Nvidia G-Sync i fler skärmar först Q3 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför skulle inte Nvidia och AMD kunna samarbeta när det gäller sånt här? Nu blir det bara proprietärt och dyrt istället.

Det hade man ju kunna tycka att dom skulle. Nvidia får Mantle och AMD får G-sync, grafikkortsförsäljningen ökar, Microsofts dominans på marknaden minskar och vi konsumenter får bättre allt.

Meeen... Ja. Ni vet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det hade man ju kunna tycka att dom skulle. Nvidia får Mantle och AMD får G-sync, grafikkortsförsäljningen ökar, Microsofts dominans på marknaden minskar och vi konsumenter får bättre allt.

Meeen... Ja. Ni vet.

?

Mantle är väl öppet?

Dvs fritt fram för nVidia.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Aldrig direkt brytt mig om tearing, så gör mig inget om man får vänta på g-sync Inte som jag behöver det direkt.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Buio:

Dessa är för lite mer dedikerade gamers och då väger 120/144Hz, G-Sync och Strobing, betydligt tyngre än en skärm med bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar.

Det är ett val man gör efter preferens, och jag tror faktiskt nästan alla på Swec vet om det redan. Så därför är det egentligen inte så intressant att veta vad du eller andra väljer i varje nyhet relaterad till skärmar med TN-paneler.

Sitter ju hellre med min 27" med 2560*1440 än en tråkig TN-panel i 1080p, om man säger så. Jag är kanske konstig men jag sitter och surfar och massa annat mycket mer än jag spelar.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Löser det inte stutter också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

?

Mantle är väl öppet?

Fo3

Vad hjälper det då det är utvecklat för AMDs GCN arkitektur och således inte fungerar för nVidias grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Löser det inte stutter också?

Ja G-Sync löser tearing, input lag och stutter på en och samma gång.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja G-Sync löser tearing, input lag och stutter på en och samma gång.

Skrivet av fantomsmurfen:

Vad hjälper det då det är utvecklat för AMDs GCN arkitektur och således inte fungerar för nVidias grafikkort.

Ok. Mantle är öppen.. Dvs de kan köra in tekniken men det fungerar kanske inte lika optimalt som AMDs GCN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Njae, G-Sync är något som borde ha kommit för 10 år sedan. LightBoost eller snarare strobing backlight är definitivt en del av framtiden.

Backlight ö.h.t hör inte till framtiden, OLED ftw.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt klart en klurig idé krävs dock att både AMD och Intel hoppar på tåget om det skall få ett brett genomslag annars kommer man bara kunna välja på vissa skärmar iom att det sitter dedikerad hårdvara i skärmen.

Frågan också hur snabbt skärmen ställer om sig känns som det måste finnas en viss fördröjning innan grafikkort och skärm har synkat och jobbar på samma frekvens.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jag hoppas bara att dom licenserar ut G-Sync så att man till slut kan få både Mantle och G-Sync samtidigt, varför välja bort det ena?
Ifall Mantle är en öppen teknik så gäller ju vice versa att Nvidia gärna får ta till sig Mantle tillsammans med sitt G-sync.

Att först få bättre fps via Mantle och dess teknik för att sen även synka skärm/grafikkort med G-Sync borde ju vara optimalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

1500 kr för ett litet kretskort. Fan heller. 500 kr kanske. Får hoppas det kommer lite privata icke officiella kort till olika skärmar. Har ex VG278HE borde ju funka till den också med nåt moddat kort.

100 dollar = 661 kr med dagens mått

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag hoppas bara att dom licenserar ut G-Sync så att man till slut kan få både Mantle och G-Sync samtidigt, varför välja bort det ena?
Ifall Mantle är en öppen teknik så gäller ju vice versa att Nvidia gärna får ta till sig Mantle tillsammans med sitt G-sync.

Att först få bättre fps via Mantle och dess teknik för att sen även synka skärm/grafikkort med G-Sync borde ju vara optimalt

Problemet är ju att mantle inte fungerar till alla spel medans G-Sync fungerar till allt.Sen är det en produkt som nvidia tagit fram så varför skulle dom dela med den..Däremot finns det inget som hindrar AMD att göra en likadan och kalla det för nåt annat..Som dom har gjort med GPU boost som finns i annat namn i nya AMD

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tommy:

Jag ser hellre att VESA uppdaterar DisplayPort med standarden så det blir en öppen lösning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Problemet är ju att mantle inte fungerar till alla spel medans G-Sync fungerar till allt.Sen är det en produkt som nvidia tagit fram så varför skulle dom dela med den..Däremot finns det inget som hindrar AMD att göra en likadan och kalla det för nåt annat..Som dom har gjort med GPU boost som finns i annat namn i nya AMD

Nvidia skulle få betalt för att licensera ut sin produkt om t.ex. AMD skulle vilja använda tekniken, ser inte varför Nvidia inte skulle kunna tänka sig att göra det.

Det beror såklart på om det går att ändra något i tekniken så att AMD kan göra en egen version av G-Sync, annars sätter ju patentet stopp.

Skrivet av Zotamedu:

Jag ser hellre att VESA uppdaterar DisplayPort med standarden så det blir en öppen lösning.

Du får gärna utveckla vad du menar med det här, jag har inte helt koll på vad en öppen standard för DisplayPort skulle innebära?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tommy:

Nvidia skulle få betalt för att licensera ut sin produkt om t.ex. AMD skulle vilja använda tekniken, ser inte varför Nvidia inte skulle kunna tänka sig att göra det.

Det beror såklart på om det går att ändra något i tekniken så att AMD kan göra en egen version av G-Sync, annars sätter ju patentet stopp.

Du får gärna utveckla vad du menar med det här, jag har inte helt koll på vad en öppen standard för DisplayPort skulle innebära?

DisplayPort är en öppen standard. HDMI är ett exempel på en stängd standard. Skillnaden är att det krävs licenspengar för stängda standarder generellt om de inte låser in dem helt. Nvidia har nog inget intresse av att licensiera ut G-Sync precis som att de inte licenserar ut CUDA eller deras andra stängda standarder. De räknar med att tjäna mer på att folk köper deras kort specifikt för den extra funktionalitet de kan erbjuda. De är också ute efter vendor lock in för har du väl investerat i en skärm med G-Sync så kommer du ju fortsätta köpa Nvidia till skärmen går sönder för att kunna använda den fullt ut. Jag skulle bli väldigt förvånad om Nvidia faktiskt valde att licensiera ut G-Sync för det skulle gå rakt emot deras filosofi. Till exempel var SLI låst till deras egna styrkretsar länge och de vägrade licenseria ut tekniken. AMD körde istället öppen Crossfire. Sen Nvidia slutade att göra styrkretsar har de dock börjar licenseria ut SLI medan Crossfire fortfarande är gratis. Det är därför alla moderkort har stöd för Crossfire men bara de lite dyrare stödjer SLI.

Om nu VESA gick in och utvecklade en egen lösning skulle det betyda alla alla tillverkare av grafikkort, alltså AMD, Intel, Matrox PowerVR med flera skulle kunna använda samma teknik i mjukvaran och alla skärmtillverkare skulle kunna utveckla egen eller köpa in kretsar för hårdvaran. Detta utan att behöva vänta på ett exklusivt avtal med Asus och sedan behöva betala massa licenser till Nvidia. Det hade gett betydligt mer spridning på tekniken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

DisplayPort är en öppen standard. HDMI är ett exempel på en stängd standard. Skillnaden är att det krävs licenspengar för stängda standarder generellt om de inte låser in dem helt. Nvidia har nog inget intresse av att licensiera ut G-Sync precis som att de inte licenserar ut CUDA eller deras andra stängda standarder. De räknar med att tjäna mer på att folk köper deras kort specifikt för den extra funktionalitet de kan erbjuda. De är också ute efter vendor lock in för har du väl investerat i en skärm med G-Sync så kommer du ju fortsätta köpa Nvidia till skärmen går sönder för att kunna använda den fullt ut. Jag skulle bli väldigt förvånad om Nvidia faktiskt valde att licensiera ut G-Sync för det skulle gå rakt emot deras filosofi. Till exempel var SLI låst till deras egna styrkretsar länge och de vägrade licenseria ut tekniken. AMD körde istället öppen Crossfire. Sen Nvidia slutade att göra styrkretsar har de dock börjar licenseria ut SLI medan Crossfire fortfarande är gratis. Det är därför alla moderkort har stöd för Crossfire men bara de lite dyrare stödjer SLI.

Om nu VESA gick in och utvecklade en egen lösning skulle det betyda alla alla tillverkare av grafikkort, alltså AMD, Intel, Matrox PowerVR med flera skulle kunna använda samma teknik i mjukvaran och alla skärmtillverkare skulle kunna utveckla egen eller köpa in kretsar för hårdvaran. Detta utan att behöva vänta på ett exklusivt avtal med Asus och sedan behöva betala massa licenser till Nvidia. Det hade gett betydligt mer spridning på tekniken.

Då har jag lärt mig något nytt även idag. Förstår tanken bakom Nvidias affärsstrategi att hålla exklusivitet för sina tekniker, samtidigt som jag tycker att det är lite konstigt att inte försöka ta "hela" marknaden genom att licensera ut t.ex. G-Sync istället för att låta AMD skapa sin egen version av tekniken och inte få några pengar alls för det. Det är väl en del i det hela med "antingen eller" när det gäller rött eller grönt, samtidigt som dom säkert har kalkyler som visar att det är mer lönsamt att inte licensera ut teknikerna.

Vad är det som har lett till att HDMI, såvitt jag förstår, är en mycket bredare använd standard än DisplayPort som är öppen som du säger? Är det tekniska fördelar för HDMI som gör att den tagit större del av marknaden, eller är det avtal som skrivits som gjort att det blivit så?

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Aldrig direkt brytt mig om tearing, så gör mig inget om man får vänta på g-sync Inte som jag behöver det direkt.

Det är väl bara 120Hz-folket som egentligen råkar på det.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas verkligen att detta blir en flop. I elektronikbranschen så gynnas ingen av att man låser massa idéer som man vill ha standardiserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Då har jag lärt mig något nytt även idag. Förstår tanken bakom Nvidias affärsstrategi att hålla exklusivitet för sina tekniker, samtidigt som jag tycker att det är lite konstigt att inte försöka ta "hela" marknaden genom att licensera ut t.ex. G-Sync istället för att låta AMD skapa sin egen version av tekniken och inte få några pengar alls för det. Det är väl en del i det hela med "antingen eller" när det gäller rött eller grönt, samtidigt som dom säkert har kalkyler som visar att det är mer lönsamt att inte licensera ut teknikerna.

Vad är det som har lett till att HDMI, såvitt jag förstår, är en mycket bredare använd standard än DisplayPort som är öppen som du säger? Är det tekniska fördelar för HDMI som gör att den tagit större del av marknaden, eller är det avtal som skrivits som gjort att det blivit så?

Blir detta stort (dvs. G-sync) så kommer AMD garanterat ha en egen variant så småningom.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Blir detta stort (dvs. G-sync) så kommer AMD garanterat ha en egen variant så småningom.

Det tvivlar jag inte heller på, att fippla litegrann med andras teknik och patentera det som en ny grej är inte direkt nåt nytt på marknaden
Frågan är då om man kommer se ett övertag för AMD om dom även har Mantle i sin arsenal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Många anser dock att V-sync ger alldeles för mycket input lag, det håller jag med om men jag hatar tearing mycket mer och den perfekta lösningen om man har 120Hz-skärm är att sätta en framelimit på 121FPS och sedan spela alla sina spel så för av någon anledning så uppenbarar sig inte tearing (Inte vad jag kan se i alla fall) mellan cirka 80-120FPS vilket är underbart!

Det enda jag önskar är väl egentligen högre upplösning/bättre bildkvalitet än TN-panelen jag tvingas använda men det verkar ju Qnix-skärmarna vara svaret på så det kanske blir en sådan i framtiden!

Fördelen för dig är att du kommer få en bättre upplevelse med en mycket lägre framerate, vilket leder till att du kan höja grafikinställningarna utan att tumma på "smoothness".

Skrivet av MrNeikter:

Jag hoppas verkligen att detta blir en flop. I elektronikbranschen så gynnas ingen av att man låser massa idéer som man vill ha standardiserad.

HDMI?

Vi har tre av industrins största namn som överöser denna produkt med beröm. Jag förstår inte varför alla gejmers här på SweC är så konservativa och misstänksamma. Detta är den enskilt största revolutionen för FPS-gaming på år och dar. Detta är första gången jag på riktigt tror att vi kommer ha skärmar som faktiskt spöar CRT skärmar för FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Precis! Om man sätter ett enkelt fps-cap på runt skärmens uppdateringsfrekvens och sen sätter grafikinställningarna så att din dator orkar att hålla runt fps-cap nivån så behöver man ju inte någon v-sync eller dyr g-sync

Skickades från m.sweclockers.com

Hur sätter man en fps-cap?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Är inte det exakt vad v-sync är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det tvivlar jag inte heller på, att fippla litegrann med andras teknik och patentera det som en ny grej är inte direkt nåt nytt på marknaden
Frågan är då om man kommer se ett övertag för AMD om dom även har Mantle i sin arsenal?

Vad jag vet är det bara DICE än så länge som hoppat på tåget. Men det är ju många titlar som kommer använda deras spelmotor. Jag förutsätter att alla dessa titlar kommer att fungera med Mantle.

Personligen så tror jag på en förbättrad prestanda med mellan 20-40% i BF4. Jag vet att många sagt att det inte gör så stor skillnad, och att man förmodligen kan vänta sig runt 5-10% ökad fps eller så. Men samtidigt så tänker jag på vad som sagts från AMD's sida. Ex. uttalanden som "The R9 290X is gonna ridicule Titan in BF4". Raja Koduri sade på GPU 14 tech "9 times more draw calls. It will be like having 2018 hardware today".

Visst, de har lite att leva upp till med sådana uttalanden. Men samtidigt så pratar man inte så, om det rör sig om nästan triviala förbättringar (5-10%) i prestanda. Det skulle bli ett alldeles för hårt bakslag om det var sanningen.
Vem skulle köpa AMD sen? All den hypen för 10% mer fps? Speciellt när Nvidia nu släpper sitt nya flaggskepp GTX780ti som jag är övertygad om kommer piska både R9 290x och Titan i prestanda. AMD har 2 ess i byxfickan som jag ser det. Pris och Mantle. Kvalitetsmässigt kommer de inte i närheten med sin hårtork.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

?

Mantle är väl öppet?

Fo3

Jo då, men sedan om Nvidia kan släppa sin stolthet och ta för sig är en annan fråga.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tommy:

Ja det är en till synes konstig inställning med det är så Nvidia arbetar och de har gjort så länge. Det är en lite tråkig inställning för konsumenten.

HDMI blev standard för att den var först. Specifikationerna spikades 2002 och produkter dök upp 2003. Det dröjde tre år till innan Displayport dök upp och då var HDMI redan standard för hemmabruk. Sedan har HDMI en del DRM-skit som vissa stora mediabolag uppskattar. Så det hade också med saken att göra. Annars är Displayport generellt bättre än HDMI på allt. Du har till exempel dubbla bandbredden. Det är först med HDMI 2.0 som kommer snart som de kommer ikapp. Hur som helst kommer det bli svårt att ersätta HDMI nu eftersom det blivit standard och det betyder att alla TV-apparater, förstärkare, datorer och så vidare redan har det och då blir det väldigt trögt att ersätta. Däremot verkar det som om det går mot att Displayport ersätter DVI helt på datorer och där verkar HDMI bli mer och mer ovanligt i datorer också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jo då, men sedan om Nvidia kan släppa sin stolthet och ta för sig är en annan fråga.

Mantle är än så länge bara kompatibelt med GCN (det lät iallafall så på Johan Andersson från DICE). Dessutom är själv argumentet att det skulle vara öppet väldigt motsägelsefullt, eftersom det är ett lågnivå språk, där hela poängen är att man knackar kod nästan direkt mot hårdvaran. Hade Nvidia på ett lätt sätt kunnat ta till sig Mantle, så tror jag man hade gjort det utan att tveka. Sen tror jag också att även om de skulle lyckas göra det öppet (hur det nu skulle gå till) så kommer det ändå alltid fungera bäst på GCN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är en till synes konstig inställning med det är så Nvidia arbetar och de har gjort så länge. Det är en lite tråkig inställning för konsumenten.

HDMI blev standard för att den var först. Specifikationerna spikades 2002 och produkter dök upp 2003. Det dröjde tre år till innan Displayport dök upp och då var HDMI redan standard för hemmabruk. Sedan har HDMI en del DRM-skit som vissa stora mediabolag uppskattar. Så det hade också med saken att göra. Annars är Displayport generellt bättre än HDMI på allt. Du har till exempel dubbla bandbredden. Det är först med HDMI 2.0 som kommer snart som de kommer ikapp. Hur som helst kommer det bli svårt att ersätta HDMI nu eftersom det blivit standard och det betyder att alla TV-apparater, förstärkare, datorer och så vidare redan har det och då blir det väldigt trögt att ersätta. Däremot verkar det som om det går mot att Displayport ersätter DVI helt på datorer och där verkar HDMI bli mer och mer ovanligt i datorer också.

Det är väldigt sant som du säger - att HDMI blir svårt att ersätta, men samtidigt är det ju inte helt nödvändigt. Vi kan hoppas att DisplayPort skulle läggas till på enheter tillsammans med HDMI som den stora massan vill ha, sen hur sannolikt det är att det blir så vågar jag inte spekulera i.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är väl bara 120Hz-folket som egentligen råkar på det.

Nej jag får problem med tearing i vissa spel även på 60 Hz. I till exempel Planetside 2 måste jag köra med V-Sync för att det ska gå att spela vettigt.

Skrivet av Atlas Tasume:

Tror inte det handlar om stolthet. Snarare så att det skulle kosta massa pengar för Nvidia att utveckla stöd för Mantle medan att helt ignorera det är gratis. Om de helt ignorerar det ökar också sannolikheten markant för att det blir en flopp vilket Nvidia också skulle tjäna på. Det stora problemet är väl att det skulle ta så många år för Nvidia att få in bra stöd för Mantle. Det är ju inte troligt att de sätter sig och designar om Maxwell nu utan det lär få vänta till Volta. Så då får de välja mellan dåligt stöd eller inget stöd och se det försvinna i glömska. Då väljer de nog att bara sitta passiva och vänta på att det ska dö ut.

Visa signatur