vart ringer man när man vill ha fiber levererad till villa?

Permalänk
Medlem

vart ringer man när man vill ha fiber levererad till villa?

hej, nu har jag inte hunnit söka runt men jag frågar här direkt istället!

Har precis flyttat till ett hus i Partille och jag behöver få tag på nät, ADSL linan som fanns förr var katastrof tydligen så det är ingen option, och kabeltv nät finns icke

Jag tvingas nu kämpa på med 4g modem som en vacker dag kan ge mig 12mbit, men oftast runt 2mbit

så, vart ringer jag för att få en offert på en fiberleverans ink nedgrävning?

vet att lägenhetsområdet 500m härifrån har fiber, men osäker på vilket nät de har

i nödfall tills vidare, finns det verkligen ingen mobiltbredband leverantör som kan låta än använda 200-300GB i månaden, gärna 500GB?
tre har jag ingen mottagning på, inte ens telefon, telenor har jag nu och det svajar otroligt, med telia så slocknar förbindelsen så fort man öppnar för många sessioner lite för fort

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Telia, Bredbandsbolaget, Bahnohf bara för att nämna några! dock se om du inte kan få telias öppen fiber så kan du välja vilken leverantör du vill men va redo på att det kan bli dyrt!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

http://www.fibergruppen.se/
krya på dig <---ref till rubrik.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

jo tjänsteleverantörerna har jag koll på, det var alla de "obskyra" nät leverantörerna jag försöker hitta, senast jag köpte fiber var av TDC men det var inte privat.

fast kanske är så att privat så får man helt enkelt ringa telia och kika vad de kan lösa åt än

mellan tummen och pekfingret, ni som gjort detta innan vad kostade det er?

jag har forskat fram till att närmsta kopplingscentral som inte bara är för el utan för nät/tele (AC aggregat på väggen och larm) ligger 100m ifrån huset

har gissat på upp till 30.000, eller ska man sträcka sig till runt 50.000 tro?

hade vart underbart om man kunde få göra jobbet själv om de pekade vart man skall gräva till, råkar ha 2km singlemode fiber och vänner med grävmaskin, men det är ju bara i en perfekt värld det går så smutt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För den mängden trafik över mobilnätet tror jag du i dagens läge behöver ett företagsabonnemang.
Tre har ett obegränsat abonnemang för 299kr.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Ring kommunen det gjorde jag, de brukar ha koll på vilka som äger och driver näten på olika adresser, de hade de i min kommun?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Om du inte har en extern riktantenn till ditt 4G modem så skaffa det.

Jag har en SMARTEQ HOUSE ANTENNA dubblade hastigheten med denna, från 10Mbit till 20Mbit.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du inte har en extern riktantenn till ditt 4G modem så skaffa det.

Jag har en SMARTEQ HOUSE ANTENNA dubblade hastigheten med denna, från 10Mbit till 20Mbit.

tack, nu trilla poletten ner här! har en 24dBi parabol antenn för 3g liggande, går säkert att nyttja om jag lyckas lista ut vart masten är!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

tack, nu trilla poletten ner här! har en 24dBi parabol antenn för 3g liggande, går säkert att nyttja om jag lyckas lista ut vart masten är!

Tyvärr körs 4G och 3G i olika frekvenser, dvs du kommer bara kunna utnyttja 3G med antennen om det endast är en 4G-antenn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

På stadsnätet där jag jobbar kostar anslutningen 25 000 kr, man får själv gräva till vår anslutningspunkt, oavsett var den är, däremot ingår både slang och fiber, och givetvis blåsning, skarvning/svetsning och aktiv utrustning (fiberkonverter)
Har du både fiber och grävresurser låter det helt klart görbart, börja med att ringa elnätsbolaget där du bor och se om de har en anslutningspunkt i någorlunda närhet.

Skrivet av TimmyQ:

jo tjänsteleverantörerna har jag koll på, det var alla de "obskyra" nät leverantörerna jag försöker hitta, senast jag köpte fiber var av TDC men det var inte privat.

fast kanske är så att privat så får man helt enkelt ringa telia och kika vad de kan lösa åt än

jag har forskat fram till att närmsta kopplingscentral som inte bara är för el utan för nät/tele (AC aggregat på väggen och larm) ligger 100m ifrån huset

hade vart underbart om man kunde få göra jobbet själv om de pekade vart man skall gräva till, råkar ha 2km singlemode fiber och vänner med grävmaskin, men det är ju bara i en perfekt värld det går så smutt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Det verkar variera väldigt kraftigt, men vad jag hört så kan det bli otäckt dyrt när det handlar om enkom dragning till enskilt hushåll. Jag får fram en mardrömssiffra på 80k i bakhuvudet i något fall jag hört talas om, men jag kan minnas fel. Men det kan bli "billigt" också.

I ett fall jag kommer ihåg så fanns fiber framdraget till ett villakvarter, men leverantören skulle ändå ha 25k enbart för att blåsa in fibern sista metrarna till ett hus som inte hade blivit anslutet samtidigt som de andra.

Tur som f*n för mig att fiber redan var indraget när jag flyttade in i mitt hus.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det verkar variera väldigt kraftigt, men vad jag hört så kan det bli otäckt dyrt när det handlar om enkom dragning till enskilt hushåll. Jag får fram en mardrömssiffra på 80k i bakhuvudet i något fall jag hört talas om, men jag kan minnas fel. Men det kan bli "billigt" också.

I ett fall jag kommer ihåg så fanns fiber framdraget till ett villakvarter, men leverantören skulle ändå ha 25k enbart för att blåsa in fibern sista metrarna till ett hus som inte hade blivit anslutet samtidigt som de andra.

Tur som f*n för mig att fiber redan var indraget när jag flyttade in i mitt hus.

Det är samma hos oss, hoppar man inte på tåget under kampanjer och istället vill ansluta senare blir det mycket dyrare, inget konstigt med det tycker jag.
Det är skillnad på att ansluta kanske 30-40 hushåll och gå från dörr till dörr än att åka ut med maskiner och manskap för en enda kund.

Permalänk
Hedersmedlem

*** rubrik justerad ***

Jag har justerat rubriken för att undvika fortsatta "missförstånd". Jag har därför också raderat en del onödiga kommentarer som nu inte ens är förståelse efter att rubriken blivit rättad.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av raskus:

Det är skillnad på att ansluta kanske 30-40 hushåll och gå från dörr till dörr än att åka ut med maskiner och manskap för en enda kund.

Visst är det så, men jag misstänker nästan att de tar i ordentligt med prissättningen bara för att slippa göra det.

Det blir särskilt fånigt när det redan finns rör in i huset, och det enda som saknas är en stump fiber.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Om det är ett vanligt villaområde i Partille så borde det ju finnas fiber framdraget i området eller åtminstone vara på gång. Det är ju en rik kommun med mkt villor, kan inte tänka mig att ingen satsar på fiber där. Prata med kommunen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Min lina kostade 25' kr och då drog man alltså fiber från gatan c:a 25m in i fastigheten, kabeldragning och montering av kommunikationsutrustning samt samt lite marknarbete som att gräva och asfaltera. Beställdes av Telia Öppen Fiber.

Valet av Telia som operatör var sedan enkelt då de ofta har kampanjer för nya kunder (och har de inte det så kan man ibland tjata till sig det) så de blir i regel billigast... i alla fall första året och då med med 100/100Mbps + IP telefoni och digital TV med 17 kanaler för i mitt fall 300kr/månaden. Fördelen är att jag inte har någon bindningstid och kan enkelt byta leverantör när kampanjen går ut.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Där jag bor så betalar man 6250:- så gräver dom fram till tomtgränsen samt kopplar in "lådan" i kåken. Grävningen på min tomt får jag alltså fixa själv, Och om du ska gräva på tomten så kom ihåg att kontakta komunen så dom kan märka ut eventuella kablar som ligger nergrävd på din tomt, Skulle du strunta i detta och gräva av någon kabel så kan det bli riktigt dyrt!

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Rekordmedlem

Kontakta kommunen först och så kan du hoppas det finns slangar du kan använda, om inte kan det bli väldigt dyrt speciellt om man behöver passera vägar för att dra slangen, är det bara jord är det förmodligen inte så dyrt att lägga ner en slang, många kommunala bolag lägger ner slang när de drar in annat och många lokala villasamfälligheter har också nät, annars kanske det är läge att ta upp det med föreningen för det kanske är dags att bygga nät, kolla även vem som äger ev kabeltv nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Göteborgs energi tog 15000 för att koppla in fiber till villa när det låg i gatan.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Räkna på minst 1000:-/metern för fiber..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backfeed:

Visst är det så, men jag misstänker nästan att de tar i ordentligt med prissättningen bara för att slippa göra det.

Det blir särskilt fånigt när det redan finns rör in i huset, och det enda som saknas är en stump fiber.

Vi har dragit tomrör och har plats i nodskåp också så att alla befintliga hus hus kan koppla in sig och de som vill efteransluta måste naturligtvis betala sin del i det redan byggda stamnätet plus den verkliga merkostnaden för arbetet för att koppla in huset, dvs slutsumman blir ungefär 6000kr mer än om de hakat på från början när alla maskiner var på plats.

Vi äger nätet själva vilket gör det lite dyrare i installation men förhoppningsvis blir det billigare på lång sikt eftersom operatörerna inte gör installationen "gratis" utan de agerar bank och tar in pengarna på högre månadskostnad, man får nätet på avbetalning till ganska hög ränta

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Där jag bor så betalar man 6250:- så gräver dom fram till tomtgränsen samt kopplar in "lådan" i kåken. Grävningen på min tomt får jag alltså fixa själv, Och om du ska gräva på tomten så kom ihåg att kontakta komunen så dom kan märka ut eventuella kablar som ligger nergrävd på din tomt, Skulle du strunta i detta och gräva av någon kabel så kan det bli riktigt dyrt!

Är det öppet stadsnät och helt utan marknadssubventioner?

Dvs du kan välja och vraka fritt bland leverantörer utan krav på speciell bindningstid och inget krav på att du ens måste börja använda tjänsterna?
I så fall är det riktigt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Kan variera valdigt mycket det.

Det ligger fiber pa gatan precis nedanfor varan uppfart till var sommar stuga. Att dra fiber ifran den vagen upp till huset, runt 20 meter ska kosta 60000kr.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Hittade den här informationen med vilka operatörer som verkar vara aktiva i Partille
http://www.partillebo.se/OmPartillebo/Boendefragor/BredbandTe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

OpenSignal appen till telefonen kan vara till hjälp med detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

http://bredbandskartan.pts.se

sök på adress så ser du vilka operatörer som finns i ditt närområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

OpenSignal appen till telefonen kan vara till hjälp med detta.

Eller så snurrar man 360 grader och ser vilken vinkel man får bäst signal.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad för 4G router/dongel du har. Men byta nyligen syrrans klena Huawei E589 puck som gav runt 7mbit mot en Huawei B593 och landade på ca: 30mbit långt ute på landet.

De kör mobilt bredband fast än att det finns fiber i deras område. Då det blev draget innan de köpte huset. Nu skulle det kosta dem 65.000kr att installera det. Då det behövs en ny switch i skåpet som de skulle få bekosta, så de har inte råd till att lägga ut det.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com