Permalänk
Medlem

Lite Android-frågor

Tjo!

Har funderat på att övergå från min iPhone till någon Android-mobil (tänker LG G2 eller Nexus 5). Har då ett par frågor angående Android:

  • Finns det något program/tweak som fungerar som jailbreaks biteSMS? Bitesms tillåter en att svara på sms eller skriva nytt direkt från lockscreen utan att behöva låsa upp mobilen eller starta någon app, väldigt praktiskt!

  • Handcent/Go SMS/chompSMS

  • Finns det något program/tweak som gör att man kan starta program direkt från lockscreen med genvägar? T.ex. swipa åt höger på skärmen ska starta ett program etc.

  • Cyanogenmod/Widgetlocker

  • Inte direkt en Android-fråga, men hur tror ni att batteriet för Nexus 5 kommer att vara? Ser ju att den är 700 mAh mindre än LG G2 och LG G2 verkar hålla i strax över en hel arbetsdag med mycket användande.

  • Kan man installera Adblocker på mobilen? (Antar att man kan fixa flash)

  • Ja

  • Kan man välja att spara lösenord på hemsidor?

  • Ja

  • Visar kalendern veckor? Om inte, kan man fixa så att den gör det?

  • Ja

Allt jag kommer på nu Tror verkligen att det jag vill ha går att göra på android, annars skulle man ju inte kalla det så fritt som det sägs vara! Är det "lätt" att fixa detta?

E: Fyller på och uppdaterar listan allt eftersom

MVH
Dannema

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Tjo!

Har funderat på att övergå från min iPhone till någon Android-mobil (tänker LG G2 eller Nexus 5). Har då ett par frågor angående Android:

  • Finns det något program/tweak som fungerar som jailbreaks biteSMS? Bitesms tillåter en att svara på sms eller skriva nytt direkt från lockscreen utan att behöva låsa upp mobilen eller starta någon app, väldigt praktiskt!

  • Finns det något program/tweak som gör att man kan starta program direkt från lockscreen med genvägar? T.ex. swipa åt höger på skärmen ska starta ett program etc.

  • Inte direkt en Android-fråga, men hur tror ni att batteriet för Nexus 5 kommer att vara? Ser ju att den är 700 mAh mindre än LG G2 och LG G2 verkar hålla i strax över en hel arbetsdag med mycket användande.

Allt jag kommer på nu Tror verkligen att det jag vill ha går att göra på android, annars skulle man ju inte kalla det så fritt som det sägs vara! Är det "lätt" att fixa detta?

MVH
Dannema

Första och Andra har jag sätt män minns inte riktigt deras namn. Cyanogenmod har exempelvis på sin låsskärm att man får välja vilken applikation man än vill ha när man swypar med fingret för att låsa upp.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Första kan Handcent fixa, andra beror på launcher/lockscreen men om du kör utan lösenord eller annan säkerhet kan de flesta lockscreens göra detta, iallafall att dra åt sidan och sedan trycka för att starta en app.
Spekulationer på kommande modeller i detalj håller jag mig dock undan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Första och Andra har jag sätt män minns inte riktigt deras namn. Cyanogenmod har exempelvis på sin låsskärm att man får välja vilken applikation man än vill ha när man swypar med fingret för att låsa upp.

Så bra! Tack för svaret!

Någon som vet vad de heter/hur man fixar det?

Skrivet av ZaInT:

Första kan Handcent fixa, andra beror på launcher/lockscreen men om du kör utan lösenord eller annan säkerhet kan de flesta lockscreens göra detta, iallafall att dra åt sidan och sedan trycka för att starta en app.
Spekulationer på kommande modeller i detalj håller jag mig dock undan.

Härligt! Brukar inte köra med lösenord, så det ska nog gå bra.

Permalänk
Medlem

Första och andra går ju ihop. Har själv en G2 sedan några dagar och den har ju appar på låsskärmen redan från början. Tex sms finns ju med där så bara dra i den för att svara på inkommande sms. Sedan kan du välja fritt vilka du vill ha tillgång till. Kan även ha widgets och annat på låsskärmarna.

Batterifrågan kan nog ingen svara på för det beror mycket på mobilen i övrigt, 3000mAh batteriet i G2 är däremot en best. Har själv aldrig lekt så mycket med någon telefon som denna men aldrig laddad under dagen. Normalanvändare har inga som helst problem att klara sig två dagar skulle jag tro.

Adblocker finns säkert i någon webbläsare men inget jag är insatt på så kan inte säga säkert.

Spara lösenord på hemsidor fungerar det också. Olika för olika webbläsare men Chrome som nu mer följer med alla Androidmobiler skulle jag tro stödjer detta. Orginal LG webbläsaren vet jag inte säkert men en sådan funktion skulle jag tro nästan alla mobila webbläsare stödjer idag.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Tjo!

Har funderat på att övergå från min iPhone till någon Android-mobil (tänker LG G2 eller Nexus 5). Har då ett par frågor angående Android:

  • Finns det något program/tweak som fungerar som jailbreaks biteSMS? Bitesms tillåter en att svara på sms eller skriva nytt direkt från lockscreen utan att behöva låsa upp mobilen eller starta någon app, väldigt praktiskt!

  • Handcent

  • Finns det något program/tweak som gör att man kan starta program direkt från lockscreen med genvägar? T.ex. swipa åt höger på skärmen ska starta ett program etc.

  • Cyanogenmod

  • Inte direkt en Android-fråga, men hur tror ni att batteriet för Nexus 5 kommer att vara? Ser ju att den är 700 mAh mindre än LG G2 och LG G2 verkar hålla i strax över en hel arbetsdag med mycket användande.

  • Kan man installera Adblocker på mobilen? (Antar att man kan fixa flash)

  • Kan man välja att spara lösenord på hemsidor?

  • Visar kalendern veckor? Om inte, kan man fixa så att den gör det?

Allt jag kommer på nu Tror verkligen att det jag vill ha går att göra på android, annars skulle man ju inte kalla det så fritt som det sägs vara! Är det "lätt" att fixa detta?

E: Fyller på och uppdaterar listan allt eftersom

MVH
Dannema

Adblock finns i Mozilla FireFox för Android.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Widgetlocker låter dig ha genvägar på låsskärmen oavsett ROM:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslacoilsw...

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av Dannema:

Tjo!

Har funderat på att övergå från min iPhone till någon Android-mobil (tänker LG G2 eller Nexus 5). Har då ett par frågor angående Android:

  • Finns det något program/tweak som fungerar som jailbreaks biteSMS? Bitesms tillåter en att svara på sms eller skriva nytt direkt från lockscreen utan att behöva låsa upp mobilen eller starta någon app, väldigt praktiskt!

  • Handcent

  • Finns det något program/tweak som gör att man kan starta program direkt från lockscreen med genvägar? T.ex. swipa åt höger på skärmen ska starta ett program etc.

  • Cyanogenmod

  • Kan man välja att spara lösenord på hemsidor?

Allt jag kommer på nu Tror verkligen att det jag vill ha går att göra på android, annars skulle man ju inte kalla det så fritt som det sägs vara! Är det "lätt" att fixa detta?

E: Fyller på och uppdaterar listan allt eftersom

MVH
Dannema

1. Även Go SMS ger en möjligheten att svara på SMS från en popup, likt hur BiteSMS fungerade när jag hade iPhone. Popup-funktionen på Go SMS fungerar lite halvdant för mig, men har inte kollat runt i inställningarna så det kanske går att lösa på något sätt.

2. Med WidgetLocker kan du också lägga till genvägar utan att du behöver roota telefonen.

3. Yes, inbyggt i webbläsaren.

Angående batteritiden på G2 vs Nexus 5 så har jag hört att LG's skin ska vara ganska krävande på både prestanda och batteritid gentemot vanilla Android, har ingen säker källa på det dock. Är det bara de två telefonerna som är intressanta för dig?

Permalänk
Medlem

* AdBlock finns förutom som plugin till Firefox även som separat app, men den kräver root.
* För att använda Flash måste du använda Flashify med Firefox eller Boat Browser (osäker på om Dolphin klarar Flash). Du måste dessutom tillåta okända APKer och ladda ner Flash manuellt från Adobes arkivsida.
* Jag har haft HTC, Sony, SonyEricsson och Samsung och de medföljande kalendrarna har alla kunnat visa veckor.
* Både Chrome, Firefox och default-browsern kan spara lösenord

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av Frystpingvin:

Är det bara de två telefonerna som är intressanta för dig?

Det tror jag, finns det någon annan mobil du tycker att jag bör kolla in? Är student och vill gärna hålla kostnaden nere, max 4000 (vilket LG G2 kostade under helgen) och jag hoppas på att Nexus 5 kommer att kosta mellan 3000-4000. G2 kostar ju strax över 4000 nu också, så förhoppningsvis går priset ner lite om någon månad, då jag tänkt skaffa mobilen.

Skrivet av club01:

Första och andra går ju ihop. Har själv en G2 sedan några dagar och den har ju appar på låsskärmen redan från början. Tex sms finns ju med där så bara dra i den för att svara på inkommande sms. Sedan kan du välja fritt vilka du vill ha tillgång till. Kan även ha widgets och annat på låsskärmarna.

Njae, tänkte ju att programmet för sms inte skulle öppna någon app, utan bara en pop-up men det andra programmet skulle öppna en specifik app och samtidigt låsa upp telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Njae, tänkte ju att programmet för sms inte skulle öppna någon app, utan bara en pop-up men det andra programmet skulle öppna en specifik app och samtidigt låsa upp telefonen.

Som sagt, Handcent.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Yes, har skrivit ner den, verkar super! Går det även att trycka på någon knapp/på skärmen för att öppna pop-upen där och skicka ett sms utan att behöva få ett sms för att kunna få upp den? (Låter som en dum fråga, men lika bra att fråga )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Yes, har skrivit ner den, verkar super! Går det även att trycka på någon knapp/på skärmen för att öppna pop-upen där och skicka ett sms utan att behöva få ett sms för att kunna få upp den? (Låter som en dum fråga, men lika bra att fråga )

Du kan ställa in det att hamna över eller bakom låsskärmen, och även att sätta igång skärmen, så det finns alla varianter att tillgå.
När du svarar får du bara upp tangentbordet direkt, så du behöver inte gå in i någon app utan håller dig i popupen
Att få upp popupen för att SKICKA SMS tror jag tyvärr inte går dock, men jag har å andra sidan inte testat.
Det kanske går med Widgetlocker som någon annan länkade.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Du kan ställa in det att hamna över eller bakom låsskärmen, och även att sätta igång skärmen, så det finns alla varianter att tillgå.
När du svarar får du bara upp tangentbordet direkt, så du behöver inte gå in i någon app utan håller dig i popupen
Att få upp popupen för att SKICKA SMS tror jag tyvärr inte går dock, men jag har å andra sidan inte testat.
Det kanske går med Widgetlocker som någon annan länkade.

Hmm, tråkigt :/ Får hoppas på att något annat klarar av att göra det

Sökte snabbt på Google, verkar som chompSMS är ett alternativ också, hört talas om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Hmm, tråkigt :/ Får hoppas på att något annat klarar av att göra det

Sökte snabbt på Google, verkar som chompSMS är ett alternativ också, hört talas om det?

Använde det ett tag, kände inte riktigt att det passade mig men det är många andra som föredrar det så bara testa dig fram. Det är ju lite charmen med Android

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Använde det ett tag, kände inte riktigt att det passade mig men det är många andra som föredrar det så bara testa dig fram. Det är ju lite charmen med Android

Yes, får göra det. Tack för hjälpen! Uppdaterar om jag kommer på fler frågor

Permalänk
Skrivet av Dannema:

Det tror jag, finns det någon annan mobil du tycker att jag bör kolla in? Är student och vill gärna hålla kostnaden nere, max 4000 (vilket LG G2 kostade under helgen) och jag hoppas på att Nexus 5 kommer att kosta mellan 3000-4000. G2 kostar ju strax över 4000 nu också, så förhoppningsvis går priset ner lite om någon månad, då jag tänkt skaffa mobilen.

HTC One tycker jag att du ska kolla in, den är dock inte lika snabb som G2 samt Nexus 5 men absolut inte långsam. Har testat den lite och tycker det är en väldigt trevlig telefon, min Nexus 4:a är dock bara ett halvår gammal så vill inte lägga massa pengar på ny mobil redan. Däremot måste den köpas begagnad ifall du inte vill lägga mer en 4000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

HTC One tycker jag att du ska kolla in, den är dock inte lika snabb som G2 samt Nexus 5 men absolut inte långsam. Har testat den lite och tycker det är en väldigt trevlig telefon, min Nexus 4:a är dock bara ett halvår gammal så vill inte lägga massa pengar på ny mobil redan. Däremot måste den köpas begagnad ifall du inte vill lägga mer en 4000.

Ja, har ju hört talas om den, men inget alternativ då den är så dyr. Vill heller inte köpa begagnad