Valve tillkännager Steam OS – operativsystem för spel och underhållning

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Det är väl bara att dual-boota? Ha Winblows på en parition och detta på några andra.

Absolut! I början lär det bli så för min del

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vad är det dock för skillnad mot Windows + Steam?

SteamOS kommer vara Linux, kommer använda sig av X11 och säkert kommer använda sig av någon existerande distrobution.

D.v.s kommer den vara baserad på Öppen källkod, förklara gärna hur det kommer vara ett större inlåsningssystem då.

Visst att det är hyckleri på någon nivå när Gabe kommer fram med att OpenSource är framtiden medans Steam fortfarande är DRM och stängd mjukvara. Men vem vet om SteamOS förblir lika öppet som alla andra distrobutioner så ser jag bara fördelar med detta.

Ser inte felet i att Steam är stängd mjukvara. Det är ju ett program precis som många andra,
och man kanske inte vill att folk ska pilla i deras produkt. Gäller samma med Windows,
men eftersom det är ett OS vill man ju kunna ha lite mer kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

dag 1: steam os
dag 2: steam box
dag 3: half life 3

Rättning:

Dag 1: Steam os
Dag 2: steam box
...
Dag 4: Half Life 2,9999

Allt för att undvika treor!

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anjora:

Jag kör givetvis linux och jag har kvar windows 7 partitionen ifall jag skulle vilja spela windows spel någon gång. I ärlighetens namn blir man inte fullt så beroende av pyttemjuk när man kör windows 7 som man blir av apple ifall man använder en icke jailbryten iphone, och det går fortfarande på windows 8 att installera 3:e parts appar, men detta lär inte vara länge.

mem varför byta från ett företag till ett annat när man kan köra steam till linux eller ännu bättre köpa direkt från spelutveckarna oberoendé av steam(när det är möjligt).

Microsoft är inte korkade nog att stänga Windows för tredjepartsprogram. Det skulle direkt bli deras död eftersom alla användare är så beroende av just tredjepartsprogram. Inget företag i världen skulle köpa Windows längre och då ryker hela deras vinst. Inga OEM skulle heller röra Windows om de inte kan slänga in egen bloatware så där rök resten av marknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ser inte felet i att Steam är stängd mjukvara. Det är ju ett program precis som många andra,
och man kanske inte vill att folk ska pilla i deras produkt. Gäller samma med Windows,
men eftersom det är ett OS vill man ju kunna ha lite mer kontroll.

Fortfarande, kommer man använda GPL(x) programvara kan man inte stänga ner sina ändringar man gör.
Tittar man vad de har skrivit och vad Gabe förespråkar så förblir det en öppen lösning. Skall det fungera i nuvarande ekosystem med drivrutiner etc så kommer de använda sig av xorg-server (X11 MIT) Mesa(GPL) bland andra opensource projekt där man helt enkelt inte får eller kan stänga ner.

Det jag gissar är att Steam förblir stängt som det är nu, förhoppningsvis förblir alla nya ändringar i deras SteamOS om de nu kommer skriva sitt eget DE och WM vilket jag personligen tror inte blir så utan att de kommer använda något befintligt projekt och modifiera det för att passa deras smak.

Vill man att folk inte skall pilla i ens produkt då får de nog göra en stor blob av det hela för oavsätt om det är öppen källkod eller stängt kommer folk att pilla på det på ett eller annat sätt. Sedan bara för att det är öppen källkod betyder det inte att man pillar på deras produkt, titta bara hur ID Tech har öppnat upp Quake motorn men släpper inte deras texturer och andra spelfiler fritt.

Bara för att saker är opensource betyder det inte att man inte kan tjäna pengar på det.

Citat:

With SteamOS, “openness” means that the hardware industry can iterate in the living room at a much faster pace than they’ve been able to. Content creators can connect directly to their customers. Users can alter or replace any part of the software or hardware they want. Gamers are empowered to join in the creation of the games they love. SteamOS will continue to evolve, but will remain an environment designed to foster these kinds of innovation.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tangentbord:

Håller tummarna för ett Steam "Light"..
Bloatning av mjukvara brukar vara största anledningen till att jag byter ut någonting jag kört länge, MSN t.ex...
Håller på och övertalar mina vänner att gå över från Skype till Mumble för röstkomunikation, ser bara fördelar då jag får igång min egna server i veckan

Skype är lite mer än vad Mumble är, både till funktion och användarvänlighet. Men du har helt rätt, bloating fördärvar så jäkla mycket - framför allt den fanatiska reklamen i Microsoft's små klienter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Du har inge problem med att vara beroende av Microsoft då?

Du har inge problem med att vara beroende av Valve/Steam då?

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Microsoft är inte korkade nog att stänga Windows för tredjepartsprogram.

Mja, Microsofts plan är att bli Apple. Tredjepartsprogram ska få säljas, men måste säljas via Microsoft Store (och Microsoft ska ha 30% av försäljningspriset).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du har inge problem med att vara beroende av Valve/Steam då?

Jag ser inte samma problem som med Windows.

Som jag skrev tidigare. Jag litar mer på Valve än MS.

Citat:

Jag ser inte problemet att vara "beroende" av ett företag som Valve. Skillnaden mellan Valve och Microsoft är stor. Valve ser sina kunder som ett verktyg till att förbättra communityn och tjänster, istället för att bara se dom som levande plånböcker.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vare sig man vill eller inte så är det hur som helst spel som för utvecklingen framåt. Detta kan om det slår bli en vändpunkt i linuxvärlden då mer utveckling läggs på diverse pinaler som spel medför. Drivrutiner är väl det som saknas mest just nu.
Läser man på valves sida så lär grunden i deras OS bli Ubuntu.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Mja, Microsofts plan är att bli Apple. Tredjepartsprogram ska få säljas, men måste säljas via Microsoft Store (och Microsoft ska ha 30% av försäljningspriset).

Vilket ser ut att vara exakt SAMMA planer som Valve har, men de går steget längre och försöker integrera allt i ett stort OS,
men de tjänar redan stort genom att lura i folk att det är bra att köpa spel ifrån Steam, samtidigt så måste alla distributörer och spelstudios betala till valve för varenda spel som säljs via Steam, TROTS det är de enskilda utgivarna och distributörerna som står för eventuell internet-kapacitet för spel avsedda och/eller avsedda för syftet.

Allt Valves steam är, är en parasit, värre än Apple, långt värre än Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Eller fixar dom också bara fram Linux clienter av sina "e-shoppar" så är problemet löst, steamOS bygger helt på öppenkod kommer inte vara stängt på någotvis.

Det finns inte en chans i helvetet att Valve släpper in ngn i sitt OS utan att ta rejält med betalt för det.
Det kommer vara mer låst än vad Windows är. Det är jag helt säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det finns inte en chans i helvetet att Valve släpper in ngn i sitt OS utan att ta rejält med betalt för det.

Hur hade du tänkt de skulle göra det med nuvarande licenssystem för Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Valve kan inte låsa ned Linux med tanke på licenserna som det är publicerat under. SteamOS kommer nog antagligen vara baserat på Ubuntu med lite extra förbättringar specifikt för gaming, ljudprestanda, grafik, input latency och användarvänlighet.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Grattis, du har helt fel. Lyssna lite på Valves/Gabes argument om varför de gör som de gör och vad deras mål är så förstår nog du också.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av icelaw:

Allt Valves steam är, är en parasit, värre än Apple, långt värre än Microsoft.

Nej, vad Steam är, är programmet som räddade gaming på PC:n.

Det är helt och hållet Steams förtjänst att det har börjat komma spel för PC igen, för att det gjorde det lättare och bekvämare att köpa spel än att pirata dem.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Entusiast

Det kommer de inte heller lyckas med om de inte tar bort det från företagskunder. Det finns för många företag som kör för mycket egen och obskyr mjukvara för att det ens skulle vara i närheten av smidigt. De kommer öppna en mjukvarubutik för att kunna tjäna pengar plus att de med den erbjuder en tjänst som en del faktiskt vill ha. Folk blir mer och mer vana vid den typen av tjänster via mobiltelefoner. Jag har inget emot ett sådant system själv om det fungerar bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

AMD ska annonsera något strax efter Valves nästa.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köpa program i App Store i OS X.
Det går alldeles utmärkt att handla från valfri källa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nej, vad Steam är, är programmet som räddade gaming på PC:n.

Det är helt och hållet Steams förtjänst att det har börjat komma spel för PC igen, för att det gjorde det lättare och bekvämare att köpa spel än att pirata dem.

Har fortfarande inte köpt ett enda spel i STEAM och det kommer jag fortsätta med.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar lovande! Mer Linux till folket! Inom några år kanske kan överge Windows för gott..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Har fortfarande inte köpt ett enda spel i STEAM och det kommer jag fortsätta med.

Jag förmodar att du också bojkottar Uplay/Origin isåfall också? Ja, det kan inte bli många spel över för dig att spela på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad e poängen när man kan kan köra windows?

Varför skulle jag vilja begränsa mitt system till steams spel och tjänster när jag kan köra windows och få fullt program och spelutbud?

Att spela på TV'n i vardagsrummet kan man göra utan steam och jag kör ärligt talat hellre en konsoll där än en halvfuttig spelPC med steam på för samma slant.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Varför skulle jag vilja begränsa mitt system till steams spel och tjänster när jag kan köra windows och få fullt program och spelutbud?

Att spela på TV'n i vardagsrummet kan man göra utan steam och jag kör ärligt talat hellre en konsoll där än en halvfuttig spelPC med steam på för samma slant.

Varför inte.
Konsol kan inte pressa ut några fps i förhållande till pc. Har man då en pc i samma prisklass som kan streama spelen från sin primära speldator till den och blåsa upp på projen/tvn samt sitta med tangentbord/mus eller handkontroll så ser jag inte meningen med konsol alls.

Mycket större frihet i detta emot konsol samt att du kan ju alltid dualboota så du behöver inte låsa ner din dator till steam os utan möjlighet till windows som många här verkar tro.

Lite sorgligt att det är så många här som inte upptäckt dualboot ännu :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Poäng är det att du minskar MS näst intill monopol på desktop-sidan. Många använder enbart Windows idag pga just spel. Om Valve med detta steget kan få fler programvaruhus och spelstudios att satsa på Linux och OpenGL så bidrar man till mångfalld och öka konkurrens.

Sen ska man kanske också tillägga att många, däribland jag, inte alls är nöjd med vilken riktning MS tar Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerat*

Jag tog bort en svepande och förolämpande kommentar.

Permalänk

Allt som gör mitt nöjesliv enklare och trevligare är välkomnande. Jag gillar att MS får konkurrens i form av ett OS som försöker sig på att ge oss ett alternativ som till och med i vis mån är gratis. Jag ser det som en positiv form av konkurrens som får utvecklarna att ge oss mer utvecklade produkter där vi själva kan göra valen av underhållning. Kommer nog ta ett par år dock...

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicWizard:

Kommer nog ta ett par år dock...

Ja, det lär det göra. Hoppas verkligen Valve fortsätter satsa även om det går trögt i starten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att de tjänar ännu mer på att folk köper både konsol och datorspel...
Det är lite olika marknader som inte står i direkt konkurrens med varandra. Därför vill Microsoft ha en del av båda marknaderna.

Kan du verkligen konstatera att konsoler inte konkurrerar med PC?
För det tror jag inte går.
Jag kan ej bevisa motsatsen, men jag tycker det resonemang TotalBiscuit la fram runt frågan var resonligt; att eftersom Microsoft tjänar mycket mer per spel sålt till Xbox än till PC så bryr de sig helt enkelt inte lika mycket om PC marknaden.
Dock är detta nog ganska svårbevisligt, så det ser inte ut som att vi kan få en slutsats i denna diskussion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaRreE:

X11....

Kanske valve kan fixa upp lite problem som linux har, men jag röstar nej för tillfället. Dock kanske fixas över tid.

Jag tvivlar på att du vet vad problemen är ..

Xorg håller ju förövrigt redan på att ersättas (om man vill) med Wayland eller MIR.