Valve tillkännager Steam OS – operativsystem för spel och underhållning

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Kan du verkligen konstatera att konsoler inte konkurrerar med PC?
För det tror jag inte går.
Jag kan ej bevisa motsatsen, men jag tycker det resonemang TotalBiscuit la fram runt frågan var resonligt; att eftersom Microsoft tjänar mycket mer per spel sålt till Xbox än till PC så bryr de sig helt enkelt inte lika mycket om PC marknaden.
Dock är detta nog ganska svårbevisligt, så det ser inte ut som att vi kan få en slutsats i denna diskussion.

Jag sa att de inte direkt konkurrerar med varandra. Det är inte en antingen eller marknad. Det är inte så många som enbart spelar på konsol och aldrig rör en dator och tvärt om. På samma sätt är det inte ovanligt att folk köper flera konsoler. Självklart lägger många mer fokus på den ena eller andra plattformen men eftersom det generellt är spelen som styr vilket plattform man spelar på så kommer många köra flera olika.

Sen kan jag förstå att det är lockande med konsoler eftersom de utan problem kan ta en hundralapp eller två extra för exakt samma spel. Får se hur länge det håller i sig dock. Det börjar ju smyga sig in fler och fler F2P-titlar även till konsollerna och biblioteken med små indie-spel som inte kostar 600 kr växer. Så frågan är hur länge de kan hålla uppe de där vinstmarginalerna innan folk tröttnar på den affärsmodellen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Varför inte.
Konsol kan inte pressa ut några fps i förhållande till pc. Har man då en pc i samma prisklass som kan streama spelen från sin primära speldator till den och blåsa upp på projen/tvn samt sitta med tangentbord/mus eller handkontroll så ser jag inte meningen med konsol alls.

Mycket större frihet i detta emot konsol samt att du kan ju alltid dualboota så du behöver inte låsa ner din dator till steam os utan möjlighet till windows som många här verkar tro.

Lite sorgligt att det är så många här som inte upptäckt dualboot ännu :\

Men med en konsol så får du ju ändå ett OS som är helt och hållet baserat på och kring spel. Med vän-listor, recording och streaming av spel och tjänster osv. DESSUTOM får du en jävla massa #exklusiva spel# (som iaf JAG inte vill vara utan, tack). Allt detta med endast en kontroll, inte en blandning av massa.

Det är bra att Valve gör detta, men jag tycker ändå det är småroligt att Gabe ska vara så tjurig..

Jag kan upplysa om att jag själv har en eget byggd liten burk med i5 4670K och ett gammalt 7970 Windforce under tv:n (och har byggt datorer i snart 20 år), men jag ger då fan aldrig upp mina konsoler. Med Steam OS ska ju utvecklare då nu också anpassa alla spel efter Linux? Nja.. Eller streama från sin egen dator som sagt. Men då kräver det att man redan har en speldator, det tar ju effektivt bort lite av poängen liksom! Det kommer ju aldrig slå på det sättet.

Med det sagt, så är jag såklart ändå peppad inför detta, saker som denna händer väldigt sällan.

Dessutom som teknik/spel/IT-nörd så är man såklart lite fnissig per automatik. Jag är bara lätt skeptisk. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Men med en konsol så får du ju ändå ett OS som är helt och hållet baserat på och kring spel. Med vän-listor, recording och streaming av spel och tjänster osv. DESSUTOM får du en jävla massa #exklusiva spel# (som iaf JAG inte vill vara utan, tack). Allt detta med endast en kontroll, inte en blandning av massa.

Det är bra att Valve gör detta, men jag tycker ändå det är småroligt att Gabe ska vara så tjurig..

Jag kan upplysa om att jag själv har en eget byggd liten burk med i5 4670K och ett gammalt 7970 Windforce under tv:n (och har byggt datorer i snart 20 år), men jag ger då fan aldrig upp mina konsoler. Med Steam OS ska ju utvecklare då nu också anpassa alla spel efter Linux? Nja.. Eller streama från sin egen dator som sagt. Men då kräver det att man redan har en speldator, det tar ju effektivt bort lite av poängen liksom! Det kommer ju aldrig slå på det sättet.

Med det sagt, så är jag såklart ändå peppad inför detta, saker som denna händer väldigt sällan.

Dessutom som teknik/spel/IT-nörd så är man såklart lite fnissig per automatik. Jag är bara lätt skeptisk. . .

Antalet spel till Linus ökar bara mer och mer efter hand som tiden går samt att steam har vännerlistor etc etc. Plus att steam os är byggt runt och för spel likt en konsol, fast med i mina ögon större öppenhet.
Hur som helst så är detta en sak som jag velat ha länge nu då jag nästan uteslutande spelar på min dator men vill kunna spela tex bilspel och plattformare på duken i källaren. Den jobbiga delen har varit för klen hårdvara eller att jag bara inte vill behöva flytta runt savefilen beroende på vilken burk jag spelar på. Men nu då jag kan streama via spteam från min spelburk så är ju det löst och kan knappast bli bättre.

Konsol i mina ögon duger inte till mycket i mina ögon med fps. Men det är en smaksak och en helt annan diskution. Hur som helst så håller jag mig gärna till dator före konsol alla dagar i veckan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Vad e poängen när man kan kan köra windows?

Varför skulle jag vilja begränsa mitt system till steams spel och tjänster när jag kan köra windows och få fullt program och spelutbud?

Att spela på TV'n i vardagsrummet kan man göra utan steam och jag kör ärligt talat hellre en konsoll där än en halvfuttig spelPC med steam på för samma slant.

Det går säkert dualboot amed windows och bästa av två världar...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Vad e poängen när man kan kan köra windows?

Varför skulle jag vilja begränsa mitt system till steams spel och tjänster när jag kan köra windows och få fullt program och spelutbud?

Att spela på TV'n i vardagsrummet kan man göra utan steam och jag kör ärligt talat hellre en konsoll där än en halvfuttig spelPC med steam på för samma slant.

Ptja, drivrutiner till SteamOS (för grafik osv) kommer förmodligen fungera till andra Linux OS också alltså kanske
du lika gärna kan sitta vid Ubuntu eller något. Inte säker dock. Annars så finns det ju inget som säger att
andra spelutvecklare/företag inte kan släppa sina spel på SteamOS. Om alla spel i framtiden kommer finnas
på både Linux och Windows finns ingen anledning (för mig) att köra Windows längre, möjligen att ha det
som ett andra OS för äldre spel. Då Windows bara kräver mer resurser och dessutom kostar pengar.

Skrivet av lolflakes:

Jag förmodar att du också bojkottar Uplay/Origin isåfall också? Ja, det kan inte bli många spel över för dig att spela på.

Antar att han bara "lirar" röj eller besöker spela.se när han är sugen på att spela något...

Permalänk
Medlem

Paradox har annonserat att de kommer släppa sina spel för SteamOS.
http://www.pcgamer.com/2013/09/26/paradox-steamos-is-a-great-...

Inte så konstigt kanske, då Paradox också gjort Linux-versioner av sina senaste större spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag sa att de inte direkt konkurrerar med varandra. Det är inte en antingen eller marknad. Det är inte så många som enbart spelar på konsol och aldrig rör en dator och tvärt om. På samma sätt är det inte ovanligt att folk köper flera konsoler. Självklart lägger många mer fokus på den ena eller andra plattformen men eftersom det generellt är spelen som styr vilket plattform man spelar på så kommer många köra flera olika.

Sen kan jag förstå att det är lockande med konsoler eftersom de utan problem kan ta en hundralapp eller två extra för exakt samma spel. Får se hur länge det håller i sig dock. Det börjar ju smyga sig in fler och fler F2P-titlar även till konsollerna och biblioteken med små indie-spel som inte kostar 600 kr växer. Så frågan är hur länge de kan hålla uppe de där vinstmarginalerna innan folk tröttnar på den affärsmodellen.

Jo, jag vet att du sa det.
Jag sa bara det motsatta och vi har nog lika rätt båda två.
För vissa personer är det verkligen ett "antingen eller" val.

Permalänk
Medlem

jag har absolut inte fattat de här med SteamOS, det som spelens XBMC? eller kommer jag kunna installera SteamOS på min nuvarande Gaming PC med Win7 å ersätta Win7 med SteamOS och installera spelen direkt i SteamOS på min Gaming PC idag?

för om SteamOS skulle fungera som ett "XBMC for gaming" (bara streaming) är jag besviken.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

(-= Greate wall of text=-) Om alla spel i framtiden kommer finnas
på både Linux och Windows finns ingen anledning (för mig) att köra Windows längre, möjligen att ha det
som ett andra OS för äldre spel. Då Windows bara kräver mer resurser och dessutom kostar pengar.

samma här, då ryker Windows 7 omgående på min speldator.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

hade varit bra om man kunde ersätta sitt onödiga windows 7 med stem OS så kanske datorn blir bättre när det inte ligger en massa onödig windows skit i bakgrunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Det går säkert dualboot amed windows och bästa av två världar...

Varför ska han dualbota? Samma spel kommer säkert finnas till steam till Windows. Bara för att valve vill komma in på konsollmarknaden lär de inte överge sin idag viktigaste plattform. Valve vill uppenbarligen konkurera med xbos och ps4. Inte konkurera med sig själva genom att missgynna steam på andra plattformar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som att Valve lanserat SteamOS rätt i tiden, alltså att fler är mogna att hoppa på. Idag såg jag den här artikeln om Creative Assembly.

Permalänk
Medlem

jag har fortfarande inte fattat exakt hur Stream OS kommer fungera? kommer det bli som ett XBMC för spel? eller kommer det bli ett RIKTIGT Linux OS där man kan installera spel OCH Stream:a spel från andra typer av PC och Consoller?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag har fortfarande inte fattat exakt hur Stream OS kommer fungera? kommer det bli som ett XBMC för spel? eller kommer det bli ett RIKTIGT Linux OS där man kan installera spel OCH Stream:a spel från andra typer av PC och Consoller?

Det kommer vara ett riktigt Linux, eftersom de sagt att man kan installera egna program. Men huvudtanken är ett operativ att köras på TV med annan kontroll än mus+tb. Så det lär vara ett system där man snabbt och enkelt kommer in i ett slags "Big Picture"-liknande läge och kan starta sina spel med handkontroll/Steam Controller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rist:

Varför ska han dualbota? Samma spel kommer säkert finnas till steam till Windows. Bara för att valve vill komma in på konsollmarknaden lär de inte överge sin idag viktigaste plattform. Valve vill uppenbarligen konkurera med xbos och ps4. Inte konkurera med sig själva genom att missgynna steam på andra plattformar.

Skickades från m.sweclockers.com

För att kunna köra andra winprogram utöver steam kanske...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det kommer vara ett riktigt Linux, eftersom de sagt att man kan installera egna program. Men huvudtanken är ett operativ att köras på TV med annan kontroll än mus+tb. Så det lär vara ett system där man snabbt och enkelt kommer in i ett slags "Big Picture"-liknande läge och kan starta sina spel med handkontroll/Steam Controller.

frågan är då, skall min spel dator bli Steam OS, och alla mina Winodows spel installeras på "Server med Win7/8.1" typ då eller?
kan man då ha denna spel server som man stream:ar ifrån vara samma klena maskin man använder idag för att stream:a film och serier på LAN:et?

jag har bara Windows Spel idag och inga andra. känns lite kaka på kaka just nu förutom att min HP ProLiant DL380 G4 maskin kan få bli Spel / Media server som all stream:as ifrån då.

Undrar hur lång tid det kommer ta innan det kommer Steam NAS:ar då

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.