Radeon R9 290X från partnertillverkare dröjer till december

Permalänk
Melding Plague

Radeon R9 290X från partnertillverkare dröjer till december

Flaggskeppet Hawaii lyckades med bedriften att ta över ledartröjan i prestandaligan, men referensmodellen har flera brister. Bättre lösningar kan däremot dröja ett tag till.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite surt för dom som är ute efter ett inför BF4 eller liknande. Speciellt som referenskylaren intr presterat så väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tålamod är en dygd
Dom kanske kommer lagomt till julhandeln.

Permalänk

Jag väntar på en ASUS Matrix-modell men med tanke på priset så kanske jag säker mig till 290 Jaja, jag kan vänta

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Nu gillar jag Amd, men varför kan dem inte bygga upp lite lager innan dem lanserar en produkt.
Var ju precis lika när dem släppte 7970 också. Gör som google gjorde när dem släppte n7 nu, se till att produkten finns först!

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Avstängd

Synd för dom som hade hoppats på en snabb release av eftermarknadskylarna.

Permalänk
Medlem

Då blev det ett 780 istället Bra jobbat AMD att de släpper ett kort med så usel fläkt,temp etc... samt att den inte ens kan nyttja sina 1 ghz fullt ut pågrund av det. Bra release inför BF4... 6 veckor herregud..

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

Nu gillar jag Amd, men varför kan dem inte bygga upp lite lager innan dem lanserar en produkt.
Var ju precis lika när dem släppte 7970 också. Gör som google gjorde när dem släppte n7 nu, se till att produkten finns först!

Kunde inte hålla med dig mera. Tycker det är helt åt skogen med sånna här lanseringar. Väldigt dåligt för kunderna.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Inaktiv

Hur svårt kan det vara att göra en vettig referenskylare redan från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avar:

Då blev det ett 780 istället Bra jobbat AMD att de släpper ett kort med så usel fläkt,temp etc... samt att den inte ens kan nyttja sina 1 ghz fullt ut pågrund av det. Bra release inför BF4...

Klarar du inte av ett grafikkort som sitter på 95c?

Inte för att säga nått men det är väl bättre att ha en lägre kurva på fläktprofilen än att sätta ett mål på 50c som ändå inte spelar någon större roll om man har något vidare chassi.

Hellre skulle jag ha 95c på mitt grafikkort som standard än att den skall skrika som en stucken gris för att hålla 45-50c

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Då får man hålla i stålarna ett tag till då Ser fram emot fina recensioner av alla kort från Swec i december.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Inte för att säga nått men det är väl bättre att ha en lägre kurva på fläktprofilen än att sätta ett mål på 50c som ändå inte spelar någon större roll om man har något vidare chassi.

Hellre skulle jag ha 95c på mitt grafikkort som standard än att den skall skrika som en stucken gris för att hålla 45-50c

Skillnaden är väl att man har 95c och det skriker värre än en stucken gris, är det värt de för 1-4% prestanda skillnad? Nee tror inte det faktiskt

Visa signatur

BF4 HC Sniper going wild Streaming: http://www.twitch.tv./obsivusTV
CPU: i7-4770K @ 4.6Ghz || GPU: Palit GTX 780 Super JetStream @ 1.43Ghz/7.5Ghz || MODERKORT: MSI Z87-GD65 GAMING ATX || MINNE: Corsair 16GB CL9 1600MHz || PSU: Corsair RM 850w Gold || Chassi: NZXT Phantom 630 || CPU-Kylare: Corsair H100i || Monitor: Asus VG248QE 144mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Problemet med 290X är ju att det både har hög temperatur och hög ljudnivå.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Standard AMD alltid lika synd särskilt i detta fallet när dom väntade en vecka att släppa kortet.
Problem i tillverkningen eller vill dom pusha ut kortet så snabbt det bara gick för att Nvidias 780 TI är på ingång?

Skrivet av Commander:

Dock så skriker ju grafikkortet som en stucken gris för att hålla 95c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Hur svårt kan det vara att göra en vettig referenskylare redan från början?

Det låga priset = de sparar in någonstans. Mest troligt kylaren. De har nämnt att de kört tester på kortet hårt och menar på att 95 c klarar det. Sen sparar man troligen ner på kylare tills att man når den gränsen. I slutendan har man ett grafikkort som är 1000 spänn billigare.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Må vara sant men i detta fall så lider ju faktiskt kortet av både höga temps och en stucken gris skrik.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Avar:

Då blev det ett 780 istället Bra jobbat AMD att de släpper ett kort med så usel fläkt,temp etc... samt att den inte ens kan nyttja sina 1 ghz fullt ut pågrund av det. Bra release inför BF4... 6 veckor herregud..

Anledningen till att du ser vissa folk med en R9 290X som inte har en stadig 1000MHz i spelande är för att dom har använt sig av Quiet Mode. Kolla på någon review som kör Uber Mode så ska du få se på andra bullar.

Permalänk

Ouch, känns som ett steg tillbaka i utvecklingen. Det känns som att grafikkort generellt har blivit tystare och svalare. Och så måste man köpa detta undermåliga bygge för att få det snabbaste grafikkortet

Priset är ju grymt bra, men vad hjälper det när man inte vill ha kortet?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelithium:

Plockar upp två 780s eller 780 Ti's då. Orkar inte supporta ett så dåligt företag som AMD. Visst, alla AMD fans kan attackera mig nu och säga att Titan endast finns med originalkylare. Ja, den funkar iallafall. Deras mjukvara suger, deras kort överclockar inte alls. Ja du.

Hur mycket ska vi slå vad om att den medlemmen med en blå drake som bild samt ett par personer med AMD bild som profilbild kommer attackera mig nu?

Ha ni roligt med era plastiga prylar. Så fort 780 Ti prissäts och 780 droppar i pris så plockar jag upp ett par.

Nu har jag såvida inte fått mina R9 290X än men från vad jag har hört så suger inte AMDs mjukvara alls och om du hade kollat igenom den forna tråden om R9 290X så hade du fått sett att R9 290X klockar jävligt bra. TechPowerUp skriver så här: "AMD's Radeon R9 290X shows fantastic clock scaling with GPU voltage, better than any GPU I've previously reviewed. The clocks do not show any signs of diminishing returns, which leads me to believe that the GPU could clock even higher with more voltage and cooling."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zillio:

Har inte sett det där klippet och kan bara säga att det låter som en ORKAN.. Sen ser man verkligen hur plastigt det är i den där videon. Känner AMD sig så pressade?

Tror nog AMD såg en väg att dra ner på kostnaden genom att snåla med kylaren.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tålamod gott folk och även Nvidia har haft ibland kassa och undermåliga referenskylare så bägge är lika goda kålsupare på den punkten. Det är bara att hålla ut.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Både Amd och Nvidia är usla när det kommer till tillgång av nysläppta kort. Att sedan Amd alltid kommer med urusla kylarlösningar till deras toppkort är bara tragiskt,tror inte att det är någon som inte skulle lägga ngn hundring till för att få med adekvat kylning till sitt kort.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jag tycker det låter väldigt mycket, kanske bara är jag men skulle man köpa ett sådant här kort så vill man nog vänta på eftermarknadskylarna.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Rent sagt skrämmande att folk förbokar både spel OCH hårdvara innan man ens vet hur prestandan blir...

Skrivet av tEan:

Tråkigt. Både Amd och Nvidia är usla när det kommer till tillgång av nysläppta kort. Att sedan Amd alltid kommer med urusla kylarlösningar till deras toppkort är bara tragiskt,tror inte att det är någon som inte skulle lägga ngn hundring till för att få med adekvat kylning till sitt kort.

Visserligen sanna ord, men och andra sidan så har bara Nvidia tre kort med påkostade kylare. GTX 580 och 590 var inga höjdare om jag minns rätt! Kanske kan man hoppas på att AMD lägger lite mera resurser på att förbättra sin kylare dom med snart?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Visst är det tråkigt och i denna prisklass borde iaf referenskylaren hålla hyfsad klass. AMD har något att jobba på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Och du tror aldrig att Nvidia har misslyckats med någon produkt/mjukvara? Kolla lite historia, så lär du få en chock.

Jag hade ett par 480's jo jag vet. Men nu är vi inte 3-4 år bakåt i tiden och vi förbättrar oss hela tiden? Ellerhur? AMD säger nej och vill att du ska ha en orkan i din dator som sitter på 95c.

Och till han där MarsXSXX eller vad du nu heter, 290x må klocka bra, men inte med den där kylaren. Ska du ha vattenblock och ett helt vattenkylt system så springer kostnaderna iväg.

Ärligt talat så förstår jag att ni behöver försvara erat urusla köp om ni planerar att sitta med den kylaren. Folk med vattenkylning gjorde dock ett bra kap, ska bli intressant med EK's block.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Nu syftade han på att kortet inte boostar pga höga temps.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Avar:

Jag har kortet i min maskin hemma nu och lirar exempelvis Company of Heroes 2 med alla settings maxade och jag stör mig varken av fläkten eller att kortet på något sätt skulle throttla vid spel. Prestandan är över förväntan, som en klick smör i en stekpanna.

Ta recensionerna med en nypa salt säger jag. Om kortet throttlar i Furmark pissar jag på för det är ett helt orealistiskt test.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelithium:

Jag hade ett par 480's jo jag vet. Men nu är vi inte 3-4 år bakåt i tiden och vi förbättrar oss hela tiden? Ellerhur? AMD säger nej och vill att du ska ha en orkan i din dator som sitter på 95c.

Och till han där MarsXSXX eller vad du nu heter, 290x må klocka bra, men inte med den där kylaren. Ska du ha vattenblock och ett helt vattenkylt system så springer kostnaderna iväg.

Så alltså är Nvidia ett skitföretag enligt dina kriterier. För de har ju lanserat en GPU med sämre kylning. 290X må ha en värdelös referenskylare men det är fortfarande långt kvar till det misslyckande som Fermi blev för Nvidia. Sedan så ändrar du åsikt lite efter vinden. I tidigare kommentar hoppade du på kortet (Observera inte kylare utan kortet) och påstod att det klockade skit vilket är ren okunskap.

Skrivet av Tivook:

Jag har kortet i min maskin hemma nu och lirar exempelvis Company of Heroes 2 med alla settings maxade och jag stör mig varken av fläkten eller att kortet på något sätt skulle throttla vid spel. Prestandan är över förväntan, som en klick smör i en stekpanna.

Ta recensionerna med en nypa salt säger jag. Om kortet throttlar i Furmark pissar jag på för det är ett helt orealistiskt test.

Furmark är inte heller direkt pålitligt eftersom både AMD och Nvidia har vissa spärrar som slår in och tar sin rätt på slutresultatet. Vilket i sin tur leder till skumma värden. Finns en orsak varför Sweclockers inte använder Furmark längre.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelithium:

Om man nu ändå köper ett vattenblock till R9 290X så har man förmodligen redan ett helt vattenkylt system. Vattenblocket för R9 290X från EK (det enda som har lanserats om inte jag misstar mig) kostar som mest 106 euro vilket inte höger kostnaden så mycket. Så nej, kostnaden för R9 290X springer inte iväg.

Skrivet av Atlas Tasume:

Rent sagt skrämmande att folk förbokar både spel OCH hårdvara innan man ens vet hur prestandan blir...

Instämmer. Det är ganska så dumt. Men dom läkta benchmarks som fanns för inte så länge sedan av R9 290X stämde ganska bra överens med det vi har fått se från diverse reviews.