Permalänk
Medlem

Iaf, om man gillar 7990 prestandan, köp två r9 280x och du har bättre prestanda för mindre pengar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av inkräktare:

Även eftermarknadsvarianter? Spelar det nån roll om det är dual gpu då? Är det större risk för strul eller?

Det är ju 2x 7970 på samma kort.

Du kan inte göra så mycket med dom , knappt upgradera eller något.

Ja risk för mer strul.

NU skriver jag risk inget annat

Eftermarkands vet jag inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkräktare:

Radeon 7990 ligger på ca 5100 kr
R9 290X ligger på 5000 just nu.

Varför köper man hellre en 290X? 7990n såg ut att prestera bäst på speltesterna (inte alltid på de syntetiska testerna dock)

Hur tänker ni där?

4490 och fraktfritt (Vid postning)
http://www.dustinhome.se/product/5010757307/gigabyte-radeon-r...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Vad spelar temperaturen för roll om den är designad för att tåla den tempen? Värmeutveckling spelar roll! Maxtemp har mycket liten betydelse så länge den är lägre än vad kortet tål!
Och är du ytterligare en sån som missat pilarna bredvid bilden som gör att du får se prestandan i andra spel än BF3? I snitt är 290x aningen bättre än Titan!

I prestanda index var kortet bättre ja men sämre än 780/Titan i alla spel jag vill spela från detta test så som Battlefield, Farcry 3 och Bioshock.

Vad har värmeutveckling för betydelse, det man kollar på är ju temperaturen på kortet. Kan jag få liknande/bättre prestanda med ett annat kort och 15grader(!!!!) lägre dessutom så är ju valet inte så svårt.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mimematis:

Måste fråga även om det inte är relaterat till just Blender.
Kommer ni fortsätta att testa grafikkorten under 3DMark Firestorm i x1080 istället för x1440 som ni gjorde tidigare med partnertillverkarnas OC modeller 770, 780 när ni testar prestandan på överklockningen?

Kan mycket väl vara relaterat till Blender, men det är samtidigt värdena vi får under scenariot vi testar. Kommer alltid vara beroende av aktuell mjukvara med aktuella inställningar, finns inget som är helt "neutralt". Det där därför vi försöker vara så transparenta som möjligt med testinställningar, speciellt för speltesterna.

Med det sagt kan jag absolut kika över siffrorna igen framöver, än så länge är de ju mest kuriosa då det är AMD-kort i fokus. Faktum är att jag nog gör en liten rokad och tar bort den tabellen tills vidare, den tillför faktiskt inget just här.

Jag vet inte om vi kommer köra på samma för OC. Syntetiska tester är enligt mig rätt trista, mina slutsatser dras snarast av hur prestandan är i spel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkräktare:

Radeon 7990 ligger på ca 5100 kr
R9 290X ligger på 5000 just nu.

Varför köper man hellre en 290X? 7990n såg ut att prestera bäst på speltesterna (inte alltid på de syntetiska testerna dock)

Hur tänker ni där?

4490

Skulle dock vänta till riktig kylning lanseras

http://www.dustinhome.se/product/5010757307/gigabyte-radeon-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Spelar ingen roll vad dom säger..Att spöa ett 9 månader gammalt kort med nån % och dessutom dra mer ström högre ljudnivå och blir varmare är inge vidare i mina ögon..Känns lite 480 äver kortet

Titan kostade 8k när det lanserades. 290X under 5k när det lanseras och med aningen bättre prestanda. Ingen skillnad? Hade AMD velat lansera ett kort för 8K så hade de nog fläskat på lite till med prestandan och kylningen på referenskortet men det är inte i det prisläget de vill vara i. De kommer garanterat att kränga en massa kort för det pris/prestandaläget.

Permalänk
Avstängd

Varför drar grafikkort 85 W i idle? (detta grafikkort drar 90 W, vissa drar ännu mer).

Dom borde dra <5 W i idle.

Permalänk

tycker det är tråkigt
titan har ju funnits ett tag

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Lövblåsarn

Bättre...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför drar grafikkort 85 W i idle? (detta grafikkort drar 90 W, vissa drar ännu mer).

Dom borde dra <5 W i idle.

Det beror på vad som menas med idle. ÄR det när datorn sover i eller när det används till annat än maxbelastning?

Permalänk
Avstängd

Prestanda per krona?

SweClockers skribenter/redaktion,
Kan ni inte redovisa en graf med prestanta per watt, och en med prestanda per krona?

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna nåt

Permalänk
Medlem

Oh herre*****

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Varför drar grafikkort 85 W i idle? (detta grafikkort drar 90 W, vissa drar ännu mer).

Dom borde dra <5 W i idle.

Än en gång, hela datorn drar 90 W i idle, inte grafikkortet. Jämför du med resten av tabellen så ser du att det är ganska standard. De flesta systemen drar mellan 85 och 90 watt när de inte används. Undantagen är de riktiga prestandamonstren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför drar grafikkort 85 W i idle? (detta grafikkort drar 90 W, vissa drar ännu mer).

Dom borde dra <5 W i idle.

Hela systemet drar 90W i idle, mätt vid väggen.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Titan kostade 8k när det lanserades. 290X under 5k när det lanseras och med aningen bättre prestanda. Ingen skillnad? Hade AMD velat lansera ett kort för 8K så hade de nog fläskat på lite till med prestandan och kylningen på referenskortet men det är inte i det prisläget de vill vara i. De kommer garanterat att kränga en massa kort för det pris/prestandaläget.

Håller inte med dig där.Kolla på strömförbrukningen och värmen så skulle jag nog påstå att dom redan tryckt ut det mesta ur Hawaii kretsen.

Att Titan kostade så mycket vid lanseringen förklaras ju med denna release.Titan höll tronen och håller den fortfarande i vissa spel..Klart som fan att det kostade mycket för 9 MÅNADER sen.Allt annat vore ju rent idiotiskt av Nvidia.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Gjorde mest narr av alla som öst på med saltnypor tidigare när det gällt läckt info om R290X.

780Ti känns mest som en panikartad papperslansering vid det här laget (när dom insåg hur R290X presterade). En läckert redigerad bild som ska få det att rycka i köptarmen hos inbitna Nvidia fanboys.

Om 780Ti är panikartad vad är då inte 290X? AMD har vart tvugna att totalt maxa kortet för att komma upp i nivå med det snart ett år gammla titan medans nvidia kan bara vrida upp frekvenserna lite och matcha amds nya kort utan direkt mycket arbete. Nvidia har även kunnat tagit totala ockerpriser senaste tiden i brist på konkurans så dom skrattar nog hela vägen till banken. Ljudnivån är helt klart under all kritik och kortet ser plastigt och billigt ut för det priset, betalar man för high end så ska det imo synas också. För enusiaster är nog 780 ett bättre kort med tanke på överklockningspotentialen.

Med det sagt så är fan prissättningen guld! GJ amd på den punkten, börjar bli dags att få ner high-end korten på rimliga nivåer igen. Sen tycker jag att det bästa som hänt inom enusiastvärlden på senare är att man kan bygga tysta högpresterande mitx byggen med kort som har titankylaren vilket tyvärr inte lär gå med det här kortet, några steambox med 290x lär vi inte se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omitron:

Det beror på vad som menas med idle. ÄR det när datorn sover i eller när det används till annat än maxbelastning?

Vet inte vad dom i recensionen menar med "idle".

Men oavsett om datorn sover, eller om den är på men barar visar en stilla bild så bör den inte dra mer än 5 W.

Permalänk
Medlem

Finns redan ett pris som ungefär motsvarar detta (399 euro+moms är strax under 4400 kr) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2255510 , fast inte inne än förstås

ed: det var fasen vad sen man var på denna då hehe

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Än en gång, hela datorn drar 90 W i idle, inte grafikkortet. Jämför du med resten av tabellen så ser du att det är ganska standard. De flesta systemen drar mellan 85 och 90 watt när de inte används. Undantagen är de riktiga prestandamonstren.

Aha, det förklarar varför inget i testet drog mindre än 85 W.
Jag trodde det var kortet som drog så mycket.
Skönt att veta att det inte är kortet som drar så mycket.

Undrar hur mycket kortet sig själv drar i idle?

Skrivet av FatherOfThree:

Hela systemet drar 90W i idle, mätt vid väggen.

Fo3

Aha, men då förstår jag. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vet inte vad dom i recensionen menar med "idle".

Men oavsett om datorn sover, eller om den är på men barar visar en stilla bild så bör den inte dra mer än 5 W.

Du får nog satsa på en extra strömsnål laptop!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

290X redan nere på 4500kr, 290 bör ligga mellan 3000-3500kr isåfall.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Att köpa nu innan nvidia genomfört sina prissäkningar och släppt 780 ti är helt befängt. Dessutom så känns det som om folk i allmänhet överskattar mantle och underskattar g-sync. Även om mantle skulle ge 20% bättre prestanda, vilket är osannolikt, så kommer nog g-sync ha större värde.
Visst att man kanske får högre FPS i några få spel med mantle. Men det g-sync gör är ju att det får ALLA spela att kännas smooth. Det som är det grymma med g-sync är ju även att det sänker inputlag samtidigt som det tar bort tearing och "lagg".

Innan g-sync så lades varje skillnad mellan en bildrutas renderingstid och skärmens uppdateringsfrekvens på på input lagget. Så om det tog 13ms att rendera så adderades då 3.7ms input lag tills bildrutan kom till skärmen (60hz = 16.666ms). Och om man hade 40 FPS så går även skärmen ned till 30hz med vsync så då blir det 22ms renderingstid och sen måste den vänta i 11ms innan bilden kan visas på skärmen.
Och det här är inte som millisekunder som känns som extra ping. Utan det är skillnaden mellan bilduppdatering och musrörelse, dvs ren input lag. Med hög ping så laggar alla andra. Med högt input lag så känns det som om musen är en banan doppad i sirap. Inputlag är även nått som den mänskliga hjärnan är väldigt bra på att känna av. Det är bla därför det är så svårt för oculus att bygga bort sjösjukan som kan uppkomma med riften. Hjärnan förväntar sig en rörelse men datorn laggar efter några millisekunder = banan i sirap.

Om man nu stänger av vsync i 40fps exemplet så blir input lagget lägre så klart. Men det till priset av enormt irriterande tearing. Men g-sync kommer endå ge en bättre upplevelse än att köra utan v-sync. Detta eftersom det ALLTID kommer skilja mellan renderingstid och uppdateringsfrekvens. Vissa frames komemr det vara 2-3ms bara. Men andra frames kommer det bara upp mot 10-15ms. Oavsett vad ens FPS visar märk väl. Med g-sync så kommer det ALDRIG vara nått lagg mellan rendering och skärmpresentation. Vilket är ett gigantiskt framsteg. Vi behöver inte mer fps, vi behöver bättre upplevelse.

Min gissning är att 40fps med gsync kommer kännas som 60fps utan. Ska bli sjukt spännande att se utvecklingen närmaste månaderna!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris tycker jag, att referenskylaren inte skulle vara någon höjdare kan väl ingen trott. Enligt mina mått är 95% av alla referenskylare lövblåsare

Blir att ta en närmare titt när Gigabyte, ASUS eller MSI släppt sina kort med egna kylare

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Håller inte med dig där.Kolla på strömförbrukningen och värmen så skulle jag nog påstå att dom redan tryckt ut det mesta ur Hawaii kretsen.

Att Titan kostade så mycket vid lanseringen förklaras ju med denna release.Titan höll tronen och håller den fortfarande i vissa spel..Klart som fan att det kostade mycket för 9 MÅNADER sen.Allt annat vore ju rent idiotiskt av Nvidia.

Vad jag menar är att AMD ju var tvungna att kompromissa med något för att komma ner i det prisläget. Hade dom velat lansera kortet för 8k så hade de ju kunnat ha en helt annan kylning osv. Det är ju det eftermarknaden är till för med Asus, Gigabyte osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omitron:

Titan kostade 8k när det lanserades. 290X under 5k när det lanseras och med aningen bättre prestanda. Ingen skillnad? Hade AMD velat lansera ett kort för 8K så hade de nog fläskat på lite till med prestandan och kylningen på referenskortet men det är inte i det prisläget de vill vara i. De kommer garanterat att kränga en massa kort för det pris/prestandaläget.

suttit och läst alla klagomål som funnits ang kylaren och tror du faktiskt är den första som förstått det.
Grafikkort som är bättre än titan med samma förbrukning för 549$ kommer inte kunna kosta på samma kylare som ett kort som titan med ett pris på 999$.
Amd har ju tex. kylaren till 7990 som är ruggigt tyst men referensmodelen hade då blivit dyrare och även styrt upp priset för kommande modeller med eftermarknadskylare.

Bra test i övrigt och mitt val av 290x alt. 780 är nu avgjort

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Finns det bekräftat att det kommer andra varianter än kort med referenskylare?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av fantomsmurfen:

Finns det bekräftat att det kommer andra varianter än kort med referenskylare?

Runt december tror jag dom sa.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240