TV-avgift för datorer står fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Skattebetalad tv = staten styr över det som visas, dvs propaganda (om det skulle bli så). Därför anser jag personligen att avgiften är bra i sig. Ser man inte på SVT - betala inte för det. Men nu om man inte tittar på det MÅSTE man betala för det?

Licens eller skattebetald TV är i sig precis samma sak. Enda anledningen till att det inte ligger på skatten är någon löjlig teoretisk tes om att det gör SVT oberonde men så är inte fallet och sett till hur deras journalistkår betet sig i alla år samt allt kulturdravel de numera sänder. SVT är för övrigt precis lika statligt som vilken institution som helst bara att en separat "licens" är ett försök att släta över beroendet.

Ser man inte på det så bör man inte betala heller. Fult rimligt synsätt om man är begåvad med sunt förnuft, vilket rövhålstjänst i kiruna samt riksdagsgänget sällan varit och det är därför det ser ut som det gör. Visst med skatt hade man på sätt och vis betalat i alla fall men det hade varit vettigare än att hålla det vedervärdiga rövhålstjänst vid liv. Bättre lägga ner det så de anställda där kan skaffa riktiga jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

SÅ jävla illa är det väl inte? Kan inte fatta hur uppretade folk blir för att de förlorar några hundralappar om året till en avgift som MÅNGA av de redan betalar. "Satan, jag får en hundring mindre i månaden" Meanwhile: Tusentals människor dör varje dag av kronisk undernärning.

som student blir alla dessa hundralappar snabbt jävligt kännbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

SÅ jävla illa är det väl inte? Kan inte fatta hur uppretade folk blir för att de förlorar några hundralappar om året till en avgift som MÅNGA av de redan betalar. "Satan, jag får en hundring mindre i månaden" Meanwhile: Tusentals människor dör varje dag av kronisk undernärning.

Om man har en väldigt låg inkomst (sjuk eller gammal tex) så kan 173 kr / månad vara en väldigt tuff utgift (det kostar 2076 kr / år). Fattigdom och sjukdomar finns överallt och har alltid funnits. Är det inte väldigt onödigt att göra fler människor undernärda och sjuka därför att man tvingar dem att betala för grejer som de inte har råd med, istället för att köpa mat etc?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Om man har ett R290x i datorn klarar man sig va? Räknas väl som en lövblåsare istälelt för tv-mottagare då.

Jag skulle snarare vara rädd för att behöva betala tv-licens för en lövblåsare. Finns säkert en display på den

Permalänk
Inaktiv

Om man ändrar DNS hierarkin så att trafik som slår på www.svt.se går till piratebay istället, blir trafiken laglig mellan dator och server?
Det är väl bara dnsmasq som gör något olagligt? Den agerar ju namnserver medan användaren i slutändan tror att allt är som det skall..
Det jag vill komma till är att användaren på SVT.se bör vara bunden till sitt material via certifikat, att jag är jag och servern är servern!

Permalänk
Medlem

Att lägga det på skatten håller heller inte riktigt, med tanke på att det kanske är flera i hushållet som har t.ex mobiltelefoni så ska det inte bli 173:- / person i huhållet utan det får bli en "hushållsskatt på 173:-)

Betalar i dagsläget och då vi är några stycken i hushållet blir det inte så mycket / kapita. Men det är ju fortfarande helt absurt hur hela den här cirkusen har pågått och hur utfallet blev. Skäms SVT , skäms.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Kan man inte göra så att om man nu vill titta på SVT play att man loggar in med sitt kundnummer och fakturanummer från radiotjänst eller nått för att "låsa" upp SVT play på nätet. Så får de okunniga som ändå kan använda SVT play skita i att använda det eller ringa nån support.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Tips till riksdagspartier som vill fiska röster, lägg sverigeav... jag menar tv-avgiften på skatten istället.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vad menar du att man ska göra? Det mesta man som enskild privatperson kan göra är att starta ett upprop, som STØPPA C O P Y $ W E D E. Men det hjälper ingenting mot staten och framförallt inte mot företag som kan lägga miljarder på advokater.

Startar man ett parti, som Piratpartiet, avfärdar alla bara det med att det är ett "enfrågeparti". Och att som ensamt parti nå 50 % i riksdagen tar åtskilliga år, om det ens är möjligt.

Det är väl ändå bättre att faktiskt engagera sig i problemet öht än att skita i det för att det kräver arbete? Som sagt, Rom byggdes inte på en dag och det är väl bättre att börja kämpa för något nu så kanske lösningen inte ligger så långt i framtiden?

Visa signatur

I don't always make sense but when I do I don't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipatriak:

Jag förstår inte allt gnäll. Vi har ett samhälle där vi vill ha statlig television och precis som all annan samhällsnytta så betalas den av alla. TV licensen betalas bara av som som kan se SVTs kanaler vilket måste ses som väldigt generöst i det sammanhanget. Jag har en TV men kollar inte på TV, det betyder inte att jag slipper betala TV licensen och då är det inte mer än rätt att den som har en surfplatta slipper lika lite. Man kan inte säga att man inte använder sin platta till att titta på TV lika lite som att man vill betala mindre skatt för att man inte tar ut pension, är sjuk, har barn eller belastar annan samhällsnytta

Sen kan man tycka att systemet i sig är fel, antingen finansieringen eller om vi ska ha statlig television över huvudtaget men det är inte det är en helt annan fråga. Men om finansieringen hamnar på skatten så slipper verkligen ingen undan (förutom dom som inte ha någon inkomst). Nu är vi ju i ett läge där nästan alla betalar så då känns det ju mer vettigt att lägga det på skatten så att avgiften står i relation till inkomsten. Det kan ju kännas lite surt för pensionärer och studenter att få en avgift på 170/mån för en surfplatta som används i studier eller för att kommunicera med barnbarn.

Vilka är "vi vill ha"

Jag vet bra mycket fler som kan klara sig väldigt bra utan det.
Dom enda jag vet som vill ha det är ex min morfar.

Förutom 70+are så känner jag personligen ingen som vill ha det.
Men men, vägrar betala dessa avgifterna för skräp.

Permalänk
Avstängd

varför inte alla gå och titta på samma gång ofta det kommer den nog inte klara

Permalänk
Inaktiv

Sverige är så jävla pinsamt! Förr var man stolt att kalla sig för svensk, men nu är Sverige bara en avlångt skämt som drivs av politisk skitsnack vars statliga instanser välfärdar varandra istället för sitt folk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Reinfeldt var ju i blåsväder förra veckan angående TV licensen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17725819.ab

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att jag typ är den enda som tycker att SVT:s utbud är typ det enda som går att titta på och betalar gärna för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nipatriak:

Jag förstår inte allt gnäll. Vi har ett samhälle där vi vill ha statlig television och precis som all annan samhällsnytta så betalas den av alla. TV licensen betalas bara av som som kan se SVTs kanaler vilket måste ses som väldigt generöst i det sammanhanget. Jag har en TV men kollar inte på TV, det betyder inte att jag slipper betala TV licensen och då är det inte mer än rätt att den som har en surfplatta slipper lika lite. Man kan inte säga att man inte använder sin platta till att titta på TV lika lite som att man vill betala mindre skatt för att man inte tar ut pension, är sjuk, har barn eller belastar annan samhällsnytta

Sen kan man tycka att systemet i sig är fel, antingen finansieringen eller om vi ska ha statlig television över huvudtaget men det är inte det är en helt annan fråga. Men om finansieringen hamnar på skatten så slipper verkligen ingen undan (förutom dom som inte ha någon inkomst). Nu är vi ju i ett läge där nästan alla betalar så då känns det ju mer vettigt att lägga det på skatten så att avgiften står i relation till inkomsten. Det kan ju kännas lite surt för pensionärer och studenter att få en avgift på 170/mån för en surfplatta som används i studier eller för att kommunicera med barnbarn.

Hur kan du INTE förstå allt gnäll? Självklart kommer det aldrig att läggas på skatten, då åker alla höginkomsttagare (politiker, bl.a) på en större avgift än vi andra dödliga och det går ju inte för sig! Jag menar, vår vidriga stadsminister betalar ju inte ens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av majr0z:

Så mycket för den demokratin. )

Japp...
Fixade källa också:

5 § Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM
16 kap. §5.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Lego Master

Det här påverkar iof inte mig i praktiken eftersom jag redan har en TV som jag betalar licens för, men att de helt sonika säger "det spelar ingen roll om du kan titta på SVT med din dator, du ska betala ändå" gör mig jävligt grinig. Som nämnts så krävs det extra mjukvara för att kunna ta del av innehållet.

Teknikneutralt så det skvätter om det. "Den här stenen kan användas för att rita SVTs logga på, alltså ska du betala licens för att du har stenar i trädgården!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jokes on them, kommer aldrig betala TV-licens. De har inte befogenheter att ta reda på om jag har dator för den delen heller då alla uppgifter är skyddare enligt PUL, ISP får därmed inte lämna ut uppgifterna. Är bara att neka att du äger TV, dator och mobil när de kommer knackande på dörren.

Jag använder inte en tjänst, därmed skall jag inte betala för den. Lagen är ju brottslig i sig kan man tycka, dessvärre styrs ju Sverige av inkompetent äldre folk som inte har koll på dagens utveckling för fem öre. Borde nästan komma med en motion om att politiker bör inte tjäna mer än 270.000KR per år, motivationen till att bli politiker skall inte vara pengar utan landets bästa.

Det är inte i landets bästa att ta betalt för en tjänst som folk inte brukar, det är inte i landets bästa att ha kvar en föråldrad lag som inte gör annat än skada. Om ärligheten skall fram så skulle jag inte förvåna mig om terrorism, politikermord, demonstrationer och våldsamma konflikter blir vardagsmat i de kommande 20 åren. Skulle ju endast vara bevis nog för att befolkningen inte håller med.

Permalänk
Medlem

Fy fan vad äckligt dumt detta landet ska vara då. Hur jävla många saker ska vi behöva betala för? Gör SVTs hemsida en betalsida, så slipper de som inte bryr sig ett skit om den att spendera en massa jävla pengar på det. Helvete vad sur jag blir.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Ingen mening att bli så upprörda på SVT och Radiotjänst. Bli upprörda på folkvalda politiker som inte ändrar på lagstiftningen.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Skrota SVT och köp in BBC, då betalar jag gärna.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det är återförsäljarens skyldighet att rapportera till vem de har sålt en TV till radiotjänst. Numera även på återförsäljarens ansvar att rapportera vem som har köpt en dator, surfplatta eller telefon. Sedan är olika återförsäljare olika duktiga på att göra det, det är inte någon magisk signal som säger var TV'n är.

Utan du betalar med kort, avbetalning, faktura och/eller registrerar tilläggstjänster, abonnemang och försäkringar som ger återförsäljaren dina personuppgifter som sedan skickas vidare till Kiruna.

Om man köper en telefon att ge bort som t.ex. julklapp då? Var ligger ansvaret för vem som äger och använder telefonen?
Detta, precis som CopySwede kommer att döda en del av Sveriges marknad för mobiler och Tv-apparater, kommer inte att köpa en telefon/TV/surfplatta/dator i Sverige nu heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipatriak:

Jag antar att du inte skulle ha något emot exempelvis en trädfällaravgift på 50kr/månad, så att du när som helst skulle kunna åka ut i skogen och fälla träd?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Tycker det är konstigt att jag typ är den enda som tycker att SVT:s utbud är typ det enda som går att titta på och betalar gärna för det.

Nej då jag håller också med! Jag betalar gärna avgifter och skatt för att samhälstjänster ska hållas igång. Skulle till och med tänka mig att betala mer i skatt om det t.ex gick till att få våran sjukvård att fungera bättre.
Nu vet jag att allt inte fungerar som alla vill men hellre det än att vi får en avreglering och vi hamnar där t.ex USA är att man får betala allt själv. Min åsikt i alla fall..

Permalänk

De flesta som klagar har ju säkerligen redan en tv. Problemet är oftast inte att det appliceras till datorer (vilket är befängt i sig, det håller jag med om) utan att man helt plötsligt får betala för något man innan lyckats smita undan.

självklart existerar ju dock de som faktiskt inte har en tv och heller inte vill se på tv.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Kan inte dessa grottmänniskor göra SVT Play till betal tv? jag tänker aldrig någonsin betala för någonting som jag inte använder, inte kollat på normala tv-kanaler på minst 5 år nu, varför ska folk betala för saker man inte använder?

Dessa grottmänniskor som kommit på denna vedervärdiga lag ska helt klart inte hålla på med att införa nya IT lagar.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd

kammarätten. ett gäng pansionärer som ska sitta och bestämma. svt kan väll "sälja" sina kanaler som alla andra kanaler gör..
jag anser att detta är ett brott. då jag känner mej "utpressad" att ge dom pengar för nått jag inte använder.

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tommy:

Om man köper en telefon att ge bort som t.ex. julklapp då? Var ligger ansvaret för vem som äger och använder telefonen?
Detta, precis som CopySwede kommer att döda en del av Sveriges marknad för mobiler och Tv-apparater, kommer inte att köpa en telefon/TV/surfplatta/dator i Sverige nu heller.

Precis som på samma sätt som med TV, när de ringer och frågar "Du betalar inte licens, är det någon annan i hushållet som gör det?"

Då svarar man som det är, "Jag har ingen TV/Smartphone/Tablet/iPad etc.". Och om de fortsätter, "men du har köpt", så svarar du att du gav bort den.

Det är ingen skillnad, att ge bort en billig TV i present är inget ovanligt även om en billig telefon kanske är vanligare.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Smuts. Men jag betalar redan TV-avgift, så spelar ingen större roll för mig personligen hehe.

Spelar väldigt stor roll. Inte minst som en principsak.

Enda sättet nu att avstå är att avstå en dator, mobil, surfplatta, tv-apparat och radio. Tv-spelkonsoller som nog snart vara inräknad. Då är det vanlig telefon + tidning som gäller.

Jag kollar inte på tv överhuvudtaget men sambon vill kunna kolla på tv så jag betalar TV-avgiften. Poängen jag vill komma fram till är att man kunde avstå om man inte ville betala. Tyckte det var helt ok när den enbart låg på tv och radio. Vill man inte ta del av SVT utbud fick man avstå TV-apparat samt radio och jag kan dock klara mig utan det.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk

Minns något som gick runt på nätet, tidigare detta året tror jag, eller ett år sedan. Om att man borde kunna med sin internet-leverantör kunna blocka av vissa siter, så som SVTplay etc. redan på så att säga leverantör-stations-nivå. Och iochmed det vara unable att komma åt "webb-TV" och på så sätt slippa avgiften.

Vad hande med denna idé?

Visa signatur

Citera gärna för svar.