Radeon R9 290X från partnertillverkare dröjer till december

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

För att jag såg dem i morse när jag körde till jobbet. De stod i kö utan för vårdcentralen. Dom hade fått tinnitus !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxor ABC80:

För att jag såg dem i morse när jag körde till jobbet. De stod i kö utan för vårdcentralen. Dom hade fått tinnitus !

Ahh. Har du en sådan där Tinnitus mätare som jag inte hört någoting alls om?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Finns ju annars bra presterande kylare från Gigabyte, MSI och Sapphire (säkert någon jag har glömt).

Bra presterande == riktigt tyst eller kyler väl? Själv vill jag bara ha ett kort som gör sitt jobb och håller käften. Hur varmt det är spelar ju ingen roll om man inte klockar och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Den ja. Observera "No voltmods" vilket betyder att kortet klockar bättre än GTX Titan iaf med rätt kylning.

Källor?

Sweclockers tagit upp det i diverse paneler, TTL, guru3d, overclock.net m.fl och flera olika extrema överklockare på diverse forum.
Det är ju allmänt känt att engineerings samples presterar som gudar mot det man sedan får i handeln...suck

Permalänk

Alltså grabbar och flickor som inte har problem med att R9 290X har en max temp på 95c. Sedan när har ett grafikkort mått bra av så höga temps. Tänk till...... Men det kommer vara intressant att se hur länge korten håller. Utan tvekan.

Kan intte fatta att man ens kan försvara ett kort (när det gäller temp) när det är så in i he...... varmt!

Ljudnivån... phuu

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luxor ABC80:

Så alla i Sverige som fått sitt R9 290X stod i kö utanför just din lokala vårdcentral? Jag förstår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SmörBacon:

Bra presterande == riktigt tyst eller kyler väl? Själv vill jag bara ha ett kort som gör sitt jobb och håller käften. Hur varmt det är spelar ju ingen roll om man inte klockar och sånt.

MSIs Lightning och Gigabytes Windforce 3x brukar lägga sig bra till när det kommer till ljud kontra prestanda. I detta fall verkar nästan vad som helst vara bättre än referenskylaren.

Skrivet av Tobblish:

Sweclockers tagit upp det i diverse paneler, TTL, guru3d, overclock.net m.fl och flera olika extrema överklockare på diverse forum.
Det är ju allmänt känt att engineerings samples presterar som gudar mot det man sedan får i handeln...suck

Källa?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Den ja. Observera "No voltmods" vilket betyder att kortet klockar bättre än GTX Titan iaf med rätt kylning.

Källor?

Titan går från 837 till 1250 LÄTT på vatten.

R9 290X 1000 till 1300.

Så ja båda klockar bra?

Problemet är att GPU boost 2.0 går igång skit bra sen när GPUn går till 80 grader specielt i SLI så bara tycker GPU BOOST 2.0 nämen se här 80c LET'S throttle.

Så jag kör Skylane BIOS 1000 låst clock GPU Boost av, upplåst LLC och max volt 1.3mV om jag vill.

Så atm 1.24mV och 1253Mhz på luft 93c Max.

OCH DEN klockar aldrig ner sig om jag inte trycker på CTRL + ALT + F1 och då slänger jag in min 2D Mode och alla 3 byter till 0.888mV och 536Mhz clock.

ALLA ORGINAL BIOS SUGER så är det bara.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

MSIs Lightning och Gigabytes Windforce 3x brukar lägga sig bra till när det kommer till ljud kontra prestanda. I detta fall verkar nästan vad som helst vara bättre än referenskylaren.

Källa?

Dom handplockar alla CPUer för exterma klockare och GPUer.

Har varit på Tex Cebit överklockings tävling och några andra och ja dom får typ 50-70 CPUr kanske av Intel och testar tills dom hittar en skit bra samma med GPU.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Källa?

Källa på att du inte redan vet om det men bara vill trolla utan att säga det rakt ut för det bryter mot forumets regler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DunderHoken:

Alltså grabbar och flickor som inte har problem med att R9 290X har en max temp på 95c. Sedan när har ett grafikkort mått bra av så höga temps. Tänk till...... Men det kommer vara intressant att se hur länge korten håller. Utan tvekan.

Kan intte fatta att man ens kan försvara ett kort (när det gäller temp) när det är så in i he...... varmt!

Ljudnivån... phuu

Suck och stön, ska vi hålla på med den här värme diskussionen ännu en gång? Var det inte nog med förra tråden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Titan går från 837 till 1250 LÄTT på vatten.

R9 290X 1000 till 1300.

Så ja båda klockar bra?

Problemet är att GPU boost 2.0 går igång skit bra sen när GPUn går till 80 grader specielt i SLI så bara tycker GPU BOOST 2.0 nämen se här 80c LET'S throttle.

Så jag kör Skylane BIOS 1000 låst clock GPU Boost av, upplåst LLC och max volt 1.3mV om jag vill.

Så atm 1.24mV och 1253Mhz på luft 93c Max.

OCH DEN klockar aldrig ner sig om jag inte trycker på CTRL + ALT + F1 och då slänger jag in min 2D Mode och alla 3 byter till 0.888mV och 536Mhz clock.

ALLA ORGINAL BIOS SUGER så är det bara.

Vet att du rabblat om hur du måste använda speciella bios för att nå höga clocks. Och nej. Alla orginalbios suger inte. De fungerar för 99% av användarna. Däremot så vet vi ju alla att den där 1% aldrig blir nöjd. Man kan ju bara gissa vilken del du är medlem av.

Skrivet av Tobblish:

Källa på att du inte redan vet om det men bara vill trolla utan att säga det rakt ut för det bryter mot forumets regler.

Är inte ute och trollar. Jag bad om källor och du tar upp sidor men inga direkta länkar. Som att jag skulle skriva ett arbete på högskolan och lägga fram vilket bibliotek jag har lånat böckerna ifrån men inte vilka böcker eller sidor.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Suck och stön, ska vi hålla på med den här värme diskussionen ännu en gång? Var det inte nog med förra tråden?

1. JA !
2. Nej tydligen inte!

Sucka och stöna på hur mycket du vill! Något annat du ville?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vet att du rabblat om hur du måste använda speciella bios för att nå höga clocks. Och nej. Alla orginalbios suger inte. De fungerar för 99% av användarna. Däremot så vet vi ju alla att den där 1% aldrig blir nöjd. Man kan ju bara gissa vilken del du är medlem av.

Är inte ute och trollar. Jag bad om källor och du tar upp sidor men inga direkta länkar. Som att jag skulle skriva ett arbete på högskolan och lägga fram vilket bibliotek jag har lånat böckerna ifrån men inte vilka böcker eller sidor.

Och varför skulle jag orka lägga ner min egna tid bara för att lära ut en okunnig forum medlem som beter sig som han var 5?
Jag jag dig namn så om du faktiskt brydde dig hade du kunnat använda din egna tid på att eftersöka men så klart tänkte du inte på det utan var bara ute efter att irritera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Och varför skulle jag orka lägga ner min egna tid bara för att lära ut en okunnig forum medlem som beter sig som han var 5?
Jag jag dig namn så om du faktiskt brydde dig hade du kunnat använda din egna tid på att eftersöka men så klart tänkte du inte på det utan var bara ute efter att irritera.

För att du kommer med påståenden som du inte backa upp med fakta.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Jo alla Nvidia BIOS med GPU BOOST 2.0 är helt sämst, beter sig helt fuckat i 2D läge och 3D.

Hoppar mellen clocks och volts helt ojämt.

Stänger man av GPU boost OCH allt fungerar helt plötsligt.

GPU Boost är bara PR skit.

Fungerar är inte samma sak som att det är BRA.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jo alla Nvidia BIOS med GPU BOOST 2.0 är helt sämst, beter sig helt fuckat i 2D läge och 3D.

Hoppar mellen clocks och volts helt ojämt.

Stänger man av GPU boost OCH allt fungerar helt plötsligt.

GPU Boost är bara PR skit.

Fungerar är inte samma sak som att det är BRA.

Skit = funkar inte alls.

Vill man inte klocka så fungerar ju BIOSET. Däremot vill man ha ut varenda liten prestanda ur kortet så är custom BIOS tydligen ett måste.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att du kommer med påståenden som du inte backa upp med fakta.

Precis det är inte lätt när man vill ha exakt all info man blir tilldelad på forum på att silverfat så man slipper själv att orka bry sig

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Så alla i Sverige som fått sitt R9 290X stod i kö utanför just din lokala vårdcentral? Jag förstår.

Nä inte hela Sverige! Bara de som bor inom 3 mils omkrets .

Fråga: Hur känner man igen en 290X ägare ? Jo det är han som börjar leta efter datorn när man tester flyglarmet på måndagar !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Rent sagt skrämmande att folk förbokar både spel OCH hårdvara innan man ens vet hur prestandan blir...

Visserligen sanna ord, men och andra sidan så har bara Nvidia tre kort med påkostade kylare. GTX 580 och 590 var inga höjdare om jag minns rätt! Kanske kan man hoppas på att AMD lägger lite mera resurser på att förbättra sin kylare dom med snart?

Nja 580 hade helt ok kylning.480 hade också en påkostad kylare dock var det en väldigt varm/törstig krets.Både mitt 4850 och mitt 5870 hade hemska referens kylare.590 kommer jag faktiskt inte ihåg,men dubbel gpuer brukar ha dåliga referenskylare med 690 som enda undantag mej veterligen.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tumnus:

Skit = funkar inte alls.

Vill man inte klocka så fungerar ju BIOSET. Däremot vill man ha ut varenda liten prestanda ur kortet så är custom BIOS tydligen ett måste.

Skit är ju inte samma med funkar inte alls.

Då hade jag sagt det funkar inte.

Problemet är INTE KLOCKA det är att kortet Throttlar FÖR ingen anledning detta finns en tråd på overclock HUR många som helst säger att det är sämst även STOCK.

Jag körde stock BIOS och 1 kort throttla i BF3 BF4 WoW klockar ner sig själv efter 80c med 400Mhz......

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tEan:

Nja 580 hade helt ok kylning.480 hade också en påkostad kylare dock var det en väldigt varm/törstig krets.Både mitt 4850 och mitt 5870 hade hemska referens kylare.590 kommer jag faktiskt inte ihåg,men dubbel gpuer brukar ha dåliga referenskylare med 690 som enda undantag mej veterligen.

Usch. Blir känner fortfarande avsky mot HD4850s referenskylare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är skönt att de inte lägger så satans mycket pengar på kylaren? Jag har ändå alltid köpt eftermarknadskylare direkt då det knappt finns (fanns sist jag köpte kan det sägas), riktigt bra från tredjepartstillverkare. Den som sitter på blir bara en extrakostnad och en klump som man aldrig använder. Tänk om de kunde släppa kort utan kylare på, hade ju varit hur nice som helst Synd med dålig tillgång, men slutresultatet hade ju blivit detsamma om de väntat med realease. Enda skillnaden hade varit att ingen fått köpa kortet förrens i december ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheben:

Är det bara jag som tycker att det är skönt att de inte lägger så satans mycket pengar på kylaren? Jag har ändå alltid köpt eftermarknadskylare direkt då det knappt finns (fanns sist jag köpte kan det sägas), riktigt bra från tredjepartstillverkare. Den som sitter på blir bara en extrakostnad och en klump som man aldrig använder. Tänk om de kunde släppa kort utan kylare på, hade ju varit hur nice som helst Synd med dålig tillgång, men slutresultatet hade ju blivit detsamma om de väntat med realease. Enda skillnaden hade varit att ingen fått köpa kortet förrens i december ^^

Du är inte ensam om att tycka så.

Permalänk
Medlem

Wow AMD vet allt hur man skjuter sig i foten.. med en granatkastare.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av cheben:

Finns ju i andra länder så säljer dom korten färdigmonterade med 3e part kylare även vattenblock för samma pris som om du skulle köpa det löst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man nu är sugen på 290X, så är man smart och väntar på tredjepartskylare, och sen lägger man in Afterburners, ställer in fläktkurvan så som det passar en. Så kommer det att bli jättebra.
Det kommer inte att låta alls med kurvan när man kör basic.

Jag själv brukar kallar Afterburners högsta top på kurvan, speltoppen.
Och det är när den stiger nästan rakt upp, för att svalka, det hör jag aldrig, då jag har lurar på mig.

Har man bara bra ventilation i lådan, är det inget tvång att ha fläkten på 100%

Men det visste ni redan

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Vi andra vill ha kvar garantin, men förstår att det är ett måste om man är AMD-användare.

AMDs stockkylare har ju varit värdelösa konstant sedan i alla fall Radeon X850 XT PE som jag hade en gång i tiden. Sen var det lika uselt på 4870 (och en armé med fanboys som försvarande AMD på Sweclockers) osv osv.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Usch. Blir känner fortfarande avsky mot HD4850s referenskylare.

Jo du den var ingen lek!! Sambon trodde faktiskt(och det här är inget skämt) att jag dammsög sovrummet varje gång jag satt därinne och spelade om dörren stod öppen och hon vistades i rummet utanför!

Men satan vilket pris/prestanda det hade.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Det är åtminstone både svalare och tystare än min referens 4850