Snabbtitt på Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Det krävs ingen ominstallation av windows eller så?
Undrar också om det kommer att dyka upp på MSDN (eller Dreamspark, Pellesoft, om det nu är någon skillnad?) senare?

Från windows 8 till windows 8.1 så krävs det ingen ominstallation De lär nog byta ut windows 8 mot windows 8.1 på dreamspark, MSDN mm

Visa signatur

Battlefield3:SthlmDoe
Antec P280// Core i7 3930K @ 4.0ghz // 16 Gb Corsair Dominator // Asus Rampage IV Extreme// Asus GTX680 SLI // OS-disk Samsung EVO 250GB// 2x 750gb samsung spinpoint f1// Creative soundblaster X-fi titanium

Permalänk
Avstängd

Emil jag tycker att du täckte det mesta väldigt bra:)
Utom den här hur du slipper inloggningen helt i starten,den funkar perfekt hos mig:)

http://news.cnet.com/8301-10805_3-57457967-75/how-to-bypass-t...

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Tack för sammanfattningen Sweclockers. Har funderat på om de är värt pengarna och besväret att uppgradera.

det är ju en gratis uppdatering?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr3d4tor:

Från windows 8 till windows 8.1 så krävs det ingen ominstallation De lär nog byta ut windows 8 mot windows 8.1 på dreamspark, MSDN mm

8.1 har funnits flera veckor på Dreamspark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det är ju en gratis uppdatering?

inte om man va snål o inte köpte win 8 för 250kr vilket ja misstänker att han menar

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

8.1 är ju inget SP , men det kommer nog stand alone media snart för alla.

Inte sagt det heller. Men om du läser längre upp så ser det ut som att 8.1 installations media inte kommer vara kompatibel med 8.0 nycklar. D.v.s. du kan inte använda dig av 8.1 installationen med din nyckel från 8.0 .

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Måste säga att win 8 börjar se riktigt bra ut. Jag förstår microsofts tänk med det hela. Snart kommer folk inte ha några laptops utan surfplattor som kan bli allt. En laptop med ett extra tangentbord och vill han ha en htpc så koppla in plattan i en docka vid tv'n eller varför inte bara streama upplevelsen från plattan till tv'n. Det behövs ett operativsystem som funkar på alla enheter och här har Microsoft kommit längst utav alla. Att plattor kommer vara x86-baserade om några år tvivlar jag inte på.

Det är inte perfekt och första versionen var riktigt pinsam. Men nu börjar det likna något!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd

Tycker också Windows 8 nu verkar trevligt och fungerar både med och utan touch. Kanske dags att uppgradera ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vad menar du med mus+tb?

Om du ska jämföra enbart pekskärm, så får du jämföra det mot antingen enbart mus, eller mot enbart tangentbord.

Det är självklart att en pekskärm på en desktopdator inte ska användas istället för mus+tb. Man använder mus+tb+touch.

Ja och vad är effektivast, billigast, minst jobbigt? Bara mus+tb. Det tycker jag, och jag ser inte
något positivt eller användbart alls med en monitor till en stationär dator som har touch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Tack MS...Alla mina inställningar+program blev nollade...underbart..underbart. Vet inte vad som blir smidigast ominstallera eller gå igenom aktivera/ställa in alla program igen.

Troligen pga att jag kör lokalt konto vilket inte fungerade vid 8.1 upd utan tvingade mig till ms konto som skrev över mitt befintliga.

Microsoft vill att alla ska logga in i deras online-system och låsa upp sig, så de har försökt att ha lokalt inlogg i skuggan!

Man är tvungen att gå in för att skapa nytt MS konto, men när man ska fylla i uppgifterna finns det en text under formuläret där man kan köra lokalt konto igen. Jag hade tur, skrev in alla uppgifterna och tänkte trycka skapa när jag såg den texten. Kommer inte ihåg exakt vad det stod. Så mitt Win 8.1 funkar som vanligt med alla inställningar/program.

Synd att du missade den texten Installera om allt skulle jag göra.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cutters:

Microsoft vill att alla ska logga in i deras online-system och låsa upp sig, så de har försökt att ha lokalt inlogg i skuggan!

Man är tvungen att gå in för att skapa nytt MS konto, men när man ska fylla i uppgifterna finns det en text under formuläret där man kan köra lokalt konto igen. Jag hade tur, skrev in alla uppgifterna och tänkte trycka skapa när jag såg den texten. Kommer inte ihåg exakt vad det stod. Så mitt Win 8.1 funkar som vanligt med alla inställningar/program.

Synd att du missade den texten Installera om allt skulle jag göra.

Tack för den!! Håller på och laddar ner nu till min laptop..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jo jag läser väldigt mycket böcker.
Ja det var ett välskrivet inlägg, välskrivet och informativt precis som du skriver. Men väldigt svårläst. Men det hör ju inte hit direkt, då jag sket i att läsa efter halva skriften, eftersom det var så packat.

Jag tycker det är mycket trevligare att läsa inlägg som är uppdelade, istället för en massa ord som är sammanpackade.
Klart att jag menar mellanrum.

Okej, jag tycket inte det var så farligt svårläst. Men, men. Ska inte blanda mig…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Bra video!

Tack för en bra videogenomgång! Tycker att det täckte upp det mesta jag ville veta och det känns som att jag snart kan överväga att byta ut Win7 vid en ev. krasch/virus/what ever.

Dock blir jag oroad över Emils kommentar om att han föredrar skrivbordsläget, alltid, förutsatt att du använder en mus och det är ju så jag kör...

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Fantastiskt med en Facebook-APP. Nu fattas bara Spotify-app så är jag nöjd!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk

är det bara för mig som det tar relativt lång tid att få upp file explorer-rutan i windows 8.1? oerhört störande eftersom den rutan har kommit fram blixtsnabbt både i windows 7 och windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

Fantastiskt med en Facebook-APP. Nu fattas bara Spotify-app så är jag nöjd!

Dum fråga för jag fattar ingenting längre, men vad är det fantastiska med appar i en PC kontra program? Jag tycker mitt Spotify fungerar utmärkt (kör W7) och facebook finns ju på webben?

Denna frågan är inte bara riktad till dig således.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Dum fråga för jag fattar ingenting längre, men vad är det fantastiska med appar i en PC kontra program? Jag tycker mitt Spotify fungerar utmärkt (kör W7) och facebook finns ju på webben?

Denna frågan är inte bara riktad till dig således.

Rätt skönt att kunna starta Facebook-appen och bara låta den ligga i bakgrunden utan att ta upp någon skärmyta. Händer det något viktigt på Facebook får man ett meddelande om det uppe i högra hörnet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Nån mer som har problem med att driver för Intel HD Graphics 3000 slutar fungera efter uppdateringen? Min ena skärm dog helt (som är kopplad till Intels grafik).

Visa signatur

Min data e snabbare än din.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni...? Ska jag installera Windows 8.1?

Hört att det kommer eventuellt ge boost i spel, eller? Kommer spela mest CS:GO/BF4/Dota2

Min key till Windows jag fick av min polare, det är engelsk version av Windows 8.. Finns det Svenska att ladda hem tro?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Rätt skönt att kunna starta Facebook-appen och bara låta den ligga i bakgrunden utan att ta upp någon skärmyta. Händer det något viktigt på Facebook får man ett meddelande om det uppe i högra hörnet.

OK det med facebook är jag på det klara med då, men varför är det bättre med en Spotify-app istället för Spotify-program? Kan man inte köra program i W8?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cutters:

Microsoft vill att alla ska logga in i deras online-system och låsa upp sig, så de har försökt att ha lokalt inlogg i skuggan!

Man är tvungen att gå in för att skapa nytt MS konto, men när man ska fylla i uppgifterna finns det en text under formuläret där man kan köra lokalt konto igen. Jag hade tur, skrev in alla uppgifterna och tänkte trycka skapa när jag såg den texten. Kommer inte ihåg exakt vad det stod. Så mitt Win 8.1 funkar som vanligt med alla inställningar/program.

Synd att du missade den texten Installera om allt skulle jag göra.

Oh man...Tyckte jag kollade överallt innan jag tryckte nästa. Får glädjas över att få se om w8 "clean install" fungerar då under helgen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

OK det med facebook är jag på det klara med då, men varför är det bättre med en Spotify-app istället för Spotify-program? Kan man inte köra program i W8?

Joo självklart kan du köra vanliga program i Windows 8. Men de nya apparna är mer moderna, går i sovläge om de inte syns, uppdateras automatiskt utan krav på omstart av datorn, är alltid hårdvaruaccelererade av grafikprocessorn... O.s.v. o.s.v..

Jag känner samma sak med Spotify som app, lägg det i bakgrunden så att det inte tar upp någon skärmyta, du ska ju ändå bara lyssna på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Joo självklart kan du köra vanliga program i Windows 8. Men de nya apparna är mer moderna, går i sovläge om de inte syns, uppdateras automatiskt utan krav på omstart av datorn, är alltid hårdvaruaccelererade av grafikprocessorn... O.s.v. o.s.v..

Jag känner samma sak med Spotify som app, lägg det i bakgrunden så att det inte tar upp någon skärmyta, du ska ju ändå bara lyssna på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo men jag kan ju minimera den nu också? Kanske inte helt dölja då men den stör ju inte där den ligger minimerad. Jag känner att jag börjar bli för gammal. Tjejen har W8 på sin laptop så jag har provat lite och så. Visst det är nytt etc etc men allt känns verkligen förändrat och mer utspritt. Jag är rädd att om jag skulle installera (whatever) så skulle jag aldrig hitta det igen.

Förvisso är ju den där sökfunktionen ypperlig men jag har ett annat exempel som det säkerligen finns tusen lösningar på men jag hittade nog den 999:e och krångligaste. Ibland kommer man ju inte ihåg vad ett program eller funktion heter, i detta fallet var det Windows Defender jag inte kom ihåg namnet på, då är sökfunktionen rätt värdelös. Hur brukar man leta upp program man inte minns namnet på? I vanliga fall letar jag i ''mina program'' eller kollar i C: eller D: ... I hennes dator lyckades jag efter tag ta mig in till kontrollpanelen och komma in i lägg till/ta bort program och hittade namnet på programmet där.
Mycket på grund av att jag använt W8 i totalt 1 timme och inte kan ett endaste kortkommando.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Slöfockar som klagar på starmeny och UI design. Det enda viktiga är den underliggande teknologin, sen kan man ju göra sitt eget UI att funka nästan precis hur man vill med LiteStep+lite tid.
Gjorde denna i natt: http://farm8.staticflickr.com/7290/10330310254_f734e4b67b_o.p... där alla element ligger i en xPopup. Är inte riktigt klar men om ett tag så.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av hznn:

Vad tycker ni...? Ska jag installera Windows 8.1?

Hört att det kommer eventuellt ge boost i spel, eller? Kommer spela mest CS:GO/BF4/Dota2

Min key till Windows jag fick av min polare, det är engelsk version av Windows 8.. Finns det Svenska att ladda hem tro?

Mina spel inkl CS:GO blev gulaktiga i grafiken, "dubbelseende", hackade, laggade, musen likaså. Testade uppdatera både det ena och det andra men det slutade med en format c:

Ingen märkbar boost lär du få.

Permalänk
Medlem

Är det Jonas som filmar? Tycker jag känner igen hårfästet som syns i skärmens reflektion.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Visst Windows 8.1 är bättre än Windows 8 men den är inte bättre än Windows 7.
Det ända som jag vill ha är samma startmenyn som Windows 7 har. Visst man kan köra med Start8 men jag vill inte ha skit som man får med. Kommer att skita i Windows och bara köra Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Goikoi:

Mina spel inkl CS:GO blev gulaktiga i grafiken, "dubbelseende", hackade, laggade, musen likaså. Testade uppdatera både det ena och det andra men det slutade med en format c:

Ingen märkbar boost lär du få.

Det ända som du kan får en boost av är att köra spelet på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Slöfockar som klagar på starmeny och UI design. Det enda viktiga är den underliggande teknologin, sen kan man ju göra sitt eget UI att funka nästan precis hur man vill med LiteStep+lite tid.
Gjorde denna i natt: http://farm8.staticflickr.com/7290/10330310254_f734e4b67b_o.p... där alla element ligger i en xPopup. Är inte riktigt klar men om ett tag så.

Ok, jag kan förstå att folk vill ha allt direkt, men något jag då inte förstår är de som hellre tycker Linux är bättre. Om man ska hålla på med Linux så det just tid man behöver (har alltid fått hålla på flera timmar för att få t.ex Ubuntu att fungera korrekt). Och då kan man göra som dig

Själv gjorde jag så här när inte den nya Power/Lock/Sleep knappen fanns. Jag gick till Google tog 2 minuter sedan hade jag gjort en genväg till detta:

%windir%\System32\rundll32.exe user32.dll,LockWorkStation

och lät den ligga i Toolbaren. Har aldrig varit enklare att låsa datorn eller liknande.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Frankensteins monster, otroligt fult och ihåligt, går inte att stå ut med där gränssnittet. Sjuan kommer att leva vidare...känner stark tvivel ifall följande serie kommer erbjuda på bättre upplevelse. Bortsett från det stetiska och funktionella känns det hela bara fel och infiltrerande, snart adjös med windows antar jag.