vips, nu fick du en trimmad krysslåda.

Tror ingen förnekar att man får bättre spelupplevelse av höre fps och upplösning etc. Men i slutet av dagen så är det spelet som avgör om det är bra eller inte, inte hur många bilder per sekund man har m.m. Därför finns det ingen logik med att säga att en PC är bättre, för egentligen är en maskin så bra som spelen. Båda har sina styrkor. Du får gärna tro/tycka att PC är lika praktiskt som att ha en konsol när vännerna är över men i verkligheten är det inte så. Går du in i någons hem så är det inte många som har en stor gaming burk i vardagsrummet om man nu inte är ensamstående eller inte bryr sig hur ens hem ser ut. Det är skillnad på att kunna göra något och kunna göra det praktiskt. Det är nog bara på swec man förnekar att PC används mest för singel användning jämfört med konsol som är utformat för att vara flera. Men hey.

jordenxxx vipps så finns det knappt något AAA spel du kan spela i splitscreen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Gällande grafiken tror jag inte att 8800GTX SLI skulle ha några som helst problem att klara low 720p i 30 FPS, säkert en bit över det.

Beroende på källa så runt 15-30 FPS. Men en hel del youtube klipp på medium i 720p/1080p med 50-70 FPS med fraps samtidigt som det spelas in ( Värt att notera att mitt 560 TI inte enns gör det.....

Så skulle tippa på att de riktiga sifforna är runt 15-30 FPS på low.

--------------

Det sagt, det som är intresant i det hela är igentligen att titta på dagens konsoller, jämför spelen som släpptes vid release, vid spelen som släpps nu. Spelen som kom vid konsoll släppen brukade oftast ha dålig FPS, se dåliga ut o.s.v. Det brukar ungefär ta ca 2 år innan de börjar unyttja hårdvaran betydligt bättre.

Vist många kan säkert börja argumentera att tja detta har PC arkitektur o.s.v. lättare att koda o.s.v. Ja mycket väl men det betyder fortfarande inte att utvecklarna har lärt sig att optimera och använda hårdvaran fullt ut. Det kommer ta ett tag, och spel släpp spelen är oftast inte de mest intresanta att titta på, förutom hur dåligt optimerade de oftast var.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden pga. att den inte uppfyller kraven i forumreglerna:

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

PM är välkommen att via PM ge ett förslag på en mer beskrivande rubrik som jag kan använda för att låsa upp tråden.

...

Tråden är nu upplåst.

God fortsättning!

Mvh
/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

jordenxxx vipps så finns det knappt något AAA spel du kan spela i splitscreen.

Nej där är det torrare än i snusboden tyvärr, vilket också är lite synd.
Precis som du säger, så är inte burken bättre än spelet.
Ett exempel där är ju Tvelanders dator att spela angry birds på.
Samtidigt vill man ju ha flyt med FPS, och då gärna även ha rejäla inställningar aktiverade.
Bonusen med konsoller är ju precis som folk säger, att det går att optimera väldigt mycket, just för att utvecklarna vet precis vad dom har att jobba med. På pc marknaden finns det ju miljarder olika konfigurationer, det du har har inte jag, men kör vi PS4 så har vi samma saker innanför skalet.
Jag har sett några spel jag har som har splitscreen, där jag tog syrran till hjälp, och det fungerar hur perfekt som helst, MEN precis som du säger så försök hitta ett riktigt AAA spel med splitscreen, det går typ knappt om ens över huvud taget.
Jag vet inte vad som skulle krävas för att tillverkarna skulle lägga till splitscreen till ett AAA spel. Men trevligt vore det, då man kunde lägga dom där 3-4000:- på rejälare datordelar, istället för att köpa en konsoll bara för ett spelläge.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Konsol? Ja det var ju häftigt..när man var 12 XD

Svindyrt är det också, samt en mycket begränsad platform.

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Konsol? Ja det var ju häftigt..när man var 12 XD

Svindyrt är det också, samt en mycket begränsad platform.

Antar att du är för ung för att ha upplevt tiden då det var konsol som var nr1.

På vilket sätt är det svindyrt? Du har en kostnad per konsolgeneration och du vet att du inte behöver lägga ut ett öre mer för att spela de senaste spelen. Vist är spelen aningen dyrare till konsol än till pc men beställer man utomlands och inte tar spelen på releasedagen så kommer man billigt undan där också.

Vad menar du med begränsad plattform? En konsol är ju till för att spelas på och så vit jag vet har alla konsoler uppfyllt detta krav så det finns ingen begränsning på vad dom är gjorda för.

Man blir rent utsagt mörkrädd när personer som du ställer dig bakom "pc spelarna" och ska försvara den sidan, jag själv spelar på alla enheter jag kommer över så länge spelen är bra. Man vill inte kalla sig själv "gamer" längre när man har sådana som dig i samma kategori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Hur går man i försvarsläge när man är pc entusiast. Kallas att vara objektiv. Som både jag och du vet är swec inte så bra på det. Därför krävs det att man är lite extra noga.

Ursäkta, men hur kan du påstå att du är objektiv när du kallar mig för "smartass", påstår att jag "vägrar se det uppenbara" och säger att jag har "konstig mentalitet", bara för att jag inte håller med dig?

Jag argumenterade inte ens emot konsoller! Men om du vill veta så tycker jag det är en sämmre plattform på nästan alla sätt. Med rätt OS och ui blir din dator precis lika lätthanterlig, men konsollerna kräver inte lika mycket av användaren att installera första gången.

För övrigt så är exklusiva titlar helt oberoende av hur bra plattformen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Antar att du är för ung för att ha upplevt tiden då det var konsol som var nr1..

Min första dator var en Commodore 64. Konsol nr1? När då? Måste ha varit något jag och mina kamrater, och många med oss, missade totalt.

Konsol är dyrare än en motsvarande dator ja. Dyra sett till vad de kan användas till också. Därav...begränsade.

Du bränner pengar på en leksak, en leksak som bara kan göra en sak och som dessutom inte gör den saken speciellt bra heller.

Konsoler fungerar för små barn, de är enkla att använda och kräver inte mycket av användaren.

Skrivet av Death On Wings:

Man blir rent utsagt mörkrädd när personer som du ställer dig bakom "pc spelarna" och ska försvara den sidan.

Mitt svar på detta är följande: Väx upp! Sluta upp med att beté dig som en 12åring, en dator är betydlgit nyttigare än en jäkla konsol. Du kan arbeta på den, spela på den, surfa på den, ha som jukebox och sååå mycket mer. Har inte försvarat någon "sida" så lägg av med den där 12årings mentaliteten innan du börjar töla om att "Min pappa är starkare än din pappa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

På vilket sätt är det svindyrt? Du har en kostnad per konsolgeneration och du vet att du inte behöver lägga ut ett öre mer för att spela de senaste spelen. Vist är spelen aningen dyrare till konsol än till pc men beställer man utomlands och inte tar spelen på releasedagen så kommer man billigt undan där också.

+1 och sånt där på det.

Konsoler är ju skitbilligt att spela på jämfört med datorer. Och både datorer och konsoler får ju anses vara väldigt billiga hobbies om man jämför med mycket annat. Du kan köp en riktig värsting dator för runt 20k. Det är en droppe i havet jämfört vad det kostar att ha en båt, sporthoj eller liknande.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Har min lilla dator med 1x 780 3570k i 4.6Ghz och installerat emulator för PS3 och Xbox på TV och köper alla spel spel online.

60 FPS och 1080 console emulator ftw

Visste inte att det fanns fungerande emulatorer för PS3 och xbox 360. Vad är det för någon du kör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ursäkta, men hur kan du påstå att du är objektiv när du kallar mig för "smartass", påstår att jag "vägrar se det uppenbara" och säger att jag har "konstig mentalitet", bara för att jag inte håller med dig?

Jag argumenterade inte ens emot konsoller! Men om du vill veta så tycker jag det är en sämmre plattform på nästan alla sätt. Med rätt OS och ui blir din dator precis lika lätthanterlig, men konsollerna kräver inte lika mycket av användaren att installera första gången.

För övrigt så är exklusiva titlar helt oberoende av hur bra plattformen är.

Mhm svårt och ta dig seriöst när du skriver något sådant.
En maskin är bara så bra som spelen som faktiskt finns på den. Klart att en plattform blir bättre om spelen är bra, gäller även exklusiva spel. Pratar vi däremot om en mobiltelefon så förstår jag dig, då en mobiltelefons primära funktion inte är spela spel på.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Mhm svårt och ta dig seriöst när du skriver något sådant.
En maskin är bara så bra som spelen som faktiskt finns på den. Klart att en plattform blir bättre om spelen är bra, gäller även exklusiva spel. Pratar vi däremot om en mobiltelefon så förstår jag dig, då en mobiltelefons primära funktion inte är spela spel på.

Hur bra plattformen är rent objektivt, så som prestanda, flexibilitet, funktionalitet etc. är helt oberoende av exklusiva titlar. Däremot påverkar exklusiva titlar din subjektiva bedömning om det är något du är villig att spendera pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hur bra plattformen är rent objektivt, så som prestanda, flexibilitet, funktionalitet etc. är helt oberoende av exklusiva titlar. Däremot påverkar exklusiva titlar din subjektiva bedömning om det är något du är villig att spendera pengar på.

Ett spel går att bedöma objektivt. Bryt ner spelet i delar och se hur välgjort det är från ett tekniskt perspektiv. Sedan att du inte gillar ett visst spel som är välgjort är subjektivt.

Samma gäller en maskin.
En konsol och PC har inte likadana delar rakt av, prestandan går att mäta sig med datorkomponenter som finns ute men det är inte likadana delar. Hur värderar man allt i en krets, mindre formfaktor, lägre strömförbrukning och att man faktiskt aldrig behöver uppdatera drivrutiner etc? Listan kan göras lång och allt det kan man sätta pris på och alla gör det olika.

Men vi struntar i det här nu, uppenbarligen kommer vi inte komma till en slutsats som båda är nöjda med så vi får helt enkelt leva med att vi tycker och tänker olika.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att Next-Gen konsolerna kommer att vara som bäst de tre första åren då hårdvaran kommer att vara hyfsat prisvärd jämfört med prestandan. Att de påminner om en vanlig PC kommer ju troligtvis betyda att det blir enklare och snabbare att porta PC-spel till Next-Gen konsoler.

Ni kommer ju att slippa det där tråkiga första året/halvåret med en ny konsol när det kanske finns max 10-15 spel att välja på och typ 5-6 som man tycker någorlunda bra om. Slippa att sitta och nöta bilspel och fps när man egentligen vill spela ett riktigt rpg. Annat var det på min tid... Snöstorm, åska och drivis var det.

Både Sony och Microsoft kommer ju att se till att det finns ett par bra konsol-exklusiva spel till just deras plattform.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Har alltid förespråkat konsol framför PC, då jag själv tycker om att ha en dedikerad maskin till att spela spel, även också att konsolen kommer hålla i ett par år framöver utan att jag behöver tänka på att uppgradera.
Men nu i media så kommer det fram att de flesta next-gen spel körs i 30fps, 720p och de som kör i 1080p är bara en uppskalning från 720p, listan kan göras lång.

Började med en lite lätt efterforskning och tittade på lite youtube klipp där de jämnförde Next-gen med PC, och jag blev rätt så förvånad att det var såpass skillnad ändå.

http://www.youtube.com/watch?v=AjUaA5lDeDY

http://www.youtube.com/watch?v=UfP81kOrI28

Började även kika omkring på priserna och det var ju galet.
Assassins Creed: Black Flag kunde man boka så billigt som 298kr (http://rocks.se/store/product/assassin-s-creed-iv-black-flag-...) och detta för en AAA-titel, medans en sådan titel på konsol går på (billigast) 548:-

Nu när Steam kommer med sitt OS och deras box och att även de next-gen titlar som inte ännu finns till PC kanske får större chans med tanke på att det utvecklas på en x86 arkitektur, så börjar jag bli osäker på om jag skall lägga mina pengar på den konsol jag bokat, eller köpa ett lite bättre grafikkort och hoppas på att fler spel kommer släppas på PC.

Någon annan som går i samma funderingar?

Dold text

Var beredd på en kalldusch när jag skulle titta på videorna, men blev istället positivt överraskad. Enda märkbara skillnaden i Watch dogs var ju blur-effekten när man skjuter i slowmotion.
I Assasins creed 4 var skillnaden ännu mindre, bara det att han som gjorde videon fakkade upp något med renderingen av videon, så att PS4-halvan ser grymt suddig ut. Videoskaparen säger själv att enda skillnaden är draw distance.

Och varifrån kommer påståendena att konsolspelen renderas i 30fps 720p? Det har ju "lovats" 60fps 1080p.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=gtfCWYjOsvI

Tycker att man ska ta alla dessa jämförelse videorna med en nypa salt så här tidigt!

Men är man lite skeptisk, vänta! Så ser man hur det utvecklar sig.

Sen tycker jag inte att vi ska sitta här och fundera hit och dit! Nu väntar vi och ser när spelen har optimerats lite.... se bara på de första spelen till 360 och PS3 låt tiden utvisa detta istället och så lägger vi tiden på att fundera på viktigare saker i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Antar att du är för ung för att ha upplevt tiden då det var konsol som var nr1.

På vilket sätt är det svindyrt? Du har en kostnad per konsolgeneration och du vet att du inte behöver lägga ut ett öre mer för att spela de senaste spelen. Vist är spelen aningen dyrare till konsol än till pc men beställer man utomlands och inte tar spelen på releasedagen så kommer man billigt undan där också.

Vad menar du med begränsad plattform? En konsol är ju till för att spelas på och så vit jag vet har alla konsoler uppfyllt detta krav så det finns ingen begränsning på vad dom är gjorda för.

Man blir rent utsagt mörkrädd när personer som du ställer dig bakom "pc spelarna" och ska försvara den sidan, jag själv spelar på alla enheter jag kommer över så länge spelen är bra. Man vill inte kalla sig själv "gamer" längre när man har sådana som dig i samma kategori.

Ja men då levererade ju också konsolerna något annat än en klen dator med handkontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Hela konsol vs PC jämförelsen är urkorkad. Två olika system, med helt olika syften. PS4 kostar cirka 3900kr, en PC kan kosta nästan hur lite eller hur mycket som helst och prestera därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Visste inte att det fanns fungerande emulatorer för PS3 och xbox 360. Vad är det för någon du kör?

Han myttar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Frågan är.. Klarar en q6600 överklockad till 3.2ghz med 4gb 800mhz ddr2 minnen samt 8800gtx 768mb sli att uppnå 30 fps i bf3 vid upplösningen 1280 x 720 med alla inställningar på low?

Det är väl en sådan rigg som man kan jämföra med i7 4770k @ 4ghz ihop med 2x GTX 780 i SLI och 8gb ram idag med en 1920 x 1080 skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt backupkort som är GTX260+ har liknande prestanda mot 8800GTX/Ultra.
Detta kortet klarade av utan problem medium i BF3 på en AMD 965BE processor (3.4Ghz) och upplösningen 1920x1080

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Min första dator var en Commodore 64. Konsol nr1? När då? Måste ha varit något jag och mina kamrater, och många med oss, missade totalt.

Konsol är dyrare än en motsvarande dator ja. Dyra sett till vad de kan användas till också. Därav...begränsade.

Du bränner pengar på en leksak, en leksak som bara kan göra en sak och som dessutom inte gör den saken speciellt bra heller.

Konsoler fungerar för små barn, de är enkla att använda och kräver inte mycket av användaren.

Mitt svar på detta är följande: Väx upp! Sluta upp med att beté dig som en 12åring, en dator är betydlgit nyttigare än en jäkla konsol. Du kan arbeta på den, spela på den, surfa på den, ha som jukebox och sååå mycket mer. Har inte försvarat någon "sida" så lägg av med den där 12årings mentaliteten innan du börjar töla om att "Min pappa är starkare än din pappa".

bra sagt, jag använder mina nintendo konsoller när jag vill spela roliga spel och min PC använder jag till allt möjligt inklusive spel.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag gick FRÅN PC till konsol (360), bit på den ni

Trivs hur bra som helst (crysis, gta, bf3 etc)

Inget mer bluescreen, krånglande hårdvara, krånglande spel (ja förutom gtaV då), slipper musarm också, och främst slipper jag lägga 20.000:- var 3;dje månad för att klara nya spelens krav

Sen har man ju annat att ha den till, Netflix, Facebook etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Amstaff:

Jag gick FRÅN PC till konsol (360), bit på den ni

Trivs hur bra som helst (crysis, gta, bf3 etc)

Inget mer bluescreen, krånglande hårdvara, krånglande spel (ja förutom gtaV då), slipper musarm också, och främst slipper jag lägga 20.000:- var 3;dje månad för att klara nya spelens krav

Sen har man ju annat att ha den till, Netflix, Facebook etc.

Samma här, när man blir äldre och får familj så finns det ingen normal människa som längre orkar bråka med en PC.
Nu kan jag bränna igång PS3an och slänge mig i en go soffa när jag kommer hem efter 12h slitande på kontoret och bara koppla av.
Att sätta sig i en datorstol återigen och sedan krångla med massa bökiga drivrutiner, krånglade origins/steam, krasher ger mig kalla kårar.

Däremot när man var 20 år och pluggade på högskola då var det inga problem med att bråka med datorer och spela sig till döds.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Fysiska spel som monopol? spela kort? köra beer pong? umgås och snackas? mario party på nintendo 64?

känner ingen som vill spela xbox 360 eller ps3 spel som är gamla nog att dricka iaf.. min 9 åriga kusin gillar FIFA och GTA och CoD iaf men brukar inte umgås eller festa med 9 åringar :/

Kör FIFA ibland på PS3 med mina polare när vi sitter och snackar skit och dricker bira.
Du borde kanske testa, det kan vara ganska kul.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Amstaff:

Jag gick FRÅN PC till konsol (360), bit på den ni

Trivs hur bra som helst (crysis, gta, bf3 etc)

Inget mer bluescreen, krånglande hårdvara, krånglande spel (ja förutom gtaV då), slipper musarm också, och främst slipper jag lägga 20.000:- var 3;dje månad för att klara nya spelens krav

Sen har man ju annat att ha den till, Netflix, Facebook etc.

Herregud... Okunskapen är ju total.

- "20000 var 3;dje månad" Nae, 20000 var 10;onde år för att klara spelkraven under samma förutsättningar som en konsol, till och med 10000 räcker och du
tjänar ihop det mesta eftersom konsol-spel är så fruktansvärt dyra.

- Att använda handkontroll fungerar perfekt till spelande på PC också.

- Att du fick blue-screens tyder ju på att du hade defekt hårdvara vilket du enkelt kan få ny på garantin vilket även kan hända med konsoler så som RROD.

Att du trivs med konsol är väl bra för dig men PC är helt enkelt det bästa man kan köpa och det går inte att säga emot så vida man inte har en extrem budget vid köptillfälle eller att man inte köper många spel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈