Permalänk
Medlem

Tips på ny server?

Hej!

Jag går i funderingar på att byta ut min gamla Mac Mini (1.42GHz PowerPC G4) mot något lite modernare.
Servern kör i dagsläget Debian och jag använder den till lite allt möjligt såsom minidlna, rtorrent, apache, mysql, git repos, afpd osv. men den är rätt trött och viss mjukvara finns helt enkelt inte för PowerPC som tex. node.js.

När jag såg nya Intel NUC tyckte jag först att den var klockren men ju mer jag funderar på det så tänker jag att det kanske är bättre att bygga ett eget Mini-ITX system så man inte är så begränsad? Budget är viktigt, problemet är bara att jag har så dålig koll på hårdvara numera och jag vill inte köpa för gamla grejer så det inte går att uppgradera längre fram.

Här är några idéer om vad som vore trevligt:

- x86
- Kunna köra Linux
- SSD för OS:et
- Snabba portar för ev. extern lagring (USB3, ESATA eller liknande?)
- Dual nic (inget krav men fint om jag skulle vilja köra brandvägg på den)
- Gärna strömsnålt

Finns det några färdiga burkar som passar mig eller är det bästa att bygga eget? Isåfall vad tycker ni att jag ska satsa på för komponenter?

Tack på förhand
David

Permalänk
Medlem

Bygga eget blir nog billigare. Annars är det till att köpa en riktig server med Xeon-CPU för kanske 10k.
Tycker du ska köra med VMware ESXi också så du kan virtualisera dina servrar. Då kan du installera upp nya och kasta gamla servrar precis som du vill och du får dessutom ut mycket mycket mer av din hårdvara.

Permalänk
Medlem

Intressant, men vad behöver man för hårdvara för att kunna köra ESXi? Budgeten är som jag sa viktig.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att snickra ihop en sån här: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212554-nya-hp-mi...
Dvs extra Xeon 1230v2/16gb + ssd som systemdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag funderar på att snickra ihop en sån här: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212554-nya-hp-mi...
Dvs extra Xeon 1230v2/16gb + ssd som systemdisk

Ser absolut trevligt ut men lite väl kraftfullt mot vad jag behöver.

Permalänk
Medlem

Denna är ju rätt billig nu. HP Proliant N54L 1890:-
Dock bara 1 ethernet/E-sata och ingen USB3.
Men när du pratar nuc kanske du är ute efter något ännu mindre(fysiskt)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Denna är ju rätt billig nu. HP Proliant N54L 1890:-
Dock bara 1 ethernet/E-sata och ingen USB3.
Men när du pratar nuc kanske du är ute efter något ännu mindre(fysiskt)?

Ja alltså jag har den gamla Mac Mini nu och jag var först inne på att hitta något liknande men med x86 så det var därför jag blev så sugen på NUC. HP-burkarna har jag kollat på men eftersom det är förra generationen känns det inte helt rätt med tanke på uppgraderingar osv.

Idealet vore att kunna bygga en budget Mini-ITX-burk där man kanske kan spara in på disk och minne men välja ett moderkort som har det mesta man kan tänkas behöva den kommande åren. Som jag sa så har jag dålig koll på hårdvara så tips på vad man ska välja vore uppskattat. Är det Intel eller AMD som gäller? Vilken generation av processorer ska man kolla på osv.

Permalänk
Medlem

Har gått i liknande tankar själv och funderat på att bygga runt Intel Avoton C2750 (ex. https://mullet.se/product.html?product_id=335994)
Förhoppningsvis kommer det andra brädor som är lite billigare. Avoton proppen finns även som en fyrkärnig variant om man känner att octacore är overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Har gått i liknande tankar själv och funderat på att bygga runt Intel Avoton C2750 (ex. https://mullet.se/product.html?product_id=335994)
Förhoppningsvis kommer det andra brädor som är lite billigare. Avoton proppen finns även som en fyrkärnig variant om man känner att octacore är overkill.

Tack, bra tips! Det där kortet är nog lite overkill för mig men den fyrkärniga processorn verkar intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Bygga eget blir nog billigare. Annars är det till att köpa en riktig server med Xeon-CPU för kanske 10k.
Tycker du ska köra med VMware ESXi också så du kan virtualisera dina servrar. Då kan du installera upp nya och kasta gamla servrar precis som du vill och du får dessutom ut mycket mycket mer av din hårdvara.

Vad vinner han på att virtualisera?
Och varför baremetal hypervisor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Vad vinner han på att virtualisera?
Och varför baremetal hypervisor?

Du får ut såååå mycket mer av hårdvaran genom att virtualisera. Du kan ju köra låt oss säga 10 virtuella servrar som alla gör olika saker (någon Linux, någon Windows osv.) istället för att köra på en fysisk server med ett enda OS och där du kanske inte kan köra allt för många applikationer på samtidigt.

Dessa sakerna kör jag i min ESXi-host idag:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746637
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656486
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318321 (fungerar lika bra med inbyggt NIC om man inte har en massa trafik)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660227
Sen lite olika diskar och ett gammalt nätagg.

Jag kör 11 virtuella servrar med blandat Linux (webbserver, VPN-server osv.) och Windows (AD, Exchange osv.) och det fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Du får ut såååå mycket mer av hårdvaran genom att virtualisera. Du kan ju köra låt oss säga 10 virtuella servrar som alla gör olika saker (någon Linux, någon Windows osv.) istället för att köra på en fysisk server med ett enda OS och där du kanske inte kan köra allt för många applikationer på samtidigt.

Dessa sakerna kör jag i min ESXi-host idag:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746637
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656486
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318321 (fungerar lika bra med inbyggt NIC om man inte har en massa trafik)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660227
Sen lite olika diskar och ett gammalt nätagg.

Jag kör 11 virtuella servrar med blandat Linux (webbserver, VPN-server osv.) och Windows (AD, Exchange osv.) och det fungerar klockrent.

Sorry jag tolkar ditt svar som jag vet inte riktigt men virtualisering är inne och fungerar för mig.
Visst har du behov av tjänsteseparering, olika os eller rent testande så är det bra och jag har multipla maskiner med hypervisors hemma för att labba med saker
Dock fanns det inget i hans frågeställning som visade på sådant behov utan han kör linux med x tjänster vilket kan göras i samma os med 1 schemaläggare och en vm-hanterare som hanterar alla resurser på optimalt sett istället för att öka administrationskostnad och overhead i form av hypervisor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Sorry jag tolkar ditt svar som jag vet inte riktigt men virtualisering är inne och fungerar för mig.
Visst har du behov av tjänsteseparering, olika os eller rent testande så är det bra och jag har multipla maskiner med hypervisors hemma för att labba med saker
Dock fanns det inget i hans frågeställning som visade på sådant behov utan han kör linux med x tjänster vilket kan göras i samma os med 1 schemaläggare och en vm-hanterare som hanterar alla resurser på optimalt sett istället för att öka administrationskostnad och overhead i form av hypervisor.

NU vill han bara ha en burk ja. Om ett halvår kanske han vill ha en till. Lika bra att dra in VMware från början så är det gjort.
VMware ESXi är gratis och busenkelt att installera och komma igång med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

NU vill han bara ha en burk ja. Om ett halvår kanske han vill ha en till. Lika bra att dra in VMware från början så är det gjort.
VMware ESXi är gratis och busenkelt att installera och komma igång med.

Har men en stram budget så skulle jag skippa ESXi då det ofta medför att man måste välja vissa komponenter som inte alltid är standard på ett moderkort.

Håller med aluser, kravet var att köra 32bitars Linux med en SSD och USB3. Borde man kunna få till mycket billigt med ett AMDsystem i miniITX-klassen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Har men en stram budget så skulle jag skippa ESXi då det ofta medför att man måste välja vissa komponenter som inte alltid är standard på ett moderkort.

Håller med aluser, kravet var att köra 32bitars Linux med en SSD och USB3. Borde man kunna få till mycket billigt med ett AMDsystem i miniITX-klassen

Nu vet jag inte varför ESXi skulle bli dyrare. Funkar på i princip all hårdvara och det finns en gratislicens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Nu vet jag inte varför ESXi skulle bli dyrare. Funkar på i princip all hårdvara och det finns en gratislicens.

nej nej nej.. fungerar inte alls på all hårdvara
CPU moderkort ska bla. ha stöd för: VT-x VT-d
NICs ska stödjas. Marvell brukar strula och måste meckas med för att fungera (iaf 5.0 och i 5.1)
Du ska ha någon slags Storage Controller som stöds, det gör inte ICH om man inte vill köra dem som singeldiskar.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Har men en stram budget så skulle jag skippa ESXi då det ofta medför att man måste välja vissa komponenter som inte alltid är standard på ett moderkort.

Håller med aluser, kravet var att köra 32bitars Linux med en SSD och USB3. Borde man kunna få till mycket billigt med ett AMDsystem i miniITX-klassen

Precis, budgeten är viktig så jag tror att jag får hoppa över allt för avancerade komponenter.

När det gäller processor så tycker jag den som Kyroz tipsade om verkar lovande och som jag förstod det så är den familjen tänkt för microservrar. Det återstår dock att se om det kommer några billigare moderkort som passar mig.

Alternativet är väl att köra på Haswell eller är AMD ett bättre val? Vad har de isåfall för lämpliga processorer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnk3:

Hej!

Jag går i funderingar på att byta ut min gamla Mac Mini (1.42GHz PowerPC G4) mot något lite modernare.
Servern kör i dagsläget Debian och jag använder den till lite allt möjligt såsom minidlna, rtorrent, apache, mysql, git repos, afpd osv. men den är rätt trött och viss mjukvara finns helt enkelt inte för PowerPC som tex. node.js.

När jag såg nya Intel NUC tyckte jag först att den var klockren men ju mer jag funderar på det så tänker jag att det kanske är bättre att bygga ett eget Mini-ITX system så man inte är så begränsad? Budget är viktigt, problemet är bara att jag har så dålig koll på hårdvara numera och jag vill inte köpa för gamla grejer så det inte går att uppgradera längre fram.

Här är några idéer om vad som vore trevligt:

- x86
- Kunna köra Linux
- SSD för OS:et
- Snabba portar för ev. extern lagring (USB3, ESATA eller liknande?)
- Dual nic (inget krav men fint om jag skulle vilja köra brandvägg på den)
- Gärna strömsnålt

Finns det några färdiga burkar som passar mig eller är det bästa att bygga eget? Isåfall vad tycker ni att jag ska satsa på för komponenter?

Tack på förhand
David

Skrivet av jnk3:

Precis, budgeten är viktig så jag tror att jag får hoppa över allt för avancerade komponenter.

När det gäller processor så tycker jag den som Kyroz tipsade om verkar lovande och som jag förstod det så är den familjen tänkt för microservrar. Det återstår dock att se om det kommer några billigare moderkort som passar mig.

Alternativet är väl att köra på Haswell eller är AMD ett bättre val? Vad har de isåfall för lämpliga processorer?

Du pratar om att "budgeten är viktig" men jag kan inte hitta någonstans där du satt et pristak på vad den får kosta?
Svårt att ge förslag på om du inte säger ett pristak (budget)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Titta på t.ex Intel Pentium G3220/G3420, väldigt mycket kraft för pengarna. Sen finns det micro-ATX-kort för under 500kr som passar utmärkt, dock inte med två NIC. Vill du ha 6 SATA-kontakter så finns det under 600kr.
HP NC360T finns för runt 300kr på eBay om du vill ha fler nätverksportar, annars kan man ju köpa ett billigt Realtek.
Tror att du får CPU + moderkort för runt 1000-1200 och det borde absolut inte vara några problem för det du har specat.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du pratar om att "budgeten är viktig" men jag kan inte hitta någonstans där du satt et pristak på vad den får kosta?
Svårt att ge förslag på om du inte säger ett pristak (budget)

Det är väl lite flytande men under 4000:- iallafall. Tänker mig att inte stoppa i så mycket minne och välja en liten (men snabb) SSD eftersom jag bara ska köra OS:et på den. Lägger hellre lite mer pengar på moderkort och chassi så det finns bra möjligheter att uppgradera.

Skrivet av tomle:

Titta på t.ex Intel Pentium G3220/G3420, väldigt mycket kraft för pengarna. Sen finns det micro-ATX-kort för under 500kr som passar utmärkt, dock inte med två NIC. Vill du ha 6 SATA-kontakter så finns det under 600kr.
HP NC360T finns för runt 300kr på eBay om du vill ha fler nätverksportar, annars kan man ju köpa ett billigt Realtek.
Tror att du får CPU + moderkort för runt 1000-1200 och det borde absolut inte vara några problem för det du har specat.

Tack, ska kolla upp dina tips!

Permalänk
Medlem

T.ex.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4014508/tips-pa-ny-server
3340kr från Inet. Du kan naturligtvis byta moderkort, chassi etc. 8GB RAM är egentligen lite overkill för Linux men det skiljer inte mycket från 4GB->8GB.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

T.ex.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4014508/tips-pa-ny-server
3340kr från Inet. Du kan naturligtvis byta moderkort, chassi etc. 8GB RAM är egentligen lite overkill för Linux men det skiljer inte mycket från 4GB->8GB.

Tack det ser riktigt bra ut! Jag hade egentligen tänkt mig Mini-ITX men den där lådan är inte så jättestor och Mini-ITX-korten kostar ju lite mer. Behöver jag någon extra kylning tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnk3:

Tack det ser riktigt bra ut! Jag hade egentligen tänkt mig Mini-ITX men den där lådan är inte så jättestor och Mini-ITX-korten kostar ju lite mer. Behöver jag någon extra kylning tror du?

Jag har byggt två datorer med det chassit, inte behövt extra kylning förutom den fläkt som medföljer. Komponenterna är rätt strömsnåla och alstrar inte så mycket värme.
Ska du ha mini-ITX så kanske Fractal Design Node 304 passar bra, plats för fler diskar också.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

nej nej nej.. fungerar inte alls på all hårdvara
CPU moderkort ska bla. ha stöd för: VT-x VT-d
NICs ska stödjas. Marvell brukar strula och måste meckas med för att fungera (iaf 5.0 och i 5.1)
Du ska ha någon slags Storage Controller som stöds, det gör inte ICH om man inte vill köra dem som singeldiskar.

ESXi må vara halvkinkigt med hårdvara men VT-d är inte ett krav - bara om man vill köra passthrough till t ex en HBA, ett grafikkort eller dylikt.

Jag har kört ESXi från version 3.5 på alltifrån någon Dell P4 3GHz, olika socket 775-kort, gamla servrar (ESXi 3.5 på en gammal 4U Quad-CPU P3 Xeon ~700MHz Dell (minns tyvärr inte modellen)) och på någon halvny HP workstation. Har sett andra som fått det att snurra på laptops osv. Har man bara stöd för NICen eller t ex en Intel-NIC till hands så brukar det hoppa igång (eller så har jag haft tur...).

Jag tar nog hellre att grejerna inte funkar alls än att man efter ett tag upptäcker att HBAn krånglar... Det är inte såå konstigt att konsument-mjukvaru-RAID inte stöds eftersom man inte skulle använda något liknande i produktion och det är ju vad ESXi är tänkt för.

ESXi är väl alldeles ypperligt för trådskaparen? Lätt att snapshot:a VMen innan man provar något hårigt, lätt att backa hela VMen eller flytta den till en annan host samt möjlighet att köra flera VMar. Nu finns det ju också andra sätt att virtualisera, antingen mha någon hypervisor som t ex Xen eller VMware Player på Linux - sen lär det ju finnas ett gäng andra lösningar också.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Passa på att köpa en SSD från Netonnet, Kingston 120GB kostar 599
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/ki...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Passa på att köpa en SSD från Netonnet, Kingston 120GB kostar 599
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/ki...

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på det här chassit: http://www.inet.se/produkt/6911707/bitfenix-phenom-micro-svar...
Det är ju lite dyrare men mycket snyggare och har inga 5.25-tum platser vilket jag tycker är ett plus. Är det nån som har erfarenhet av det chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

ESXi må vara halvkinkigt med hårdvara men VT-d är inte ett krav - bara om man vill köra passthrough till t ex en HBA, ett grafikkort eller dylikt.

Javisst behövs inte VT-D men det slutar alltid med att man har något som ska in i en VM (en disk array, grafikkort, tvkort osv).

Skrivet av Micke O:

Jag har kört ESXi från version 3.5 på alltifrån någon Dell P4 3GHz, olika socket 775-kort, gamla servrar (ESXi 3.5 på en gammal 4U Quad-CPU P3 Xeon ~700MHz Dell (minns tyvärr inte modellen)) och på någon halvny HP workstation. Har sett andra som fått det att snurra på laptops osv. Har man bara stöd för NICen eller t ex en Intel-NIC till hands så brukar det hoppa igång (eller så har jag haft tur...) .

Precis det jag skrev, man bör se till att man har Intel NICs.

Skrivet av Micke O:

Jag tar nog hellre att grejerna inte funkar alls än att man efter ett tag upptäcker att HBAn krånglar... Det är inte såå konstigt att konsument-mjukvaru-RAID inte stöds eftersom man inte skulle använda något liknande i produktion och det är ju vad ESXi är tänkt för.

Det är sååå många forumtrådar i olika forum där folk tror att man kan använda de inbyggda chippen som sitter på moderkorten för RAID så självklart är det inte för alla.

Skrivet av Micke O:

ESXi är väl alldeles ypperligt för trådskaparen? Lätt att snapshot:a VMen innan man provar något hårigt, lätt att backa hela VMen eller flytta den till en annan host samt möjlighet att köra flera VMar. Nu finns det ju också andra sätt att virtualisera, antingen mha någon hypervisor som t ex Xen eller VMware Player på Linux - sen lär det ju finnas ett gäng andra lösningar också.

Javisst det är jättelätt men var det något som TS frågade efter?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Javisst det är jättelätt men var det något som TS frågade efter?

Nej det gjorde jag inte och även om virtualisering är grymt i många fall så tror jag inte att det skulle vara någon fördel för de användningsområden jag har tänkt mig.

En annan fråga. Jag har ju kört Debian i många år och tycker det funkar mycket bra men nu när jag ändå ska byta server så är jag sugen på att även byta OS/dist bara för att lära mig något nytt. FreeBSD vore trevligt att bekanta sig med. CentOS och Arch är andra potentiella kandidater.

Någon som har några tips eller tankar om detta?

Permalänk
Medlem

Jag gick från Slackware till Debian, mest för pakethanteringen och säkerhetsuppdateringar. Däremot rullar min gamla Slackware-maskin fortfarande utan problem men jag får patcha den själv (=ladda ner källkod, kompilera)

Visa signatur

RIPE LIR