Permalänk
Medlem

Bygga dator utan chassi ?

Får hem alla mina delar idag förutom mitt chassi som jag inte kommer få förrens om 2veckor då jag inte är hemma på hela veckan och beställde hemleveras.

Kan man sätta ihop datorn utan chassi, typ ha det liggandes på moderkortslådan?

Ville ju haft allting till helgen men chassit kom inte med i samma transport som de andra delarna och detta skulle bli den ultimata BF4 helgen

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | Corsair AX1200i | Asus Rampage IV Extreme | 4930k | Corsair Hydro H110 | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB | Asus GTX 780 DC2 SLI | SSD 840-Series 512GB | 6TB Seagate Barracuda | Logitech G710+ | Razer Deathadder 2013

Permalänk
Medlem

Rent praktiskt går det bra. Exakt hur rekommenderat det är vet jag dock inte.

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk

Skulle personligen avråda från det, låter inte som en bra idé.
Har du råd med din dator så har du väl råd att lägga 2-300:- på ett billigt skitchassi/begagnat tills du fått riktiga chassit. Vart bor du? Kanske någon kan låna ut ett till dig? Bor du när Lkpg så hojta till.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cXs:

Får hem alla mina delar idag förutom mitt chassi som jag inte kommer få förrens om 2veckor då jag inte är hemma på hela veckan och beställde hemleveras.

Kan man sätta ihop datorn utan chassi, typ ha det liggandes på moderkortslådan?

Ville ju haft allting till helgen men chassit kom inte med i samma transport som de andra delarna och detta skulle bli den ultimata BF4 helgen

Hej,

Detta går alldeles utmärkt. Se dock till att hålla eventuella katter och dylikt undan.
Något du får vara med på är att du kommer sakna powerknapp. Antagligen så får du kortsluta de pinnarna som startknappen kopplas till för att boota igång.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Är det den datan du har i signaturen ? Ja skulle nog inte bygga sådan monster rig på en liten moderkorts förpackning men tekniskt sett så kan du gjöra det

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av cXs:

Får hem alla mina delar idag förutom mitt chassi som jag inte kommer få förrens om 2veckor då jag inte är hemma på hela veckan och beställde hemleveras.

Kan man sätta ihop datorn utan chassi, typ ha det liggandes på moderkortslådan?

Ville ju haft allting till helgen men chassit kom inte med i samma transport som de andra delarna och detta skulle bli den ultimata BF4 helgen

Går går det väl, men det är på egen risk.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Det går bra, körde min burk så i några veckor också

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det går bra! Använd moderkorts lådan som grund och bygg på den Precis som Monkey säger så behöver du en startknapp! Den kan finnas en på moderkortet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Ok, jag har min gamla låda men då måste jag ut med allt och det känns bara dumt att riva ut det för att sedan sätta dit allt igen då syrrans ungar ska få den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | Corsair AX1200i | Asus Rampage IV Extreme | 4930k | Corsair Hydro H110 | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB | Asus GTX 780 DC2 SLI | SSD 840-Series 512GB | 6TB Seagate Barracuda | Logitech G710+ | Razer Deathadder 2013

Permalänk
Skrivet av cXs:

Får hem alla mina delar idag förutom mitt chassi som jag inte kommer få förrens om 2veckor då jag inte är hemma på hela veckan och beställde hemleveras.

Kan man sätta ihop datorn utan chassi, typ ha det liggandes på moderkortslådan?

Ville ju haft allting till helgen men chassit kom inte med i samma transport som de andra delarna och detta skulle bli den ultimata BF4 helgen

Skulle avråda från det... Om du bara lägger den på kartongen så får moderkortet ingen jordning, vilket den får genom distanserna och skruvarna när du monterar kortet i ett chassi. Dessutom kommer grafikkortet sitta svajigt och du riskerar att göra sönder din PCIe-slot.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det där kan inte jag rekommendera i gott samvete, dels pga riskerna med bristande jordning och statisk elektricitet men också värme utveckling samt förstås att omgivningen sätter delarna i risk (spilld cola någon?).

Visst, det kan gå bra men väldigt onödig risk. Har du ingen polare med ett chassi över? Eller om du kan kolla med närmaste skrotfirma, återvinningscenter, auktionsverk eller dylikt - skojar inte, de tar in mängder av datorer och chassin kostar inte mycket att få loss därifrån. Oftast ställs allt in i container så det är ingen fara med grejerna.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Är det den datan du har i signaturen ? Ja skulle nog inte bygga sådan monster rig på en liten moderkorts förpackning men tekniskt sett så kan du gjöra det

Tror det är datorn i signaturen.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar. Drar och köper ett annat chassi så länge då inget chassi jag har klarar e-atx.

Och ja, det är datorn i signaturen

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | Corsair AX1200i | Asus Rampage IV Extreme | 4930k | Corsair Hydro H110 | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB | Asus GTX 780 DC2 SLI | SSD 840-Series 512GB | 6TB Seagate Barracuda | Logitech G710+ | Razer Deathadder 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av cXs:

Ok, tack för alla svar. Drar och köper ett annat chassi så länge då inget chassi jag har klarar e-atx.

Och ja, det är datorn i signaturen

Du kan inte köpa ett schysst chassi lokalt och avboka det andra? Kan vara smidigare än att behöva montera isär det hela sen igen. (Hade nog jag gjort, åtminstone) Sen slipper du ha ett skitchassi sen med som du inte vet vad du ska göra av.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Du kan inte köpa ett schysst chassi lokalt och avboka det andra? Kan vara smidigare än att behöva montera isär det hela sen igen. (Hade nog jag gjort, åtminstone) Sen slipper du ha ett skitchassi sen med som du inte vet vad du ska göra av.

Tänkte det med men vill ha 900D men finns ingen butik i närheten som har det hemma.
Blev glad när jag kollade netonnet och såg att de sålde det, klickade på lagerstatus "Denna varan säljs endast online"...

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | Corsair AX1200i | Asus Rampage IV Extreme | 4930k | Corsair Hydro H110 | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB | Asus GTX 780 DC2 SLI | SSD 840-Series 512GB | 6TB Seagate Barracuda | Logitech G710+ | Razer Deathadder 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Det där kan inte jag rekommendera i gott samvete, dels pga riskerna med bristande jordning och statisk elektricitet men också värme utveckling samt förstås att omgivningen sätter delarna i risk (spilld cola någon?).

Visst kräver detta att man jordar mot vägguttaget?
Ingen av mina fem senaste lägenheter har haft jordade uttag

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av cXs:

Tänkte det med men vill ha 900D men finns ingen butik i närheten som har det hemma.
Blev glad när jag kollade netonnet och såg att de sålde det, klickade på lagerstatus "Denna varan säljs endast online"...

Varför det ? funkar precis lika bra att sätta i de komponenter i en t.ex. Fractal desgin define r3 chassi, som du sekärt får hem imoron om du beställer nu.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Varför det ? funkar precis lika bra att sätta i de komponenter i en t.ex. Fractal desgin define r3 chassi, som du sekärt får hem imoron om du beställer nu.

E-atx passar inte så bra i r3an. Eller, ja det kanske funkar men inget officiellt stöd.

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Varför det ? funkar precis lika bra att sätta i de komponenter i en t.ex. Fractal desgin define r3 chassi, som du sekärt får hem imoron om du beställer nu.

R3 har inte plats för E-atx moderkort

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Varför det ? funkar precis lika bra att sätta i de komponenter i en t.ex. Fractal desgin define r3 chassi, som du sekärt får hem imoron om du beställer nu.

Nämn ett transportsbolag som kör ut på Lördagar

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

E-atx passar inte så bra i r3an. Eller, ja det kanske funkar men inget officiellt stöd.

Skrivet av H4nsson:

R3 har inte plats för E-atx moderkort

Skrivet av careau:

Nämn ett transportsbolag som kör ut på Lördagar

Ser ut som jag trollad på allvar nu jo mina vänner ni har alldeles rätt, ja behöver glasögon

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Detta går alldeles utmärkt. Se dock till att hålla eventuella katter och dylikt undan.
Något du får vara med på är att du kommer sakna powerknapp. Antagligen så får du kortsluta de pinnarna som startknappen kopplas till för att boota igång.

Rampage IV Extreme har start och reset button

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av redpois0n:

Rampage IV Extreme har start och reset button

Tack för infon 1 månad senare..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8