Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Välja passande iMac för film- och fotoredigering

Permalänk
Medlem

Välja passande iMac för film- och fotoredigering

Det har blivit dags att införskaffa en ny dator och jag har bestämt mig för att det får bli en iMac den här gången. Har sedan tidigare en 15" MacBook Pro av 2010 års modell, men den frustar lite väl mycket vid hård ansträngning och så önskar jag även en större skärm.
Huvudsakliga användningen kommer att bli filmredigering. På inköpslistan finns också en BlackMagic Cinema Camera och tanken är att den kommer att användas tillsammans med Final Cut Pro X och DaVinci Resolve.

Då gäller alltså att plocka ihop en vettig konfiguration och det är på den punkten jag skulle uppskatta lite input från er som sysslar med redigering och då företrädelsevis på en Mac. Jag är inte i första hand ute efter att maskinen ska bli så billig som möjligt, det får kosta. Samtidigt vill jag naturligtvis försöka undvika att slänga pengar i sjön med tanke på det specifika användningsområde jag har i åtanke.

Processor - i5 eller i7: På den här punkten känner jag mig väldigt osäker. Finns det för nästan två extra papp så mycket att tjäna på att välja det dyrare alternativet?

RAM-minne - 16 eller 32: har tänkt mig att utgå från 16 och sedan utöka till max efterhand. Men hur stor betydelse har RAM-minnet för att exempelvis hantera och rendera stora filmfiler?

Hårddisk: färdiga projekt kommer att lagras extern, så jag ser egentligen ingen anledning till att ha 3 TB internt, och ska jag vara helt ärlig så vet jag inte om jag tilltalas av hybriddiskarna. Samtidigt känns det lite osäkert om 512 GB SSD är tillräckligt. Jobbar i nuläget en hel del med dubblettfiler av säkerhetsskäl innan ett projekt avslutas och av den anledningen lutar jag mer åt att gå all in med en 1 TB SSD. Men prislappen gör mig osäker.

Och till sist, grafikkortet - 2 eller 4 GB: även här har jag ingen som helst aning om om det finns så mycket att tjäna på att gå på det dyrare alternativet. Kommer definitivt inte att spela spel på datorn, den saken är säker. Men underlättar 4 GB för uppspelning och rendering så vill jag givetvis välja det.

Så, ordet är fritt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifas:

Det har blivit dags att införskaffa en ny dator och jag har bestämt mig för att det får bli en iMac den här gången. Har sedan tidigare en 15" MacBook Pro av 2010 års modell, men den frustar lite väl mycket vid hård ansträngning och så önskar jag även en större skärm.
Huvudsakliga användningen kommer att bli filmredigering. På inköpslistan finns också en BlackMagic Cinema Camera och tanken är att den kommer att användas tillsammans med Final Cut Pro X och DaVinci Resolve.

Då gäller alltså att plocka ihop en vettig konfiguration och det är på den punkten jag skulle uppskatta lite input från er som sysslar med redigering och då företrädelsevis på en Mac. Jag är inte i första hand ute efter att maskinen ska bli så billig som möjligt, det får kosta. Samtidigt vill jag naturligtvis försöka undvika att slänga pengar i sjön med tanke på det specifika användningsområde jag har i åtanke.

Processor - i5 eller i7: På den här punkten känner jag mig väldigt osäker. Finns det för nästan två extra papp så mycket att tjäna på att välja det dyrare alternativet?

RAM-minne - 16 eller 32: har tänkt mig att utgå från 16 och sedan utöka till max efterhand. Men hur stor betydelse har RAM-minnet för att exempelvis hantera och rendera stora filmfiler?

Hårddisk: färdiga projekt kommer att lagras extern, så jag ser egentligen ingen anledning till att ha 3 TB internt, och ska jag vara helt ärlig så vet jag inte om jag tilltalas av hybriddiskarna. Samtidigt känns det lite osäkert om 512 GB SSD är tillräckligt. Jobbar i nuläget en hel del med dubblettfiler av säkerhetsskäl innan ett projekt avslutas och av den anledningen lutar jag mer åt att gå all in med en 1 TB SSD. Men prislappen gör mig osäker.

Och till sist, grafikkortet - 2 eller 4 GB: även här har jag ingen som helst aning om om det finns så mycket att tjäna på att gå på det dyrare alternativet. Kommer definitivt inte att spela spel på datorn, den saken är säker. Men underlättar 4 GB för uppspelning och rendering så vill jag givetvis välja det.

Så, ordet är fritt!

Varför skulle en egenbyggd dator med Windows7 vara uteslutet? Mer och bättre hårdvara kommer på köpet.

Är det för att du vill ha OS X ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Efter att ha stått ut med Windows under många år får det vara slut nu. Så mycket mindre huvudvärk och irritation som Apple/OS X gett upphov till så är det definitivt värt det högre priset. En Windows-maskin är m a o helt uteslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifas:

Efter att ha stått ut med Windows under många år får det vara slut nu. Så mycket mindre huvudvärk och irritation som Apple/OS X gett upphov till så är det definitivt värt det högre priset. En Windows-maskin är m a o helt uteslutet.

Jag förstår. Du upplevde XP tiden, eftersom du har en MacBook Pro av 2010 års modell.
Men XP tiden är gårdagen, idag så har Windows O S kommit så mycket längre.

Och som du skriver: " försöka undvika att slänga pengar i sjön med tanke på det specifika användningsområde jag har i åtanke."

Så funkar Windows 7 jättebra med t e x Photoshop idag, det är inga problem alls. Om det är det du tänker på.
Du får ju så mycket mer datorhårdvara med win vs apple, och det finns inte några tusenlappar att tjäna, utan många tusenlappar! Men om det är så att du trivs bäst med OS X, så är det inget snack om saken, kör på det.
Men jag vill gärna att du skall veta, att windows är inte "blåskärmsskräcken" längre.

Men jag förstår dig, du är van vid OS X och jag tror att du skall ställa din fråga här i Stationära Datorer: Köpråd istället så får du mer hjälp där tror jag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

For the record: jag har haft PC sedan -94 och upplevt varenda operativ-inkarnation inklusive Windows 8. Mina erfarenheter är inte goda, men jag kan respektera att andras erfarenheter skiljer sig från min. Men jag upprepar att trots prisskillnader på hårdvaran så är en Windows-maskin helt uteslutet. Jag vägrar. Punkt. Slut. Därmed hoppas jag att vi kan begrava detta sidospår.

Permalänk
Medlem

Sen är ju också frågan om man vill lägga 2000+ eller 9000+ på ett redigeringsprogam av klass.
Adobe Premiere Pro till Win går på mer än 9000kr, medans Final Cut PRO 2300kr.......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifas:

Det har blivit dags att införskaffa en ny dator och jag har bestämt mig för att det får bli en iMac den här gången. Har sedan tidigare en 15" MacBook Pro av 2010 års modell, men den frustar lite väl mycket vid hård ansträngning och så önskar jag även en större skärm.
Huvudsakliga användningen kommer att bli filmredigering. På inköpslistan finns också en BlackMagic Cinema Camera och tanken är att den kommer att användas tillsammans med Final Cut Pro X och DaVinci Resolve.

Då gäller alltså att plocka ihop en vettig konfiguration och det är på den punkten jag skulle uppskatta lite input från er som sysslar med redigering och då företrädelsevis på en Mac. Jag är inte i första hand ute efter att maskinen ska bli så billig som möjligt, det får kosta. Samtidigt vill jag naturligtvis försöka undvika att slänga pengar i sjön med tanke på det specifika användningsområde jag har i åtanke.

Processor - i5 eller i7: På den här punkten känner jag mig väldigt osäker. Finns det för nästan två extra papp så mycket att tjäna på att välja det dyrare alternativet?

RAM-minne - 16 eller 32: har tänkt mig att utgå från 16 och sedan utöka till max efterhand. Men hur stor betydelse har RAM-minnet för att exempelvis hantera och rendera stora filmfiler?

Hårddisk: färdiga projekt kommer att lagras extern, så jag ser egentligen ingen anledning till att ha 3 TB internt, och ska jag vara helt ärlig så vet jag inte om jag tilltalas av hybriddiskarna. Samtidigt känns det lite osäkert om 512 GB SSD är tillräckligt. Jobbar i nuläget en hel del med dubblettfiler av säkerhetsskäl innan ett projekt avslutas och av den anledningen lutar jag mer åt att gå all in med en 1 TB SSD. Men prislappen gör mig osäker.

Och till sist, grafikkortet - 2 eller 4 GB: även här har jag ingen som helst aning om om det finns så mycket att tjäna på att gå på det dyrare alternativet. Kommer definitivt inte att spela spel på datorn, den saken är säker. Men underlättar 4 GB för uppspelning och rendering så vill jag givetvis välja det.

Så, ordet är fritt!

Har inte så stor erfarenhet av iMac men några tips kan jag väl ge ändå..

Personligen skulle jag gått på i7:a, då jag gillar att arbeta snabbt. För det du tjänar in, är tid. Det samma gäller för SSD och grafikkort. Men har du inte bråttom när du jobbar, så räcker en i5:a.
Skillnaden är att i7 har "Hyperthreading" vilket ger 8 trådar på en 4-kärnig processor, mot i5:ans 4 trådar på lika många kärnor. Användbart i flertrådade program..

Ramminnet ska du definitivt börja med 16GB. Men tänk också på att Apple tar hutlöst betalt för minnet. Bör bli mycket billigare att börja med 8 och installera själv senare.

SSD har jag väl inga råd till, då det bara är du som vet hur mycket du brukar använda.. Själv har jag uppgraderat med tiden, då det har blivit fullt för snabbt.

Enligt Apples hemsida är det rekommenderat att ha 512MB VRAM på grafikkortet.. för Final Cut PRO X.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Eftersom han jobbar (eller leker säkert båda) inom ett område där det finns proffsprogram inkl några vi vet han kör som helt enkelt inte finns till Windows och där i vissa fall skulle kräva en separat arbetsstation med Linux om han behöver de programpaketen så finns det inte riktigt anledning att skrika Windows. Det är mjukvaran som styr, och då inte operativsystemet.

Övrigt, extern lagring för arbete går fint, en extern Thunderboltdisk har i princip samma prestanda som en intern och är billiga, och raidlösningar har mer prestanda än interna 2.5" diskar. USB3 finns ju också, för t ex spegling om man inte vill jobba mot det. Nu kanske du inte jobbar tillräckligt stort för att köra SAN eller trimmade NAS-lösningar, men det går fint att köra det över TB också. Då iMac har PCIe SSD så platsar antingen 512GB SSD eller en fusion drive (SSD+mekanisk, med deras egna teknik men fusion drive råkar vara en 128GB SSD plus mekanisk så det håller operativ och vissa program på SSD, inte så mycket mer) fint här. 1TB SSD blir ganska dyrt. Enda att tänka på där är ju att det knappt går att öppna de nyare iMac:arna för att byta sådant som disk då de är ihoplimmade. Så köp det du är bekväm med under tiden du tänkte använda den, alla burkar har man ju inte ett årtionde heller.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Har tillbringat kvällen med att söka svar och rekommendationer och det hela börjar klarna så smått, men det är alltid intressant att få höra andras tankar. Det lutar åt att följa magkänslan och strunta i plånbokens klagosång..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifas:

Tack för svaren! Har tillbringat kvällen med att söka svar och rekommendationer och det hela börjar klarna så smått, men det är alltid intressant att få höra andras tankar. Det lutar åt att följa magkänslan och strunta i plånbokens klagosång..!

Hackintosh?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |