Få liv i gamla SCSI diskar?

Permalänk
Medlem

Få liv i gamla SCSI diskar?

Hejsan!

Har ett bra tag försökt att få igång min gamla Macintosh SE till fullt fungerande skick, men diskarna vill inte vetas av. Och när jag säger diskar så vill varken den interna SCSI disken eller disken i min 20SC kännas av. När jag kör HD SC så hittar den disk 0, men när jag försöker testa eller formatera disken, så låter den lite, och sedan finns den inte längre, och HDSC berättar att det är nått fel. SCSI disken står sedan och hackar ett tag...

Kan man få igång dessa gamla rovor på nått sätt eller måste man köpa nytt?

Permalänk
Avstängd

Gamla diskar är inte att lita på så även om du hade fått igång dem så hade de nog pajjat ganska snart.

Permalänk

Finns det adapters som gör att man kan koppla in en modern IDE- eller SATA-disk eller ett Compact Flash-kort till SCSI-interfacet?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Ja, det lär finnas omvandlare för IDE till SCSI, men de är ovanliga, dyra och begränsade i funktion. Jag vet att det finns minst ett DIY-projekt för att ta fram en prisvärd omvandlare men vet inte vad statusen är på detta projekt.

Permalänk
Medlem

gamla 4.3gig scsi diskar finns fortfarande på ebay, kanske för nya för ditt ändamål dock

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se